مقالات هوش مصنوعیهوش مصنوعی

به‌کارگیری هوش مصنوعی در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی

لیمو HR

چند بار در طول روز دستیار صوتی موبایلتان را صدا می‌زنید تا با مخاطب خاصی تماس بگیرد یا برایتان موسیقی پخش کند؟ دوربین سلفی موبایل از کجا می‌فهمد وقتی جمعیت مقابلش زیاد است، خودکار لنز واید را فعال کند؟ چند ثانیه طول می‌کشد تا اثر انگشت یا چهره شما شناسایی و قفل تلفن همراهتان باز شود؟

همه این‌ کارها به‌وسیله هوش مصنوعی تعبیه شده در گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. فناوری جدیدی که نقش برجسته‌ای در زندگی ما دارد و هر روز بیشتر از قبل نوید رشد و توسعه را می‌دهد.

کارکرد هوش مصنوعی در تلفن‌های همراه

کارکرد هوش مصنوعی در تلفن‌های همراه

متخصصان علوم داده و کامپیوتر از هوش مصنوعی در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند و تولید تجهیزات الکترونیکی همچون موبایل یکی از آن‌هاست. این فناوری آرام‌ آرام راه خود را در میان برندهای مختلف تلفن همراه پیدا کرد و با تغییر ساختار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسل جدید گوشی‌ها، زندگی آسان‌تر و به‌روزتری برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آن ساخت.

امروز دیگر ماراتن برندهای تلفن همراه فقط در طراحی بدنه، دوربین و سیستم‌ عامل خلاصه نمی‌شود؛ تولیدکنندگان موبایل در سال‌های اخیر با استفاده از قدرت هوش مصنوعی در محصولاتشان، کاربران خود را شگفت‌زده کرده‌اند و این تکنولوژی را به‌عنوان یکی از مزیت‌های خود معرفی می‌کنند.

دستیار مجازی، اولین هوش مصنوعی در موبایل

دستیار مجازی، اولین هوش مصنوعی در موبایل

ناگفته نماند که هوش مصنوعی برای اولین‌بار با دستیار مجازی (Virtual Assistant) در صنعت موبایل معرفی شد. دستیاری که وظیفه داشت فرمان صوتی را از صاحب تلفن همراه دریافت و اجرا کند.

سیری (Siri)، بیکسبی (Bixby)، الکسا (Alexa) و گوگل اسیستنت (Google Assistant) که در طول روز بارها صدایشان می‌زنیم، درواقع هوش مصنوعی موبایل و تجهیزات ماست که به درخواست‌هایمان پاسخ می‌دهد. البته کاربرد AI در موبایل فقط به دستیار مجازی خلاصه نمی‌شود و قادر است با تمام قابلیت‌های تلفن‌های همراه تلفیق شود.

تأثیر هوش مصنوعی بر دوربین و امنیت موبایل

تأثیر هوش مصنوعی بر دوربین و امنیت موبایل

به غیر از دستیار مجازی، دوربین‌های گوشی و فناوری امنیتی آن‌ها نیز از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. AI در دستگاه‌های هوشمند کاری می‌کند که اطلاعات را به‌صورت خودکار دریافت و آنالیز کند و نتیجه‌ موردنظر را به‌طور مستقل به اجرا درآورد.

این قابلیت‌ها به ما کمک می‌کند که تجربه بهتر و ایمن‌تری از استفاده از گوشی‌های هوشمند داشته باشیم. راه‌حل هوش مصنوعی در این زمینه افزایش سرعت پردازش و کارآمدی برنامه‌های موبایل است؛ برای مثال AI کاری می‌کند که بدون نیاز به استفاده از دکمه، قفل گوشی تنها با اسکن اثر انگشت یا شناسایی چهره یا عنبیه فرد باز شود.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تنها به این قابلیت‌ها اکتفا نکرده‌اند و با اضافه‌کردن بخش‌های جدید سعی دارند از رقبای خود جلو بزنند. واقعیت مجازی، کنترل از راه دور و کمک در حین رانندگی نمونه‌های دیگری است که با قراردادن هوش مصنوعی در تلفن همراه به آن‌ها دست یافته‌اند.

گوشی‌های هوشمند در مقایسه با اجدادشان تغییرات زیادی کرده‌اند؛ در گذشته تلفن همراه فقط وسیله‌ای برای برقراری ارتباط صوتی بود و در مدل‌های پیشرفته می‌توانستیم با آن عکاسی کنیم؛ البته نَه با وضوح و دقت بالا!

هوش مصنوعی

امروزه موبایل برای هر نفر در حکم یک کامپیوتر کوچک جیبی است که تمام کارهای انسان را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد. در کسری از ثانیه می‌توانیم موزیک مورد علاقه‌مان را از میان هزاران آلبوم پیدا کنیم. ویدئوهای بسیار باکیفیت بگیریم و لحظات شیرینمان را با عکاسی ثبت کنیم. عملیات مهندسی مهمی را از طریق موبایل به اجرا درآوریم و با اتصال گوشی به دستگاه‌های دیگرمان از راه دور همه چیز را کنترل کنیم.

سامسونگ و شیائومی به‌عنوان دو برند صاحب‌نام در حوزه تلفن همراه در سری‌های مختلف محصولاتشان از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. گوشی‌های پرچمدار این دو کارخانه جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروز ما هستند. خوب است قابلیت هوش مصنوعی که این برندها در موبایل‌هایشان استفاده کرده‌اند را بیشتر بشناسیم تا از این فناوری استفاده بهتری داشته باشیم.

سامسونگ چگونه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؟

سامسونگ چگونه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؟

سامسونگ در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۰ تمامی محصولات این شرکت را به فناوری اینترنت و هوش مصنوعی مجهز خواهد کرد. این خبر نشان می‌داد چشم‌انداز سامسونگ برای نسل آینده محصولاتش به سمتی است که تمامی کاربران قادر باشند به‌صورت یکپارچه به چندین دستگاه مختلف متصل شوند و کارهایشان را انجام دهند.

و اما در سال ۲۰۲۲ سامسونگ با فروش محصولات متعددی همچون گاز، ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباسشویی و گوشی‌های هوشمند توانست اکوسیستم مدنظرش را بسازد و کاری کند که هم‌زمان فقط با داشتن یکی از موبایل‌هایش بتوانید تمام وسایل منزلتان را از راه دور مدیریت کنید.

به هوش مصنوعی که در گوشی‌های هوشمند قرار گرفته اصطلاحاً «on-device AI» می‌گویند. سامسونگ در چند بخش موبایل‌هایش از هوش مصنوعی استفاده کرده است:

دوربین حرفه‌ای

۱.     دوربین حرفه‌ای

دوربین‌های سامسونگ مجهز به فناوری هوش مصنوعی هستند؛ برای همین به کمک تشخیص چهره، بهینه‌سازی نور و رنگ‌دهی بیشتر می‌توانید تصاویری با وضوح و کیفیت بالا ثبت کنید. دسته‌بندی تصاویر بر اساس چهره افراد نیز عملکرد دیگر AI در گوشی‌های سامسونگ است. در دوربین سلفی نیز زمانی که جمعیت بیشتر از فضای کادر باشد، هوش مصنوعی به‌طور خودکار حالت لنز را به واید تغییر می‌دهد.

۲.     واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

نسل جدید گوشی‌های سامسونگ با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند تجربه‌های بهتری از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را برای کاربران خود بسازند.

۳.     دستیار مجازی بیکسبی

سامسونگ با طراحی بیکسبی، توانست انقلاب بزرگی برای صاحبان محصولاتش به ارمغان بیاورد. این دستیار مجازی به شکلی طراحی شده است که با پردازش الگوهای زبانی و گفتاری، درخواست‌های ما را اجرا کند.

بیکسبی چند ویژگی منحصربه‌فرد دارد؛ این فناوری با آنالیز رفتارهای کاربر می‌تواند یک روتین از درخواست‌های فرد را مشخص و اجرا کند؛ برای مثال شما می‌توانید یک فرایند ثابت برای بیکسبی تعریف کنید که در ساعت مشخصی قبل از خواب، اطلاعات آب‌وهوایی روز بعد را برای شما بخواند، زنگ هشدار صبح را تنظیم کند و با پخش موزیک‌های آرامش‌بخش شما را به خواب ببرد.

همچنین اگر وسایل منزلتان به سیستم «SmartThings» مجهز باشند، با کمک بیکسبی می‌توانید آن‌ها را از طریق موبایلتان مدیریت و کنترل کنید.

۴.     شناسایی چهره و اثر انگشت

در فناوری سامسونگ برای تأمین امنیت موبایل‌هایش استفاده از هوش مصنوعی در قالب  سیستم امنیتی بیومتریک پیاده‌سازی شده است. با قابلیت شناسایی چهره (Face Id) و اثر انگشت (Fingerprints) در سریع‌ترین زمان ممکن قفل موبایل شما باز می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی در گوشی‌های شیائومی

کاربرد هوش مصنوعی در گوشی‌های شیائومی

اگرچه از عمر شیائومی زیاد نمی‌گذرد و قدمت موبایل‌های این برند به پای سامسونگ نمی‌رسد، اما شرکت شیائومی توانسته با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز مخصوصاً هوش مصنوعی در تلفن‌های همراهش، به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شود.

شرکت شیائومی در سال ۲۰۲۲ رتبه ۲۶۶ لیست Fortune Global 500 را از آن خود کرد و برای چهارمین سال متوالی در فهرست مجله فورچون صعود داشت. بر اساس گفته‌های این مجله شرکت شیائومی از رتبه ۴۶۸ در سال ۲۰۱۹ که برای اولین‌بار وارد این لیست شد، تا به امروز سریع‌ترین رشد را در میان شرکت‌های بین‌المللی حاضر در لیست داشته است.

طبق گزارش Canalys، شیائومی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ توانست رتبه دوم در صنعت جهانی گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد و با سهم ۱۷ درصدی فروش از اپل پیشی بگیرد.

سؤال اینجاست که شیائومی تازه‌وارد در سال گذشته چگونه بازار جهانی خود را ۱۲ درصد رشد داد و یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های نسل جدید شد؟

شرکت شیائومی یکی از اهداف خود را بر توسعه و استفاده هوشمندانه از تکنولوژی هوش مصنوعی در موبایل‌هایش گذاشته است. این برند چینی در سال ۲۰۱۸ توانست در رده ۱۱ جهانی در زمینه ثبت اختراع AI قرار گیرد و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۶ هزار پتنت ثبت اختراع را از آن خود کند.

هوش مصنوعی به‌کار برده شده در تلفن همراه شیائومی کارایی مشابهی با سایر گوشی‌های هوشمند دارد، اما در چند قابلیت به شکل شگفت‌انگیزی تمایز یافته است:

  عملکرد پایش زلزله

۱.     عملکرد پایش زلزله

یکی از متفاوت‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در محصولات شیائومی، قابلیت پایش زلزله است که در سال ۲۰۱۰ برای اولین‌بار توسط شرکت شیائومی و مؤسسه کاهش بلایای طبیعی معرفی شد. قابلیت هشدار زلزله در رام سفارشی MIUI  گوشی و تلویزیون‌های هوشمند شیائومی قرار داده شده است.

سنسورهای موجود در گوشی‌های شیائومی لرزش را تشخیص داده و در صورت صحت اطلاعات، هم‌زمان از چند تلفن همراه داده‌های مربوطه را به مرکز کنترل و کاهش بلایای طبیعی ارسال می‌کند.

به گفته شیائومی این قابلیت تاکنون توانسته درباره ۳۵ زمین‌لرزه به بزرگی ۴.۰ ریشتر و بیشتر با مجموع ۱۲.۶۴ میلیون پیام، اطلاع‌رسانی کند.

۲.     دستیار صوتی Xiao Ai

شیائومی نیز همانند دیگر برندهای تجهیزات الکترونیک از قافله دستیاران مجازی عقب نماند و با راه‌اندازی Xiao Ai به کمک کاربرانش آمد. این دستیار صوتی مجازی قادر است تمام کارهای شما را به خوبی اجرا نماید؛ ازجمله اینکه موزیک پخش کند، پیام بدهد، وضعیت آب‌وهوا را اعلام کند و با اتصال به سایر گجت‌های هوشمند کنترل آن‌ها را از راه دور به دست گیرد.

دوربین عکاسی هوشمند

۳.     دوربین عکاسی هوشمند

سرویس هوش مصنوعی در دوربین‌های شیائومی نیز حضور پررنگی داشت. گوشی‌های هوشمند شیائومی هنگام تصویربرداری در نور شدید، به طور خودکار تصاویر را به حالت عکس‌برداری چندتایی در نور کم تغییر می‌دهند تا کیفیت بهتری داشته باشند.

همچنین شیائومی در سال‌های اخیر روی قابلیت نوردهی عمیق (DeepExposure) به وسیله هوش مصنوعی دوربین‌های خود کار می‌کرد تا بتواند لذت عکاسی و دقت ثبت جزئیات تصاویر را دوچندان کند.

۴.     تأمین امنیت موبایل به کمک هوش مصنوعی

موبایل‌های شیائومی از سیستم امنیتی بیومتریک مجهز پشتیبانی می‌کنند. این فناوری با همراهی هوش مصنوعی امنیت موبایل شما را بالا می‌برد. کاربران گوشی‌های شیائومی می‌توانند از طریق فعال‌سازی قفل اثر انگشت، شناسایی چهره و عنبیه از این قابلیت موبایل استفاده کنند.

با توجه به چشم‌اندازی که شرکت شیائومی برای خود ترسیم کرده و حضور تیم تحقیق و توسعه AI در این شرکت، باید دید در آینده شگفتانه این برند چینی در حوزه هوش مصنوعی چیست و آیا می‌تواند از همتایان دیگر خود پیشی بگیرد یا خیر.

تأمین امنیت موبایل به کمک هوش مصنوعی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *