رپرتاژ

گزارش ایران تلنت از شرکت‌ها و صنایع دارای بیشترین استخدام

لیمو HR

ایران تلنت در گزارش سالانه خود از بازار جذب و استخدام، داده‌ها و امارهایی در زمینه منابع انسانی و بازار کار ایران ارائه داده است. این گزارش نتیجه تحلیل داده‌ها و اعداد و ارقام به دست آمده از سایت ایران تلنت و ایران سلری است که توسط کارمندان، کارجویان و کارفرمایان یا خوداظهاری افراد ثبت شده‌اند.

کدام صنایع بیشترین میزان استخدام را داشته‌اند؟

بر اساس گزارش ایران تلنت، شرکت‌های «حوزه فناوری اطلاعات» و «صنایع تولیدی»، هر یک ۱۶ درصد استخدام‌ها در سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادند و در صدر فهرست صنایع و شرکت‌های دارای بیشترین استخدام قرار گرفتند. در رده بعدی شرکت‌های «مخابراتی» با ۱۰ درصد و شرکت‌های فعال در زمینه «کالاها و خدمات مصرفی» با ۹ درصد استخدام‌ها، رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

کدام صنایع بیشترین میزان استخدام را داشته‌اند؟

بنابراین این سه‌ حوزه شغلی در سال ۱۴۰۰ نیاز بیشتری به جذب نیروی متخصص داشته‌اند. اما کمترین میزان استخدام به شرکت‌های «حقوقی»، «کشاورزی»، «موسسات آموزشی و مدارس»، «دانشگاه‌ها»، «بانک‌ها» و شرکت‌های «خدمات مسافرتی و هتلداری» اختصاص یافته که هر یک تنها ۱ درصد استخدام‌ها را در سال ۱۴۰۰ انجام داده‌اند.

در کدام فصول سال استخدام‌ها بیشتر است؟

در کدام فصول سال استخدام‌ها بیشتر است؟

بخش دیگری از این گزارش به بررسی فصل استخدام پرداخته است. با توجه به داده‌ها و اطلاعات گزارش ایران تلنت، فصول بهار و پاییز، هر یک با اختصاص ۲۶ درصد از استخدام‌ها به خود در صدر فهرست فصل‌های با بیشترین استخدام در سال ۱۴۰۰ قرار دارند.اما فصل تابستان تنها یک درصد با فصول پراستخدام اختلاف دارد و فصل زمستان هم با ۲۳ درصد استخدام‌ها، کمترین میزان استخدام را در سال ۱۴۰۰ داشته است. جالب اینجاست که وضعیت در سال ۱۳۹۹ برعکس بوده و زمستان پر استخدام‌ترین فصل سال بود.

رده‌های سازمانی با بیشترین میزان استخدام در سال ۱۴۰۰

آگهی‌های استخدامی پست‌شده در سایت ایران‌تلنت حاکی از این هستند که شرکت‌ها تمایل زیادی به استخدام نیروی متخصص و کارشناس ارشد داشته و ۵۲ درصد آگهی‌های سال ۱۴۰۰ مربوط به این رده سازمانی بوده‌‌اند. ۲۵ درصد از آگهی‌ها به استخدام نیروی کارشناس و ۲۰ درصد از آن‌ها به استخدام مدیر میانی اختصاص داشته‌اند. مدیران ارشد با ۲ درصد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه و تازه‌واردان بازار کار با ۱ درصد، کمترین میزان آگهی‌های استخدامی را به خود اختصاص داده‌اند.

رده‌های سازمانی با بیشترین میزان استخدام در سال 1400

با مقایسه رده‌های سازمانی آگهی‌های استخدامی ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۹ به این نتیجه می‌رسیم که به طور کلی ثبت آگهی استخدام در سال ۱۴۰۰، رشد ۳۳ درصدی داشته است. در این سال شاهد رشد ۵۸ درصدی آگهی‌های کارمند و کارشناس، رشد ۳۷ درصدی آگهی‌های مدیران میانی، رشد ۳۰ درصدی آگهی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه و نیروی کار بدون سابقه و رشد ۲۵ درصدی آگهی‌های مربوط به کارشناسان ارشد بوده‌ایم.

بیشترین تعداد رزومه ارسالی برای‌ صنایع

«صنایع تولیدی» با دریافت ۱۸ درصد رزومه‌های ارسالی، رکورددار دریافت رزومه از متقاضیان شغل در سال ۱۴۰۰شدند. شرکت‌های «فناوری اطلاعات و‌‌ نرم‌افزار» و «سرویس‌دهی اینترنت» و «صنایع کالاها و خدمات مصرفی» هر یک با دریافت ۱۱ درصد از رزومه‌ها در رده دوم قرار گرفتند.

مقایسه این‌ اعداد با اعداد مشابه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزار و سرویس‌دهی اینترنت افزایش ۳ درصدی در دریافت رزومه داشته‌‌اند و به همین دلیل به جای شرکت‌های دارویی در رتبه دوم قرار گرفتند.

شرکت‌های با بیشترین استخدام در سال ۱۴۰۰

بر اساس گزارش ایران تلنت، به ترتیپ گروه اسنپ، دیجی کالا و ایرانسل بیشترین آگهی استخدامی را داشته‌اند و بیشترین نیروی متخصص را جذب سازمان‌های خود کرده‌اند.

آمار استخدام‌ها با توجه به سایز شرکت‌ها

ایران در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع استخدام با توجه با اندازه شرکت پرداخته و نوشته است: «بر اساس تعریف بانک مرکزی ایران، کسب و کارهای دارای زیر ۱۰۰ نفر نیروی کار با عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط شناخته می‌شوند. به همین دلیل برای بررسی میزان استخدام‌ها در بنگاه‌های بزرگ و کوچک و متوسط اقتصادی باید آن‌ها را در دو گروه زیر ۱۰۰ نفر و بالای ۱۰۰ نفر قرار دهیم. بررسی آگهی‌های استخدام ثبت‌شده در ایران تلنت نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۰ به طور کلی ۵۹ درصد استخدام‌ها مربوط به شرکت‌های بالای ۱۰۰نفر و ۴۱ درصد آن‌ها متعلق به شرکت‌های زیر ۱۰۰ نفر بوده‌اند. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که بیش از ۹۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی در ایران، کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند و سهم قابل توجهی در اقتصاد ایران دارند. بر اساس نظر کارشناسان، ۸۰ درصد اشتغال نیروی کار در کل کشور در همین بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق می‌افتد.»

کدام صنایع بیشترین میزان افزایش حقوق را داشته‌اند؟

در بخش حقوق و دستمزد گزارش ایران تلنت، سعی کرده تا به این سوال پاسخ دهد که کدام صنایع افزایش حقوق بیشتری داشته اند که این نتیجه را به همراه داشته است: «در سال ۱۴۰۰ بیشترین افزایش حقوق در همه سطوح سازمانی در شرکت‌های کسب و کار آنلاین صورت گرفتهو میزان آن برای مدیران ارشد ۵۲ درصد و برای هر یک از سطوح مدیران میانی و کارشناسان ۵۴ درصد بوده است. شرکت‌های خدماتی، مشاوره‌ای و پخش و شرکت‌های تولیدی هم با افزایش ۵۴ درصدی حقوق کارشناسان، در این رده پیشرو بوده‌اند.

گزارش کامل ایران تلنت از بازار جذب و استخدام ایران را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *