کسب و کار

هدف از تیم‌سازی چیست؟

تیم‌سازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که برای پیشبرد کسب‌وکارتان انجام دهید و جزو اولین قدم‌هایی است که باید برداشته شود. اما تیم‌سازی و هدف از آن چیست؟ برای آشنایی بیشتر با هدف از تیم‌سازی با ما در اکوموتیو همراه باشید.

تیم‌سازی چیست؟

تیم سازی در کسب‌وکار در ساده‌ترین تعریف به معنای فرآیند تشکیل گروهی از کارمندان است که به‌صورت منسجم با یکدیگر روی پروژه‌ای مشترک کار می‌کنند. در طول تیم‌سازی معمولا اعضای تیم:

  • رهبری واحد انتخاب می‌کنند که وظیفه هماهنگی و تنظیم دستورالعمل‌ها را برعهده دارد،
  • برنامه و جدول زمانی خاص برای پیشبرد پروژه خود دارند،
  • ایده‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند،
  • با یکدیگر تعامل دارند و درباره کار رای‌زنی می‌کنند،
  • در رفع محدودیت‌های پروژه، موانع و چالش‌های کار به یکدیگر کمک می‌کنند.

هدف از تیم سازی

هدف از تیم سازی چیست؟

تیم‌سازی و کار تیمی فواید زیادی برای کسب‌وکارها دارد و می‌تواند به روش‌های مختلف به شرکت‌ها سود برساند. در ادامه با مهم‌ترین اهداف تیم‌سازی و تاثیر آن در رسیدن به اهداف آشنا می‌شوید:

۱. بهبود ارتباطات

ارتباط، کلیدی برای توسعه عملیات تجاری و بهبود محیط کار است. بهبود ارتباطات در محیط کار یکی از اصلی‌ترین و اولین اهداف تیم سازی محسوب می‌شود. کار کردن روی پروژه‌های مشترک و داشتن هدفی واحد، اعضای تیم را به یکدیگر نزدیک می‌کند و باعث ایجاد پیوندی قدرتمند میان آن‌ها خواهد شد که درنهایت به نفع همه اعضای شرکت خواهد بود. تمرینات تیم سازی به کارمندان کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری با هم داشته باشند و زمانی که نیاز به برقراری ارتباطات وجود دارد، بدون زحمت اضافه با یکدیگر تعامل خواهند داشت.

توسعه اعتماد

۲. توسعه اعتماد

اعتماد یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های هر گروه است. این مقوله کمک می‌کند تا اطمینان داشته باشید اعضای تیم در طول انجام وظایف خود، احساس آرامش دارند. بدون داشتن اعتماد پویایی گروه کاهش خواهد یافت، اما اگر اعضای تیم نسبت به شایستگی و صداقت سایر اعضا اطمینان کافی داشته باشند، بهره‌وری سازمان به‌صورت مطلوبی افزایش خواهد یافت.

۳.  تشویق به همکاری

ارتباط اعضا و اعتماد میان آن‌ها به‌صورت طبیعی باعث ایجاد همکاری بین آن‌ها و مدیران می‌شود. تقویت تیم سازی می‌تواند باعث تقویت این ارتباط شود و احساس مشترک قدرتمندی را به‌وجود بیاورد. تیم‌ها از طریق همکاری می‌توانند به دستاوردهای بیشتری برسند، بهره‌ورتر شوند، پتانسیل‌های تفکر خلاق را شکوفا کنند و بالطبع پروژه‌های بیشتری را با موفقیت پیش ببرند.

حفظ یا افزایش انگیزه

۴.  حفظ یا افزایش انگیزه

تمرینات تیم‌سازی می‌تواند به تحریک انگیزه کمک کند. اساسا هر هدفی که افرادی به‌صورت مشترک برای دستیابی به آن تلاش کنند، می‌تواند انگیزه کارمندان را تحریک کند و این باور را به آن‌ها ببخشد که برا دستیابی به چیزی ارزشمند تلاش می‌کنند. اعضای تیم با درک این که فعالیت و مشارکتشان ارزشمند است، احساس بهتری از فعالیت در محیط کار پیدا خواهند کرد و پتانسیلشان شکوفا خواهد شد. به این ترتیب برای بهتر شدن انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.

شبکه‌سازی

۵. شبکه‌سازی

شاید بتوان بهبود درک و شناخت اعضا نسبت به هم را در بالاترین رده‌های هدف تیم سازی دانست. فعالیت‌های تیم‌سازی این فرصت را برای اعضای کسب‌وکار فراهم می‌کند تا همدیگر را از نظر شخصی و حرفه‌ای بهتر بشناسند. این فعالیت‌ها معمولا باعث نشان دادن و بروز ویژگی‌ها و استعدادهای منحصربه‌فرد اعضا می‌شود که هم می‌تواند در بهبود تقسیم وظایف در گروه موثر باشد و هم به پیشبرد بهتر اهداف کمک کند. جدا از این، شناخت بهتر اعضا منجر به ایجاد روابط فراتر از محیط کسب و کار خواهد شد. اعضا با شناخت یکدیگر می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده گسترش دهند یا حتی روابط دوستانه‌ای ایجاد کنند.

توسعه خلاقیت و نوآوری

۶. توسعه خلاقیت و نوآوری

همان طور که قبلا هم اشاره شد، فعالیت‌های تیم سازی می‌توانند باعث کشف استعدادهای اعضای تیم شوند. این فعالیت‌ها علاوه‌بر کشف استعداد منجر به پیدا کردن راه‌های خلاقانه برای عبور از چالش‌ها یا مشکلات می‌شوند. زمانی که رابطه میان اعضا تقویت و تیم‌سازی به خوبی  طی شود، اعضا با یکدیگر احساس راحتی بیشتری دارند و به همین دلیل تمایل بیشتری برای به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نظراتشان نشان خواهند داد. همین مسئله منجر به بهبود فرآیندها، تنظیم رویه‌های کاری و عبور خلاقانه از موانع و چالش‌ها می‌شود. به این ترتیب با تیمی سروکار خواهید داشت که اعضای آن بی‌نهایت ایده برای دستیابی به اهداف بروز می‌دهند.

  تقویت مهارت‌های رهبری

۷. تقویت مهارت‌های رهبری

بله! درست خواندید. تمرین رهبری و مدیریت صحیح اعضا می‌تواند یکی از اهداف ضمنی تیم‌سازی باشد. فعالیت‌هایی که منجر به تیم‌سازی می‌شوند می‌توانند نقش مهمی در تقویت و توسعه مهارت‌های رهبری ایفا کنند. این تمرینات به اعضا می‌آموزند که چطور ابتکار عمل را به دست بگیرند، تقسیم وظایف کنند و با هم‌تیمی‌هایشان ارتباط داشته باشند. این تمرینات منجر به تقویت توانایی‌هایی می‌شوند که می‌توانند به افراد کمک کنند رهبری حرفه‌ای و اثرگذار در سازمان باشند.

۸. افزایش بهره‌وری

تقسیم کار یکی دیگر از اهداف مهم تیم‌سازی است که می‌تواند به پیشبرد بهتر آن کمک کند. تقسیم کار منجر به سبک شدن وظایف و فعالیت‌های اعضای گروه می‌شود و اجازه می‌‌دهد تا پروژه سریع‌تر به پایان برسد. در کار تیمی به جای این که یک نفر همه وظایف را برعهده بگیرد، افراد براساس توانایی و مهارتشان بخشی از کار را انجام می‌دهند.

نتیجه این عمل، بهبود نتیجه نهایی است که بر بهره‌وری سازمان تاثیر زیادی خواهد گذاشت. علاوه‌براین، افراد با کار در تیم می‌توانند از هم‌تیمی‌های خود مهارت‌های جدید یاد بگیرند یا مهارت فعلی خود را بهبود دهند. به این ترتیب اعضا کارآمدتر می‌شوند که درطول زمان منجر به تکمیل بهتر اهداف و بهبود عملکرد کلی سازمان خواهد شد.

همدلی و کنار هم بودن

۹. همدلی و کنار هم بودن

همکاری و همدلی، اساس و بنیاد کار تیمی است. اعضای تیم‌هایی که به خوبی توسعه یافته‌اند در انجام وظایف به یکدیگر کمک می‌کنند و این مسئله منجر به تقویت همدلی میان اعضا خواهد شد. هر رابطه مثبت میان اعضای تیم، به معنای بهبود بهره‌وری و نتایج مثبت است. افراد کنار هم، تجربیات مثبت و شکست‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. همین صحبت درباره تجربیات اعضا را به یکدیگر نزدیک می‌کند و باعث می‌شود که بیشتر به یکدیگر اعتماد کنند.

۱۰. رقابت سالم

تحقیقات روانشناسی اثبات کرده‌اند که درصورتی که کارها به‌صورت رقابتی پیش بروند، معمولا نتایج، بهبود چشمگیری پیدا خواهند کرد. تیم‌سازی راهی عالی برای نشان دادن جنبه رقابتی میان کارمندان و به این‌ترتیب دستیابی به اهداف باشد. اعضای تیم‌ها درعین داشتن روحیه اتحاد و همکاری، همیشه برای بهبود خود تلاش می‌کنند و به این ترتیب مهارت‌های اساسی محیط کار مانند مهارت حل مسئله، ارتباطات و خلاقیت در آن‌ها افزایش خواهد یافت.

ارائه فرصت برابر برای پیشرفت

۱۱.  ارائه فرصت برابر برای پیشرفت

لازمه رقابت برای رسیدن به موفقیت، داشتن فرصت برابر و امکانات مشابه است. فراگیر شدن رقابت و فعالیت تیمی در محیط کاری یعنی مدیریت خود را ملزم کند تا آموزش های لازم و امکانات ضروری را در اختیار کارمندان قرار دهد و این مسئله یعنی فرصت برابر برای همه اعضا. این مسئله می‌تواند تاثیر بی‌نظیری در انگیزه کارمندان داشته باشد و آن‌ها را به پیشرفت و پیشبرد اهداف سازمان تشویق کند.

۱۲. حل تعارضات

همکاری، همدلی، کار تیمی و تلاش برای هدف مشترک می‌تواند کارمندان را به یکدیگر نزدیک کند. این ارتباط و نزدیکی یکی از بهترین عوامل حل کننده اختلاف و تعارض میان کارمندان است. محیط‌های کسب‌وکاری که کارمندان آن در قالب تیم فعالیت دارند، پتانسیل بیشتری برای جلوگیری از ایجاد بحران و اختلافات تمام عیار خواهند داشت.

هرچند باید این نکته را هم یادآوری کنیم که اختلاف آرا یا حتی درگیری الزاما چیز بدی نیست. گاهی درگیری و اختلاف نظر در محیط کسب‌وکار می‌تواند منجر به کاری سازنده و راه‌حلی ارزشمند شود. لازم است که ظرفیت پذیرش نظرات مخالف را در محیط کسب‌وکارتان ایجاد کنید و به اعضا آموزش دهید که نظرات متفاوت را بشنوند و در مقابل آن‌ها جبهه نگیرند.

تیم‌سازی موثر

چند توصیه کاربردی برای تیم‌سازی موثر

بعد از آشنایی با ۱۲ هدف تیم سازی، خوب است که با الزامات تیم سازی موثر هم آشنا شوید. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا کار گروهی را در کسب‌وکارتان تقویت کنید:

  • تشویق به همکاری و برتری دادن آن بر رقابت

اگرچه رقابت در محیط کار خوب است اما لازم است بدانید که تشویق کارمندان به همکاری پیش‌زمینه کار تیمی و داشتن رقابت سالم محسوب می‌شود.

  • انتظارات خود را واضح و روشن بیان کنید

تعیین انتظارات واضح می‌تواند به اعضای گروه کمک کند تا هدف کلی فعالیت را بهتر درک کنند. همیشه اهداف و جزئیات را به‌صورت ساده، روشن و شفاف بیان کنید تا همه اعضا بدانند باید چه کاری انجام دهند و نیز دارند به چه هدفی برسند.

  • از تجربیات دیگران استفاده کنید

از تجربیات مثبت دیگران یا حتی تجربیات قدیمی خود استفاده کنید تا بهترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف را بشناسید.

از اعضای گروه درخواست کنید که به شما بازخورد دهند

  • از اعضای گروه درخواست کنید که به شما بازخورد دهند

بعد از پایان هر پروژه از افراد گروه یا رهبران هر گروه بخواهید که به شما بازخورد دهند تا عملکرد تیم را بهتر درک کنید. درک نقاط قوت و ضعف عملکرد گروه می‌تواند در ساماندهی به فعالیت‌های آینده تیم تاثیر مثبتی بگذارد.

و در پایان

تجربه شما از تیم سازی چیست؟ تابحال چه نتایج مثبتی از کار تیمی در مقایسه با کار انفرادی گرفته‌اید؟ چه توصیه‌هایی برای تقویت کار تیمی در محیط کسب‌وکار دارید؟ از این که نظراتتان را با خوانندگان ما در اکوموتیو به اشتراک می‌گذارید از شما ممنونیم.

تیم سازی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *