اخبار استارتاپی

کنفرانس خبری اولین رویداد بزرگ نوآوری باز برگزار شد

گروه توسعه ملی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار کرد.

روز سه شنبه، ۲۹ آذر کنفرانس خبری رویداد نوآوری باز توسط شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این رویداد ضمن رونمایی از پلتفرم نوآوری باز گروه توسعه ملی، در رابطه با روند برگزاری رویداد نوآوری باز تحت عنوان رویداد ملی تک توضیحاتی ارائه شد و در انتها پرسش و پاسخ­هایی در خصوص اهداف برگزاری این رویداد و روند اجرایی آن انجام شد.

در آغاز نشست، دکتر مجتبی عزیزیان، مدیرعامل گروه توسعه ملی، کمک به شکل ­گیری بنگاه ­ها و نه صرفا بنگاه­­ داری را از اهداف اصلی گروه توسعه ملی در بخش سرمایه­ گذاری دانست. ایشان لزوم پرداختن به چالش های صنایع بزرگ را یکی از نیازهای کشور دانست و تعریف دقیق و مشخص مسائل و مشکلات را اولین گام و اساسی ترین گام در این فرایند دانست.

عزیزیان گفت: گروه توسعه ملی ۲ سیاست را برای احصای دقیق چالش ها و مشکلات به کار گرفته است. یکی از این سیاست­ ها بحث ترویج فرهنگ طراحی و تفکر در زمینه چالش ­ها و مسائلی هستند که نیازمند مشارکت متخصصین از صنایع مختلف است. سیاست دومی که این گروه در نظر گرفته است موضوع تولید مستندهای فنی است که در شرکت­ های زیرمجموعه گروه صورت می گیرد و روند شناسایی و بررسی مسائل و مشکلات را سرعت می بخشد.

در ادامه علی ملکی، رییس مرکز برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی شریف، ضمن بیان این مورد که علی رغم حمایت هایی که از عرصه دانش بنیان ها صورت گرفته است اما کشور هنوز نتوانسته است تا از اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند و سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور بیانگر این موضوع است. در این راستا ایشان ۳ جهت گیری را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان بیان کرد که عبارت اند از:

  • حرکت سیاست صنایع و شرکت ها از سمت عرضه محوری به تقاضامحوری
  • اتصال شرکت های کوچک و نوپا به شرکت های بزرگ جهت ایجاد پایداری و کاهش ریسک در سرمایه گذاری روی این شرکت ها
  • عدم نگاه ایزوله به تکنولوژی های واحد و لزوم نگاه مجموعه ای به آن­ها

بخش بعدی نشست به رونمایی از پلتفرم نوآوری باز گروه توسعه ملی و سخنان مصطفی سراج، معاون راهبردی و فناوری این گروه اختصاص داشت. ایشان اشاره داشت که در این پلتفرم چالش های فناورانه در شرکت های زیرمجموعه در پنج گروه تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، انرژی، آب و محیط زیست، محصولات و فرآیندهای صنایع غذایی، محصولات و فرآیندهای صنایع شیمیایی و محصولات و فرآیندهای صنایع سیمانی و معدنی شناسایی شده است. بدین منظور گروه توسعه ملی بودجه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در طرح‎های منتخب در نظر گرفته است که در قالب های دریافت حق امتیاز، خرید مالکیت فکری، تملک سهام شرکت های مشارکت کننده در طرح، ایجاد شرکت جدید و سرمایه گذاری مشترک، تضمین خریداری محصول به تعداد مشخص و تضمین فنی محصول تولیدی قابل ارائه است.

در ادامه نیز حسام الدین علیپور، مدیر شبکه های فناوری گروه، به توضیح دقیق تر روند بررسی ایده ها و طرح ها در رویداد ملی تک پرداخت. علیپور در خصوص مزیت برگزاری این رویداد گفت: فرصت سرمایه گذاری خوبی که در این رویداد وجود دارد مزیت خوبی را برای شرکت ها و طرح ها خواهد داشت و گروه توسعه با دارا بودن زیرمجموعه های متعدد در صنایع مختلف، حجم سرمایه گذاری قابل توجهی را نسبت به VC ها می­تواند انجام دهد.

انتهای این کنفرانس خبری نیز با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف، به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

لازم به ذکر است که نخستین رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملی‎تک (Melli Tech)، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۵ دی ماه برگزار می‎گردد و کلیه مخترعین، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان، استادکاران اتحادیه های صنعتی و صاحبان فکر و ایده می­توانند برای دریافت کارت ورود به همایش به سامانه پلتفرم نوآوری باز به آدرس oi.tmgic.ir مراجعه کنند و ضمن انتخاب گروه تخصصی خود، از چالش‌های مرتبط مطلع شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *