بازاریابی و تبلیغاتمقالات بازاریابی و تبلیغات

چگونه یک برنامه بازاریابی حرفه ای داشته باشیم؟

لیمو HR

آیا هر سال استراتژی بازاریابی تیم خود را به دقت بررسی می کنید؟ این کاری است که یک مدیر باید انجام دهد. یک برنامه بازاریابی سالانه به شما کمک می کند تا در مسیر درستی از بازاریابی قرار بگیرید و بتوانید اهداف تجاری شرکت خود را به واقعیت تبدیل نمایید. به این برنامه سالانه به عنوان یک برنامه سطح بالا فکر کنید که تیمتان را در مسیر دستیابی به اهداف و رشد و توسعه هدایت می کند.

عدم برنامه ریزی، بی نظمی به بار می آورد. بدون داشتن برنامه امکان دستیابی به بودجه لازم برای پروژه ها، استخدام نیروها و برون سپاری برخی از کارها وجود ندارد.

برنامه بازاریابی مورد نیاز هر کسب و کاری، بسته به نوع تجارت و اهداف تیم بازاریابی آن متفاوت از دیگری می باشد. برای آن که بتوانید راحت تر برنامه ریزی کنید، در اینجا لیستی از آنچه در برنامه خود به آن نیاز دارید را بیان کرده ایم.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا بازارسازی یک چرخه ای از اقدامات است که به قصد جلب رضایت و ارائه ارزش به مشتریان بالقوه و مصرف کنندگان انجام می گیرد. در واقع بازاریابی فرایند برنامه ریزی شده ای است که مردم بیشتری را وادار می¬کند تا محصول شما را به مقدار بیشتر و در دفعات بیشتری بخرند؛ به نحوی که شرکت پول بیشتری بسازد.

برای شروع، بیایید به نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی بپردازیم و نگاهی به آنچه که یک برنامه بازاریابی سطح بالا در درون خود دارد بیاندازیم.

عناصر برنامه بازاریابی

عناصر برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی می تواند بسته به نوع کسب و کار شما بسیار منعطف باشد، فرقی نمی کند بازاریابی شما از نوع فروش به مشتری باشد و یا فروش سازمانی، همچنین تفاوتی نمی کند دیجیتال مارکتینگ شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد.

۱.     خلاصه کسب و کار

در یک برنامه بازاریابی، خلاصه کسب و کار شما دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد. خلاصه سازمان شامل موارد زیر است:

  • نام شرکت
  • محل دفتر مرکزی
  • ماموریت و اهداف شرکت

۲.     اهداف تجاری

عنصر اهداف تجاری یک برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا اهداف مختلف سازمان خود را تقسیم بندی کنید. در این بخش از برنامه بازاریابی، شما باید پروژه هایی را که مختص بازاریابی می باشد، مشخص کنید. همچنین هدف از انجام پروژه ها و چگونگی سنجش اهداف را شرح دهید.

۳.     بازار هدف

در این جا تحقیق اساسی در مورد بازار انجام می شود. اگر شرکت شما قبلا مطالعه کامل درباره بازار انجام داده باشد، این بخش از برنامه بازاریابی شما آسان تر می شود. در نهایت، این عنصر از برنامه بازاریابی به شما در راستای ارائه بهتر آنچه می فروشید، تجزیه و تحلیل رفتار رقبا و شخصیت خریدار کمک می کند. برای شناسایی شخصیت خریدار به اطلاعات جمعیت شناختی زیر دقت نمایید:

  • سن
  • مکان
  • شغل
  • اهداف
  • چالش های شخصی
  • نقاط درد
  • مسائل محوری

تجزیه و تحلیل رقبا

۴.     تجزیه و تحلیل رقبا

شخصیت خریدار شما برای حل مشکلاتش انتخاب هایی دارد، هم در انواع راه حل هایی که در نظر می گیرند و هم ارائه دهندگانی که می توانند آن راه حل ها را مدیریت کنند. در تحقیقات بازار خود، باید رقبای خود را در نظر بگیرید، چه کارهایی را به خوبی انجام می ‌دهند و چه جاهایی را می‌ توانید پر کنید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تثبیت موقعیت
  • سهم بازار
  • پیشنهادات
  • قیمت گذاری

۵.     تجزیه و تحلیل SWOT

خلاصه برنامه بازاریابی شما همچنین شامل تجزیه و تحلیل SWOT است که در انگلیسی مخفف کلمات نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار است. در مورد تجزیه و تحلیل SWOT کسب و کار خود صبور باشید. شما بیشتر آن را بر اساس تحقیقات بازار خود از بخش های بالا و استراتژی خود که در ادامه به آن می­پردازیم، می نویسید.

۶.     استراتژی بازار

استراتژی بازار شما از اطلاعات موجود در بخش های بالا برای توصیف نحوه رویکرد شرکت شما به بازار استفاده می ‌کند. کسب و کار شما چه چیزهایی را به خریدار ارائه می دهد که رقبای شما قبلاً به آن ها ارائه نکرده اند؟

در یک برنامه بازاریابی کامل، این بخش می تواند حاوی هفت آیتم بازاریابی باشد:

  • محصول
  • قیمت
  • محل
  • ترویج
  • مردم
  • روند
  • شواهد فیزیکی

۷.     بودجه

عنصر بودجه برنامه بازاریابی خود را با قیمت محصول یا دیگر مسائل مالی شرکت اشتباه نگیرید. بودجه شما نشان می دهد که چه میزان سرمایه به تیم بازاریابی جهت پیشبرد اهداف مشخص شده در عناصر بالا اختصاص می یابد.

با توجه به هزینه های دیگر شرکت شما می بایست این بودجه را تعیین کنید. هزینه های بازاریابی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه های خارجی آژانس بازاریابی و سایر ارائه دهندگان
  • نرم افزارهای مخصوص
  • تبلیغات
  • رویدادهایی که برگزار می کنید و یا رویداد هایی که در آن ها شرکت می کنید

کانال های بازاریابی

۸.     کانال های بازاریابی

در آخر، برنامه بازاریابی شما لیستی از کانال های بازاریابی را در برمی گیرد. درحالی که شرکتتان ممکن است با استفاده از فضای تبلیغاتی خاص محصول را تبلیغ کند، کانال های بازاریابی شما شامل فضایی می شود که محتوایی را که به خریداران آموزش و آگاهی می دهد منتشر می کنید و سبب می شود افراد با برندتان آشنا شوند. از کانال های بازاریابی در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید تا مشخص نمایید در کدام شبکه اجتماعی می خواهید صفحه ای برای کسب و کارتان ایجاد کنید، برای چه هدفی این صفحه را ایجاد می کنید و میزان موفقیت خود در این صفحه را چگونه اندازه گیری خواهید کرد. بخشی از هدف این کار آن است که به شما ثابت شود که این کانال ها جهت رشد و توسعه شرکت ها خدمت می کنند.

کسب وکارهایی که حضور گسترده در رسانه های اجتماعی دارند، می توانند در مورد استراتژی های اجتماعی خود در قالب رسانه به شرح و شفاف سازی بپردازند.

۹. پیش بینی های مالی

با دانستن بودجه و انجام تجزیه و تحلیل در کانال های بازاریابی که می خواهید در آن ها سرمایه گذاری کنید، باید بتوانید بر اساس بازده سرمایه گذاری مورد انتظار، برنامه ای برای میزان بودجه سرمایه گذاری تدوین کنید. از آنجا، می توانید پیش بینی های مالی سال را ارائه دهید. این پیشنهادات ۱۰۰% دقیق نیستند اما می توانند به برنامه ریزی اجرایی کمک کنند.

چگونه یک برنامه بازاریابی ایجاد کنیم؟

۱.     تجزیه و تحلیل موقعیت

قبل از این که بتوانید برنامه بازاریابی خود را شروع کنید، باید وضعیت فعلی خود را بشناسید.

نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات شما چیست؟ انجام یک تحلیل پایه SWOT اولین گام برای ایجاد یک برنامه بازاریابی است.

علاوه بر این، شما همچنین باید درک درستی از بازار فعلی داشته باشید. تجزیه و تحلیل رقبا می تواند در این که چگونه می توانید در برابر آن ها عرض اندام کنید کمک می کند.

به این فکر کنید که چگونه محصولات دیگر بهتر از محصولات شما هستند. به علاوه، تفاوت عملکرد رقیب را در نظر بگیرید. چه چیزی را از دست داده اند؟ چه چیزی می توانید ارائه دهید که به شما مزیت رقابتی بدهد؟ به آنچه شما را متمایز می کند فکر کنید.

پاسخ دادن به سوالاتی از این دست به شما کمک می کند تا بفهمید مشتری شما چه می خواهد و به این ترتیب به مرحله بالاتر بروید.

مشخص کردن مخاطب هدف

۲.     مشخص کردن مخاطب هدف

هنگامی که بازار و وضعیت شرکت خود را بهتر درک کردید، مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.

اگر شرکت شما از قبل شخصیت خریدار مشخصی دارد در این مرحله می توانید شخصیت خریدار فعلی خود را بازبینی کنید.

اگر شخصیت خریدار ندارید، باید آن را ایجاد کنید. برای انجام این کار، ممکن است مجبور باشید تحقیقات بازار انجام دهید.

شخصیت خریدار شما باید شامل اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت و درآمد و همین طور اطلاعات روانشناختی از قبیل نقاط درد و اهداف نیز باشد. چه چیزی مخاطبان شما را هدایت می کند؟ آن ها چه مشکلاتی دارند که محصول یا خدمات شما می تواند برطرف کند؟

هنگامی که این اطلاعات را نوشتید، به شما کمک می کند تا اهداف خود را مشخص کنید و وارد مرحله شماره سه شوید.

۳.     نوشتن اهداف هوشمندانه

اگر شما نقشه راه خود را ندانید، هیچ بهبودی پیدا نخواهید کرد. بلکه در یک دور باطل خواهید افتاد. شما نمی توانید بازگشت سرمایه خود را بهبود بخشید مگر این که اهداف خود را بدانید.

پس از این که وضعیت فعلی خود را فهمیدید و مخاطبان خود را شناختید، می توانید شروع به تعریف اهداف خود کنید.

اهداف هوشمندانه خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. این بدان معنی است که تمام اهداف شما باید مشخص باشد و شامل یک چارچوب زمانی باشد که می خواهید آن ها را تکمیل کنید.

به عنوان مثال، هدف شما می تواند افزایش ۱۵ درصدی فالوور اینستاگرام در سه ماه باشد. بسته به اهداف کلی بازاریابی شما، این باید مرتبط و قابل دستیابی باشد. علاوه بر این، این هدف خاص، قابل اندازه گیری و محدود به زمان است.

قبل از شروع هر تاکتیکی، باید اهداف خود را بنویسید. سپس، می توانید شروع به تجزیه و تحلیل کنید که کدام تاکتیک ها به شما در رسیدن به آن هدف کمک می کند. این اقدام شما را به مرحله شماره چهار می رساند.

تجزیه و تحلیل تاکتیک ها

۴.     تجزیه و تحلیل تاکتیک ها

در این مرحله، شما اهداف خود را بر اساس مخاطبان هدف و موقعیت فعلی خود یادداشت کرده اید.

اکنون، شما باید بفهمید که چه تاکتیک هایی به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند و کانال ها و آیتم های عملی مناسب که باید بر آن ها تمرکز کنید کدامند.

به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش ۱۵ درصدی فالوور اینستاگرام در سه ماه است، تاکتیک های شما ممکن است شامل پاسخ دادن به نظرات در اینستاگرام و ارسال حداقل سه پست در هفته باشد.

هنگامی که اهداف خود را شناختید، بحث های داخل تیمی، می تواند تاکتیک های دستیابی به آن اهداف را نشان دهد.

هنگام نوشتن تاکتیک های خود، باید بودجه خود را مد نظر داشته باشید، که این امر شما را به مرحله شماره پنج می رساند.

۵.     تعیین بودجه

قبل از این که بتوانید هر یک از ایده هایی را که در مراحل بالا برنامه ریزی کرده اید را شروع کنید، باید بودجه خود را بدانید.

به عنوان مثال، تاکتیک های شما ممکن است شامل تبلیغات رسانه اجتماعی باشد. با این حال، اگر بودجه ای برای آن ندارید، ممکن است نتوانید به اهداف خود برسید.

در حالی که شما در حال نوشتن تاکتیک های خود هستید، حتماً بودجه تخمینی را یادداشت کنید. می توانید زمان لازم برای تکمیل هر تاکتیک را علاوه بر هزینه ای که ممکن است برای خرید نیاز داشته باشید، مانند زمان رزرو فضای تبلیغاتی اضافه کنید.

اکنون که می دانید چگونه برنامه بازاریابی خود را ایجاد کنید، بیایید به ایجاد یک برنامه کلی کمپین بازاریابی بپردازیم که به شما کمک می کند تا به اهداف برنامه ریزی شده برسید.

تمپلت بازاریابی یک صفحه ای

تمپلت بازاریابی یک صفحه ای

همان طور که در بالا نشان داده شد، یک برنامه بازاریابی می تواند یک سند طولانی باشد. هنگامی که می خواهید اطلاعاتی را با سهام داران به اشتراک بگذارید یا صرفاً می خواهید یک مرور کلی از برنامه خود برای ارجاع سریع داشته باشید، داشتن نسخه کوتاه تر در دسترس می تواند مفید باشد. یک برنامه بازاریابی یک صفحه ای می تواند راه حل خوبی باشد. در زیر به عناصر این مقوله می پردازیم.

  1. خلاصه کسب و کار: نام شرکت خود و افراد مسئول اجرای مراحل مختلف را بیان کنید و برای برنامه ماموریت شرکت بیانیه ای را ذکر کنید.
  2. ابتکارات تجاری: خلاصه ای از اهداف برنامه بازاریابی شما و ابتکاراتی که به شما در دستیابی به آن ها کمک می کند داشته باشید.این مورد شامل استراتژی های بازاریابی شما نیز می شود.
  3. بازار هدف: حتی المقدور مخاطبان خود را دسته بندی کنید.
  4. بودجه: مروری بر پولی که برای کمک به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی خرج می کنید داشته باشید.
  5. کانال های بازاریابی: کانال هایی را که برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده می کنید فهرست کنید.

  قالب یا تمپلت کمپین بازاریابی

قالب یا تمپلت کمپین بازاریابی

برنامه بازاریابی شما یک نمای سطح بالا از استراتژی های بازاریابی مختلفی است که برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده می کنید. قالب کمپین بازاریابی یک برنامه متمرکز است که در دستیابی به اهداف بازاریابی کمک می کند.

یک قالب کمپین بازاریابی باید شامل اجزای کلیدی زیر باشد:

  • اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد: هدف نهایی هر یک از کمپین هایی را که اجرا می کنید و معیارهایی را که برای اندازه گیری نتایج کمپین خود در پایان آن استفاده خواهید کرد، مشخص کنید. به عنوان مثال، نرخ تبدیل، فروش، ثبت نام و غیره.
  • کانال ها: کانال های مختلفی را که برای اجرای کمپین بازاریابی خود برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده خواهید کرد، شناسایی کنید.
  • بودجه: بودجه مورد نیاز برای اجرای کمپین خود و نحوه توزیع آن را مشخص کنید، مانند مبلغی که برای ایجاد محتوا یا قرار دادن تبلیغات در مناطق مختلف هزینه می کنید. داشتن این اعداد همچنین به شما کمک می کند بعداً بتوانید کمیت هایی همچون بازده سرمایه گذاری را محاسبه کنید.
  • محتوا: نوع محتوایی را که در طول کمپین های خود ایجاد و توزیع می کنید، شناسایی کنید – برای مثال، پست های وبلاگ، تبلیغات ویدیویی، خبرنامه های ایمیل و… .
  • تیم ها و مسئولان: تیم ها و افرادی را که بخشی از اجرای برنامه بازاریابی شما از ابتدا تا انتها خواهند بود، شناسایی کنید، مانند کسانی که مسئول ایجاد دارایی های بازاریابی، بودجه یا تجزیه و تحلیل معیارها پس از تکمیل کمپین ها هستند.
  • طراحی: مشخص کنید که کمپین های بازاریابی شما چگونه به نظر می رسد و چگونه از عناصر طراحی برای جذب مخاطبان خود استفاده می کنید. توجه به این نکته مهم است که طراحی شما باید مستقیماً با هدف کمپین شما مرتبط باشد.

قالب یا تمپلت برنامه دیجیتال مارکتینگ

قالب یا تمپلت برنامه دیجیتال مارکتینگ

یک برنامه بازاریابی دیجیتال شبیه به یک برنامه کمپین بازاریابی است اما همان طور که از نام آن پیداست، برای کمپین هایی که به صورت آنلاین اجرا می کنید، طراحی شده است. بیایید اجزای کلیدی یک قالب برنامه بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم تا بتوانید در مسیر رسیدن به اهداف خود پیش بروید.

  • اهداف: اهداف بازاریابی دیجیتال شما و آنچه که امیدوارید به آن برسید، مانند افزایش بازدیدهای وبسایت و سایر موارد.
  • بودجه: مشخص کنید که اجرای کمپین بازاریابی دیجیتال چقدر هزینه دارد و پول چگونه توزیع می شود. برای مثال، قرار دادن تبلیغات در سایتهای مختلف رسانههای اجتماعی و ایجاد دارایی هر کدام هزینه معینی دارد.
  • مخاطبان هدف: مشخص کنید می خواهید با این کمپین با کدام گروه از مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. از آنجایی که کانال های ارتباطی مختلفی برای مخاطبان متفاوت وجود دارد ضروری است که مخاطب مورد نظر خود را مشخص کنید.
  • کانال ها: کانال هایی را که در کمپین بازاریابی دیجیتال شما نقش اساسی دارند، شناسایی می کند.
  • جدول زمانی: این جدول مدت زمان اجرای کمپین های دیجیتال شما را توضیح می دهد، از مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد دارایی ها گرفته تا آخرین روز کمپین.

بسیاری از مردم از رسانه اجتماعی در کمپین های دیجیتالی خود استفاده می کنند، در ادامه به چند ایده می پردازیم که می توانید برای الهام گرفتن از آن ها استفاده کنید.

برنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی

با رشد بخش های بازاریابی، حضور آن ها در رسانه های اجتماعی نیز افزایش می یابد. با افزایش حضور آن ها در رسانه های اجتماعی، نیاز آن ها به اندازه گیری، برنامه ریزی، و برنامه ریزی مجدد نوع محتوایی که می خواهند در هر شبکه منتشر کنند نیز افزایش می یابد.

اگر به دنبال راهی برای تاثیر هرچه بیشتر استراتژی شبکه اجتماعی هستید، می توانید محتویات زیر (و موارد دیگر) را متناسب با شرکت خود در برنامه های خود وارد کنید:

  • ردیابی بودجه سالانه رسانه های اجتماعی
  • تم های هفتگی رسانه های اجتماعی
  • کلیه ابعاد تصویر رسانه اجتماعی مورد نیاز
  • نمودار دایره ای در ترافیک رسانه های اجتماعی مرتب شده بر اساس پلتفرم
  • شبکه های اجتماعی
  • تقویم ارسال و زمان انتشار

برنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *