ارز دیجیتالمقالات ارز دیجیتالمقالات هوش مصنوعیهوش مصنوعی

ترید ارز دیجیتال با ChatGPT

لیمو HR

امروزه همزمان با پیشرفت تکنولوژی، ترید ارزهای دیجیتال نیز در حال تحول است و همواره ایده‌های جدید، روش کسب درآمد مردم از دارایی‌های دیجیتال را تغییر می‌دهد. ChatGPT یکی از نوآوری‌هایی است که در حال حاضر سر و صدای زیادی در افزایش کارایی، سرعت و دقت در حوزه ترید ارز دیجیتال ایجاد کرده است. ChatGPT، به عنوان یک مدل زبانی پیشرفته، قادر به ایجاد پاسخ‌های متنی به طیف گسترده‌ای از سوالات است. این مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی، پس از انتشار در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲، پس از دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید.

اخیرا صحبت‌های زیادی پیرامون ChatGPT و تاثیر آن بر روی زندگی وجود دارد.  با توجه به این که این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه خود است؛ اما بسیاری کنجکاوند تا درباره ترید ارز دیجیتال با ChatGPT بیشتر بدانند. در زمینه معاملات ارز دیجیتال، یک ربات مبتنی بر ChatGPT در پشتیبانی تخصصی، مانند راهنمایی‌های مربوط به ایجاد استراتژی، به‌روزرسانی قیمت دارایی‌ها، مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاری و تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه بازار به کاربران کمک می‌کند. در این مقاله علاوه بر بررسی ماهیت ChatGPT و طریقه کارکرد آن، به مزایا، معایب و همچنین تاثیر آن بر روی ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

چت جی بی تی (ChatGPT) چیست؟

چت جی بی تی (ChatGPT) چیست؟

همان طور که پیش از این اشاره شد، ChatGPT یک چت ربات هوش مصنوعی است. کاربران می‌توانند هر متنی را که دوست دارند تایپ کنند و ChatGPT متنی را در پاسخ به سوال یا درخواست آن‌ها ارائه می‌دهد. استفاده از این ربات تا حد زیادی شبیه به چت کردن در یک اپلیکیشن پیام‌رسان است. این تکنولوژی به صورتی طراحی شده که تجربه‌ای نزدیک به صحبت کردن با یک انسان را داشته باشد. البته این فناوری به تازگی اختراع نشده؛ حتی دستیارهای مجازی الکسا (Alexa) و گوگل هوم (Google Home) نیز یک چت بات (ChatBot) هستند.

ChatGPT مخفف عبارت Chat Generative Pre-trained Transformer است. این فناوری توسط شرکت اوپن ای آی (OpenAI) که یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی با حمایت مایکروسافت است، ساخته شده است. شرکت اوپن ای آی تکنولوژی ChatGPT را به عنوان یک نمونه اولیه عمومی و رایگان در تاریخ ۳۰ نوامبر (۹ آذر) سال ۲۰۲۲ منتشر کرد.

بر اساس توضیحات توسعه‌دهندگان، ChatGPT درباره بهینه‌سازی مدل‌های زبانی برای گفتگو است و از تکنیک‌های یادگیری تقویت شده و تحت نظارت برای تولید متن‌های متفاوت استفاده می‌کند. ChatGPT با هوشمندی به سوالات و درخواست‌ها پاسخ می‌دهد و حتی قابلیت برطرف کردن مشکلات و باگ‌های برنامه‌های کامپیوتری را دارد.

شرکت اوپن ای‌آی این ربات را به این صورت معرفی کرده است:

ما مدلی به نام ChatGPT را آموزش داده‌ایم که بتواند از طریق یک مکالمه ارتباط برقرار کند. فرمت گفت و گو این امکان را برای ChatGPT فراهم می‌کند تا به سوالاتی که برای کاربر پیش آمده پاسخ دهد، اشتباهات خود را بپذیرد، نظریه‌های نادرست را به چالش بکشد و درخواست‌های نامناسب را رد کند.

طرز کار ChatGPT چگونه است؟

طرز کار ChatGPT چگونه است؟

ChatGPT با استفاده از یک شبکه عصبی آموزش داده شده، بر روی حجم عظیمی از داده‌های متنی کار می‌کند. شبکه عصبی، یک سیستم کامپیوتری است که از ساختار و عملکرد مغز انسان الگوبرداری شده است. این شبکه از مجموعه‌ای از گره‌های به هم پیوسته (نورون‌های مصنوعی) تشکیل شده که قادر به تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات پردازش شده هستند. در شبکه عصبی ChatGPT، چندین لایه از این نورون‌های مصنوعی وجود دارد که می‌توانند متن ورودی را پردازش، تجزیه و تحلیل کنند تا متنی را به عنوان خروجی تولید کنند. ساختار شبکه عصبی ChatGPT به صورت عمیق است، یعنی می‌تواند متن را بر اساس روابط و الگوهای موجود در داده‌هایی که بر اساس آن آموزش دیده است، یاد گرفته و تولید کند.

در طول دوره آموزش، نمونه‌های بی‌شماری از جفت‌های ورودی و خروجی به ChatGPT داده شد، که به آن اجازه داد تا روابط بین ورودی‌ها و خروجی‌ها را بیاموزد. این مطالب از طیف گسترده‌ای از متن‌های اینترنتی، از جمله وب سایت‌ها، کتاب‌ها و رسانه‌های اجتماعی گرفته شده بود. توسعه‌دهندگان همچنین برای اطمینان از کیفیت، داده‌ها را مدیریت و فیلتر کردند. هنگامی که یک درخواست ورودی داده می‌شود، ChatGPT از آموزش خود برای ایجاد احتمالات مربوط به تمام پاسخ‌های مختلف ممکن استفاده می‌کند. سپس بر اساس داده‌ها، آموزش و شبکه عصبی خود، بهترین پاسخ را به عنوان خروجی انتخاب می‌کند.

هدف ChatGPT ساده است: ارائه اطلاعات در قالب یک مکالمه. به طور خلاصه، این یک برنامه رایانه‌ای است که می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد و با پاسخ‌هایش در یک مکالمه شرکت کند. این تکنولوژی توسعه یافته توسط شرکت OpenAI، به گونه‌ای که قبلاً دیده نشده، از یادگیری ماشینی (Machine Learning) استفاده می‌کند. علاوه بر این، رایگان است و به سادگی می‌توان در وبسایت آن ثبت نام کرد. البته لازم به ذکر است که برای ورود و ثبت نام در وبسایت openai.com، نیاز به آی پی خارجی دارید.

مزایای استفاده از ChatGPT

مزایای استفاده از ChatGPT

مسلماً بزرگترین مزیت ChatGPT این است که استفاده از آن آسان است و همچنین می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه انسان را بسیار سریع و به صورت رایگان ایجاد کرده و در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین این تکنولوژی می‌تواند برای پاسخ به هر درخواستی، در طیف گسترده‌ای از موضوعات، مورد استفاده قرار بگیرد. همین موضوع باعث شده تا میلیون‌ها کاربر راه‌هایی برای استفاده از ChatGPT پیدا کرده و زندگی خود را آسان‌تر کنند. یکی از این راه‌ها ترید ارز دیجیتال با  ChatGPTاست که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از این تکنولوژی برای کمک به پیدا کردن مشکلات کد استفاده کنند، بسیاری از آن برای کمک به نوشتن داستان یا متن آهنگ استفاده کرده‌اند، همچنین برخی دانش‌آموزان از ChatGPT برای کمک به درک مسائل دشوار درسی استفاده کرده‌اند. در نتیجه وجود ChatGPT می‌تواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند. کسب‌وکارها نیز در وظایفی که نیازی به تلاش انسانی قابل توجهی ندارند، مانند پاسخ به سوالات متداول مشتریان، می‌توانند از تکنولوژی ChatGPT استفاده کنند. این تکنولوژی همچنین می‌تواند به حجم زیادی از درخواست‌های مشتریان پاسخ دهد، در نتیجه زمان زیادی را برای کارکنان آزاد می‌کند تا روی کارهای پیچیده‌تر تمرکز کنند. این موضوع کارایی را بهبود بخشیده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

معایب استفاده از ChatGPT

اگرچه قابلیت‌های ChatGPT توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ اما کاربران باید متوجه مشکلات این تکنولوژی نیز باشند. لازم به ذکر است که ChatGPT درک محدودی دارد و فاقد عقل سلیم است. پاسخ‌های آن ممکن است انسانی باشد؛ اما ربات درک واقعی از متنی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد ندارد. تکنولوژی مدل زبانی به سادگی خروجی‌هایی را بر اساس توزیع‌های احتمالی به دست آمده از آموزش و داده‌های آن تولید می‌کند. در نتیجه، ممکن است در شرایطی اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرستی تولید کند. مشکلات مربوط به دقت به کیفیت و محتوای داده‌هایی که روی آن آموزش داده شده نیز مرتبط است. همچنین اطلاعات آموزش داده شده به این ربات، تنها شامل رویدادهایی تا سال ۲۰۲۱ است. اگر از ChatGPT درباره اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۲ به بعد رخ داده سوال کنید، راهی برای دسترسی به آن‌ها ندارد.

ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT

ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT

همان طور که به آن اشاره کردیم، بزرگ‌ترین مزیت ChatGPT، سهولت استفاده و توانایی آن در ارائه پاسخ‌های انسانی به سؤالات در طیف گسترده‌ای از موضوعات است. از همین مزیت می‌توان در زمینه ارزهای دیجیتال استفاده کرد. بسیاری از افراد می‌توانند سوالات خود را درباره رمز ارزها و دارایی‌های مرتبط با آن بپرسند و درباره نحوه استفاده از علم رمزنگاری و تکنولوژی پشت آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. افرادی که تازه وارد فضای ارز دیجیتال می‌شوند، اغلب با درک مفاهیمی مانند الگوریتم اثبات کار (PoW)، استخراج ارز دیجیتال، مفهوم هش، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و… مشکل دارند. ChatGPT این مزیت را دارد که این مفاهیم را شفاف‌سازی کرده و در قالب یک مکالمه ساده در اختیار کاربران قرار دهد.

بسیاری از افراد با بررسی قابلیت‌های تکنولوژی ChatGPT و برای برتری نسبت به سایر معامله‌گرهای ارز دیجیتال، شروع به استفاده از ChatGPT برای مشاوره در زمینه ترید ارز دیجیتال کرده‌اند. چت بات می‌تواند به معامله‌گران در تصمیم‌گیری سریع و آگاهانه قبل از معامله کمک کند. همچنین کارشناسان ارز دیجیتال در حال آموزش ChatGPT هستند تا با استفاده از پاین اسکریپت (Pine Script)، یک زبان کامپیوتری که توسط تریدینگ ویوو (Trading View) توسعه یافته است، با معاملات ارزهای دیجیتال مطابقت بیشتری داشته باشند. chatbot یک ربات معاملاتی پایه ایجاد کرده که دستورالعمل‌های معاملاتی مفیدی را بر اساس داده‌های بازار در مورد بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب تشکیل می‌دهد.

استفاده از ChatGPT در ترید ارز دیجیتال

استفاده از ChatGPT در ترید ارز دیجیتال

بیایید این مورد را با ذکر یک مثال بررسی کنیم. ممکن است شما تمایل به سرمایه‌گذاری در بیت کوین را داشته باشید؛ اما از آینده این ارز دیجیتال مطمئن نباشید. در این شرایط می‌توانید از ChatGPT درباره احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به بیت کوین بپرسید. همچنین با وارد کردن دستورات کلیدی، می‌توانید به ChatGPT دستور دهید تا تحلیل خوبی از وضعیت این ارز دیجیتال به شما ارائه دهد. این تحلیل ممکن است شامل مواردی مانند حجم بازار، میزان ریسک، احساسات سرمایه‌گذاران یا قیمت فعلی بیت کوین باشد. همچنین می‌توانید از ربات بخواهید که اصطلاحات، مفاهیم یا رویدادهای خاص مرتبط با ارز دیجیتال را برای شما توضیح دهد.

ربات هوش مصنوعی به غیر از این که عملکردی مانند یک مدرس ارز دیجیتال دارد، ممکن است در نوشتن قراردادهای هوشمند نیز مفید باشد. قراردادهای هوشمند، تراکنش‌های ارز دیجیتال را ایمن و سریع نگه می‌دارند. این استفاده‌های بالقوه برای DAOها (سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. DAOها می‌توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند تصمیم بگیرند و شفافیت و امنیت را بهبود بخشند.

ربات‌های ترید ارز دیجیتال

ربات‌های ترید ارز دیجیتال

استفاده از هوش مصنوعی در ترید ارز دیجیتال با ChatGPT ایجاد نشد، در واقع تمامی ربات‌های مخصوص ترید ارز دیجیتال از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. استفاده از این ربات‌ها در دهه ۱۹۸۰ شروع شد. این ربات‌های مخصوص، معاملات الگوریتم‌ها را خوانده و بر اساس آن‌ها پیش‌بینی‌هایی در بازار سهام انجام می‌دادند. البته این ربات‌ها به نسبت تکنولوژی امروزه بسیار ابتدایی بودند. اکنون می‌توانیم از ربات‌های هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه‌های مالی بلندمدت و خودکارسازی معاملات امن ارزهای دیجیتال استفاده کنیم.

امروزه داده‌های بسیار زیادی در دسترس است، از همین رو پرداختن به تک تک آن‌ها برای انسان ممکن نخواهد بود. هوش مصنوعی قادر به تحلیل و تجزیه حجم وسیعی از داده‌ها و الگوریتم‌ها است و آن‌ها را برای ما جمع‌آوری می‌کند. همچنین امروزه استفاده از ربات‌ها برای ترید ارز دیجیتال از طریق هوش مصنوعی کاملا قانونی است. تریدرها اغلب از ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی برای اجرای استراتژی‌های سخت و پیچیده استفاده می‌کنند. یکی از این موارد، کسب سود از طریق آربیتراژ است.

در زمینه معامله ارز دیجیتال، یک ربات مبتنی بر ChatGPT می‌تواند در مواردی از جمله راهنمایی‌های مربوط به ایجاد استراتژی، به‌روزرسانی قیمت، مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاری و تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه بازار به شخص سرمایه‌گذار کمک کند. این ربات امکان تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و سریع‌تر را فراهم می‌کند؛ زیرا می‌تواند انبوهی از داده‌های بازار را از منابع متعدد با سرعت بالایی پردازش کند. وقتی این ربات درباره داده‌های قیمت و حجم بازار، اخبار اقتصادی، آمار خرید آنلاین و حتی پست‌های اجتماعی آموزش ببیند، می‌تواند فعالیت بازار را با دقت نسبتا بالایی پیش‌بینی کند.

مزایای ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT

مزایای ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که در ترید ارز دیجیتال با ChatGPT بین کاربران محبوب است، آربیتراژ (arbitrage) ارز دیجیتال است. این شکلی از معامله است که شخص با استفاده از تفاوت قیمت در صرافی‌های متفاوت کسب سود می‌کند. ChatGPT می‌تواند برای جمع‌آوری داده‌های لحظه‌ای مربوط به قیمت‌ ارزهای دیجیتال، تحلیل روند بازار و شناسایی هرگونه اختلاف قیمت در صرافی‌ها، ارائه پیش‌بینی در مورد حرکات بازار و تشخیص روند قیمت بر اساس داده‌های تاریخی و شرایط فعلی بازار استفاده شود.

از طرف دیگر، قابلیت‌های ChatGPT را می‌توان با یک ربات معاملاتی آربیتراژ ارز دیجیتال خودکار ادغام کرد. یکی از پلتفرم‌های آربیتراژ ارز دیجیتال کاملاً خودکار که در حال حاضر پیشتاز است، پلتفرم آربیتراژ ارز دیجیتال و اکوسیستم خدمات مالی آربی‌اسمارت (ArbiSmart) است. انواع مختلفی از ربات‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی هوش مصنوعی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

علاوه بر آربیتراژ، ترید ارز دیجیتال با  ChatGPTمزایای دیگری نیز دارد:

کاهش ریسک

به صورت کلی، هوش مصنوعی، دارایی‌ها را در بهترین زمان فروخته و آن‌ها را خریداری می‌کند. از این رو ریسک معاملات به حداقل میزان ممکن می‌رسد. بازار ارزهای دیجیتال همواره با نوسانات بالایی همراه است، در نتیجه در زمان نوسانات بازار، حفظ وجوه در برابر افت سریع قیمت اهمیت بالایی دارد.

سهولت ایجاد استراتژی

ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی، استفاده از استراتژی‌هایی که نیاز به توجه مداوم دارند را برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کند. آن‌ها همچنین به تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها و روندها کمک می‌کنند تا تریدرها بتوانند تصمیمات خوبی بگیرند.

آموزش آسان

چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد ارز دیجیتال وجود دارد. همین موضوع مبتدیان را گیج کرده و گاهی باعث ایجاد ضررهای مالی می‌شود. می‌توان از هوش مصنوعی برای دریافت پاسخ سریع و شفاف به سوالات استفاده کرد.

امنیت تراکنش‌ها

برخی از معامله‌گران از صرافی‌ها یا بروکرها برای نظارت بر دارایی‌های خود و انجام معاملات استفاده می‌کنند. همچنین قابلیت شخصی‌سازی وجود دارد. معامله‌گران می‌توانند عملکرد ربات خود را مطابق با نیازهای شخصی خود سفارشی کنند. در این شرایط، همیشه احتمال خطای انسانی وجود دارد. می‌توانید به ربات‌ها اعتماد کنید تا دارایی‌های شما را تنها بر اساس شرایط مخصوص شما معامله کنند.

معایب ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT

معایب ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT

با وجود این که استفاده از این تکنولوژی به کاربران تازه‌کار زیادی در پاسخ سوال‌هایشان کمک خواهد کرد، اما استفاده از ربات‌های معاملاتی برای کاربران مبتدی مشکل است. همچنین برای سفارشی کردن یا ایجاد ربات معاملاتی هوش مصنوعی خود، نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارید. حتی اگر دانش برنامه‌نویسی داشته باشید، فرایند کدنویسی یک ربات سفارشی نیز کمی زمان می‌برد و باید آن را بارها آزمایش کنید. علاوه بر این‌ها‌، بیش از ۲۱,۰۰۰ ارز دیجیتال در گردش وجود دارد؛ در حالی که بسیاری از ربات‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی با هر ارز دیجیتالی سازگار نیستند.

آینده ارزهای دیحیتال و هوش مصنوعی

آینده ارزهای دیحیتال و هوش مصنوعی

آینده کریپتو و هوش مصنوعی می‌تواند تا حد زیادی به یکدیگر مرتبط باشد. بلاکچین و هوش مصنوعی دو تکنولوژی هستند که هنوز به اندازه پتانسیل بالای خود توسعه نیافته‌اند. هر دو نشان‌دهنده یک تکنولوژی خاص هستند که توسط تعداد کمی کشف و استفاده شده‌اند. ما به سمت دنیایی حرکت می‌کنیم که در آن امور مالی و فناوری اطلاعات روز به روز به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند شد. ارز دیجیتال نیز از پیشرفت هر دو سود خواهد برد. هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال کمک کند، در حالی که خود ارزهای دیجیتال می‌توانند امنیت و شفافیت بیشتری را در تراکنش‌های مالی ارائه دهند.

تطبیق پذیری ChatGPT باعث شده است که کاربران حرفه‎ای از توانایی‌های آن برای کمک به کدنویسی ربات‌های ترید ارز دیجیتال و حتی کمک به قراردادهای هوشمند استفاده کنند. با توسعه بیشتر این تکنولوژی، استفاده از آن برای یادگیری درباره ارز دیجیتال و ایجاد علاقه به این تکنولوژی آسان خواهد شد. همچنین اگر هوش مصنوعی مسئول رسیدگی به مشتریان باشد، ترید ارز دیجیتال با  ChatGPT برای افراد و کسب‌وکارها آسان‌تر می‌شود.

این‌ موارد تنها چند نمونه از راه‌هایی هستند که ChatGPT پتانسیل کمک به ارزهای دیجیتال را دارد. اگر قصد استفاده از هوش مصنوعی برای ترید ارز دیجیتال را داشتید، به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی چیزی را تضمین نمی‌کند و در نهایت، تصمیم‌گیری نهایی به عهده خود شماست.

ارزهای دیحیتال

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *