اخبار استارتاپیاکوسیستم

نامه سرگشاده بیش از ۲۰۰ فعال IT کشور: محدودیت‌های اینترنت را برطرف کنید

نامه‌ای با امضای بیش از ۲۰۰ تن از فعالین آی‌تی کشور منتشر شده و در آن خواسته شده تا فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی برطرف شود.

جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات ضمن انتقاد از وضعیت حاکم بر اینترنت کشور نامه‌ای سرگشاده را منتشر ساختند که بدون مخاطب است. آنها دلیل بدون مخاطب بودن این نامه را نبود بستری برای مطالبه‌گری اثربخش عنوان کرده‌اند. این نامه تاکنون به‌امضای بیش از ۲۰۰ تن رسیده و امضاکنندگان در آن خواستار رفع فیلترینگ، حذف محدودیت‌ها و تامین دسترسی به اینترنت با کیفیت شده‌اند.

به گزارش دیجیاتو، جمعی از فعالین حوزه آی‌تی کشور اعم از مدیران استارتاپ‌ها، خبرنگاران حوزه فناوری، برنامه‌نویسان و سایر اهالی اکوسیستم فناوری در ایران در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به تبعات منفی وسیع فیلترینگ و اختلالات حاکم در اینترنت، خواستار رفع این محدودیت‌ها شدند. آنها در این نامه از اینکه هیچ نهادی در برابر این حق ضایع شده مردم پاسخگو نیست نیز انتقاد کردند. در این نامه تاکید شده اختلالات کنونی باعث بروز مشکلات جدی در شغل فعالین اکوسیستم فناوری کشور شده و اعلام شده بار روانی آن نیز باعث خشم درونی تک تک افراد شده است.

امضاکنندگان این نامه فیلترینگ‌های کنونی را بی‌پایه و اساس دانسته و نسبت به کاهش محسوس سرعت و پهنای باند اینترنت اعتراض کردند و خواستار رفع فیلترینگ، حذف محدودیت‌ها و تامین دسترسی به اینترنت با کیفیت برای تمام اقشار مردم ایران شده‌اند.

پیش‌تر جمعی از خبرنگاران حوزه فناوری نیز بیانیه‌ای انتقادی به محدودسازی فضای مجازی و بازداشت فعالان اینترنتی منتشر ساخته بودند و انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های گوناگونی نیز نسبت به وضع اخیر اینترنت در ایران انتقاد داشتند. نامه کنونی که همچنان در حال امضا شدن است به بیش از ۲۰۰ امضا رسیده و متن کامل آن به شرح زیر است:

«فیلترینگ‌ها و تحریم‌های گسترده، کار کردن در حوزه‌ی فناوری اطلاعات (IT) در ایران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است. در پنج ماه اخیر شاهد اعمال محدودیت‌ها و اختلالات شدید و متنوع بوده‌ایم. چنین تصمیماتی همچون بسیاری از سیاست‌های دستوری دیگر به دور از دانش و منطق و بدون در نظر گرفتن مزایای استفاده از شبکه‌ی اینترنت در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی، درمانی و غیره بوده و گریبان‌گیر تک‌تک ما شده‌‌است.

این اختلالات گسترده با دستاویز ایجاد محدودیت در چند پلتفرم شبکه اجتماعی اجرا شده، اما تاثیرات منفی آن بسیار وسیع‌تر از محدود شدن اینستاگرام، تلگرام و … است و مشخص نیست که دقیقا در راستای حل کدام یک از معضلات کشور اجرا و پیگیری می‌شود. ضمن آن‌که هیچ نهاد و سازمانی خود را ملزم به پاسخگویی در برابر وقت و هزینه ضایع شده مردم در این وضعیت، نمی‌داند.

این اتلاف وقت و هزینه، برای فعالان حوزه آی‌تی دو چندان است. چرا که هر روز و هر ساعت در حال کلنجار رفتن با اوضاع نابه‌سامان شبکه اینترنت کشور هستند و قدرت‌نمایی حاکمیت با الفاظی چون پیشرفت داخلی، فناوری بومی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها دردی از این مشکلات دوا نمی‌کند، بلکه مرور و یادآوری آنها بسیار مضحک، مایه‌ی تاسف و نمک بر این زخم است.

این اختلالات نه تنها باعث بروز مشکلات روزمره و جدی برای شاغلین در جهت انجام درست و به موقع وظایف آن‌ها شده است، بلکه بار روانی ناشی از دست و پنجه نرم کردن روزانه با این کاستی‌ها -برای انجام ساده‌ترین کارها- خشم درونی تک تک افراد را تشدید کرده‌ و پرواضح است که این خشم انباشته، ناگزیر در آینده نزدیک به اشکال مختلف بروز خواهد کرد. بسیاری از مدیران، متخصصان و کارشناسان توانمند صنف آی‌تی در این سال‌ها مهاجرت کرده‌اند و ادامه‌ی روند پنج ماه گذشته، می‌تواند باعث افزایش بی‌سابقه‌‌ی آمار مهاجرت افراد شود. ما به عنوان جمعی از اهالی اکوسیستم آی‌تی ایران، نسبت به فیلترینگ‌های بی‌پایه و اساس و کاهش محسوس سرعت و پهنای باند اینترنت، معترضیم و خواستار رفع فیلترینگ، حذف محدودیت‌ها و تامین دسترسی به اینترنت با کیفیت، نه تنها برای صنف حوزه‌ی آی‌تی، بلکه برای تمام اقشار مردم ایران هستیم. ما نیز مانند سایر شهروندانی که در هزاره سوم زندگی می‌کنند، نیاز به اینترنت آزاد داریم و با اینترنت طبقاتی و ارائه اینترنت بدون فیلتر برای گروهی خاص از جامعه -حتی اگر آن گروه خودمان باشیم- مخالفیم.

قاعده این بود که در این نامه نهادهای مرتبط چون شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مخاطب قرار می‌دادیم. اما از آن‌جا که مدت‌هاست بستری برای مطالبه‌گری اثربخش وجود ندارد، به نوشتن نامه‌ای سرگشاده و بدون مخاطب، برای بیان کردن نظر و اعتراضمان نسبت به وضعیت اینترنت کشور، بسنده می‌کنیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *