متفرقه

مطالبه عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای بازگشت شرایط اینترنت به قبل

به گزارش کارنگ، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و  کاندید عضو در هیئت نمایندگان انتخابات اتاق بازرگانی تهران اعلام می‌کند که آنها همچنان پیگیری بازگشت شرایط اینترنت کشور به قبل از شهریور و شروع محدودیتها هستند، هرچند که تاکنون و با پیگیری‌های مختلف به نتیجه نرسیده‌اند.

مازیار نوربخش به کارنگ اعلام می‌کند که بازگشت اینترنت به شرایط قبل محدودیت‌ها کف مطالبه آنها در این زمینه است و درخواست اصلی آنها دسترسی به اینترنت با کیفیت و عادی برای همه مردم جامعه است.

همچنین او تاکید می‌کند که کمیته پیگیری حل بحران اینترنت از بهمن ماه با همکاری تمام تشکل‌ها و صنف‌های اقتصاد نوآوری تشکیل شده و در یک فرآیند زمان‌بندی شده در حال پیگیری رفع محدودیت‌ها در این زمینه هستند.

شش ماه از شروع محدودیت‌های اینترنتی گذشته و با وجود نامه‌نگاری‌های مختلف از سوی صنف‌ها و تشکل‌های گوناگون و برخی نمایندگان مجلس و همچنین درخواست رئیس دفتر رئیس جمهوری از وزیر ارتباطات برای بررسی این مشکل در کارگروه اقتصاد دیجیتال، هنوز مشخص نیست که اینترنت چه زمانی به حالت عادی خود در کشور باز می‌گردد.

به دنبال ادامه دار بودن محدودیت‌های اینترنتی اوایل بهمن ماه کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران خبر داد با همکاری تشکل‌های هم‌سو در این زمینه از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کمیته‌ای برای حل بحران اینترنت تشکیل داده‌اند. یک ماه بعد از گذشت تشکیل این کمیته هنوز اعضای این کمیته نتوانسته‌اند شرایط برای دسترسی به اینترنت بدون محدودیت را فراهم کنند.


ادامه درخواست برای رفع محدودیت اینترنت


امروز (۱۳ اسفند) نمایندگان کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با توجه به نزدیکی انتخابات اتاق تهران به ارائه گزارشی از روند عملکرد این کمسیون در چهار سال گذشته پرداختند.

در این جلسه مازیار نوربخش، هم که به عنوان نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران حضور داشت در پاسخ به سوال کارنگ در مورد تشکیل کمیته حل بحران اینترنت در اتاق بازرگانی و نتیجه آن گفت: «سازمان نصر به عنوان یک تشکل با داشتن هزاران عضو یکی از متولیان اصلی پیگیری رفع محدودیت‌های اینترنت بوده است. در ماه‌های گذشته سعی کرده‌ایم با مکاتبات مختلفی که با شخص رئیس جمهوری و وزیر داشتیم، این مشکل را حل کنیم. در ادامه این نامه‌نگاری‌ها هم با همکاری اتاق بازرگانی تهران کمیته حل بحران اینترنت را تشکیل دادیم و برای حل این معضل یک زمان‌بندی مشخصی را در نظر گرفتیم.»

او در پاسخ به این سوال که الان و با توجه به گذشت یک ماه از تشکیل این کمیته در چه مرحله‌ای از زمان‌بندی قرار دارند به کارنگ توضیح داد: «نمی‌توانم به جزییات اشاره کنم چون برخی از آقایان وقتی می‌بینند این مسائل رسانه‌ای شده است، به آنها برمی‌خورد و رفتارهایی را پیش می‌گیرند مانند اینکه شما را از جلسه‌هایی حذف می‌کنند. با این حال می‌توانم این را بگویم که موضوع رفع محدودیت اینترنت به صورت غیرعلنی و پنهانی در حال پیش روی است و این زمان‌بندی که به آن اشاره کردم با هماهنگی اتاق بازرگانی در حال پیش روی است.»

او تاکید کرد که تمام تمرکز آنها روی حل این معضل است وگرنه شعار دادن و حرف زدن صرف کار راحتی است.

نوربخش در پاسخ به این سوال که مطالبه اصلی آنها در کمیته رفع معضل اینترنت چیست گفت: «چیزی که پیگیری می‌کنیم این است که وضعیت اینترنت به قبل از شروع محدودیت‌ها یعنی شهریور‌ ماه بازگردد، هرچند که این کف انتظارات است. بخشی از نگاه حاکمیت حمایت از پلتفرم‌ای داخلی است و بحث ما این است که حمایت تنها مانند تجربه‌ای که در صنایع دیگر مانند خودرو داشته‌ایم جواب نمی‌دهد.»

به باور او حمایت باید دوسویه باشد یعنی در فضای رقابت سالم و آزاد از پلتفرم‌های داخلی حمایت صورت بگیرد و در نهایت این مردم جامعه باشند که دست به انتخاب می‌زنند.


تمرکز روی ابعاد دیگر خسارت محدودیت اینترنت


اتاق بازرگانی تهران از جمله تشکل‌هایی بوده که در چند ماه گذشته و همزمان با قطعی، اختلال و محدودیت‌های ادامه دار اینترنت گزارش‌هایی از خسارت و ضرر‌هایی که کسب‌‌وکارها بابت این تصمیم حاکمیت دیده‌اند، آماری ارائه کرده است.

اما حالا مدتی است که اتاق بازرگانی دیگر آمار و اطلاعاتی در این زمینه منتشر نمی‌کند.

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا این نهاد منع به ارائه آمار و اطلاعات در این زمینه شده گفت: «به کرات جلسه‌های را با حضور نمایندگان نصر و تشکل‌های دیگر با تصمیم‌گیران در این زمینه داشتیم، مشکل این نیست که از خسارت صحبت نکردیم یا آماری ارائه نداده‌ایم مسئله این است که ابعاد دیگر ماجرا روی ابعاد اقتصادی ماجرا سایه می‌اندازد.»

او ادامه داد: «از اینجا به بعد بود که سعی کردیم بیشتر از اینکه روی ابعاد اقتصادی مانور بدهیم، ابعاد دیگر را هم پرنگ کنیم. مثل ابعاد اجتماعی اتفاق که از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است که از نظر من  پررنگ تر از سرمایه‌های مادی خسارت محدودیت اینترنت است.

در همین زمینه شهاب جوانمردی، نائب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران هم گفت: «ما در گیر فشاری که به ما گفته شود این اعداد را نگویید نبودیم ولی به وضوح به ما می‌گفتند که این اعداد را قبول نداررم و بعد دنبال یک مبناهایی از ما بودند که نه مرکز آمار و نه هیچ نهاد قانونی دیگر آن اطلاعات را به جزییات ندارد.»

او ادامه داد: «عمده مباحثاتی که انجام می‌شد این بود که خیلی از زیان‌ها را زیان‌های کوتاه مدت می‌دیدند و گمان می‌کردند چند روزی یک اتفاقی افتاده و بعد همه رفتند دنبال کاسبیشان و با کمک‌هایی که قرار است انجام دهند، خسارت جبران می‌شو،د ولی نگاه ما این بود که این زیان‌ها خیلی عمیق، ریشه‌ای و ماندگار است  و بعضا باعث حذف بسیاری از این کسب‌وکارها عمدتا کوچک‌تر شده است. عملا در مبنای گفت‌وگوهایمان با هم مسئله داشتیم و برای همین این گفت‌وگوها به مفاهمه نمی‌رسید و حتی به نقطه‌ای هم م‌یرسید که می‌بایست به تصمیم‌گیری برسد، طرف مقابل اعلام می‌کرد که در اختیار من نیست و قادر به حل مسئله نیستم.»


پوست اندازی در اتاق تهران


در بخشی از این نشست به بررسی عملکرد اتاق تهران در حوزه اقتصاد دیجیتال در ۴ سال گذشته پرداخته شد. در این زمینه فرزین فردیس یکی از اتفاق‌های بزرگ و قابل توجه این دوره را اضافه شدن پژوهشکده سیاستگذاری حکمرانی شریف، رصد خانه مهاجرت و برخی دیگر از نهاد‌ها عنوان کردن که توانستند در زمینه‌های مختلف از جمله اینترنت گزارش‌های تحلیلی خوبی را ارائه کنند.

همچنین شهاب جوانمردی هم اعلام کرد که در چهار سال گذشته بیشتر کار آنها به شناخت و گرفتن ارتباط با افرادی گذشت که قرار بود آنها در اتاق تهران نمایندگی آنها را برعهده داشته باشند.

جوانمردی با تاکید بر اینکه اتاق‌های بازرگانی نیاز به پوست اندازی دارند گفت: «واقعیت این است که اتاق‌های بازرگانی در منظر عموم کسب‌وکارها و مخصوصا کسب‌وکارهای جدید در حوزه دیجیتال و دانش بنیان خیلی نهاد شناخته‌ شده‌ای محسوب نمی‌شوند، به واسطه اینکه هم نسل جدید و هم کسب‌وکارهای جدید کانالهای ارتباطی متفاوتی را می‌طلبند و نگاه‌های گذشته گرا در اشکال تشکلی صرف نمی‌تواند ارتباطی تعاملی را ایجاد کند.»

او ادامه داد: «افرادی که امروز در اتاق هستند به این نقطه رسیدند که نیاز به این تحول جدی است. باورمان این است که اتاق بازرگانی دو فاز تحولی جدی را پیش رو دارد اگر فرض بر این باشد که دوره ۴ سال گذشته دوره شناخت ما کما بیش رخ داده و سعی کردیم همه ارکان اتاق را بشناسیم و در توسعه شبکه اتاق مشارکت داشته باشیم و بعضی نهاد‌ها مثل مرکز نوآوری ایجاد کنیم و ارتباط وسیع‌تری بین نهادهای صنفی مانند سازمان نظام صنفی رایانهای و اتاق ایجاد و هم‌گرایی را شکل بدهیم، در این دوره انشالله به این سمت میریم که مشارکت جدی در گنجاندن مسائل اساسی حوزه اقتصاد دیجیتال در برنامه‌ها و ارگان اتاق داشته باشیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *