ارز دیجیتالمقالات ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست و چه خدمتی ارائه می کند؟

ارز دیجیتال یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین ترندهای دنیای دیجیتال است. صرافی ارز دیجیتال شایع‌ترین کسب‌وکار این حوزه در کشور ما است که روزانه هزاران میلیارد تومان مبادله ارز دیجیتال را میزبانی می‌کند. در این مقاله به پنج سوال رایج درباره صرافی ارز دیجیتال پاسخ می‌دهیم. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید و نظرتان را در خصوص این پدیده با ما به اشتراک بگذارید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در ساده‌ترین تعریف، صرافی ارز دیجیتال کسب و کاری آنلاین است که درست مانند صرافی‌های سنتی روی مبادله ارز متمرکز است؛ البته صرفا ارز دیجیتال. کارشناسان صرافی ارز دیجیتال را به بازار بورس دارایی‌های دیجیتال تشبیه می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال نوعی واسطه میان خریداران و فروشندگان است و به مالکین کمک می‌کند تا بتوانند ارز خود را بفروشند یا آن را به ارز دیگری تبدیل کنند.

کسب درآمد این کسب و کار براساس تراکنش انحام گرفته شده محاسبه می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال برخلاف صرافی‌های سنتی صرفا به شکل آنلاین اداره می‌شوند و به ازای هر تراکنش، مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. نحوه دریافت و محاسبه کمیسیون در هر صرافی متفاوت است و رقم ثابتی ندارد.

همانطور که می‌دانید این کسب و کارها خصوصی هستند و چون ارزهای دیجیتال به صورت خودگران عمل می‌کنند، تحت نظارت هیچ ارگان یا سازمانی قرار ندارند.

در حالت کلی سه نوع صرافی ارز دیجیتال در دسترس کاربران قرار دارد:

  • صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX)
  • صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX)
  • صرافی ارز دیجیتال هیبریدی (HEX)

صرافی متمرکز یکی از رایج‌ترین بسترهای مبادله ارز دیجیتال است که به خاطر سادگی کاربری محبوبیت زیادی دارد. صرافی‌های متمرکز توسط نهادی خاص اداره می‌شوند و به همین دلیل، کاربران باید هنگام ثبت نام احراز هویت شوند.

حجم نقدینگی صرافی‌های متمرکز نسبت به سایر انواع صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار بالاست و به همین دلیل دست کاربران در مبادله باز خواهد بود و مبادله با سرعت بالایی انجام می‌شود.

وجوه در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال از طریق حساب بانکی یا کارت اعتباری به کاربران انتقال داده می‌شود. سادگی کاربری، سهولت دسترسی به نقدینگی و همچنین سرعت بالای تراکنش، صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال را به بهترین گزینه برای افراد تازه‌کار تبدیل می‌کند.

صرافی غیرمتمرکز خصوصیاتی دارد که با فلسفه پیدایش رمزارزها مطابق است. این صرافی‌ها تحت نظارت هیچ ارگان و سازمان خاصی اداره نمی‌شوند و مبادلات در آن از طریق قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز انجام می‌شوند.

صرافی‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین فعال هستند و برخلاف مورد قبلی، در آن‌ها هیچ پشتیبانی خاصی وجود نخواهد داشت. امنیت بالای صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال، آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای نگهداری دارایی تبدیل کرده است.

صرافی هیبریدی یا ترکیبی با کمک گرفتن از نقاط قوت دو مورد قبلی شکل گرفته‌اند. در صرافی‌های ارز دیجیتال هیبریدی تلاش شده است تا به کاربران کنترل کاملی بر وجوه داده شود و مبادلات بدون کارمزد انجام شود.

کار با صرافی‌های هیبریدی برخلاف صرافی متمرکز ساده است و تراکنش‌ها در این صرافی نسبت به نوع غیرمتمرکز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چه خدمتی ارائه می کند؟

صرافی‌های ارز دیجیتال درست مانند کارگزاری‌های بورس آنلاین عمل می‌کنند و نسبت به نوع، ابزارهایی را برای خرید و فروش ارز‌های دیجیتال یا توکن‌هایی مانند بیت‌کوین، اتریوم یا دوج کوین در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

شما می‌توانید در صرافی‌های ارز دیجیتال:

  • ارزهای دیجیتال را بخرید یا فروشید.
  • از قیمت روز ارزهای دیجیتال باخبر شوید و بتوانید استراتژی فروش خود را تنظیم کنید.
  • دارایی‌های دیجیتالتان را در کیف پول امن نگهداری کنید.
  • ارز دیجیتال را مبادله کنید و درصورت لزوم ارز فیات دریافت کنید.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

ساز و کار صرافی ارز دیجیتال چندان پیچیده نیست؛ کافیست حساب کاربری ایجاد کنید و به سادگی ارز دیجیتال مورد نظرتان را بخرید یا بفروشید. بسته به نوع صرافی و خدماتی که ارائه می‌دهید، می‌توانید کریپتوکارنسی موردنظرتان را با انواع ارزهای فیات بخرید یا با هر ارز دیجیتال دیگر مبادله کنید.

وظیفه اصلی صرافی‌ها، بازی کردن نقش واسطه میان مشتریان و فروشندگان ارز دیجیتال است تا کار را برای کسانی که در این زمینه فعال هستند، راحت‌تر سازد.

هرچقدر صرافی موردنظرتان بزرگ‌تر باشد، امکان ارائه طیف وسیع‌تری از کریپتوکارنسی‌ها در آن وجود خواهد داشت. به همین دلیل حتما قبل از ثبت‌نام در صرافی موردنظر، بررسی کنید و مطمئن شوید که ارزهای مدنظرتان در لیست گزینه‌های آن وجود داشته باشد.

صرافی‌های ارز دیجیتال برخلاف صرافی‌های سنتی، به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و هیچ تعطیلی ندارند. شما برای شروع کار در هر صرافی به ایجاد حساب کاربری یا اصطلاحا کیف پول نیاز دارید.

پس از ایجاد کیف پول و ساختن حساب، کافیست نگاهی به لیست ارزهای ارائه شده و قیمت آن‌ها بیندازید و گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید. پس از تکمیل لیست خرید، پرداخت انجام می‌شود و ارز انتخابی به حسابتان افزوده خواهد شد.

همانطور که قبلا هم گفتیم، هر صرافی برای تراکنش‌های انجام شده، درصدی را به عنوان کارمزد از حساب شما کم خواهد کرد.

معمولا صرافی‌ها نرخ مبادله معاملات مورد پشتیبانی را منتشر می‌کنند تا تصمیم‌گیری برای کاربران راحت‌تر شود.

چه فناوری هایی در صرافی ارز دیجیتال به کار گرفته می شود؟

نمی‌توان از ارز دیجیتال حرف زد و نامی از بلاکچین نیاورد. ذات ارز دیجیتال با فناوری بلاکچین گره خورده است. درواقع با توسعه فناوری بلاکچین، امکان انتقال ارزش دارایی‌های دیجیتال بدون استفاده از بانک یا هر نهاد شخص ثالث به وجود آمد.

بلامچین نوعی فناوری غیرمتمرکز در بستر اینترنت است که بیشتر از هر چیزی در فرآیندهای مالی، پرداخت و سایر خدمات  مالی مورد استفاده قرار گرفت.

به نظر بسیاری از کارشناسان، بلاکچین دیتابیس قابل اعتمادی است که امکان هک ندارد و افراد می‌توانند با کمک آن بدون آشکار کردن هویت خود و بدون آن که ردی از خود بر جا بگذارند، تراکنش مالی انجام بدهند.

فناوری بلاکچین در صرافی‌های ارز دیجیتال هم به کار گرفته می‌شوند و همین فناوری تضمین کننده امنیت این مراکز تبادل کریپتوکارنسی است. درواقع هر ارز، بلاکچین مخصوص به خود را دارد که به صورت مداوم توسط تراکنش‌ها تایید می‌شود.

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال چیست؟

۲۲ می ۲۰۱۰ تاریخ مهمی در دنیای ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در این روز که به روز پیتزای بیت کوین معروف است، اولین تراکنش مربوط به کریپتوکارنسی صورت گرفت. اما چرا روز پیتزای بیت کوین؟

در این تاریخ برای اولین‌بار از بیت کوین در مبادلات مالی استفاده شد و یک کاربر برای خرید پیتزای ۳۰ دلاری خود، دو بیت‌کوین پرداخت کرد.

اگرچه برای بررسی تاریخچه ارزهای دیجیتال باید به دو دهه قبل و سال ۱۹۹۵ برگردیم، اما برای تاریخچه صرافی ارز دیجیتال باید کمی جلوتر برویم.

بعد از آنکه کاربری موسوم به ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به عنوان اولین رمزارز در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی کرد، راه‌های چندانی برای خرید و فروش آن وجود نداشت و اکثر راه‌های مبادله، ریسک زیادی را به کاربران تحمیل می‌کردند.

درواقع در آن زمان کاربران برای به دست آوردن بیت کوین یا باید به صورت شخصی آن را استخراج می‌کردند یا از طریق انجمن‌هایی مانند بیت کوین تاک معامله همتا به همتا انجام می‌دادند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین بیت کوین با قیمت صفر دلار معامله شد و یک سال بعد به ۳۹ دلار رسید.

در سال ۲۰۱۰ و با افزایش علاقه کاربران به این ارز دیجیتال، روش‌های جدیدی برای دستیابی به بیت کوین ابداع شد. اولین بازار مبادله ارز دیجیتال در همین سال و در انجمن بیت کوین تاک راه‌اندازی شد.

اولین شکل صرافی‌های ارز دیجیتال سال ۲۰۱۱ ظاهر شدند. در این صرافی بین بیت کوین و لیندن دلار، واحد پول بازی محبوب واقعیت مجازی سکند لایف، مبادله صورت می‌گرفت  و کاربران با کمک آن می‌توانستند به صورت فوری بیت کوین را بخرند. اولین صرافی ارز دیجیتال، ترید هیل نام داشت که تا سه سال بعد، حدود هفتاد درصد تراکنش‌های جهانی بیت کوین را مدیریت می‌کرد.

بعدتر صرافی‌های ارز دیجیتال بیشتری پدید آمدند که البته بعضی از آن‌ها با مشکلاتی مواجه شدند. مثلا بنیانگذاران صرافی ارز دیجیتال لیبرتی رزرو که از پیشگامان این عرصه محسوب می‌شود، به پولشویی متهم شدند و این صرافی تعطیل شد.

امروزه تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا ده‌ها برابر رشد کرده است و دست کاربران برای مبادله انواع ارزهای دیجیتال و نگهداری آن‌ها باز است.

صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال در ایران چیست؟

از پیدایش اولین صرافی ارز دیجیتال در ایران، بیش از چهار یا پنج سال نمی‌گذرد. تا قبل از آن، اکثر کاربران یا باید به روش ماینینگ اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کردند یا اینکه از صرافی‌های خارجی کمک می‌گرفتند.

اما از حدود ۴ سال پیش، اولین صرافی ارز دیجیتال در ایران راه‌اندازی شد. صرافی نوبیتکس و ارز پایا جزو پیشگامان این عرصه محسوب می‌شوند و از قدیمی‌ترین کسب و کارهای هم‌رده خود در ایران محسوب می‌شوند.

اکنون تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از ۲۰ مورد فراتر رفته است. ما لیست استارتاپ های ارز دیجیتال را در اکوموتیو ایجاد کرده‌ایم و امکان مشاهده پروفایل صرافی های رمزارز را نیز در وبسایت بلینک فراهم کرده‌ایم.

آینده صرافی های ارز دیجیتال چیست؟

افزایش سرعت فراگیری ارزهای دیجیتال در مبادلات نشان‌‌دهنده نقش مهم و موثر ارزهای دیجیتال در آینده اقتصاد است. سرعت انتقال، امنیت بالا، حذف محدودیت‌های ارزهای فیات و همچنین غیرقابل ردگیری بودن تراکنش‌ها باعث شده است که ارزهای دیجیتال به سرعت محبوب شوند.

البته هنوز هم در فراگیری همه‌جانبه ارزهای دیجیتال، شک و شبهه وجود دارد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که عدم توانایی همه افراد در استفاده از فناوری‌ ارز دیجیتال و همچنین عدم امکان تراکنش آفلاین، می‌تواند مانعی بزرگ در راه گستردگی استفاده از کریپتوکارنسی باشد.

اما می‌توان گفت که امکانات قابل توجهی که این شکل از تبادلات مالی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، به رونق بازار صرافی‌های ارز دیجیتال کمک کرده است و این روند رو به رشد لااقل تا یک دهه آینده ادامه خواهد داشت.

رشد استفاده از ارز دیجیتال، درست مانند فراگیری استفاده از اینترنت اجتناب‌ناپذیر است و در این میان، صرافی‌ها نقشی مانند شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت بازی می‌کنند. پس مادامی که استفاده از این شکل پول رونق دارد، می‌توان به رونق کار صرافی‌های ارز دیجیتال هم امیدوار بود.

همچنین توسعه در بازارهای ارز دیجیتال و مالکیت‌های الکترونیک، می‌تواند به متنوع شدن خدمات صرافی‌ها هم منجر شود و ممکن است در آینده نزدیک، شکل خدمات این مراکز خدمات، توسعه پیدا کند و متحول شود.

همین حالا هم بسیاری از استارتاپ‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند که حقوق کارمندان خود را که در سرتاسر دنیا پراکنده شده‌اند، به شکل ارز دیجیتال پرداخت کنند. تصور کنید که روزی این مسئله به امری فراگیر تبدیل شود؛ با این حساب چهره صرافی‌ها هم تغییراتی اساسی تجربه خواهد کرد و خدمات متنوع‌تری خواهند داشت.

نظر شما چیست؟ آیا آینده بازارهای مالی در دستان ارز دیجیتال و صرافی‌های آن است یا هیچ چیزی نمی‌تواند باعث حذف ارزهای فیات از مبادلات مالی شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *