رپرتاژ

مدرک زبان لازم برای مهاجرت به کانادا و استرالیا

لیمو HR

دو کشور کانادا و استرالیا و به ویژه کانادا نزد جهانیان از جمله ایرانیان سالیان سال است که به شکلی بسیار برجسته و وسیع، مورد توجه برای مهاجرت قرار گرفته است و از آنجایی که بالاترین نرخ ویزا دهی به ویژه برای ایرانیان، ویزای تحصیلی بوده و بنابراین مهاجرت تحصیلی به عنوان محبوب‌ترین روش مهاجرتی به دو کشور مورد بحث در سالیان اخیر تلقی شده و از سوی دیگر اخذ مجوز کار و ویزای کاری برای مهاجرت به کانادا و استرالیا (به ویژه کانادا) به نسبت گذشته برای ایرانیان سخت‌تر و زمانبر شده، ما در این مقاله درباره مدرک زبان لازم برای مهاجرت به کانادا و استرالیا و البته با تمرکز بیشتر بر روی مهاجرت از طریق تحصیل، صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

آیا مدرک زبان لازم برای مهاجرت تحصیلی و کاری فرق دارد؟

جواب به این سوال برای هم کانادا و هم استرالیا مثبت است؛ برای مثال آزمون زبان آیلتس که رایج‌ترین آزمون زبان در جهان و به ویژه در ۲ کشور کانادا و استرالیا بوده، دو نوع دارد: آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک. آیلتس جنرال برای مهاجرت تحت عنوان کلاس‌های بیزینس (مهاجرت کاری، اشتغال زایی، سرمایه گذاری و…) و در کل هر روش مهاجرتی جزء مهاجرت تحصیلی کاربرد دارد. البته برخی مشاغل و برخی سمت‌های خاص اداری و با توجه به نوع شغل و… نیز ممکن است از شما آیلتس آکادمیک بخواهند اما کلیت قضیه همین است.

از طرفی برای مهاجرت تحصیلی، فقط آیلتس آکادمیک در هر دو کشور و همچنین در تقریبا کلیه مقاصد محبوب تحصیلی جهان مورد قبول است و به زبان ساده شما باید در سطح آکادمیک تعلیم دیده و دانش داشته باشید و بنابراین آیلتس جنرال قابل قبول نمی‌باشد. پس همانطور که متوجه شدید آیلتس آکادمیک سخت‌تر از آیلتس جنرال است و در آزمون جنرال شما برای دانش انگلیسی در سطح روزمره، ارتباط اجتماعی و… آماده می‌شوید اما در آزمون آکادمیک در سطح تحصیل و آمادگی برای تبادل اطلاعات در زمینه‌های تخصصی. همچنین نمره زبان مورد نیاز بین هر ۲ آزمون فرق دارد. به طور خلاصه برای تحصیل در کانادا و استرالیا شما باید حداقل نمره زبان آزمون آیلتس آکادمیک ۶.۵ را داشته باشید اما برای مهاجرت کاری آیلتس جنرال با نمره‌های ۶، ۵.۵ و حتی ۵ هم مورد قبول می‌باشد.

آزمون‌های زبان مورد قبول در کانادا و استرالیا کدامند؟

مهاجرت

برای مهاجرت به کانادا و استرالیا و از جمله تحصیل در این دو کشور، آزمون‌ زبان با بالاترین میزان مقبولیت عمدتا آزمون آیلتس می‌باشد که در کنار آن، ۲ آزمون تافل و آزمون زبان پیرسون (PTE) نیز مورد قبول می‌باشد؛ هرچند که آزمون زبان PTE در استرالیا به نسبت کانادا رایج‌تر است. البته آزمون PTE نیز برای مهاجرت به کانادا و همچنین تحصیل در دانشگاه‌های این کشور مورد قبول است اما طبق گفته‌ی اداره مهاجرت کانادا، تا انتهای سال ۲۰۲۳ آزمون زبان پیرسون یا همان PTE نیز رسما جزء آزمون زبان‌های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا قرار خواهد گرفت. ماهیت این اعلامیه از سوی اداره مهاجرت کانادا هرچند که بیشتر اشاره به روش‌های مهاجرتی کلاس‌های بیزینس (مانند مهاجرت کاری و…) داشته اما هنوز کاملا مشخص نیست و افراد متقاضی تحصیل در کانادا را دچار سردرگمی کرده است. اما از این بابت جایی برای نگرانی نیست و آزمون زبان پیرسون (PTE) نیز در کنار آزمون‌های آیلتس و تافل برای هم تحصیل در کانادا و هم تحصیل در استرالیا مورد قبول هستند.

از بابت نمره زبان مورد قبول و حداقل نمره زبان لازم برای مهاجرت تحصیلی هم باید گفت که برای تحصیل در هر ۲ کشور مورد بحث، برای آزمون آیلتس حداقل نمره مدرک زبان ۶.۵ مورد نیاز بوده به طوری که نمره هیچ یک از ۴ بخش اصلی آزمون زیر ۶ نباشد که این یک شرطی کلی و صادق درباره تقریبا همه‌ی دانشگاه‌های کانادا و استرالیا برای پذیرش تحصیلی می‌باشد. حال این حداقل نمره برای برخی رشته‌های خاص (پزشکی، دندانپزشکی و در کل رشته‌های مربوط به پزشکی، MBA، حقوق و…) قطعا بیشتر خواهد شد (معمولا آیلتس حداقل ۷).

همچنین برای اخذ بورسیه نیز این حداقل نمره مدرک زبان، به آیلتس حداقل ۷ یا ۷.۵ می‌رسد. از طرفی با نمره آیلتس کمتر از حد نصاب مانند آیلتس ۶ هم می‌توان برای تحصیل در استرالیا پذیرش مشروط اخذ نمود تا دانشجو با پذیرش مشروط به استرالیا عازم شده و پس از گذراندن یک دوره زبان، ترم تحصیلی خود را در دانشگاه پذیرش شده، شروع نماید و عین همین قضیه برای کانادا نیز صادق است، اما اخذ پذیرش مشروط برای کانادا ریسک بالاتری از بابت ویزا دارد و بنابراین توصیه نمی‌شود. معادل‌‌ها برای نمره‌های آیلتس به شرح زیر است:

  • آیلتس ۵.۵: تافل ۴۶ تا ۵۹، PTE بین ۴۲ تا ۴۹
  • آیلتس ۶: تافل ۶۰ تا ۷۸، PTE بین ۵۰ تا ۵۷
  • آیلتس ۶.۵: تافل ۷۹ تا ۹۳، PTE بین ۵۸ تا ۶۳
  • آیلتس ۷: تافل ۹۴ تا ۱۰۱، PTE بین ۶۴ تا ۷۲

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *