رپرتاژ

نحوه شناخت پرسونای مشتری و نقش آن در بازاریابی

لیمو HR

یکی از اصول اساسی بازاریابی، طراحی پرسونای مشتری یا Customer Personas است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را با موفقیت بیشتری به مشتریان عرضه کنند. پرسونا persona به معنی ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد یک فرد است. در مارکتینگ استفاده از اطلاعات پرسونای مشتری به بهبود کسب‌وکار کمک شایانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی راهکارهایی به‌منظور شناخت پرسونا بپردازیم. برای آشنایی با اهمیت شناخت پرسونای مشتری در بازاریابی و نقشی که در افزایش فروش دارد، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

راه‌های شناخت پرسونای مشتری و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آن

صاحبان کسب‌وکار از طریق تحقیقات انجام‌شده، قادر خواهند بود به اطلاعات مشتریان دست یابند. قبل از شروع پروسه ایجاد پرسونا باید از خود بپرسید که شما برای گسترش کسب‌وکار خود به چه اطلاعاتی از مشتری نیاز دارید. اولین پاسخی که به ذهن هر کس خطور می‌کند اطلاعات جمعیت‌شناسی با دموگرافیک است. دموگرافیک را می‌توان همان توصیف جمعیت یا توصیف مردم تعریف کرد.

کسب‌وکارهایی که بدون اهمیت دادن به دموگرافیک مشتریان بازاریابی می‌کنند، به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند. اطلاعات مورد‌نیاز برای جمعیت‌شناسی مانند سن، جنسیت، محل زندگی، علاقه‌مندی‌ها و شغل برای شناخت ما از جامعه هدفمان بسیار کمک‌کننده هستند. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره مشتری می‌توانید به رفتار مخاطب در سایت، نسبت به محتواهای مختلف و علاقه‌مندی‌های او توجه کنید. تکنیک‌های مختلفی برای به‌دست آوردن این داده‌ها وجود دارد که تعدادی از آن‌ها در ادامه شرح داده شده است.

بررسی پروفایل؛ دسترسی به مشخصات شناسایی کاربران

با بررسی پروفایل مشتریان به اطلاعات مهمی همچون جنسیت، سن، تحصیلات، شغل، درآمد، علایق و محل زندگی مخاطبان دسترسی خواهید داشت. در واقع با بررسی پروفایل مخاطبان، شرکت‌ها می‌توانند بهترین کانال‌های بازاریابی را برای جذب مخاطبان انتخاب کنند. این موضوع به طرز چشمگیری موجب کاهش هزینه‌های بازاریابی نیز خواهد شد. برای مثال، با بررسی پروفایل مخاطبان، شرکت‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا باید روی تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، اینترنتی یا اجتماعی تمرکز کنند.

پرسونای مشتری

آزمون‌های A/B؛ راهی برای شناخت محتوای مورد‌علاقه مخاطبان

آزمون‌های A/B یا A/B testing می‌تواند فرصت خوبی باشد تا متوجه شوید کدام محتوا مورد‌علاقه کاربر بوده و از کدام محتوای گذشته رضایت نداشته است. آزمون A/B به شما اجازه مدیریت ترافیک وب‌سایت به بهترین شکل را می‌دهد. انجام این کار به‌طور مداوم باعث بهبود تجربه کاربر و افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری در وفادار خواهد شد. برای این کار می‌توانید با نصب پنل پیامکی دو نسخه متفاوت از یک متن را همزمان برای تعدادی از کاربران خود ارسال کنید. اگر یکی از متن‌های شما موفق‌تر عمل کرد، آن را به عنوان پیش‌فرض برای همه مخاطبین خود ارسال کنید.

استناد به نظرسنجی؛ ابزاری مورد اعتماد برای طراحی پرسونای مشتری

نتایج نظرسنجی‌ها قابل‌اعتماد هستند؛ چون معمولا افراد صادقانه به آن‌ها پاسخ می‌دهند. برای نظرسنجی می‌توانید با خرید سامانه پیامکی یا ایمیلی از داده‌هایی که کاربران به‌طور مستقیم به شما می‌دهند، استفاده کنید. استفاده از فرم نظرسنجی در قالب یادداشت کامنت در پایین پست‌ها در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی متداول است.

مصاحبه با مشتریان کنونی؛ یکی از روش‌های پرکاربرد برای طراحی پرسونا

مصاحبه آنلاین، تلفنی یا حضوری بهترین روشی است که به کمک آن می‌توانید پرسونای خود را بر‌اساس آن بچینید. این کار با وجود این‌که وقت‌گیر و هزینه‌بر است، توسط بسیاری از شرکت‌های موفق انجام می‌شود و دلیل آن صداقت و صحت داده‌ها است. پیشنهاد می‌شود برای صرفه‌جویی در زمان مصاحبه از سوالات کوتاه با پاسخ‌های کم، از ارسال پیامک انبوه استفاده شود.

تحلیل اطلاعات تیم فروش؛ ارتباط نزدیک با کاربران

تیم فروش بیشترین و نزدیک‌ترین رابطه با کاربران را دارند. آن‌ها به‌دلیل تعاملی که با مشتریان دارند تا حد بالایی از علایق و سلایق آن‌ها باخبر می‌شوند. تیم فروش می‌توانند چالش‌ها و نیاز‌هایی که مشتریان شما دارند را به خوبی درک کنند و در اختیار شما قرار دهد.

استفاده از کوکی‌ها؛ راهی برای آشنایی با علایق کاربران

حتما شما هم زمانی که وارد یک سایت شدید اعلانی مبنی‌بر اجازه استفاده سایت از کوکی‌های‌تان را مشاهده کرده‌اید. بهتر است کسب‌وکارها نیز از این قابلیت بهره ببرند تا علایق کاربران را از طریق سایت‌هایی متوجه شوند که به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

اهمیت پرسونای مشتری برای بازاریابی کسب و کار

استراتژی‌های محتوا در صورتی موفق است که برای بازار هدف طراحی شده باشد. به‌همین‌دلیل درست کردن یک پرسونای هدفمند از ضرورت‌های موفقیت در محتوا و فروش است. اگر شما محتوا و محصولات خود را بدون توجه به پرسونای مشتریان تولید کنید، علاوه‌بر کاهش فروش، مخاطبین خود را هم از دست می‌دهید. این در حالی است که با شناخت پرسونای مشتری قادر به تشخیص سلیقه آن‌ها خواهید بود و استراتژی‌های فروش خود را بر پایه آن بنا می‌کنید.

پرسونا به شما بینش و دیدگاه‌های ارزشمندی می‌دهد تا قابلیت انتقال پیام در زمان مناسب به مخاطب را بشناسید. پرسونای مخاطب و پرسونای مشتری تحقیقات بازار و تحقیق در مورد کلمات کلیدی را کارآمدتر می‌کند. این اطلاعات در‌نهایت ابرازی برای کمک به تیم فروش برای ارتباط بهتر با مشتری محسوب می‌شود.

پرسونای مشتری

پرسونا مشتری؛ زاویه دید فوق‌العاده برای روبه‌رویی با مشتریان

در این مقاله به نحوه شناخت پرسونا و نقش آن در بازاریابی پرداختیم. این ابزار یک زاویه دید فوق‌العاده در‌مورد چگونگی تجربه کاربری هنگام ارتباط با کسب‌و‌کارتان به شما می‌دهد. در این راستا می‌توانید محتوای محبوب‌تر یا قیمت‌گذاری منطقی‌تری داشته باشید. توصیه می‌شود این پرسپکتیو را در عمل پیاده‌سازی کرده و روی دستاوردهای اصلی تمرکز کنید. فراز اس‌ام‌اس با قابلیت نصب روی انواع سایت ها و برخورداری از فیلترهای مختلف برای ارسال پیامک در مسیر کسب اطلاعات کارآمد برای طراحی پرسونای مخاطب و ارتقا کسب‌وکار همراه شما خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *