این مقاله داستان بنیان گذاری که ایده اش دزدیده شد. او سعی کرد با توسعه ایده خود در معرض دید عموم پیش برود، اما همه چیز پس از یک اقدام اشتباه تغییر کرد.
اگر در دنیای استارتاپها فعالیت دارید، احتمالاً اصطلاح «ساختن در معرض دید عموم» یا Building in Public را شنیدهاید. این رویکرد به این معناست که بنیانگذاران استارتاپ، فرآیند کاری خود شامل پیشرفتها، چالشها و موفقیتها را با دیگران به اشتراک میگذارند تا روند کارشان را شفاف کنند. این اشتراکگذاری معمولاً در شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا لینکدین انجام میشود. هدف این روش ایجاد هیجان در بین مخاطبان، دریافت بازخورد و جذب کاربران است. اما اگر بیش از حد اطلاعات را افشا کنید چه اتفاقی میافتد؟
بنیان گذاری که ایده اش دزدیده شد
یکی از بنیانگذاران به تازگی تجربهای را در فاروم آنلاین r/startups در ردیت به اشتراک گذاشت که میتواند هشداری برای هر کسی باشد که به فکر افشای بیش از حد اطلاعات است. ماجرای او به این شکل بود…
بر اساس پیشنهادهای کاربران، به اشتراک گذاشتن اطلاعات کلی از پیشرفت کار اشکالی ندارد، اما جزئیات حساس مانند درآمد، طراحیها یا شاخصهای پشتصحنه باید محرمانه بمانند. رویکرد «ساختن در معرض دید عموم» وقتی به بهترین شکل کار میکند که بهعنوان یک ابزار بازاریابی استفاده شود و بر داستانهای مربوط به مسیر بنیانگذار، موفقیتها و شکستها یا ویژگیهای جالب تمرکز کند – نه اینکه به عنوان یک نقشهی راه برای رقبا عمل کند.
هرچند دیدن کپی شدن یک ایده ممکن است ناخوشایند باشد، اما چالش واقعی در اجرای آن ایده نهفته است. اگر بتوانید از رقبا جلوتر بمانید و نوآوری کنید، همچنان پیشرو خواهید بود. همانطور که یکی از کاربران اشاره کرد: «ثبت علامت تجاری، پتنت و کپیرایت دلیلی دارد. همیشه کسی هست که منتظر دزدیدن ایده و زحمات شما باشد.»
با این حال، این روش نیاز به تعادل دقیق دارد. به اشتراک گذاشتن بیش از حد ممکن است باعث شود رقبا از شما پیشی بگیرند، در حالی که اشتراکگذاری خیلی کم ممکن است تعامل مورد نظرتان را ایجاد نکند. همانطور که یک کاربر در ردیت گفته است: «به دیگران بگویید قرار است بچهای داشته باشید (چی)، اما توضیح ندهید که چطور بچه را ساختهاید (چگونه).»
کاربر دیگری گفته است: «به نظر من، مفهوم «ساختن در معرض دید عموم» بیشتر درباره به اشتراک گذاشتن مسیر و تجربههای شما بهعنوان یک بنیانگذار است (در سطح کلی) تا پرداختن به جزئیات دقیق پروژه. میتوانید درباره موفقیتها، چالشها، کارهایی که امروز انجام دادهاید و موارد مشابه صحبت کنید. اطلاعات محرمانه را محرمانه نگه دارید، اما در عین حال محصول و ویژگیهای جدیدتان را بهصورت نرم یا رسمی معرفی کنید. در نهایت، به نظر میرسد مخاطبان بیشتر به شخصی که پشت این پروژه است علاقهمندند تا خود محصول.»
توجه کنید که اگر شما یک استارتاپ جدید باشید، منابع محدودی دارید. همیشه رقبای قدرتمندی وجود دارند که منابعی بسیار بیش از شما در اختیار دارند. در صورتی که بخواهند، می توانند به سادگی و به سرعت ایده شما را کپی کرده و محصول خود را بر اساس آن توسعه دهند.
با وجود خطرات، بسیاری از کارآفرینان به این روش باور دارند. اگر نوآوری در معرض عموم بهدرستی انجام شود، میتواند یک جامعه وفادار از حامیان ایجاد کند، بنیانگذاران را با مشتریانی که به محصولشان اهمیت میدهند ارتباط دهد و حس مسئولیتپذیری و انگیزه لازم برای پروژه را ایجاد کند. در غیر این صورت، هر کسی می تواند به فرد مد نظر در این داستان شبیه شود. بنیان گذاری که ایده اش دزدیده شد…