
کمی پیش خبر ساخته شدن یک خودروی برقی تماما آمریکایی به قیمت ۲۵ هزار دلار منتشر شد. شاید این قیمت در مقایسه با خودروهای ارزان چینی باز هم گران به نظر برسد. اما آمریکا و دیگر کشورها محدودیتهایی بر واردات خودروهای چینی اعمال کرده اند. با توجه به تفاوتهای آمریکا و سایر کشورها، چگونه این خودرو به این قیمت رسیده است؟
با توجه به این که میانگین قیمت خودروهای نو در آمریکا به حدود ۵۰ هزار دلار نزدیک شده، داشتن وسیله نقلیهای ساده و مقرون به صرفه برای بسیاری از آمریکاییها به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.
استارتاپ جدیدی به نام Slate که از حمایت جف بزوس برخوردار است، معتقد است که خودروی برقی جدیدش با قیمت ۲۵ هزار دلار، که با استفاده از اعتبارهای مالیاتی ممکن است به کمتر از ۲۰ هزار دلار برسد، میتواند این وضعیت را تغییر دهد. کریس بارمن، مدیرعامل این شرکت، در گفتوگو با بیزینس اینسایدر این موضوع را مطرح کرده است.
او توضیح داده که جمعیت زیادی از مردم به دنبال وسیله نقلیهای ایمن، قابل اطمینان و مقرون به صرفه هستند، اما گزینههای موجود در بازار برای آنها بسیار محدود است. Slate امیدوار است با عرضه این محصول جدید، بخشی از این نیاز پاسخ داده شود.
دستیابی به قیمت ۲۵ هزار دلار برای یک خودروی برقی به معنای موفقیتی است که حتی تسلا، رهبر کنونی بازار خودروهای برقی، تاکنون به آن نرسیده است. ایلان ماسک مدتهاست وعده تولید یک مدل ۲۵ هزار دلاری از تسلا را داده، اما تاکنون جدول زمانی مشخصی برای عرضه آن اعلام نشده است.
وانتی در پاسخ به قیمت بالای خودروهای برقی
در حال حاضر، میانگین قیمت یک خودروی برقی در آمریکا حدود ۵۹ هزار دلار است. وانتهای برقی قیمتهای حتی بالاتری دارند و در مدلهایی مانند فورد F150 لایتنینگ، ریویان R1T و تسلا سایبرتراک، قیمتها به بیش از ۱۰۰ هزار دلار میرسد.
وانت Slate با برد استاندارد ۱۵۰ مایل، قرار است ارزانترین خودروی برقی و وانت جدید در بازار آمریکا باشد و جایگاهی را در بازار به دست بیاورد که تا کنون هیچ خودروی دیگری، چه برقی و چه غیر برقی، موفق به تصاحب آن نشده است.
کریس بارمن، مدیرعامل Slate، گفته است که تمرکز این شرکت بر سادگی و قیمت مناسب، اصلیترین دلیل جذب او به این پروژه بوده است. او توضیح داده که در مزرعهای بزرگ شده و اولین خودروی او یک وانت فورد رنجر مدل ۱۹۸۴ بوده؛ خودرویی با دنده دستی پنج سرعته، پنجرههای دستی و بدون سیستم تهویه مطبوع. بارمن میگوید آن خودرو با وجود سادگی، آزادی حرکت و امکان انجام کارهای مختلف را برای او فراهم کرده بود و همین تجربه تأثیر زیادی بر نگاه او به Slate گذاشته است.
بارمن که در ماه می ۲۰۲۲ به عنوان مدیرعامل به Slate پیوست، در اصل یک مهندس مکانیک است و بیشتر دوران حرفهای خود را در شرکت کرایسلر در زمینه توسعه محصول سپری کرده است. او در نهایت به سمت معاونت بخش برق و الکترونیک شرکت فیات-کرایسلر اتومبیل دست یافته بود.
در جریان طراحی وانت برقی Slate، کریس بارمن و تیم او تلاش کردند تا نیازهای مشتریان را در کنار هدف اصلی یعنی دستیابی به قیمت مقرون به صرفه، در نظر بگیرند.
بارمن توضیح داده که به عنوان نمونه، در خودروی آنها از ریموت کنترل (کلید هوشمند) استفاده شده است. این تصمیم به این دلیل گرفته شده که استفاده از کلید فلزی سنتی، به ویژه در شب، دشوارتر است. از سوی دیگر، قفلهای لمسی پیشرفته گرچه راحتتر هستند، اما هزینه زیادی به قیمت نهایی خودرو اضافه میکردند. این تصمیم تنها یکی از نمونههایی است که نشان میدهد تیم طراحی چگونه به صورت دقیق و با بررسی جزء به جزء سیستمهای مختلف خودرو، به دنبال کاهش هزینهها بدون لطمه به کارایی بوده است.
مدل کسبوکار Slate
با ارائه یک مدل پایه و ساده که شرکت آن را “Slate خالی” مینامد، این استارتاپ به مشتریان این امکان را میدهد که بر اساس نیاز و توان مالی خود، تجهیزات اضافی را انتخاب و اضافه کنند. به این ترتیب، خریدار میتواند در زمان خرید یا در آینده و با توجه به بودجه خود، امکانات بیشتری را به خودرو اضافه کند. این شیوه نه تنها آزادی عمل بیشتری به مشتری میدهد، بلکه انگیزهای برای بازگشت مجدد او به شرکت جهت خرید لوازم جانبی ایجاد میکند.
تقریباً تمام بخشهای وانت Slate، به جز بسته باتری، در طول مدت استفاده از خودرو قابل ارتقا یا شخصیسازی هستند. کریس بارمن این تغییر را یک تحول کامل در تجربه خرید خودرو دانسته است.
این رویکرد به خریدارانی که بودجه محدودی دارند اجازه میدهد با مدل پایه که امکانات بسیار سادهای مانند پنجرههای دستی و بدون رادیو دارد، شروع کنند و به مرور زمان و بر اساس نیاز یا توان مالی خود، بخشهای مختلف خودرو مانند تغییر رنگ بدنه یا ارتقای سیستم سرگرمی را بهبود دهند. حتی یک کیت ویژه وجود دارد که امکان تبدیل این وانت را به یک خودروی شاسیبلند پنج نفره فراهم میکند.
مجموعه گستردهای از لوازم جانبی باعث میشود که Slate EV همراه با تغییر نیازهای مالک رشد و تکامل پیدا کند. بارمن توضیح داده است که ممکن است فردی هنگام خرید وانت مجرد باشد، اما پس از مدتی ازدواج کند و بعدها صاحب فرزند شود. در این حالت، به جای خرید یک خودروی جدید، میتواند با استفاده از این کیت، خودرو را به یک شاسیبلند پنج نفره تبدیل کند و همچنان از آن استفاده کند.
این روش، علاوه بر صرفهجویی برای مصرفکننده و جلوگیری از فروش یا معاوضه خودرویی که قبلاً هزینه آن پرداخت شده، منبع درآمدی مداوم برای شرکت Slate از محل یک فروش اولیه ایجاد میکند.
خودروی Slate برای کسانی است که دوست دارند خودشان رویش کار کنند
در شرایطی که خودروها روز به روز پیچیدهتر و گرانتر میشوند، Slate به یکی از معدود شرکتهایی تبدیل شده که مالکان را به کار کردن روی خودروهایشان تشویق میکند.
از آنجا که Slate قصد دارد فروش مستقیم به مشتریان را اجرا کند، نیازی به حفظ شبکهای از نمایندگیها که برای کسب درآمد به خدمات پس از فروش وابسته هستند، نخواهد داشت.
به گفته کریس بارمن، مدیرعامل شرکت، طراحی خودروهای Slate به گونهای انجام شده که صاحبان آن بتوانند به راحتی بسیاری از کارهای ارتقایی را خودشان انجام دهند. همچنین قرار است شرکت مجموعهای از ویدئوهای آموزشی تحت عنوان “دانشگاه Slate” ارائه کند تا مالکان را مرحله به مرحله در این مسیر راهنمایی کند.
این آموزشها شامل نصب سختافزارهایی مانند اضافه کردن پنجرههای برقی و حتی نصب کیت تبدیل وانت به شاسیبلند خواهد بود؛ کیتی که شامل صندلیهای عقب، رولکیج (قفس محافظ) و کیسههای هوا میشود.
با این حال، شرکت برنامه دارد تا با برخی مراکز محلی همکاری کند تا در صورتی که مالکان نخواهند یا نتوانند خودشان این کارها را انجام دهند، کار نصب و ارتقا به صورت حرفهای برایشان انجام شود.
بر اساس اعلام Slate، وانت این شرکت قرار است در کارخانهای واقع در منطقه غرب میانه آمریکا ساخته شود؛ هرچند نام این مکان هنوز مشخص نشده است. تحویل خودروها به مشتریان از پایان سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
بارمن همچنین گفته است که شرکت امیدوار است بتواند یکی از کارخانههای قدیمی و تعطیلشده را احیا کند و به بازسازی و رونق دوباره آن جامعه کمک کند. رزرو این وانت با پرداخت ۵۰ دلار، که در صورت انصراف بازپرداخت میشود، هماکنون امکانپذیر است.