مدیر ارشد بازاریابی (Chief Marketing Officer)

تعریف

CMO (مدیر ارشد بازاریابی) یک مدیر اجرایی در سطح C است که مسئول ایجاد ارتباط و ارائه پیشنهادهای دارای ارزش تجاری به مشتریان و شرکا است.

ماموریت اصلی مدیر ارشد بازاریابی تسهیل رشد و افزایش فروش با توسعه یک برنامه بازاریابی جامع است که به شرکت در شناخته شدن برند و کسب مزیت رقابتی کمک می‌کند. این مدیر برای دستیابی به اهداف خود و اعتلای نمایه عمومی شرکت باید از قدرت رهبری خوبی برخوردار باشد و صدای مشتری را به سراسر شرکت برساند.

مدیر ارشد بازاریابی معمولا گزارش کار را به مدیر ارشد اجرایی یا عملیاتی ارائه می‌دهد و دارای مدارک عالی در زمینه تجارت و بازاریابی است. مدیر بازاریابی که دارای پیشینه خوبی در فناوری اطلاعات باشد، ممکن است عنوان شغلی مدیر ارشد فناوری بازاریابی (CMT) را دریافت کند. با این حال، در برخی شرکت های بزرگ، این دو پست در دو موقعیت مجزا هستند.

 

شرح کار مدیر ارشد بازاریابی

CMO مسئول توسعه استراتژی تبلیغات، برندسازی شرکت و ارتباط با مشتریان است. به عنوان بالاترین پست در این حوزه، او وظیفه نظارت بر انجام عملکرد بازاریابی در تمام خطوط تولید و مناطق جغرافیایی را بر عهده دارد.

وظایف شغلی مدیر ارشد بازاریابی به شرح زیر است:

  • درک موقعیت شرکت در بازار، با استفاده از روش های معمول و فناوری های نوین همچون تجزیه و تحلیل داده ها
  • تعیین کیفیت و موقعیت شرکت در آینده
  • توسعه راهبردهایی برای سوق دادن شرکت به آن موقعیت
  • و اجرایی کردن این راهبردها

انتظار می‌‌رود که فعالیت‌های مدیر بازاریابی در تلاش برای افزایش شناخت، آگاهی و وفاداری مشتریان به برند شرکت در نهایت موجب افزایش فروش ‌شود.

لذا این مدیر اجرایی باید با واحد فروش همکاری نزدیک داشته باشد (در برخی شرکت‌ها حتی مدیریت این بخش بر عهده مدیر بازاریابی است.)

 

نقش‌ها و مسئولیت‌های مدیر ارشد بازاریابی

مدیر ارشد بازاریابی دارای نقش‌ها و مسئولیت‌هایی برای حمایت از ماموریت کلی خود است که عبارت‌اند از:

  • نظارت بر پیشرفت شرکت و قرار دادن عناصر خلاقانه و تقویت کننده موقعیت شرکت در بازار
  • تحقیق و ارزیابی بازار و جایگاه شرکت در آن
  • نظارت یا همکاری با واحد فروش برای عملی کردن بینش های بازاریابی
  • هدایت امور روابط عمومی شرکت یا همکاری با تیم‌های روابط عمومی داخلی و خارجی برای ایجاد یک پیام هماهنگ

 

دلیل اهمیت مدیریت بازاریابی

پیشرفت های فناوری در قرن بیست و یکم اهمیت جایگاه این پست سازمانی را در بسیاری از شرکت ها افزایش داده است. اینترنت، فراگیر شدن ارتباط از راه دور، اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی و رسانه های اجتماعی، همه و همه راه های جدیدی را برای دستیابی به مشتریان و درک دیدگاه آن ها در مورد محصولات، خدمات و برندها ایجاد کرده اند.

این پیشرفت ها همچنین این امکان را فراهم کرده اند که مصرف کنندگان بتوانند تجربیات و نظرات خود را با سرعت و به طور وسیع‌تری با میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذارند.

از طرفی مدیران بازاریابی و تیم‌‌های آن‌‌ها نیز می‌توانند با همین سرعت و مقیاس از این فناوری ‌ها برای ارتباط و تاثیرگذاری بر مشتریان، ارتقای محصولات و به چالش کشیدن رقبا بهره ببرند.

مدیر ارشد بازاریابی باید قادر باشد در این پارادایم جدید تجارت فناوری محور به وسیله همکاری با سایر مدیران سطح C هم راستا با همتایان اجرایی خود حرکت کند. قابلیت انطباق و نوآوری هم از صفات مورد نیاز یک CMO است زیرا فناوری‌ ها روز به روز در حال تکامل و بازارها به سرعت در حال تغییر هستند.

 

صلاحیت‌های مدیر ارشد بازاریابی

داشتن مهارت رهبری قوی، تجربه در زمینه توسعه پروژه، مهارت های ارتباطی عالی و سطح بالایی از هوش تجاری از نیازمندی های این پست اجرایی می باشد.

علاوه بر این، امروزه نقش مدیریت بازاریابی مستلزم سطح بالایی از استعداد فنی برای به حداکثر رساندن ابزارها و استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی است که برای انجام امور بازاریابی ضروری هستند.

به عنوان مثال، انتظار می‌ رود که مدیر ارشد بازاریابی بر استفاده شرکت از پلتفرم های تحلیلی نظارت داشته باشد تا به ‌ویژه از طریق رسانه ‌های تولید شده توسط کاربر با ترجیحات، اولویت‌ ها و الگوهای مشتریان آشنا شده و از این دانش برای افزایش فروش استفاده کند.

از دیگر صلاحیت های این مدیر ارشد توانایی هدایت کمپین های بازاریابی و ارتباط با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی موجود – و در حال ظهور – و همچنین از طریق سایر کانال های متعارف است.

به همین منظور CMO باید بسیار کنجکاو و نوآور باشد، بتواند فناوری‌ های نوظهوری را که ممکن است در کسب‌ و کار یا صنعت ایجاد اختلال کنند را شناسایی کرده و با هدایت سایر مدیران برای تغییر موضع شرکت در سایه این تغییرات چاره اندیشی کند.