هیئت مشاوره (Advisory Board)

گروهی از افراد که برای کمک به صاحب کسب و کار در مورد تمام مسائل تجاری از جمله بازاریابی، فروش، تامین مالی، توسعه و… انتخاب شده اند. ارگانی که به هیئت مدیره و مدیریت شرکت مشاوره می دهد اما حق رای در مورد مسائل شرکتی را ندارد.

 

هیئت مشاوره گروهی غیررسمی از متخصصان کسب و کار محلی اند که به شما در اداره بهتر کسب و کارتان کمک می کنند. از آنجا که هیئت مشاوره غیر رسمی است (برخلاف هیئت مدیره شرکتی)، دستتان در مدیریت و راه اندازی آن آزاد است. هدف از تشکیل هیئت مشاوره می تواند کمک به عملکرد مستقیم شرکت شما و آگاه ساختنتان از روندهای مختلف تجاری، قانونی و مالی ای باشد که می توانند بر شما و کسب و کارتان تاثیر بگذارند.

 

چند نکته

  • به طور کلی، شما به یک مشاور حقوقی، یک حسابدار، یک متخصص بازاریابی، یک متخصص منابع انسانی و شاید یک مشاور مالی نیاز دارید. ممکن است بخواهید کارآفرینان موفقی از سایر صنایع را هم داشته باشید که قادر به درک اصول کسب و کار بوده و به عملکرد شما از دید جدیدی نگاه کنند. اگر خودتان شخصا افرادی را با آن زمینه های تخصصی نمی شناسید، حتما از موفق ترین افرادی که می توانید پیدا کنید درخواست کمک کنید. در بهترین حالت، موفق می شوید از دانش رهبران کسب و کار موفق جامعه خود بهره ببرید. در بدترین حالت، از تعریفتان خوشحال شده و درخواستتان را رد خواهند کرد.
  • هنگام راه اندازی هیئت، در مورد آنچه می خواهید انجام دهید شفاف باشید. اهداف تجاری تان را برای مشاوران احتمالی خود شرح دهید و بهشان بگویید که از آن ها انتظار ندارید نقش مدیریتی فعالی را بر عهده بگیرند و مسئولیتی در قبال شرکت شما یا مشاوره ای که ارائه می دهند بر دوششان نیست.
  • اعضای هیئت مشاوره به ندرت دستمزدی بیش از دعوت به غذای گهگاهی دریافت می کنند. البته به خاطر داشته باشید که در عوض، اعضای هیئت مشاوران شما احتمالا مزیت های ملموس و غیرملموس دیگری را به دست می آورند. حضور در هیئت مدیره شما آن ها را در معرض ایده ها و دیدگاه هایی قرار می دهد که ممکن است در غیر این صورت نادیده گرفته باشند. همچنین باعث گسترش شبکه ارتباطاتشان می شود که احتمالا مزیت های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 

برگزاری جلسات

هنگام برگزاری جلسات واقعی، می‌توانید یکی از دو راه را انتخاب کنید: بسته به این که چه روشی برای مسئله موردنظر مناسب است، می‌توانید هر یک یا دو ماه همه را دور هم جمع کنید و یا با مشاوران مختلف به طور جداگانه ملاقات کنید. روشی که انتخاب می کنید به نیازهای کسب و کارتان، راحتی شما و نوع تعاملی که می خواهید بین مشاورانتان برقرار کنید بستگی دارد.