یونیکورن یا اسب تک شاخ ( Unicorn )

یونیکورن یا تک‌شاخ چیست؟

«یونیکورن» اصطلاحی است که در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای توصیف شرکت‌های استارتاپ خصوصی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار استفاده می‌شود. این اصطلاح اولین بار توسط آیلین لی رایج شد. لی سرمایه‌گذار خطرپذیر و بنیان‌گذار Cowboy Ventures، یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در پالو آلتوی کالیفرنیا است.

اصطلاح یونیکورن برای توصیف یک رویداد استخدامی چشمگیر در بخش منابع انسانی (HR) نیز به کار می‌رود. ممکن است مدیران منابع انسانی توقعات زیادی برای استخدامی یک جایگاه داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود به دنبال کاندیداهایی با صلاحیت بالاتر از حد مورد نیاز برای یک شغل خاص بگردند. در حقیقت، این مدیران به دنبال یک تک‌شاخ هستند. این امر منجر به ناهماهنگی میان نامزد ایده‌آل آن‌ها و افرادی می‌شود که می‌توانند از میان مجموعه افراد موجود استخدام کنند.

نکات کلیدی

  • یونیکورن اصطلاحی است که در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در خطاب به استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار به کار می‌رود.
  • این اصطلاح اولین بار توسط سرمایه‌گذار خطرپذیر آیلین لی در سال 2013 ابداع شد.
  • برخی از یونیکورن‌های مشهور عبارتند از SpaceX، Robinhood و Instacart.
  • تا اوت 2021 بیش از 800 شرکت یونیکورن در سراسر جهان وجود داشته است.
  • مدیران منابع انسانی برای توصیف کاندیداهای ایده‌آلی که برای جایگاهی خاص بیش از حد واجدشرایط باشند نیز از اصطلاح تک‌شاخ استفاده می‌کنند.

آشنایی با یونیکورن

در دنیای مالی به استارتاپی یونیکورن می‌گویند که دارای مالکیت خصوصی بوده و ارزشی بیش از یک میلیارد دلار داشته باشد. برخی از شناخته‌شده‌ترین یونیکورن‌های مستقر در ایالات متحده شامل غول اشتراک‌گذاری خانۀ Airbnb، شرکت بازی‌های ویدیویی Epic Games و شرکت‌های فین تک Robinhood و SoFi هستند.

آیلین لی اولین بار در مقالۀ خود با عنوان «به باشگاه تک‌شاخ خوش آمدید: یادگیری از استارتاپ‌های میلیارد دلاری» در مورد یونیکورن‌ها در دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر نوشت. او در این مقاله به بررسی استارتاپ‌های نرم‌افزاری که در دهۀ 2000 تأسیس شدند پرداخت و تخمین زد که تنها 0.07٪ از آن‌ها قادر به دستیابی به ارزش یک میلیارد دلاری هستند. او اشاره کرد استارتاپ‌هایی که توانسته‌اند به مرز یک میلیارد دلار برسند آنقدر نادرند که پیدا کردن‌شان به سختی یافتن یک تک‌شاخ افسانه‌ای است.

به گفتۀ لی، اولین یونیکورن‌ها در دهۀ 1990 تأسیس شدند. Alphabet (GOOG) – که بعدها گوگل نام‌گذاری شد – با ارزش بیش از 100 میلیارد دلار، ابر تک‌شاخ مسلم این گروه بود. بسیاری از یونیکورن‌ها در دهۀ 2000 تأسیس شدند، اگرچه متا (FB) که قبلاً فیس‌بوک نامیده می‌شد، تنها ابریونیکورن این دهه است.

یونیکورن‌ها و سرمایه‌گذاری خطرپذیر

از زمان انتشار مقالۀ لی، این اصطلاح به طور گسترده برای اشاره به استارتاپ‌های بخش‌های فناوری، فناوری تلفن‌همراه و فناوری اطلاعات – معمولاً در نقطۀ تلاقی هر سه – با ارزش‌گذاری‌های بسیار بالا به کار می‌رود که احتمالاً توسط منابع مالی بنیادی آن‌ها پشتیبانی می‌شود.

بیل گارلی، شریک Benchmark Capital و کارشناس سرمایه‌گذاری، در مورد تفاوت بین جمع‌آوری سرمایۀ خصوصی در مراحل پایانی و عرضۀ اولیۀ عمومی سهام در پست وبلاگی نوشت که «تعداد بی‌سابقۀ 80 شرکت خصوصی از سال 2010 منابع مالی خود را به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار افزایش داده‌اند. سرمایه‌گذاران مراحل پایانی که به شدت نگران جا ماندن از خرید سهام در شرکت‌های احتمالی «یونیکورن» هستند، به کلی روش تحلیل ریسک سابق خود را کنار گذاشته‌اند».

این سؤال که آیا یونیکورن‌های بخش فناوری باعث ایجاد تورم مجدد حباب دات-کام در اواخر دهۀ 1990 می‌شوند، همچنان بحث‌برانگیز است. برخی از افراد مانند جان مولینز که کتاب «تجارت با سرمایۀ مشتری» را نوشته است عقیده دارند که افزایش تعداد شرکت‌های جدید با ارزش بیش از یک میلیارد دلار نشانۀ آشکاری از کف در بازارها است. به عقیدۀ برخی دیگر، تعداد زیاد شرکت‌ها با ارزش‌گذاری بالا انعکاس موج جدیدی از بهره‌وری مبتنی بر فناوری است؛ درست مانند اختراع ماشین چاپ در حدود 600 سال پیش. به عنوان مثال، داده‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2019، SV Angel بیشترین سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه را در شرکت‌هایی به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار انجام داده است. با این حال، برخی دیگر معتقدند که جهانی‌سازی و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی از زمان رکود بزرگ، موج‌های بزرگی از سرمایه را ایجاد کرده است که در سراسر جهان به دنبال تک‌شاخ می‌گردند.

ارزش‌گذاری یونیکورن‌ها

ارزش یونیکورن‌ها به طور کلی بر اساس برآورد احتمال رشد و توسعۀ آن‌ها توسط سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر حساب می‌شود، بنابراین همه چیز به پیش‌بینی‌های بلندمدت بستگی دارد. این یعنی ارزش‌گذاری آن‌ها هیچ ارتباطی با عملکرد مالی‌شان ندارد. در واقع بسیاری از این شرکت‌ها در ابتدای راه‌اندازی هیچ سودآوری ندارند.

سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران ممکن است با موانعی روبه‌رو شوند. اگر رقبای دیگری در صنعت نباشند – یعنی استارتاپ اولین در نوع خود باشد – ممکن است هیچ مدل کسب‌وکار دیگری برای مقایسه وجود نداشته باشد و به این ترتیب، فرآیند کمابیش پیچیده می‌شود.

چند مثال از یونیکورن‌ها

تک‌شاخ‌ها تنها موجودات اسطوره‌ای نیستند، بلکه یکی از اجزای ثابت بحث‌های رایج تجاری و مالی نیز می‌باشند. برخی از یونیکورن‌های شناخته‌شدۀ مستقر در ایالات متحده عبارتند از Uber، Airbnb، SpaceX، Palantir Technologies، WeWork و Pinterest. چین نیز یونیکورن‌هایی از قبیل Didi Chuxing، Xiaomi، China Internet Plus Holding (Meituan Dianping) و Lu.com را دارد. تا ژوئن 2020، بیش از 600 یونیکورن در سراسر جهان وجود داشته است. آن‌ها در مجموع 442 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده‌اند و در مجموع ارزشی حدود 2 تریلیون دلار دارند.

Nuro

شرکت تحویل خودروی خودران Nuro یکی از استارتاپ‌های مهم یونیکورن است که توسط دو مهندس از Waymo، پروژۀ خودروهای خودران گوگل تأسیس شد. Nuro که در سال 2016 تأسیس شده است، پس از دریافت سرمایه‌گذاری 940 میلیون دلاری از گروه سافت بانک به یک استارتاپ یونیکورن تبدیل شد و به ارزش 2.7 میلیارد دلار دست یافت.

Instacart

برنامۀ تحویل مواد غذایی Instacart یکی دیگر از شرکت‌های یونیکورن با بیش از 2.7 میلیارد دلار دارایی است. این شرکت در سال 2012 در سانفرانسیسکو تأسیس شد و دارای بیش از 500.000 کالا از فروشگاه‌های محلی از جمله Whole Foods، Safeway، Jewel-Osco، Costco و Harris Teeter است. تا ژوئن 2020، ارزش این شرکت با آخرین دور سرمایه‌گذاری 225 میلیون دلاری خود به رهبری DST Global و General Catalyst، 13.7 میلیارد دلار بوده است.

تک‌شاخ‌ها در دنیای تجارت

هنگامی که یک شرکت در تلاش برای یافتن بهترین کارمندان برای یک جایگاه است، ممکن است سطح انتظاراتش خیلی بالاتر از آن چیزی باشد که در گروه نیروی کار موجود است. مدیران بخش استخدام ممکن است به دنبال کاندیداهایی با صلاحیت‌های بسیار بالاتر از آنچه برای شغل موردنیاز است، بگردند.

به عنوان مثال، یک شرکت متوسط ​​ممکن است بخواهد فردی را استخدام کند که تجربۀ بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی، نویسندگی، فروش و مدیریت داشته باشد و به سه زبان مختلف صحبت کند. شاید استخدام یک فرد با تمام این مهارت‌ها به جای چندین کارمند برای انجام وظایف جداگانه مقرون‌به‌صرفه باشد، اما ممکن است فشار تمام این کارها برای استخدامی جدید بیش از حد تحمل باشد و به یأس و ناکامی بیانجامد.

سؤالات متداول در مورد یونیکورن

یونیکورن در تجارت چیست؟

از اصطلاح یونیکورن برای توصیف شرکت‌های نوپا با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار استفاده می‌شود.

چند شرکت یونیکورن وجود دارد؟

بر اساس ردیاب Unicorn CB Insights، تا نوامبر سال 2021، 907 تک‌شاخ در سراسر جهان وجود داشته است. در مجموع، ارزش آن‌ها 2.995 تریلیون دلار است.

آیا آمازون یک شرکت یونیکورن است؟

یونیکورن معمولاً برای توصیف شرکت‌های استارتاپ خصوصی با ارزش بازار بیش از ۱ میلیارد دلار استفاده می‌شود، بنابراین آمازون یونیکورن در نظر گرفته نمی‌شود چون شرکتی عمومی است. هنگامی که آمازون در 15 می 1997 عمومی شد، 54 میلیون دلار جذب کرد و ارزش بازار آن 438 میلیون دلار شد که هنوز بسیار پایین‌تر از مرز کلیدی 1 میلیارد دلار است.

چرا استارتاپ‌ها را تک‌شاخ می‌نامند؟

استارتاپ‌هایی که بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش دارند، یونیکورن نامیده می‌شوند زیرا تعدادشان بسیار کم است. اغلب این شرکت‌ها شاهد موفقیت سرسام‌آور یا کشش بازار بوده‌اند که این امر آن‌ها را تقریباً در یک دستۀ افسانه‌ای قرار داده است.

چگونه می‌توانم در یونیکورن‌ها سرمایه‌گذاری کنم؟

یونیکورن‌ها شرکت‌های نوپایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های با اندازۀ متوسط ​​را نمی‌پذیرند، مگر اینکه یک سرمایه‌گذار خصوصی یا سرمایه‌گذار خطرپذیر باشید. با این حال، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند باید به رشد این یونیکورن‌ها توجه کنند تا اگر زمانی تصمیم به تبدیل شدن به شرکت عمومی و عرضۀ اولیۀ اولیه سهام خود گرفتند، آمادۀ اقدام باشند.

دکمه بازگشت به بالا