اخبار استارتاپی

معافیت از سربازی برای استارت آپی ها

معافیت‌های تازه سربازی که احتمالا شامل استارتاپ‌ها هم خواهد شد

با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و بنیاد ملی نخبگان و ستاد کل نیروهای مسلح، شیوه‌نامه‌ای با عنوان «شیونامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی» ابلاغ شد.

آنطور که ایلنا خبر  داده، بر اساس این شیوه‌نامه، افراد کلیدی و کارشناسان خبره شرکت‌های دانش‌بنیان هم مانند برگزیدگان المپیادها و کنکور در صورتی که امتیاز لازم را در زمینه علمی و فناوری کسب کنند، می‌توانند از خدمات نظام وظیفه تخصصی استفاده کرده و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان به ستادکل نیروهای مسلح معرفی شوند.

  •  شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان‌ -‌که مورد تأیید کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته باشند و اسامی آنها در صفحه اول  سامانه دانش بنیان قرار دارد- و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های خلاق و شرکت‌های معرفی‌شده از سوی نهادهای توسعه فناوری و نوآوری که از سوی مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تایید می‌شود، می‌توانند کارشناسان برتر خود را برای استفاده از این تسهیلات معرفی کنند.

شرکت‌های متقاضی باید حتما دارای اظهارنامه مالیاتی باشند و کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به فروش رسانده باشند.

  •  شرایط افراد متقاضی

افراد معرفی‌شده باید حدنصاب امتیاز علمی و فناورانه را کسب کنند و این افراد باید دانش‌آموخته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکترای تخصصی باشند و بیش از ۳ سال از تاریخ دانش‌آموختگی آنها نگذشته باشد. البته دانشجویان دوره دکترای تخصصی که از پیشنهاد رساله دکترای خود با موفقیت دفاع کرده باشند، نیز مشمول مزایای این طرح می‌شوند.

فرد معرفی‌شده باید در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیانِ موردنظر مشغول به فعالیت باشد و برای دست‌کم ۳ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی در شرکت داشته باشد.

  •  سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

هرکدام از شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی باشد، می‌توانند یک نفر را به‌عنوان سهمیه خود معرفی کنند و به‌ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی و یا هر ۵ نفر نیروی انسانی شاغل بیمه‌شده، می‌توانند یک نفر دیگر را به‌عنوان سهمیه خود معرفی کنند. لذا یک شرکت با فروش بیش از ‌۳۰۰‌ میلیون تومان، می‌تواند ۲ نفر را به‌عنوان سهمیه خود معرفی کند.

معرفی این افراد از سوی شرکت‌ها به‌هیچ‌وجه به‌معنای استفاده فرد از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی نیست و این فرد باید توانمندی‌ علمی و پژوهشی را برای اجرای موفق پروژه پژوهشی در دستگاه‌های دفاعی و دولتی داشته باشد و امتیاز لازم را در حوزه علمی و فناورانه کسب کند.

  • فرآیند ارائه تقاضا و پیگیری

برای استفاده افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، نیازی به مراجعه حضوری فرد یا ارائه تقاضای مکتوب به معاونت علمی و فناوری نیست و فرد متقاضی باید اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانه ثریا ثبت و به‌صورت الکترونیکی مراحل آن را پیگیری کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. یه طرح خوب با کلی قانون اضافه و عملاً هیچی!!!
    همیشه از اول کار اینقدر به فکر جلوگیری از تخلفن و در اصل موقع ارائه یک طرح فقط این مساله مد نظر شون هست که طرف‌های ما یک مشت مجرم هستند که ….

  2. متاسفانه هیچ استارتاپ درمورد نظام وظیفه درکشور ایجاد نشده . باید کشورمون در این مورد فکری کنند

  3. سلام یه سوال
    کسی که مشمول خدمت باشه از این طرح میتونه استفاده کنه؟ با اینکه از مدت خدمتش خیلی گذشته اما دفترچه خدمت پر نکرده؟

    1. در لینک زیر می‌تونید جزئیات مربوط به این خبر رو مطالعه کنید:
      tehran.bmn.ir/fa-IR/شیوه-نامه-فناور/شیوه-نامه-فناور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *