لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

آشنایی با انواع مدل های کسب و کار – طراحی مصرف کننده

طراحی مصرف کننده و امکان ارائه‌ی طراحی محصولات توسط خود مشتریان

الگوی طراحی مصرف کننده در سال‌های اخیر به کمک تکنیک‌های جدیدی مانند چاپ سه بعدی، خردکن CNC، برش لیزری و …  تولید کالاها در مجموعه‌های بسیار کوچک و با هزینه‌های پایین را ممکن ساخته است. این طرح به کمک امکان سفارشی‌سازی انبوه شهرت بیش‌تری پیدا کرد.

طراحی مصرف کننده چیست؟

در الگوی طراحی مصرف کننده، شخصی که مبتکر ایده است، ایده‌ی خود را به همراه مبلغی به شرکت‌‌های آنلاین مرتبط به این کسب و کار ارسال می‌کند و شرکت و طراح محصول در نهایت محصولی مشترک از طریق تکنولوژی‌های کمک کننده مثل: چاپ سه بعدی، برش لیزری و … با ۳۰% مشارکت سود بین طراح ایده و شرکت، پس از جذب تعداد سفارش کافی عرضه می‌کنند.

مزایای طراحی مصرف کننده

طراحی مصرف کننده امکان دسترسی به طرح‌های جدید و خلاقانه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی محصولات را فراهم ساخته و جامعه‌ای از مشتریان علاقه‌مند به محصولات را تشکیل داده است.

موارد استفاده‌ی این الگو در صنایعی است که مشتریان را با طراحی جذب می‌کنند و در اجتماعاتی که در آن مشتریان به دنبال تعامل هرچه بیش‌تر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله وب‌سایت‌های این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وب‌سایت تجارت الکترونیک و اجتماع آنلاین هنرمندان threadless در حوزه‌ی خلق، ارزیابی و انتخاب طرح‌ها توسط یک گروه آنلاین فعالیت می‌کند؛ حدود هزار طرح در هفته برای رای گیری عمومی ارائه می‌شود و طرح‌هایی که بالاترین امتیاز را گرفته اند در آخر هفته بررسی می‌شوند و درنهایت ۱۰ طرح از بین موارد برگزیده برای چاپ بر روی لباس‌ها و کالاها انتخاب می‌شود و به طراحانی که اثرشان چاپ شود ۲۰۰۰ دلار وجه نقد و ۵۰۰ دلار کارت هدیه اهدا می‌شود.

LEGO تولید کننده‌ی دانمارکی اسباب‌بازی با ارائه‌ی ابزار طراحی آنلاین، زیرساخت‌های تولید و بستر فروش فعالیت دارد که مشتریان از این امکانات برای تحقق ایده‌های خلاقانه و ارائه‌ی محصولات به بازار آنلاین استفاده می‌کنند. LEGO از طرح‌های مشتریان بدون نگرانی از شکست احتمالی در فروش محصول استقبال می‌کند و قطعات موردنیاز مشتریان را به منزل آن‌ها ارسال می‌کند.

Ponoko سرویس‌دهنده‌ی آنلاین تولید اشیا است که امکان طراحی محصولات گوناگون (جواهرات، مبلمان، لوازم آشپزخانه و…) توسط مشتریان و فروش آن‌ها در فروشگاه آنلاین را با کاهش هزینه‌های زیرساختی طراحی و توزیع فراهم می‌سازد. Ponoko پس از گذشت تنها دو سال از تاسیس شرکت ۲۰۰۰۰ کالای مختلف ارائه کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *