لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – هدف قرار دادن فقرا

در این مدل هدف گذاری بر روی مشتریانی انجام می‌شود که در قاعده‌ی هرم درآمدی قرار دارند.

مدل هدف قرار دادن فقرا در دهه‌ی ۹۰ میلادی شکل گرفت. در بازارهای چین، هند، آمریکای لاتین و برخی مناطق دیگر به دلیل رشد اقتصادی خوب حاصل از آن افزایش تقاضا صورت گرفت. یونیلیور هندوستان از این مدل در ارائه‌ی شوینده لباس Wheel که در آن نسبت کم‌تر روغن به آب برای امکان شست‌وشوی بهتر در آب رودخانه (یک عرف در هند است) رعایت شده بود، برای دسترسی عموم توزیع شد که افزایش ۲۵ درصدی درآمد و ۴۰ درصدی سرمایه بازار برای یونیلیور هندوستان را به ارمغان آورد.

هدف قرار دادن فقرا منجر به افزایش گستره‌ی وسیع مشتریان، ایجاد وجهه‌ی مثبت در جامعه و ایجاد ارزش برای کارکنان شرکت می‌شود. این مدل نیازمند اصلاح محصول برای تناسب با جمعیت هدف محروم و هم‌چنین ایده‌های کاملا جدید توزیع و تدارکات در کشورهای کم درآمد است.

Grameen Bank یک شرکت خدمات مالی و بانکداری بنگلادشی است که در سال ۲۰۰۶ به دلیل تلاش در جهت ایجاد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و ایجاد شرایط اخذ وام برای متقاضیان محروم که وثیقه کافی ندارند، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل صلح شد. بیش از ۸ میلیارد دلار وام از سال ۱۹۸۳ با نرخ عدم بازپرداخت کم‌تر از ۲۰ درصد ارائه کرد که در کشورهای توسعه یافته یک هدف دست نیافتنی است و هم‌چنین ۹۸ درصد از مشتریان بانک را زنان روستایی تشکیل دادند.

TATA بزرگ ترین شرکت خودروسازی هند، خودرو تاتانانو که یک خودرو ساده و کم مصرف با قیمت پایین ۲۵۰۰ دلار  را براساس این مدل تولید کرده است و برای کاهش هزینه‌ها در خودرو از کاهش مقدار فولاد، استفاده از نیروی کار ارزان و برون سپاری استفاده کرده است که به مدد شهرت خوب این خودرو به سودآوری بالا و وجهه مثبت در جامعه رسید.

Walmart بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی دنیا است که به ارائه‌ی خدمات بانکداری با هدف کمک به فقرا در آمریکا پرداخته است. پس از بحران مالی جهانی که اعتبار بسیاری از شهروندان آمریکایی از بین رفت، این شرکت محصولات و خدمات مالی مثل کارت‌های اعتباری را برای این دست از مشتریان ارائه داد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *