لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – تیغ و تیغه

ارائه محصول پایه با قیمت ناچیز و کسب درآمد از فروش محصولات اضافی

مدل کسب و کار تیغ و تیغه دارای سابقه‌ای قدیمی است. در اواخر قرن ۱۹ در چین توسط جان دی راکفلر لامپ‌های پارافین ارزان قیمت به فروش رفت که برای روشن کردن این لامپ‌ها نیاز به خرید سوخت گران قیمت بود و سوخت مورد نیاز در پالایشگاه‌های نفت شرکت نفت راکفلر تولید می‌شد و درنهایت این حرکت راکفلر را به ثروتمندترین مرد آمریکا و سپس جهان تبدیل کرد.

شرکت‌ها از این مدل به صورت B2C استفاده می‌کنند و استفاده‌ی روزافزون منجر به استفاده از آن به صورت B2C در آینده خواهد شد. این مدل در کسب و کارهای پس از فروش مانند صنعت ماشین‌آلات، کاربرد فراوان دارد و در صورت ترکیب با مدل گیرانداختن تاثیر آن افزوده خواهد شد. شرکت‌ها از این مدل در بخش‌های خدمات پس از فروش و قطعات یدکی برای حفاظت از خود در برابر رقبا استفاده می‌کنند. این مدل احتمال نیاز به تقویت قابلیت‌های ثبت اختراعات و برندسازی در شرکت را دارد.

از مزایای این مدل می‌توان به حفظ وفاداری مشتری و ایجاد یک منبع درآمد جانبی اشاره کرد. این مدل در صورت استفاده‌ی مداوم از لوازم جانبی به سودآوری بالا می‌رسد و نیازمند ایجاد موانع برای جلوگیری از خرید محصولات مکمل است.

شرکت‌های بهره‌مند از این مدل کسب و کار

Gillette تولیدکننده‌ی تیغ‌های صورت‌تراشی و محصولات مراقبت شخصی است که در اوایل قرن بیست تیغ ریش‌تراشی قابل تعویض را ابداع کرد. تیغه‌های این تیغ‌ها به موسسات نظامی و دانشگاه‌ها هدیه می‌شد و در عرض گذشت سه سال از ورود این محصول به بازار بیش از ۱۳۴ میلیون تیغه به فروش رفت. این شرکت به دلیل محافظت از ایده‌ی خود به ثبت ۷۰ حق اختراع پرداخت.

Nestle بزر‌گ‌ترین تولیدکننده‌ی موادغذایی و آشامیدنی جهان است و از این مدل در دستگاه‌ قهوه‌ساز اسپرسو به صورت ارائه‌ی دستگاه قهوه‌ساز ارزان و کپسول‌های قهوه‌ی گران استفاده شد و باعث ایجاد یک تحول بزرگ در منطق این صنعت و هم‌چنین افزایش چشمگیر درآمد شرکت شد هم‌چنین این مدل کسب و کار را در سایر محصولات خود مانند چای و غذای کودک هم اجرا کرد.

hp از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در دنیا است که از این مدل در ارائه‌ی اولین پرینتر جوهرافشان با نام تینک‌جت استفاده کرد که در مقایسه با پرینترهای صنعتی، قیمت پایینی داشت؛ این شرکت از فروش متعاقب کارتریچ پرینتر درآمد بالایی کسب کرد و تاثیرگذاری بالایی بر صنعت پرینتر تا به امروز داشت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *