لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب وکار – بازار دو وجهی

بازار دو وجهی؛ تعامل بین دو گروه مکمل برای سود دوجانبه از طریق یک واسطه

بازار دو وجهی نوعی تعامل بین دو گروه مکمل برای سود دوجانبه از طریق یک واسطه می‌باشد. این مدل در بازار بورس در بیش از ۶۰۰ سال پیش استفاده شده است. اولین بازار بورس مشابه مدل فعلی در قرن پانزدهم در فنلاند تاسیس شده است؛ در آن زمان تاجران در یک مسافرخانه در شهر تجاری بروژ ملاقات‌های منظم داشتند و خانواده‌ی Van der beurze از این موقعیت برای تبدیل مسافرخانه به مرکزی برای فعالیت‌های مالی استفاده کرد.

  مزایای بازار دو وجهی

  • افزایش وفاداری مشتریان
  • امکان ارتباط با چندین بازار گوناگون
  • هم‌افزایی کاربران وجوه مختلف

استفاده از مدل تجاری چند وجهی و حل مشکل “مرغ و تخم مرغ” برای تمام شرکت‌ها ضرورت دارد و این مدل تجاری نیازمند دریافت اطلاعات کافی درباره‌ی مجموعه‌های در ارتباط با شرکت و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با یک‌دیگر است.

نمونه ی شرکت های دارای بازار دو وجهی

Diners Club International اولین شرکت مستقل ارائه‌دهنده‌ی کارت اعتباری در دنیا و واسطی بین صاحبان و پذیرندگان کارت است که ۷ درصد از معاملات از تاجران و نیز حق اشتراک سالیانه ۳ دلار از دارندگان کارت را ارائه می‌دهد. این شرکت با مشکل معروف مرغ و تخم مرغ مواجه شد و اقدامات بازاریابی ویژه علی‌الخصوص برای جذب رستوران‌دارها ارائه داد.

GROUPON ارائه‌دهنده‌ی خدمات تجارت الکترونیک است که بن‌های تخفیف بین خریداران و فروشندگان و ایجاد ایده‌ی تخفیف گروهی و پیشنهادهای ویژه‌ای به مشتریان در صورت رسیدن تعداد آن‌ها به حد نصاب ارائه می‌دهد. این شرکت درصدی از قیمت فروش محصول تخفیف خورده را دریافت می‌کند و دارای بیش از ۷۰ میلیون کاربر از بیش از ۳۵ کشور دنیا است.

JCDecaux بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی فضای باز در جهان است که به کمک اثرات غیرمستقیم شبکه‌، تبلیغ‌کنندگان را به مردم متصل کرده است. این شرکت به ارائه‌ی مبلمان شهری به صورت رایگان یا با قیمت ناچیز در ازای دریافت حقوق انحصاری تبلیغات و ایجاد منفعت برای هر دو گروه تبلیغ‌کنندگان و مدیران شهری پرداخته است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *