دم دراز برای اولین بار توسط کریس اندرسون در سال ۲۰۰۶ ارائه شد. پدیدههای دیجیتالیسازی و اینترنت به رشد این مدل، کمک فراوان کرده است که به کمک این موارد امکان ذخیرهسازی و توزیع مقرون به صرفهتر محصولات کوچک نسبت به گذشته ممکن میشود. وبسایتهای آمازون و ایبی به عنوان دو نمونه از پیشگامان این مدل در اواسط دههی ۹۰ میباشند.
این مدل کسب و کار شامل سود قابل توجه در دراز مدت میشود و تمایز برای ارائه کنندگان محصولات خاص و کم فروش ایجاد میکند، همچنین امکان ارائهی جستوجوی محصول مورد علاقهی مشتریان در طیفی وسیع و متنوع را فراهم میآورد.
نیازمندیهای پیادهسازی مدل دم دراز
- وجود قابلیت مدیریت هزینههای توزیع به طور کارآمد
- کاهش هزینههای جستوجوی محصولات برای مشتریان از طریق:۱. سیستمهای جستوجو و پیشنهاد هوشمند۲. امکان طراحی و یا تغییر محصولات توسط مشتریان
-
پایین نگه داشتن هزینههای پیچیدگی نسبت به رقبا علیالخصوص برای پیشنهادهای کاملا تخصصی یا فردی
شرکتهای بهرهمند از کسب و کار دم دراز
NETFLIX اولین ارائهکنندهی محتوای رسانهای استریم اینترنتی است. این وبسایت دارای بیش از ۸۳ میلیون مشترک در سراسر دنیا میباشد و مشتریان به بیش از یک میلیون فیلم، سریال و نمایش تلویزیونی (بیش از ۱۰۰ برابر تعداد عناوین موجود در یک مغارهی اجارهی ویدئویی) دسترسی دارند و این وبسایت توانسته بر فروشگاههای اجارهی سنتی ویدئو تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.
Apple صاحب بزرگترین فروشگاه آنلاین موسیقی و برنامههای کاربردی است؛ انتخابهای بسیار زیاد در این فروشگاهها وجود دارد که همین ویژگی به درآمد بسیار بالا و وفاداری مشتریان منجر شده است. این شرکت تا اواسط ۲۰۱۳ موفق به فروش بیش از ۲۵ میلیارد آهنگ بر روی iTunes و بیش از ۵۰ میلیارد برنامهی کاربردی در appstore شد.
YouTube بزرگترین وبسایت اشتراک ویدئوی آنلاین است که امکان بارگذاری انواع ویدئو بدون هیچ هزینه و تقریبا هیچ محدودیتی به مدد هزینههای پایین ذخیرهسازی را ایجاد کرده است و همچنین در آن امکان مشاهدهی ویدئو بر روی خود وبسایت و یا اشتراکگذاری بر روی دیگر شبکههای اجتماعی وجود دارد.