معرفی استارتاپ

تکنولوژی VR در رایمون مدیا

لیمو HR

واقعیت مجازی، تکنولوژی نوینی است که در روزهایی که بحث متاورس داغ است، از آن به عنوان دریچه ورود به دنیای متاورس یاد میشود. رایمون مدیا، همچنان که میزبان تیم های رسانه و تولید محتواست، تیم کیولنس را نیز دارد. این تیم تمرکز ویژه ای بر تکنولوژی وی آر دارد. گفتگویمان را با این تیم دنبال کنید:

  • لطفا خودتان را با سوابق کاری این حوزه معرفی کنید:

ما تیم کیولنس متشکل از علیرضا امامی و حمیدرضا لطفی هستیم که  فعالیت خود را در حوزه ی واقعیت مجازی از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم. در ابتدا با توجه به نیاز های موجود در بازار مسکن و ساختمان  اولین محصول این کسب و کار، طراحی و ساخته شد. مخاطبان این طیف از خدمات انبوه سازان و برج سازان بزرگ بودند که با استفاده از این تکنولوژی قابلیت معرفی و نمایش واحدهای خود به مشتری را به شیوه ای نوآورانه و مدرن پیدا میکردند.

در گام بعد کسب و کار تصمیم گرفت که خدمات و محصولات خود را برای صنایع مختلف مثل خرده فروشی، صنایع فولاد، مهندسی پزشکی و… طراحی و ارایه نماید.

چشم انداز تیم کیولنس ورود به صنعت آموزش و ارایه راه حل های نوین برای بهینه سازی و  بهبود پروسه های یادگیری و آموزش است تا بتواند در رشد و ارتقا سطح سواد و آگاهی اقشار مختلف ایفای نقش کند.

  • لطفا در مورد واقعیت مجازی بیشتر توضیح دهید:

توصیف تکنولوژی واقعیت مجازی با کلمات کار بسیار سختی است مانند آن است که ما بخواهیم کره زمین را برای کسی که آن را ندیده در قالب کلمات توصیف کنیم اما به زبان ساده می توان گفت، تکنولوژی واقعیت مجازی با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای ویژه خود برای کاربر تجربه ای شبیه سازی شده ایجاد میکند که میتواند بسیار به دنیای واقعی نزدیک باشد.

عینک های واقعیت مجازی که اصلی ترین بخش سخت افزاری این تکنولوژی هستند در دهه های اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته اند و توانسته اند تجربه ای شگفت انگیز برای کاربران رقم بزنند. با توجه به سرعت پیشرفت این تکنلوژی در سال های اخیر انتظار میرود در سال های آتی شاهد عینک های واقعیت مجازی قدرتمند تر کوچکتر سبکتر و سریع تر باشیم.

  • کاربردهای این تکنولوژی در حوزه های مختلف چیست؟

به این دلیل که این تکنولوژی توانایی خلق نوعی کپی از دنیای واقعی را دارد میتواند ابزاری قدرتمند برای پاسخ دادن به نیاز های موجود در دنیای واقعی باشد. با توجه به این موضوع می توان بر اساس نیازهای هر صنعت دنیایی مجازی خلق کرد تا نیاز های مورد نظر را برطرف سازد. برای مثال در صنعت بازاریابی و فروش میتوان از این تکنولوژی برای ارتباط بهتر با مشتریان استفاده کرد. همچنین در صنعت سرگرمی به دلیل غرق شدن کاربر در جهانی فانتزی میتواند تجاربی هیجان انگیز و جذاب برای وی خلق کند. صنایع دیگری مثل آموزش، پزشکی، روانشناسی، گردشگری و . . . نیز میتوانند از امکاناتی که این تکنولوژی فراهم میکند بهره مند شوند.

  • از چه سالی وارد کشور شد و چه پیشرفت هایی داشته است؟

از سال نود شاهد ورود عینک های موبایلی که تجربه ای ابتدایی از این تکنولوژی را به مخاطبین ارائه میداد بودیم. در سال های بعد شهر بازی ها و مراکز خرید و اماکن تفریحی با استفاده از تجهیزات پیشرفته تر، این تجربه را برای کاربران فراهم کردند. در این مقطع زمانی شاهد ورود عینک های حرفه ای تر برای استفاده شخصی نیز بودیم که با قیمت بالا و حجم واردات کم همراه بود و تعداد معدودی از افراد به آن دسترسی داشتند. از اواخر سال ۹۹ واردات گسترده ی عینک های واقعیت مجازی آغاز شد و در حال حاضر بازار ایران کمبودی در حوزه ی سخت افزاری این تکنولوژی ندارد. در ۵ سال اخیر  تیم هایی در حال تحقیق و توسعه ی محصولات مختلف بوده اند و نتایج قابل ملاحظه ای نیز داشته اند با این حال هنوز شاهد استفاده ی گسترده از این تکنولوژی نبوده ایم . بر اساس پیشرفت های چشم گیر این تکنولوژی در سطح جهانی انتظار میرود در سال های آینده رشد قابل توجه این تکنولوژی در ایران را نیز شاهد باشیم.

  • آیا این تکنولوژی جایگزینی دارد؟

این تکنولوژی به صورت مستقل جایگزینی ندارد، اما امکان ادغام تکنولوژی های دیگری مثل واقعیت افزوده ، اینترنت اشیاء ، هوش مصنوعی و . . . با واقعیت مجازی وجود دارد.

  • بحث متاورس این روزها بسیار داغ است، نقش وی آر در دنیای متاورس چیست؟

بحث متاورس بحث مفصلی است اما به طور خلاصه میتوان ادعا کرد که واقعیت مجازی به نوعی دروازه ی ورود به متاورس است و متاورس بدون اتکا به این تکنولوژی به تمامیت خود دست پیدا نمیکند.

  • در مورد تجهیزات سخت افزاری این تکنولوژی بیشتر توضیح دهید:

سخت افزار کلیدی این تکنولوژی عینک ها ی واقعیت مجازی هستند.

عینک های واقعیت مجازی به سه دسته تقسیم میشوند:

دسته ی اول عینک های موبایلی هستند که با قرار دادن گوشی های هوشمند در آن ها کار میکنند.

دسته ی دوم عینک هایی هستند که از طریق اتصال به کامپیوتر فعال شده اند. دسته ی سوم نیز عینک هایی هستند که علاوه بر اتصال به کامپیوتر دارای سیستم عامل بود و به صورت مستقل نیز قابل استفاده هستند.

در کنار این گجت های مخصوص وی آر نیز در بازار وجود دارند و نقش مکمل عینک هارا بازی میکنند.

  • در مورد وی آر در کشور چه چالشهایی وجود دارد؟

کمبود نیروی متخصص و همچنین عدم شناخت مردم از این تکنولوژی و کارکردهای آن که به دلیل نوپا و نوین بودن آن است از چالش های اصلی رشد این تکنولوژی هستند. عدم وجود سرمایه گذاری و تامین مالی مناسب برای رشد و ارتقا این صنعت نیز تاثیر قابل توجهی در کند بودن سرعت رشد آن داشته است.

  • اگر فردی به این حوزه و شغل علاقه مند باشد چه مسیری را باید طی کند؟

نرم افزار های ساخت گیم و انیمیشن و شبیه سازی سه بعدی از ارکان اصلی تولید محصول برای این تکنولوژی هستند و نقش کلیدی در این تکنولوژی ایفا میکنند. در کنار آن دانش برنامه نویسی نیز از ارکان مهم این تکنولوژی است و علاقه مندان ورود به این حوزه میتوانند با یادگیری این مباحث وارد صنعت واقعیت مجازی بشوند.

  • در جمع بندی این بحث چه صحبتی دارید؟

صنعت واقعیت مجازی در سال های اخیر در جهان با رشد خیره کننده ای روبرو بوده و کمپانی های بزرگ دنیا در آن ورود کرده و سرمایه گذاری های کلانی داشته اند. با این وجود در ایران شاهد عدم بهره بردن از این فرصت هستیم و سرمایه گذاران ُ شرکت های بزرگ و کوچک و گروه ها و نهاد های مختلف هنوز حضور موثری در این صنعت نداشته اند. استفاده از این فرصت میتواند تاثیر زیادی در آینده ی کسب و کارها داشته باشد . تیم کیولنس همواره علاقه مند به همکاری با صنایع مختلف است تا با این هم افزایی باب ورود به دنیای واقعیت مجازی را برای تمامی علاقه مندان باز کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *