معرفی استارتاپ

نگاهی از وی سی به وضعیت استارتاپ ها در زمان اختلال اینترنت

گفتگو با احد سعیدی، مدیر سرمایه گذاری صندوق پرشیا

لیمو HR

وی سی پرشیا یا به صورت کاملتر شرکت پیشگامان کارآفرینی پرشیا، یک صندوق سرمایه‌گذاری خطر‌‌پذیر است که در سال ۱۳۹۹ شروع به کار کرده‌است. این وی سی، با بهره‌گیری از تجربه‌های موفقی، مانند راه‌اندازی مرکز خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف، راه‌اندازی و به بهره‌برداری از مجموعه باکس ( باشگاه کسب و کار دانش بنیان) و سرمایه‌گذاری های موفق بر استارتاپ‌های متنوع، آماده سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپاست.

احد سعیدی، مدیر سرمایه گذاری این صندوق، آمارهایی از وضعیت استارتاپهای این وی سی از زمان آغاز اختلال اینترنت و فیلترینگ به صورت زیر ارائه داده است:

 

احد سعیدی

  • آماری از میانگین مراجعه استارتاپها در نیمه اول ۱۴۰۱

ورودی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱= ۱۰۸ استارتاپ

میانگین ماهیانه ۱۸ استارتاپ

 

  • دسته بندی استارتاپها براساس حوزه

خرده فروشی ۱۳
خدمات ۲۶
بازی و سرگرمی ۱۲
تجهیزات الکترونیکی ۹
فرهنگی و اجتماعی ۷
فینتک ۱۰
سلامت ۱۳
آموزش ۸
گردشگری ۳

  • آمار مراجعه استارتاپ ها در یکماه گذشته

ورودی مهرماه و آبان ماه= ۵ استارتاپ

  • استارتاپهای این ماه از چه حوزه ای بودند؟

خرده فروشی ۱
سلامت ۲
خدمات ۱
کشاورزی ۱

  • دلایل عدم مراجعه به سرمایه گذار از دید شما؟ (با توجه به وضعیت اینترنت آیا نباید بیش از قبل به دنبال جذب سرمایه باشند؟)

عدم مراجعه استارتاپ‌ها به سرمایه گذار

عوامل مختلفی برای عدم مراجعه استارتاپ‌ها به سرمایه گذار می‌توان متصور بود. از جمله این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابهام از آینده کسب و کار عمده دلیل عدم مراجعه
  • عدم داشتن امید به آینده راه اندازی کسب و کار در ایران
  • وجود مشکلات با اولویت بالاتر از جذب سرمایه در کسب و کار

شرایط حال و حاضر اکوسیستم، شرایطی هست که پیش از این نبوده، این یعنی مواجهه شدن با یک شرایط ابهام و بحرانی جدید.

یکی از مشکلات استارتاپ‌های حال حاضر اکوسیستم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، همین شرایط بحرانی و ابهام از آینده کسب و کار است. این موضوع باعث شده تا استارتاپ‌ها به راه‌حلهای کوتاه مدت مثل، عدم ادامه دادن، توقف فرایند جذب سرمایه و به تبع آن عدم تعهد نسبت به آینده مبهم، روی آورند.

پرشیا

  • راه حل پرشیا؟ (همون کمکه مطرح بشه)

پیشنهاد ما به تمامی استارتاپ‌های اکوسیستم این است که باید شرایط جدید را به درستی تحلیل و به راهکارهای متناسب با شرایط جدید روی آورند.

به طور کلی ما در پرشیا فاند همواره به دنبال کمک کردن به استارتاپ‌ها هستیم. ما در پرشیا فاند سعی داریم، در تمامی مراحل کسب و کار همراه و همیار استارتاپ‌ها باشیم و شرایط فعلی هم از این قاعده مستثنی نیست.

پیشنهادات و کمک‌های ما به استارتاپ‌ها، را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • روحیه دادن به بنیان گذاران استارتاپ‌ها در جهت ادامه فعالیت و امید به آینده
  • داشتن نگاه از بیرون به کسب و کار و تشریح وضعیت فعلی
  • کمک به یافتن راهکارهای جدید بازاریابی
  • بهینه سازی فرایندهای کسب و کار
  • تمرکز کردن بر روی کسب و کار

استارتاپ های پرشیا و تارکتها

  • وضعیت استارتاپ های پرشیا و تارکتها در یک ماه اخیر

در یک ماه اخیر استارتاپ‌هایی که عمده کانال بازاریابی آنها از طریق تبلیغات در اینستاگرام بود، تحت تاثیر فیلترینگ و اخبار حال حاضر کشور، قادر به انجام فعالیت‌های بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتریان خود نبودند. همین امر باعث شد که درآمد آنها نسبت به مشابه ماه‌های گذشته کاهش چشم گیری داشته باشد.

همچنین با توجه به کاهش چشم گیر فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی در فضای مجازی، استارتاپ‌هایی که در این زمینه فعالیت داشتند، موفق به ادامه پروژه‌های خود نشدن.

همه این عوامل بر روی درآمد استارتاپ‌های پرشیا موثر بود و عمدتاً در اهداف بازاریابی و فروش دچار مشکل شدند.

فیلترینگ

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *