بازاریابی و تبلیغاتمقالات بازاریابی و تبلیغات

چرا بازاریابی؟

دلایلی که کسب و کارها را قانع می کند به بازاریابی توجه کنند

بازاریابی قدمتی به درازای تاریخ کسب و کارها دارد و حتی تجار و بازرگانان قدیمی بدون آن که بدانند، برای فروششان از ترفندهای بازاریابی استفاده می کردند. اما چرا بازاریابی شاهرگ ادامه حیات هر کسب و کار است و انقدر اهمیت دارد؟

برای درک اهمیت بازاریابی برای کسب و کارها با ما تا انتهای این مقاله در اکوموتیو همراه باشید.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

برای درک مفاهیم بازاریابی و اهمیت آن، قبل از هرچیزی باید بازاریابی را به خوبی درک کنیم. بازاریابی یا مارکتینگ از کلمه (Market) به زبان انگلیسی مشتق شده است و به طور خاص روی مسئله بازار و هر آنچه منجر به افزایش فروش می‌شود، تمرکز دارد.

بازاریابی در تعریف به معنای روش خلق و ارائه ارزش برای برآورده کردن نیازهای بازار هدف به منظور کسب سود است. بیایید ساده‌ترش کنیم: روش‌های هدفمند افزایش فروش و ارتقای سود که در نهایت منجر به توسعه هر کسب و کار می شود، بازاریابی نامیده می شود.

همچنین می توان بازاریابی را مجموعه ای از تکنیک ها، استراتژی ها، برنامه ها، اقدامات و فرایندهایی تعریف کرد که با هدف توسعه کسب و کار و افزایش شبکه‌ کاری انجام می شود. در این فرایند به مخاطب پیشنهاداتی ارائه می شود که ارزشی برای او به همراه دارند و البته برای کسب و کار سودآور هستند؛ بده بستانی منصفانه!

چرا بازاریابی مهم است؟

چرا بازاریابی مهم است؟

بازاریابی فراتر از کسب و کار، نقش مهمی در زندگی روزمره افراد بازی می کند. بدون بازاریابی چرخ هیچ کسب و کاری نمی چرخد و اقتصاد هیچ پیشرفت خاصی نخواهد داشت. بازاریابی کلید دستیابی به اهداف اقتصادی و تجاری و در نتیجه ارتقای زندگی است.

موارد زیر به شما اثبات می کنند که وجود بازاریابی برای هر جامعه ضرورت دارد:

۱.     بازاریابی منجر به اشتغال می شود

بازاریابی فرایندی کامل است که بخش های مختلفی از تولید تا فروش را در بر می گیرد. این یعنی بازاریابی در تمام کسب و کارها به کارمندان متعددی نیاز دارد و چنین نیازی، موجب اشتغال زایی می شود.

در سال های اخیر کسب و کارهایی مشغول به فعالیت هستند که به صورت انحصاری فقط خدمات بازاریابی ارائه می دهند و بازاریابی به مسئله ای تخصصی تر تبدیل شده است که به کارشناسان بیشتری هم نیاز دارد.

استانداردهای زندگی را افزایش می دهد

۲.     استانداردهای زندگی را افزایش می دهد

بازاریابی با ایجاد اشتغال و به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد، قدرت خرید را به صورت عموم افزایش می دهد. هزینه های عمومی همزمان با افزایش قدرت خرید، افزایش می یابد و رقابتی برای ارائه و عرضه محصولات با کیفیت بهتر ایجاد می شود که خود به خود کیفیت عمومی زندگی و استاندارهای آن را افزایش می دهد.

۳.     به آگاهی مصرف کننده منجر می شود

یکی دیگر از موارد اهمیت بازاریابی در جامعه، افزایش آگاهی درباره محصولات است. در دنیای امروز، همه چیز میان تولیدکننده و مصرف کننده شفاف است. مشتری با کمک بازاریابی و اطلاعاتی که طی فرایند بازاریابی به او عرضه می شود، می تواند سناریوی واقعی را بشناسد و به این ترتیب آگاه تر از قبل باشد.

۴.     درآمد ملی را افزایش می دهد

اقتصاد کشورها بر اساس تولید و امور مالی توسعه پیدا می کند. از آنجایی که وظیفه اصلی بازاریابی، رونق چرخه تولید و افزایش خرید و فروش در جامعه است، باعث افزایش درآمد عمومی می شود و تمام این پروسه به معنای افزایش درآمد ملی است.

اهمیت بازاریابی در کسب و کار

اهمیت بازاریابی در کسب و کار

تا این جای کار با هم از اهمیت بازاریابی در جامعه و ابعاد کلان اقتصادی صحبت کردیم. اما به عنوان تولیدکننده و صاحب کسب و کار باید از مزایای مارکتینگ برای کسب و کارتان باخبر باشید. به طور کلی بازاریابی به دلایل زیر برای هر کسب و کار اهمیت حیاتی دارد:

۱.     افزایش آگاهی

یکی از مهم ترین فواید بازاریابی برای کسب‌ و کارها، افزایش آگاهی مخاطبین هدف از خدمات، محصولات، برند و در مجموع کسب و کار شماست. طبیعتا شما به عنوان تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات، تمام زوایای محصول خود را به خوبی می شناسید. اما مشتری چطور؟

آگاهی اولین قدم در سفر خرید مشتریان است و بدون آگاهی به مرحله آخر که خرید باشد، نخواهند رسید. اگرچه آگاهی به مشتری هدف اصلی بازاریابی نیست، اما به عنوان یکی از فرایندهای جانبی و اهداف حاشیه ای، به صورت غیرمستقیم منجر به مطرح شدن خدمات و کالای کسب و کار شما به مخاطبین خواهد شد و احتمال افزایش خرید و افزایش مشتریان بالقوه را به شکل موثری افزایش می دهد.

ارائه فرصت برابر برای تبلیغات

۲.     ارائه فرصت برابر برای تبلیغات

ورود به عصر دیجیتال، شکل بازاریابی و تبلیغات را به صورت اساسی دگرگون کرده است و هزینه های این امر هم به شکل قابل توجهی کاش یافته اند. باید قبول کنیم که عصر حاضر، عصر فراگیری دیجیتال مارکتینگ و فرمانروایی آن بر همه انواع بازاریابی است.

دیجیتال مارکتینگ فرصتی برابر در اختیار کسب و کارها قرار داده است تا خود را با کمترین هزینه به مشتریان معرفی کنند و در روند توسعه قدم بگذارند.

فرقی ندارد که صاحب کسب و کاری به بزرگی دیجی کالا و اسنپ هستید یا تازه در ابتدای مسیر رشد قرار دارید؛ با تسلط به مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و کمی خلاقیت می توانید مشتریانی به وسعت کسب و کارهای بزرگ پیدا کنید.

کمک به حیات کسب و کار

۳.     کمک به حیات کسب و کار

بازاریابی شاهرگ حیاتی هر کسب و کار است. واقعیت این است که هر مدیر و کارآفرین باید به بازاریابی مانند غذای کسب و کار نگاه کند، نه داروی آن؛ که در مواقع بحرانی به آن مراجعه شود. بازاریابی باید از ابتدای حیات کسب و کار در آن حضور داشته باشد و توجه ویژه ای به آن شود. بازاریابی می تواند تضمینی برای حضور کسب و کار در بازار رقابتی امروز باشد و به حفظ رابطه طولانی مشتری و کسب و کار کمک می‌ کند.

حفظ بازاریابی در کنار کسب و کار کمک می کند تا پله پله حضور خود را در بازار تثبیت کنید و در بلندمدت شکوفا شوید.

۴.     فراهم کردن فرصت تعامل با مشتریان

می خواهید بدانید که قلب هر سازمان موفق چیست؟ بله! تعامل مستمر با مشتریان.

هر سازمان موفق به خوبی راه تعامل با مشتریان را آموخته است و می داند که چطور با مشتریان رفتار کند تا این ارتباط ادامه یابد.

بازاریابی فرصت تعامل مشتری با کسب و کار را در اختیار هر سازمان قرار می دهد و اجازه می دهد تا این ارتباط مستمر باقی بماند. بازاریابی با قرار دادن محتوا در اختیار مشتریان، او را وادار می کند تا با کسب و کار در ارتباط بماند و این ارتباط را حفظ کند. این هنر بازاریاب های محتوایی است که با ارائه محتوای مناسب و درخور به مشتریان، آن ها را در ارتباط با کسب و کار نگه دارند و این ارتباط را حتی خارج از محدوده فروشگاه و در مواقع غیر خرید حفظ کنند.

تداوم فروش

۵.     تداوم فروش

بیایید روراست باشیم! هدف اصلی از ایجاد کسب و کارها چه چیزی جز کسب سود و تداوم جریان سرمایه است؟ بازاریابی اصلی ترین بازوی فروش در هر کسب و کار محسوب می شود که تضمین می کند جریان درامدی ادامه خواهد داشت.

بازاریابی با منافعی که برای هر سازمان خواهد داشت، اجازه می دهد کسب و کارها کالا و خدمات خود را بفروشند و به اهداف مالی خود نزدیک شوند. واقعیت این است که سازمان ها بدون بازاریابی دوام نخواهند داشت؛ دلیل این مسئله ساده است: بازاریابی تنها فعالیتی است که منجر به پیشروی بیشتر در دستیابی به اهداف مالی خواهد شد.

۶.     توسعه بیشتر

اگر اهدافی مانند توسعه و گسترش کسب و کار خود را در سر می پرورانید، باید برای برآورده کردن آن به بازاریابی مراجعه کنید. بازاریابی اصلی ترین عنصر برای کمک به توسعه هر کسب و کار محسوب می شود.

بازاریابی کمک می کند تا مشتریان جدید پیدا و مشتریان فعلی را به عنوان مشتری وفادار حفظ کنید. مشتری جدید به معنای گسترش مرزهای کسب و کار است و این یعنی درآمد بیشتر و توسعه بیشتر کسب و کار. بازاریابی با روش هایی مانند ایمیل مارکتینگ، کمپین های تبلیغاتی و سایر تکنیک ها می تواند تقویت کننده ای فوق العاده برای افزایش مشتریان و فروش باشد.

۷.     ایجاد تصویری مثبت از برند

با ایجاد تصویری مثبت از برند نزد مشتریان، می توانید جریان فروش را تضمین کنید. معرفی برند و ایجاد تصویری مثبت از آن، وظیفه اصلی بخش بازاریابی هر کسب و کار است.

امروزه برندسازی بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی محسوب می شود و ستون اصلی خوشنامی هر کسب و کار است.

شناسایی مخاطبین هدف

۸.     شناسایی مخاطبین هدف

بدون شناسایی مخاطبین هدف، نمی توانید استراتژی فروش درستی تنظیم و اجرا کنید. این کار درست مانند این است که نامه ای را با آدرسی غلط پست کنید. به این ترتیب هرگز نامه به مقصد نخواهد رسید.

بخش بازاریابی هر کسب و کار، به خوبی پرسونای مخاطب را مشخص می کند. بازاریاب ها با شناخت صحیح مشتریان بالقوه، ذائقه آن ها، شخصیتشان و انتظاراتی که از خدمات و کالای ارائه شده کسب و کار دارند، به مدیران کسب و کار کمک می کنند تا استراتژی صحیحی برای فروش، توسعه دهند و به این ترتیب به مشتریان افزوده خواهد شد.

۹.     ساخت مشتریان وفادار

یکی از اصلی ترین استراتژی های فروش، در جذب و حفظ مشتریان قدیمی و تبدیل آن‌ ها به مشتری وفادار خلاصه می شود. مشتریان وفادار ستون های اصلی حیات هر کسب و کار محسوب می شوند.

 شما نمی توانید بدون بخش بازاریابی با مشتریان تعامل مناسب داشته باشید و آن ها را حفظ کنید. بازاریاب ها با اقدامات حرفه ای خود، چرخه جذب مشتری و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار را اجرا می کنند و عاملی مهم در حیات سازمان محسوب می شوند.

۱۰.  به شهرت رساندن کسب و کار

به شهرت رساندن برند، از وظایف مهم هر بخش دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکترها با اجرای پروسه برندسازی، تلاش می کنند تا نامی نیک از کسب و کار در بازار به جا بگذارند. این مسئله اهمیت زیادی دارد، چون به شما کمک می کند تا به منبعی مطمئن برای خرید تبدیل شوید.

اقداماتی که در اولین برخورد مشتریان می تواند تصویری خوب از برند ایجاد کند، استراتژی های جذب مجدد مشتری به کسب و کار شما و ساخت برندی خوش‌نام و معتبر است که تنها و تنها از واحد بازاریابی، علی الخصوص دیجیتال مارکتینگ، برخواهد آمد.

و در آخر

بازاریابی نقشی حیاتی در توسعه هر کسب و کار بازی می کند و مهم ترین بخش موفقیت آن محسوب می شود. سازمان بدون بخش بازاریابی مانند قطاری بدون ریل است که نمی تواند حرکت کند.

می توان ساعت ها از اهمیت بازاریابی حرف زد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا بخشی از مهم ترین مزایای بازاریابی برای کسب و کارها و همچنین جامعه را با شما به اشتراک بگذاریم. به نظر شما چه مزایای دیگری را می توان برای بازاریابی در نظر گرفت که در این مقاله مورد اشاره قرار نگرفته است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ساخت مشتریان وفادار

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *