رپرتاژ

۱۰ تا از ویژگی های یک فروشنده حرفه ‌ای و موفق در سال ۲۰۲۳

لیمو HR

در دنیای امروزه، فروش و فروشندگی نقش بسیار مهمی در موفقیت هر کسب‌وکار و توسعه شخصی افراد ایفا می‌کند. با توجه به تغییرات مستمر در تکنولوژی و بازارها، فروشندگان نیاز دارند خود را با تغییرات تطبیق دهند و باید ویژگی‌های حرفه‌ای خاصی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دهند. در این مقاله، به ۱۰ تا از ویژگی‌های یک فروشنده حرفه‌ای خواهیم پرداخت و همچنین متوجه نقش مهم آموزش فروش فروشندگی خواهیم شد:

برای کسب اطلاعات بیشتر و به روز در خصوص آموزش فروشندگی و فروش حرفه ای، اینجا کلیک کنید.

توانایی تعیین اهداف

یک ویژگی فروشنده موفق این است که باید قادر باشد اهداف و انتظارات خود را مشخص کند. این اهداف باید مشخص و قابل‌اندازه‌گیری باشند .

بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از فروشندگان هیچ‌گونه اهداف دقیقی برای فروش خود تعیین نکرده‌اند و تعجب می‌کنند که چرا درفروش موفق نیستند.

درحالی‌که اولین ویژگی حیاتی از ویژگی‌های یک فروشنده حرفه‌ای، توانایی تعیین دقیق اهداف و قابل‌دسترسی می‌باشد.

آموزش فروش و فروشندگی می‌تواند به او کمک می‌کند تا اهداف خود را بهتر مشخص کرده و راهبردهای مؤثرتری را برای دستیابی به آن‌ها انتخاب کند.

تجربه و دانش محصول

یک فروشنده موفق باید اطلاعات و تجربه کافی در مورد محصولات یا خدماتی که به فروش می‌رساند، داشته باشد. او باید قادر باشد به مشتریان خود توضیح دهد که چگونه محصولات یا خدمات ارائه‌شده مشکلات و نیازهای آن‌ها را حل می‌کنند.

نکته عجیبی که بخصوص در کسب‌وکارهای ایرانی به‌شدت به چشم می‌خورد اینکه، فروشندگان صفرتا صد محصول و خدماتی که می‌فروشند را نمی‌شناسند و با ویژگی‌ها و مزایای محصول خودشان کاملاً آشنا نیستند.

در این حالت قادر نخواهند بود با اعتمادبه‌نفس کامل با مشتری مواجه شوند و احتمال از دست رفتن فروش در این حالت بسیار زیاد است.

مهارت ‌های ارتباطی

فروشندگان حرفه‌ای باید دارای مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی باشند. آن‌ها باید بتوانند به‌طور مؤثر با مشتریان، همکاران و مدیران ارتباط برقرار کنند.

دنیا تجارت در حقیقت دنیای ارتباطات است. افراد از کسانی خرید می‌کنند که او را می‌شناسند و با او ارتباط خوب دارند و داشتن تسلط به مهارت‌های فروش بسیار حیاتی است و آموزش فروش و فروشندگی می‌تواند به بهبود این مهارت‌ها کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص یادگیری مهارت های ارتباطی اینجا کلیک کنید.

تحلیل بازار

فهم دقیق از بازار و رقبا برای یک فروشنده بسیار حیاتی است. او باید توانایی تحلیل بازار و شناخت نقاط ضعف و قوت خود و رقبا داشته باشد تا بتواند راهبردهای مؤثرتری برای جلب مشتریان ایجاد کند.

در خیلی از مواقع فروشندگان از قیمت رقبا و یا مزایای رقابتی او اطلاعات دقیق ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند محصول خود را عالی پر زنت کنند.

درحالی‌که شناخت بازار و تحلیل بازار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فروشنده حرفه‌ای به شمار می‌رود.

مدیریت زمان

مدیریت زمان مهارتی کلیدی برای فروشندگان موفق است. آن‌ها باید بتوانند وقت خود و البته مشتریان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند.

همه مردم در این دوره و زمانه به‌شدت کمبود وقت دارند و یک ویژگی فروشنده موفق این است که بلد است هم‌زمان خودش را مدیریت کند و هم‌زمان مشتری را مدیریت کند تا به بالاترین بهره‌وری دست یابد.

استفاده از تکنولوژی

در سال ۲۰۲۳، استفاده از تکنولوژی برای بهبود عملکرد فروش بسیار مهم است. فروشندگان باید با ابزارهای مدرن مانند نرم‌افزارهای مدیریت مشتریان (CRM) و روش‌های آنلاین فروش آشنا باشند.

تا چند سال قبل دانست علم بازاریابی و فروش برای یک فروشنده کافی بود ولی در زمانه فعلی ابزارهای بسیار ارزشمندی به کمک فروشنده‌ها آمده که با استفاده از آن‌ها هم می‌تواند به مشتریان راحت‌تر بفروشد و هم می‌تواند این فروش را ادامه‌دار کند و مشتری را تبدیل به یک مشتری وفادار کند.

مهارت‌های مذاکره

فروشندگان حرفه‌ای باید مهارت‌های مذاکره قوی داشته باشند تا بتوانند بهترین شرایط را برای خود و مشتریان خود به دست آورند.

بسیار از فروشندگان فکر می‌کنند با زیاد صحبت کردن، مشتری را راضی به خرید کنند درحالی‌که همه ما دوست داریم که چیزی را بخریم نه اینک چیزی را به ما بفروشند و این‌یک نیاز اساسی را ایجاد می‌کند: داشتن مهارت‌های مذاکره.

آموزش فروش و فروشندگی می‌تواند به تقویت این مهارت‌ها کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهارت های مذاکره و شرکت در یک دوره معتبر اینجا کلیک کنید.

انعطاف ‌پذیری

با توجه به تغییرات مکرر در بازار، فروشندگان باید انعطاف‌پذیر باشند و توانایی تطابق با تغییرات را داشته باشند.

تا چند سال قبل دوره محصول بود و هر کس که یک محصول خوب داشت می‌توانست آن را به‌خوبی و راحتی بفروشد

ولی در زمانه فعلی تعداد محصولات و عرضه‌کنندگان بسیار زیاد است و یک فروشنده و یک کسب‌وکار باید بتواند با انعطاف‌پذیری ، مشتریان را راضی و خشنود کند.

آموزش فروش و فروشندگی می‌تواند به این انعطاف‌پذیری کمک کند.

استفاده از داده ‌ها و تحلیل

فروشندگان حرفه‌ای باید توانایی استفاده از داده‌ها و تحلیل‌های بازاریابی را داشته باشند. این داده‌ها می‌توانند به آن‌ها در ارتقاء راهبردهای فروش، شناسایی مشتریان پتانسیلی، و افزایش بازدهی کمک کنند.

به‌طورکلی هر کسب‌وکاری که بتواند داده‌های مشتریان را تحلیل کند و به نیازهای او بهتر پی ببرد، احتمال موفقیت بسیار بیشتری را خواهد داشت و با چشم‌بسته کار کردن به‌احتمال‌زیاد به شکست خواهد انجامید.

توانایی حل مشکلات

فروشندگان حرفه‌ای باید توانایی حل مشکلات را داشته باشند. آن‌ها باید بتوانند به مشکلات مشتریان پاسخ دهند و راه‌حل‌هایی ارائه کنند که به مشتریان کمک کنند مشکلات خود را حل کنند.

در حقیقت یکی از ویژگی‌های یک فروشنده موفق این است که توانایی حل مشکلات مربوط به بخش خودش و مشتریان را دارد و با حل این مشکلات، نزد مشتریان اعتبار بیشتری را کسب خواهد کرد.

جمع بندی

در سال ۲۰۲۳، فروشندگان حرفه‌ای نیاز به توسعه و پیشرفت دارند. آموزش فروش و فروشندگی می‌تواند به افراد کمک کند تا این ویژگی‌های اساسی را توسعه دهند و به فروشندگی حرفه‌ای و موفقیت در بازارهای رقابتی امروزی دست یابند. تعیین اهداف، تجربه محصول، مهارت‌های ارتباطی، تحلیل بازار، مهارت‌های مذاکره، مدیریت زمان، استفاده از تکنولوژی، انعطاف‌پذیری، استفاده از داده‌ها و تحلیل، و توانایی حل مشکلات از مهارت‌های کلیدی یک فروشنده موفق در سال ۲۰۲۳ هستند. با توسعه این ویژگی‌ها، فروشندگان می‌توانند به موفقیت بیشتری درزمینهٔ فروش دست یابند.

Top of Form

Bottom of Form

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *