ایده های استارتاپیایده های کشاورزی

جای خالی استارتاپ‌های کشاورزی در ایران و فعالیت خوب آن‌ها در هند

معرفی خدمات برخی استارتاپ های فعال کشور هند در عرصه کشاورزی

اکوسیستم استارتاپی ایران تاکنون مسیری خدمات محور را پشت سر گذاشته است. همواره سعی بر این است که اگر فعالیتی در بخش خدمات اتفاق می‌افتد زمینه‌ساز و تسهیل‌گر فعالیت‌های تولیدی باشد اما رویکرد و عملکرد خدماتی اکوسیستم ایران تاثیرگذاری موفقی بر بخش تولید نداشته است.

با وجود اینکه همواره از ظرفیت‌های کشاورزی ایران به خصوص محصولات ویژه و سرآمد آن صحبت می‌شود اما هیچگاه تلاشی شایسته برای شکوفایی این ظرفیت‌ها انجام نشده است. تولید به اندازه محصول، ارتقا کیفی، حذف واسطه‌ها، قیمت عادلانه همراه با افزایش سود کشاورزان، جذب سرمایه‌گذاری، شناسایی بازارهای صادراتی و تناسب با نیازمندی بازارهای جهانی از جمله مواردی است که نیازمند توجه ویژه است. نکته قابل تامل امکان ایجاد بهبود در بسیاری از این موارد از طریق توسعه استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است. به همین دلیل بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تولیدی است که به خدمات استارتاپی نیاز دارد.

نفوذ شبکه‌های موبایل و اینترنت به مناطق روستایی به سرعت در حال افزایش است و روز به روز بر تعداد کشاورزانی که به این شبکه‌ها دسترسی دارند افزوده می‌شود. این امر پدیدآورنده‌ی فرصتی است که استارتاپ‌ها با استفاده از آن می‌توانند به حل مشکلات کشاورزان بپردازند. با توجه به بکر بودن این حوزه استارتاپ‌هایی که قدم به آن بگذارند رشدی پر سرعت را تجربه خواهند کرد که البته این موضوع مشروط به شناخت مناسب از ویژگی‌ها و نیازمندی‌های صنعت کشاورزی است.

برای ایجاد درک بهتری از زمینه‌های موجود فعالیت در عرصه کشاورزی به معرفی خدمات برخی استارتاپ‌های فعال کشور هند در این بخش می‌پردازیم. گفتنی است کسب درآمد ۶۰ درصد مردم هند به فعالیت‌های کشاورزی وابسته است. به همین دلیل هندوستان یکی از کشورهای برتر در زمینه استارتاپ‌های کشاورزی است.

Ekatir استارتاپی است که می‌کوشد فقر را در مناطق روستایی ریشه‌کن کند. خدمت این استارتاپ ارائه اطلاعات و مشاوره به کشاورزان است. اطلاعات مربوط به آنالیز خاک، مشاوره در انتخاب بذر و روش‌های کشاورزی در قالب این استارتاپ به کشاورزان ارائه می‌شود.

Awaaz.de یک سرویس صوتی است که در بخش‌های متنوعی مثل کشاورزی، آموزش، سلامت و مالی کاربرد دارد. این نرم‌افزار اطلاعات به‌هنگام کشاورزی را به منظور بهبود محصولات و دسترسی به بازار در اختیار کشاورزان می‌گذارد. همچنین پیام‌های صوتی متخصصان بخش کشاورزی در خصوص موضوعاتی نظیر باغبانی، تولید محصولات کشاورزی و مراقبت از محصولات را به اشتراک می‌گذارد. این اطلاعات می‌تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد کشاورزان و کسب مهارت‌های جدید توسط ایشان داشته باشد.

Farmily استارتاپی است که فروش محصولات کشاورزی را تسهیل می‌کند. کشاورزان می‌توانند محصولات خود را در وبسایت Farmily ثبت کنند و در صورت ابراز علاقه خریداران با ایشان برای فروش محصول مذاکره کنند. نقطه اتکای این وبسایت ایجاد شرایط برد – برد برای خریداران و فروشندگان از طریق حذف واسطه‌ها و سرعت بخشیدن به فروش محصولات است.

farMart تسهیل‌گر استفاده کشاورزان از ماشین‌آلات است. این استارتاپ ارائه دهنده پرتالی برای اجاره ماشین‌آلات کشاورزی است. در این بستر کشاورزانی که به صورت تمام وقت از ماشین‌آلات خود استفاده نمی‌کنند می‌توانند آن‌ها را در اختیار دیگر کشاورزان قرار دهند.

دانلود PDF مقاله

برای دیدن لیست استارتاپ های حوزه کشاورزی پیشنهاد میکنیم لینک زیر را از دست ندهید :

لیست استارتاپ های کشاورزی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *