لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل کسب و کار – اشتراک درآمد

اشتراک درآمد نوعی همزیستی برد-برد از طریق همکاری با شرکت‌ ها و تقسیم درآمد حاصله می‌باشد.

شواهدی از وجود مدل اشتراک درآمد در زمان توسعه‌ی تجاری ونیز حدود ۸۱۰ سال پیش از میلاد وجود دارد؛ به شکلی که دو نفر تحت قراردادهایی به نام commenda همکاری می‌کردند به صورتی که معمولا یکی سرمایه‌گذار بود و دیگری به امر تجارت می‌پرداخت.

این مدل در شرکت بیمه‌ی ملی فرانسه حدود ۱۸۲۰ میلادی، به صورت اختصاص دادن بخشی از سود شرکت به درآمد کارمندان خود استفاده شد. در این نوع مدل با فرض مثال، یک تولیدکننده‌ی نرم‌افزار به یک شرکت در حوزه‌ی ساخت لوازم الکترونیکی، نرم‌افزار ارائه می‌دهد و آن شرکت در عوض خدماتی مثل: بستر توزیع، خدمات DRM، اتصال اینترنت و حفظ سرورها به تولیدکننده عرضه می‌کند و در نهایت با فروش نرم‌افزار، سود حاصل از مشتری بین دو شرکت تقسیم می‌شود.

مفاهیم اشتراک درآمد و سود براساس نظریات جان استورات و رابرت هارتمن گسترش یافتند.

مزایای اشتراک درآمد

افزایش تعداد مشتریان، کاهش هزینه‌های توزیع و تقسیم ریسک با دیگر ذی‌نفعان از جمله مزیت‌های این مدل می‌باشد. این مدل اغلب در طرح‌های همکاری اینترنتی استفاده می‌شود و به دلیل شکسته و وابسته‌تر شدن زنجیره‌های ارزش از اهمیت بالایی برخوردار شده است. استفاده از این مدل در هر دو حالت B2B و B2C مقدور می‌باشد.

از نمونه شرکت‌هایی که از این مدل سود برده اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Hub Pages یک وب‌سایت ارائه‌ی مقالات مجله‌ای توسط کاربران در زمینه‌های مختلفی چون: موسیقی، مد، هنر، تکنولوژی، تجارت و … است که کاربران را به ارائه‌ی مقالات و محتویات مربوطه مانند فیلم و عکس و … تشویق می‌کند و از طریق ارائه‌ی تبلیغات کلیکی در سایت‌های کاربران کسب درآمد می‌کند؛ Hub Pages یکی از ۵۰ وب‌سایت پربازدید در آمریکا است.

Apple این مدل را در فروشگاه‌های App و iTunes پیاده‌سازی کرده است؛ برنامه‌ها با قیمت پیشنهادی توسط تولیدکنندگان در App Store بارگذاری شده است و از این طریق یک سوم درآمد حاصل از فروش را دریافت می‌کنند و با جذب افراد برای خرید گوشی و در نتیجه فروش بیش‌تر محصولات جانبی ارائه شده، سود حاصل را افزایش داده است.

CDNOW یک وب‌سایت ارائه‌ی موزیک و محصولات مرتبط است که با راه‌اندازی برنامه‌ی buy web (به عنوان اولین برنامه‌ای که تحت عنوان همکاری در فروش شناخته می‌شود) امکان ایجاد لینک در سایت برای محصولات هنرمندان ناشناخته‌تر را ایجاد کرده است. این وب سایت به ارائه‌ی عقد قراداد اشتراک درآمد با خواننده‌ها پرداخته و از این طریق موفق به جذب شریک تجاری شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *