اینفوگرافیکچندرسانه ای

استیو جابز چطور شروع کرد ؟ + اینفوگرافیک

داستان زندگی بنیان‌گذار اپل

استیو پائل جابز در ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ در سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا متولد شد. او هم‌بنیان‌گذار شرکت اپل به همراه استیو وُزنیاک بود. استیو جابز، مخترع سری‌های آی‌فون و آی‌پد تنها یک ایده در ذهن داشت: «کامپیوترهایی در دست مردم برای زندگی روزمره‌شان».

چه کسی ممکن است اپل و محصولات شگفت‌انگیزش را نشناسد؟ مغز متفکری که در پس این انقلاب تکنولوژی وجود دارد کسی نیست جز استیو جابز. پس همه کسانی که جزو تحسین‌کنندگان استیو جابز هستند و مایلند درباره داستان زندگی او و مسیری که برای رسیدن به موفقیت پیموده است اطلاعات داشته باشند، بهتر است این مقاله را مطالعه کنند.

 کار و زندگی استیو جابز

پدر و مادر ژنتیکی استیو جابز، عبد الفتاح جاندالی و جوان کارو شیبل بوده‌اند ولی در دوران کودکی او توسط کلارا و پائل جابز به فرزندی پذیرفته شده است و از آن پس آن‌ها نام استیو پائل جابز را برای او انتخاب کردند. پائل، پدر استیو، یک مکانیک بود.

استیو جابز

استیو در دوران کودکی به همراه پدرش در پارکینگ خانه فعالیت می‌کردند و از همان دوران بود که او یاد گرفت چطور می‌تواند از وسایل برقی از کار افتاده، مجددا چیزهایی را به وجود آورد؛ این فعالیت‌ها در نهایت منجر به این شد که استیو شیفته این کار شود و او را به سمت مسیر اختراع و ساخت چیزی جدید حرکت داد. استیو جابز همواره صاحب ذهنی باهوش و خردمند بوده است.

در دوران مدرسه او را با اختراعات عجیب و مهارت‌های خارق‌العاده‌اش در تجربه کردن و آزمایش کردند می‌شناختند. در مرحله بعدی زندگی جابز، او به نقطه بسیار مهمی رسید؛ یعنی پیوستن به مدرسه هومستید و آشنایی با استیو وُزنیاک شریک آینده‌اش در شرکت اپل. وُزنیاک در آن زمان به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی پیوسته بود. به طور شگفت‌انگیزی هر دو آن‌ها اطلاعات و علاقه بسیار زیادی به الکترونیک داشتند و در همان ابتدای راه هر دو متوجه مشترکات یکدیگر شدند.

تکامل کامپیوتر اپل

بعد از مدرسه جابز مجوز ورود به کالج ریید در پورتلند را به دست آورد ولی بعد از ۶ ماه علاقه خود به تحصیل را از دست داد و از کالج بیرون آمد. در ۱۸ ماه بعد، جابز به سمت خطاطی رفت و در یک دوره شرکت کرد. در سال ۱۹۷۴ او از شرکت آتاری دیدن کرد؛ جایی که به عنوان یک طراح بازی ویدیویی در آن استخدام شد.

 بعد از مدت کمی و برای رفتن به سمت دنیای معنوی هند، از این کار بیرون آمد. با این حال و با وجود اینکه از دنیای تکنولوژی فاصله گرفته بود، رابطه خود را با وُزنیاک حفظ کرد و در سال ۱۹۷۶ شرکت اپل را مشترکا تأسیس کردند. آن‌ها مقدار بودجه لازم برای کارآفرینی را از فروش یک ماشین حسابی علمی که وُزنیاک صاحب آن بود به دست آوردند و محل کار خود را هم پارکینگ خانه انتخاب کردند.

این نقطه شروع ماجرا بود. آن‌ها شروع به ساختن و فروختن دستگاه‌هایی کردند که کوچک، ارزان، مورد پسند کاربر و نوآورانه بودند. در آن زمان هر کامپیوتر شخصی را به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار می‌فروختند و موفق شدند به سود ۷۴۴ دلاری برسند. شرکت کم کم رشد کرد و بعد از ۴ سال از آغاز به کار شرکت اپل، آن‌ها به ارزشی معادل ۱.۲ میلیارد دلار رسیدند.

در آن زمان جابز مسئولیت مدیریت بخش بازاریابی اپل را به عهده داشت ولی با گذشت زمان او به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شد و بخش بازاریابی به جان اسکالی سپرده شد؛ فردی که به عنوان یکی از متخصصین بازاریابی در شرکت پپسی فعالیت می‌کرد.

خداحافظ کامپیوترهای اپل

بعد زمانی رسید که شرکت اپل دچار ضرر و زیان زیادی شد و در محصولاتش مشکلات زیادی پیدا شد که تدریجا باعث ناامیدی مشتریان اپل شد. به علاوه در آن زمان اپل باید با شرکت IBM رقابت می‌کرد که به طور کامل بر بازار تکنولوژی چیره شده بود و تسلط داشت. اپل تلاش کرد کامپیوترهایی بسازد که بیشتر مورد پسند کاربر باشند و نوآوری در آن‌ها بیشتر باشد و طوری باشد که جوانان بیشتر به آن علاقه‌مند شوند ولی نتوانست در رقابت با IBM به دست‌آوردی برسد و مشتریان خود را راضی کند.

بعد از این اتفاقات اسکالی، جابز را به عنوان مقصر مورد سرزنش قرار داد. به مرور تمامی شرکت اپل جابز را مسئول شکست‌ها و مشکلاتی می‌دانستند که در کسب و کار محصولات به وجود آمده است.

این مجموعه اتفاقات او را مجبور کرد که در سال ۱۹۸۵ از شرکت اپل جدا شود. جابز بعد از جدایی شرکتی به نام NeXT راه اندازی کرد و به طور مستقل به فعالیت در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار پرداخت. در همان سال او یک شرکت تولید انیمیشن خرید و نام آن را Pixar انتخاب کرد. جابز سرمایه خود را وارد پیکسار کرد و در سال ۲۰۰۶ این استودیو به والت‌دیزنی پیوست؛ این به آن معنا بود که استیو جابز تبدیل به بزرگ‌ترین سهام‌دار والت‌دیزنی شده است.

بازگشت استیو جابز به عنوان مدیر عامل

با وجود موفقیت NeXT و Pixar اپل موفق شد با آن‌ها به توافق برسد و این دو شرکت را با قیمت ۴۲۹ میلیون دلار خریداری کند. آن‌ها مجددا به جابز پیشنهاد دادند که در سمت مدیر عامل شرکت کار خود را آغاز کند. در آن زمان تمام تیم اجرایی تغییر کرده بود و تیم جدید معتقد بود جابز بهترین گزینه برای مدیر عاملی اپل است.

بعد از این انتخاب، جابز توانست اپل را به بازار بازگرداند و محصولات نوآورانه جذابی مثل آی‌مک را به بازار عرضه کند.

مرحله تومور

در سال ۲۰۰۳ جابز متوجه شد نوعی تومور که فرمی از سرطان لوزالمعده است در بندش وجود دارد. او با انجام عمل جراحی و شیمی‌درمانی موافقت نکرد و به جای آن گیاه‌خواری و بعضی روش‌های درمان طبیعی را انتخاب کرد. با این کار او عمل جراحی را ۹ ماه عقب انداخت که تیم اجرایی شرکت اپل را نیز اذیت کرد. چرا که میزان سهام این شرکت با وجود اطلاع از بیمار بودن مدیر عامل آن کاهش پیدا می‌کرد. اما بالاخره جابز پذیرفت و در سال ۲۰۰۴ با انجام یک عمل جراحی، تومور را خارج کردند.

استیو جابز و زندگی شخصی

جابز جزو افراد کم‌حرف بود و هیچ وقت درباره زندگی شخصی خود اظهارات زیادی نکرد. اما چیزی که مشخص بود این بود که اون با شخصی به نام کریسان برنان در رابطه بوده است؛ که البته بعدها مشخص شد استیو جابز او را به دلیل مشغله کاری رها کرده و تمام تمرکز و زمان خود را برای شرکت اپل صرف کرده است. کریسان ادعا می‌کند که جابز پدرِ دختر اوست ولی خود استیو جابز این ادعا را رد می‌کرد. اما بالاخره زمانی فرا رسید که کریسان با مشکلات مالی زیادی روبرو بود. به همین جهت جابز پذیرفت که آن دختر، دختر خودش است و حاضر شد از او نگهداری کند.

شرکت اپل و استیو جابز

در سال ۱۹۹۰ او با لارن پاول ازدواج کرد و آن‌ها زندگی خود را با ۳ فرزند آغاز کردند.

نوآوری در اپل و خروج از کار

با گذشت زمان اپل مک‌بوک پرو، آی‌پاد و آی‌فون را اختراع کرد که تغییرات شدیدی در تکامل تکنولوژی ایجاد کرد. اپل به سادگی توانست نگاه مردم جهان را به خود جلب کند و این که امروزه همه از این محصولات استفاده می‌کنند نشان از موفق بودن این شرکت در این زمینه دارد.

در سال ۲۰۰۸ آی‌تونز و آی‌پد بیشترین فروش را در آمریکا داشت و این امر باعث شد اپل در مجله لیست آینده آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

و در نهایت در ۵ اکتبر ۲۰۱۱؛ بزرگ‌ترین سهام‌دار، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل اپل در سن  ۵۶ سالگی از دنیا رفت.

او کمک بسیار بزرگی به تکنولوژی کرد. امروزه استیو جابز در کنار ما نیست ولی کمک‌ها و سخنانش همواره همراه ما خواهد بود.

«طراحی فقط چیزی که می‌بینیم یا حس می‌کنیم نیست. طراحی طریقه کار کردن است.» استیو جابز

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *