معرفی استارتاپکسب و کارهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادیمصاحبه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادیمناطق آزاد و ویژه اقتصادی

ماهی جزیره، از صید تا مصرف

گفتگو با محمدامین قهرمانی بنیانگذار استارتاپ ماهی جزیره

لیمو HR

غذاهای دریایی از غذاهای محبوب در بین ایرانیان است و بسیاری از افراد در شمال و جنوب ایران به شغل ماهیگیری مشغولند. دغدغه استفاده از آبزیان تازه، دغدغه ای دیرینه است.

محمدامین قهرمانی، دانشجوی سال آخر طراحی صنعتی دانشگاه پردیس بین المللی دانشگاه تهران با استارتاپ ماهی جزیره سعی در حل بخشی از این دغدغه ها دارد:

استارتاپ ماهی جزیره چطور راه افتاد؟

استارتاپ ماهی جزیره اولین فروشگاه محصولات دریایی جزیره کیش و اولین پلتفرم فروش محصولات دریایی در ایران است. در ابتدای کار ما مدتی نیازسنجی کردیم؛ در برخی موارد به خلاهایی برخوردیم به عنوان مثال مسافرهایی که به جزیره کیش می آمدند، دوست داشتند که محصولات دریایی جزیره را با خود به شهرشان ببرند اما این کار برایشان ممکن نبود. از طرف دیگر، شهروندان کیش نیز به دلیل گسترش کرونا، قادر به خرید حضوری در محیط سربسته نبودند. غالب ماهیگیران جزیره نیز به روش سنتی به فروش محصولات خود می پردازند؛ لذا بعد از شناسایی این نیازها، از تهدید، فرصت ساختیم و استارتاپ ماهی جزیره را راه اندازی کردیم. در این پلتفرم ماهیگیران و صیادان محصولات خود را به فروش می رسانند و توسط این پلتفرم فروش محصولات خود را بالا می برند.

پس صیادان به طور مستقیم با مردم تعامل می کنند. درست است؟

نوع بیزینس ماهی جزیره، b2b و همچنین b2c است؛ یعنی در این پلتفرم، صیادان هم می توانند در آن، محصولات خود را مستقیما به مشتریان بفروشند و هم محصولات خود را در سوپرپروتئینی و مارکت های مختلف توزیع کنند.

در بخش b2c عملکرد سیستم لجستیک چگونه است؟

 لجستیک در جزیره کیش، با ماشین کولردار صورت می گیرد و در شهرهای تهران، ساری، کرمان، شیراز، مشهد و اصفهان با اکسپرس های هوایی و هواپیما است و در این راستا اگر یک مشتری، سفارش خود را قبل از ساعت ۱۲ ظهر ثبت کند، در کمتر از ۸ ساعت محصول به دستش می رسد.

کجا با شتابدهنده گذر آشنا شدید و چه خدماتی از آن دریافت کردید؟

از آنجایی که من کیشوند و غواص هستم و ورزش های آبی انجام می دهم، از قبل به ماهیگیری علاقه داشتم و از طرفی دانشجوی دانشگاه تهران نیز بودم و اساتید با من آشنا بودند؛ در کلاس های نوآوری و ایده پردازی به تعدادی از مشکلات اشاره کردم و ایده هایی را نیز ارائه دادم، در همان حین این ایده را با یکی از اساتیدم به اشتراک گذاشتم و راهنمایی خواستم برای اینکه بیزینس خودم رو چگونه اجرایی کنم، ایشون فردی را که در شتابدهنده گذر به عنوان مدیر اجرایی شعبه کیش شتابدهنده بودند معرفی کردند؛ شتابدهنده گذر تنها شتابدهنده تخصصی مستقر در برج نوآوری جزیره کیش بوده؛ جالب بود که جناب گیاهی هم ایده هایی مشابه در این خصوص داشتند که بعد از پردازش ایده ها، ماهی جزیره تشکیل شد. در بهمن  ۹۹  با شتابدهنده گذر قرارداد بستیم و خدماتی ازجمله منتورینگ، فضای کار اشتراکی و .. دریافت کردیم؛ البته قبل از شکل گیری mvp دوره های پیش شتابدهی شتابدهنده گذر را نیز گذراندیم که به نوعی سرمایه گذاری بذری می کردند لذا بودجه اولیه را نیز از شتابدهنده گرفتیم و در حال حاضر نیز در جزیره مستقر هستیم.

طی این ۶ ماه همکاری با شتابدهنده گذر، به ظرفیت فروش مدنظر خود رسیدید؟

تقریبا تا به امروز تمام برنامه ها طبق پیش بینی هایی که داشتیم، پیش رفت. اما یک سری از خدمات شتابدهنده ها در بازه های زمانی خاصی از سال، تغییر می کند. از طرف دیگر از آنجایی که تا به حال در جزیره هیچ مجموعه ای این زمینه از کسب و کار را تجربه نکرده بود، کمی دیر به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کردیم؛ به عنوان مثال اخیرا متوجه شدیم که در تابستان میزان عرضه و تقاضا پایین می آید و به دلیل گرم شدن هوا، صیادان کمتر کار می کنند؛ لذا کمی در رسیدن به برنامه هایی که در ذهن داشتیم، با تاخیر مواجه شدیم و به امید خدا در اواخر مهرماه هدف نهایی که در نظر داریم، انجام می شود.

اعضای تیم شامل چند نفر می شود؟

در ابتدا، راه اندازی ایده را به تنهایی انجام دادم؛ سپس ماهی جزیره با کمک مشاورین شتابدهنده رشد کرد و در همان زمان کوفاندرها اضافه شدند. اعضای تیم شامل ۳ نفر اصلی است. سه همبنیانگذار CEO که خوده بنده هستم، COO جناب ربیعی و CFO جناب باوفا؛ و قرار است یک همبنیانگذار CTO نیز به ما ملحق شود.

با افراد تیم چطور آشنا شدید؟

با اصلی ترین همبنیانگذار CO،جناب ربیعی، در شتابدهنده گذر آشنا شدم؛ در ابتدا صرفا دوست بودیم اما بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که پروژه را به کمک هم پیش ببریم. همبنیانگذاران دیگر نیز یا از دوستان بودند و یا اساتید آن ها را به ما معرفی کردند.

آیا تا به حال نیاز به دریافت مجوز از ارگانی داشتید؟

اصلی ترین مجوز، مجوز دامپزشکی و مجوز گمرک بود و سپس مجوز از رسانه های دیجیتال برای گرفتن اینماد. برای ارسال محصولات دریایی، نیاز به تاییدیه سلامت داشتیم. اولین تاییدیه تمامی محصولات ما را دامپزشک مستقر در مغازه های تامین کننده (صیادها) می دهد؛ پس از بسته بندی و فراوری ماهی، مجددا محصول باید به دامپزشکی برود و مهر تاییدیه بخورد و بعد از وکیوم و پلمپ شدن نیاز به تاییدیه گمرک برای ارسال آن از جزیره کیش و مناطق آزاد به سرزمین اصلی است که تمامی مجوزها را دریافت کردیم و در حال حاضر نیز ارسال صورت می گیرد.

چه برنامه ای در راستای بازاریابی دارید؟

روش بازاریابی ما قطعا به روش سنتی نخواهد بود و اگر مجبور شویم به روش سنتی عمل کنیم، بخش کمی از کار را با روش سنتی انجام می دهیم؛ زیرا شعار ما این است که ما “به روز هستیم” و در اصل دلیل شکل گیری این تیم، ایجاد تغییرات به روز و پرچمدار بودن در نسل جدید است. بیشتر تبلیغاتی هم که در راستای برندسازی انجام می دهیم در فضای مجازی است. تیم دیجیتال مارکتینگ CPA،  CPIو CPC را انجام می دهند. ما در راستای دیجیتال مارکتینگ به ارائه رپرتاژ پرداختیم و همچنین تبلیغات در سوشال مدیا کمک زیادی به برندسازی کرد.

چه برنامه ای در راستای توسعه محصول دارید؟ آیا به دنبال جذب سرمایه هستید؟

قطعا برای رشد نیاز به جذب سرمایه است لذا جذب وی سی برای ما اولویت دارد؛ چراکه اگر ما بخواهیم پرچمدار این مسیر باشیم، فرآیندهای آن مانند جمع آوری و بسته بندی با هزینه های شخصی ممکن نخواهد بود. لذا برای پیشرفت قطعا در آینده نزدیک به جذب سرمایه میپردازیم.

بزرگ ترین چالشی که با آن مواجه شدید، چه بود؟

از آنجایی که ما در جزیره کیش هستیم، محدودیت های زیادی برایمان ایجاد می شود. از جمله نبود نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و.. حتی اگر ما بخواهیم کارت ویزیت چاپ کنیم باید آن را از جای دیگر سفارش دهیم و یا در راستای مسائل مربوط به سایت، باید با متخصصانی که در کیش نیستند، مشورت کنیم. این چالش ها، چالش های بزرگی بودند که با استفاده از مشاوران شتابدهنده و تجربه آنها را رفع کردیم.
ما مهم ترین چالش را در جهت رفع محدودیت های جزیره داشتیم؛ چالش دیگر، مربوط به لجستیک هوایی بود زیرا محصولات غذایی خیلی زود فاسد می شوند و معمولا کارگو های هواپیمایی این مسئولیت را قبول نمی کردند؛ زیرا پروازها معمولا به تاخیر می خورند و نحوه دریافت و توزیع بار نیز در شهر مقصد مشکل بود منتها ما با ارتباطاتی که داشتیم تا حدودی مشکلات را برطرف کردیم.

آیا به جز شتابدهنده گذر از ارگان های دیگر حمایت گرفتید؟

ارگان های دیگری نیز قطعا بودند مانند سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان دامپزشکی که از ما حمایت کردند اما بیشترین و مهم ترین حمایت ها از طریق شتابدهنده بوده است و مابقی مشکلات، با صحبت و ارتباط حل شد؛ در قسمت حمایت از ارگان دیگر، خط آخر با متن زیر تغییر کند؛

اما نیاز به حمایت های بیشتری از طرف سازمان منطقه آزاد کیش هستیم.

از چه منتورهایی در شتابدهنده استفاده کردید؟

اصلی ترین منتوری که داشتیم جناب گیاهی بودند، ایشان یکی از افراد باسابقه در زمینه مارکت پلیس از جنس e-comerce هستند و تجربه هایی که ایشان به ما دادند، مسیر را برای ما هموارتر کرد. مشاوران دیگر مانند آقای توکلی پور و آقای دانش نیز منتورهایی بودند که به ما در رفع چالش ها کمک کردند.

و میخواهم از شتابدهنده گذر و سازمان منطقه آزاد کیش نیز به دلیل کمک هایی که در این مسیر به ما کردند تشکر میکنم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. بسیار طرح عالی و کاربردی است. امیدوارم با ابتکارها و استعدادهای جوانان کارافرین و مستعدی مثل اقای قهرمانی ، شاهد پیشرفت و توسعه روزبروز اینگونه طرحها در جزیره و ایران باشیم. باشد که با حمایتهای همه جانبه بتوانیم مانع مهاجرت نخبه هایمان شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *