بلاک چینمقالات تحلیلی بلاک چین

رای گیری با بلاک چین

رای گیری با بلاک چین به گفته‌ی منتقدان، شاید در آینده

بلاک چین به عنوان یک روش بسیار موثر برای ایجاد امنیت در انتخابات قرار گرفته و نیویورک تایمز اخیرا این موضوع را تایید کرده است. الکس تاپسکات، یکی از بنیان‌گذاران موسسه تحقیقات بلاک چین، برای تایمز نوشت: «ساخت یک سیستم کارآمد رای‌گیری آنلاین، مقیاس‌پذیر و فراگیر، اکنون به لطف فناوری بلاک چین امکان‌پذیر است.»

تیموتی بی لی از Ars Technica با این استدلال که این یک تفکر ناقص و خطرناک است، پاسخ داد که رای‌گیری آنلاین، یکپارچگی انتخابات و اعتماد مردم به نتایج انتخابات را، به خطر می‌اندازد.

رای گیری با بلاک چین در اینده

«فناوری بلاک چین در برابر دستکاری دولت‌های خارجی، که قصد دخالت در نتایج انتخابات را دارند، آسیب‌پذیر است.»

لی معتقد است که فناوری بلاک چین در برابر دستکاری دولت‌های خارجی، که قصد دخالت در نتایج انتخابات را دارند، آسیب‌پذیر است. او همچنین بیان می‌کند که این هک‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند؛ برای مثال، دولت‌های خارجی می‌‌توانند سیستم‌‌های رایانه‌‌ای را که دولت‌ برای تولید و توزیع اعتبار رمزنگاری‌ شده برای رای‌ دهندگان استفاده می‌کند، هک کنند. یا می‌توانند به نامزدهای انتخابات رشوه بدهند تا رونوشتی از اعتبارنامه رای دهندگان را در اختیارشان قرار دهند یا رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمندی که رای‌دهندگان از آن برای رای دادن استفاده می‌کنند را هک کنند.

همچنین می‌توانند به رای دهندگان، ایمیل‌هایی حاوی لینک هک بفرستند تا کاربر را فریب دهند و بدین ترتیب او رای خود را فاش کند یا به سادگی آن‌ها را فریب دهند تا فکر کنند رای داده‌اند، در حالی که این کار را نکرده‌اند.

فناوری بلاک چین در برابر دستکاری دولت‌های خارجی

در حالی که تاپسکات پیشنهاد کرد که رای دهندگان همواره می‌توانند بیان کنند که رای‌شان به درستی ثبت نشده است، لی معتقد است که در یک سناریوی واقعی که پیروزی، محدود به متهم کردن رای‌های خراب و نادرست است، بررسی اینکه کدام خطا از سوی هکرها آمده است، کاری غیرممکن است؛ مشکلات فنی، خطاهای کاربران، یا حتی حافظه ضعیف رای دهندگانی که معتقدند از یک روش خاص برای رای دادن استفاده کرده‌اند و سپس مشخص می‌شود از روشی دیگر استفاده کرده‌اند.

علاوه بر این، با این که سیستم فعلی ناقص است اما برگه‌‌های کاغذی رای برای کاربران قابل دسترسی و مورد تایید است و این امر، اعتماد عمومی را ایجاد می‌کند.

 به عنوان یک فناوری نوپا، بلاک چین می‌تواند باعث سردرگمی در فرآیند رای‌ گیری شود و حقانیت پیروزی‌ انتخابات را تضعیف کند. لی معتقد است که راه‌حل‌های پیشنهادی تاپسکات کافی نیست، زیرا شکایات حل ‌نشده در سیستم رای ‌گیری با بلاک چین اجتناب‌ناپذیر است و نتایج انتخابات محل اختلاف دائمی خواهد شد.

بلاک چین در انتخابات

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
Blockchain voting? Not so fast, critics say
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *