انرژی و محیط زیستمقالات تحلیلی انرژی و محیط زیست

برترین استارتاپ‌های مدیریت زباله

لیمو HR

بر کسی پوشیده نیست که زباله یکی از مهم­ترین چالش ­های جامعه مدرن است. ۱۵ درصد از متان تولید شده توسط فعالیت­ های انسانی، در محل دفن زباله ­های جامد شهری ایالات متحده انتشار می­یابد و میزان پلاستیک بازیافت نشده به عدد ویرانگر ۹۱ درصد رسیده است. تحت این شرایط، پایداری زیست محیطی به موضوع محوری بسیاری از شرکت ­های مدیریت زباله و استارتاپ ­ها تبدیل شده است.

 امروزه تغییرات آب و هوا و آلودگی، نگران­ کننده­ترین مسئله ­ای است که سیاره زمین با آن مواجه است؛ به همین دلیل تعداد استارتاپ‌­های مدیریت زباله جهت ارائه فناوری پاک، رو به افزایش است.

جهان امیدوار است تا به وسیله این استارتاپ ­ها و با اقداماتی از قبیل استفاده مجدد، بازیافت، تغییر کاربرد و یا تبدیل زباله به انرژی، می­توان این سیل عظیم زباله را مدیریت نمود.

Zaak Technologies

۱۰ استارتاپ برتر مدیریت زباله

هنگامی که از طریق پلتفرم داده محور Valuer در مورد برترین استارتاپ های ارائه دهنده نوآوری در زمینه پایداری زیست محیطی و فناوری­‌های بازیافت به جستجو پرداختیم، لیست پیش رو به عنوان نتایج این جستجو به دست آمد.

استارتاپ برتر مدیریت زباله

Zaak Technologies

آلمان یکی از رهبران جهانی جنبش پایدار و سبز است. در واقع، یک چهارم استارتاپ های آلمانی در سال ۲۰۱۹ در حیطه پایداری محیط زیست و حفاظت از آب و هوا فعالیت می کردند. با این اوصاف درخور است که لیست را با این استارتاپ مدیریت زباله آغاز کنیم. این مجموعه در سال ۲۰۱۲ و در شهر تسویکا و آلمان توسط فردی به نام عباس خان تاسیس شد.

Zaak Technologies استارتاپی است که مدیریت زباله و پایداری زیست محیطی را با ساخت و ساز ترکیب می کند. در این مجموعه از یک فناوری انحصاری برای بازیافت محصولات احتراق زغال سنگ استفاده می شود. به عنوان مثال این شرکت پسماندهایی مانند خاکستر بادی که حاصل سوختن زغال سنگ در نیروگاه های حرارتی است را به Lypors تبدیل می کند که جایگزین مناسبی برای شن و ماسه در مصالح ساختمانی است.

از آنجا که شن و ماسه جزو بیشترین منابع طبیعی استخراجی هستند که تجدید آن ها به زمان طولانی نیاز دارد، نگرانی های زیست محیطی حول تاثیر منفی استخراج این منابع بر اکوسیستم های ساحلی به وجود آمده است. Lypros راه حلی است که در چارچوب اقتصاد چرخشی کارآمد بوده و به دلیل کیفیت بالا، وزن کم و خواص عایق حرارتی آن برای ساخت و ساز عالی است.

Lasso

Lasso

گرچه در سراسر جهان تلاش ‌هایی برای بازیافت در حال انجام است، اما تعداد بسیار کمی از آن ها به اندازه ای موفق هستند که تفاوت قابل توجهی در ردپای کربن ایجاد کنند. یکی از مشکلات رایج این است که بازیافت اقلام خاص، مانند ظروف پلاستیکی چرب، یا مقدار زیادی آب هدر می دهد و یا به نوعی برای کارخانه های بازیافت غیرقابل مدیریت است؛ زیرا این کارخانه ها معمولا فاقد فناوری های مناسب برای بازیافت هستند. Lasso با نام سابق ReCircle، استارتاپی مستقر در لندن است که با هدف تغییر این وضعیت و تبدیل کل محصولات به محصولاتی تماما قابل بازیافت پایه گذاری شده است.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۸ توسط آلیسون ریچاردسون و آلدوس هیکس تاسیس شد. این دو دستگاهی را طراحی کردند که یک سیستم تماما حلقه بسته را برای بازیافت عرضه می کند. دستگاه Lasso انواع مختلف قابل بازیافت مانند شیشه، فلز و پلاستیک را پس از دسته بندی، شست و شو داده و خرد می ‌کند تا به مواد قابل استفاده و خالص تبدیل شوند. در مرحله بعد این مواد خالص به سازنده اصلی فروخته می‌ شوند. این دستگاه در دو نوع مصارف خانگی و مشاغل در دسترس است.

Electrobac

Electrobac

کودکان کار، مشاغل غیر قانونی، جنگل زدایی، گونه های در معرض انقراض، و سایر تخریب های محیط زیستی تنها شماری از اثرات مخرب استخراج کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو است. کبالت فلزی است که در ساخت وسایل الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند، تبلت و رایانه استفاده می شود.

 در سال ۲۰۱۱ فیلیپ بِنارد با آگاهی از این موضوع، شرکتی مبتنی بر فناوری پاک را با نام Electrobac در مونترال راه ‌اندازی کرد. Electrobac از طریق تکنولوژی جمع ‌آوری پسماند الکترونیکی‌ (سطل های هوشمند بازیافت زباله الکترونیکی‌) به شیوه موثری درتلاش برای حفظ پایداری محیط ‌زیست است.

این استارتاپ  ۲۷۰سطل هوشمند زباله الکترونیکی را جهت بازیافت این نوع پسماند در نقاط پر رفت و آمد مانند مراکز خرید، ساختمان های اداری و دانشگاه های اطراف انتاریو و کبک توزیع کرده است. سطل های هوشمند انواع وسایل الکترونیکی کوچک و اجزای تشکیل دهنده آن ها مانند کابل، شارژر، گوشی هوشمند، پخش کننده mp3، هدفون، دوربین، تبلت،  USB و کارت حافظه را جمع آوری می کنند.

زباله جمع آوری شده توسط سطل های هوشمند در نهایت بازیافت یا بازسازی می شود. این نوع مدیریت زباله، در ضمن محافظت از محیط زیست به کاهش استخراج مواد خام مورد نیاز برای لوازم الکترونیکی و تمام خطراتی که برای انسان موجب می شود، کمک می کند.

Roadrunner Recycling

Roadrunner Recycling

فناوری های بازیافت در اشکال و ابعاد مختلف در حال اجرا است. Roadrunner Recycling ماموریت مهم حمل و نقل را در این فرایند بر عهده گرفته است. این استارتاپ مستقر در نیویورک که در سال ۲۰۱۴ توسط گراهام رین تاسیس شد، با ارائه خدمات حمل با کامیون و با استفاده از راهبردهای بهینه سازی مسیرها، بازیافت زباله و روش های جمع آوری در جهت کاهش انتشار کربن گام بر می دارد.

بر اساس برآورد خود شرکت، طرح های نوآورانه و فناوری پاک آن ها به مشاغل کمک می کند تا ۲۰% از هزینه های بازیافت و مدیریت زباله ماهانه خود را کاهش دهند. Roadrunner Recycling خدمات سفارشی شده را برای مشاغل در اندازه های مختلف ارائه می دهد.

فناوری‌ بازیافت Roadrunner با بکارگیری الگوریتم‌ های یادگیری ماشین و با توجه به شیوه‌ های بازیافت مخصوص هر کسب‌ و کار، کارآمدترین طرح ها را پیشنهاد می کند. در گام اول شرکت با در نظر گرفتن ضایعات کسب و کار، ظروف مخصوص جمع آوری آن ها را انتخاب می کند و در مرحله بعد این ظروف را تخلیه کرده و متناسب با برنامه ی زمانی کسب وکار مورد نظر اقدام به انتقال مواد حاصل به کارخانه بازیافت می کنند.

Recleim

Recleim

تنها تولیدات و زباله های الکترونیکی نیستند که محیط زیست را تهدید می کنند. فرایند تولید لوازم برقی سنگین نیز موجب انتشار مقادیر بالایی گازهای گلخانه ای می شود. همینطور دفع و بازیابی نامناسب پسماند روز به روز موجب افزایش تعداد اماکن دفن زباله در سراسر جهان می‌ شود.

Recleim استارتاپی است که در سال ۲۰۱۲ با مشارکت شرکت آلمانی Adelman Umwelt GMBH، تاسیس شد و با استفاده از سیستم های حلقه بسته تکنولوژی نوآورانه ای را برای بازیافت دستگاه های بزرگ توسعه داده است. این شرکت در آتلانتا به وسیله استیو بوش مدیریت می شود و دفتر مرکزی آن در Graniteville، کارولینای جنوبی قرار دارد.

فناوری پیشگامانه سیستم حلقه بسته Reclaim نه تنها بازیافت، بلکه تفکیک و اوراق لوازم برقی سنگین را نیز میسر می سازد. این فناوری پاک که در برخی از کشورهای اروپایی استفاده می شود از استانداردهای EPA هم سبزتر است.

Recleim با شرکت های سازنده لوازم خانگی مانند یخچال همکاری کرده و قابلیت تفکیک این دستگاه ها به اجزای کوچک را داراست. این استارتاپ اولین و تنها شرکت در آمریکای شمالی است که از حقوق فناوری Adelman برخوردار است.

Compology

Compology

Compology یک استارتاپ مستقر در سانفرانسیسکو است که مولفه های پایداری زیست محیطی و صرفه جویی مالی را با سیستم داده محور ردیابی و جمع آوری مخازن پسماند ترکیب می کند. Compology توسط بن چهبار و جیسون گیتس در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و از آن زمان به همکاری با کسب و کارها و ادارات دولتی در کاهش ردپای کربن می پردازد.

نحوه عملکرد شرکت به این صورت است که دوربین هایی با زاویه دید گسترده ای را در زباله دان ها تعبیه می کند. این دوربین‌ ها با فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی به طور خودکار میزان پر شدن، موقعیت مکانی و حرکت مخازن پسماند را پایش و کنترل می کند.

این استارتاپ به وسیله هوش مصنوعی اطلاعاتی داده محور را در مورد محتوا، وضعیت و حتی سرویس سطل های پسماند در اختیار مشتریان قرار می دهد. با توجه به این داده ها، مشتریان می توانند تصمیم بگیرند که چگونه زباله های خود را به بهترین نحو مدیریت کنند. برای نمونه، اگر یک سطل زباله در زمان تخلیه توسط این شرکت همیشه فقط تا نیمه پر باشد، اداره مسئول می تواند تقاضا دهد که تا زمان پر شدن کاملِ مخزن تخلیه انجام نگیرد.

Recycling Technologies Limited

Recycling Technologies Limited (RTL)

این شرکت یک سامانه بازیافت زباله پلاستیکی است که سیستمی ماژولار و با قابلیت افزایش مقیاس بوده. RTL در سال ۲۰۱۱ توسط آدریان گریفیتز تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در سویندون انگلستان قرار دارد. این شرکت با به کار بردن یک فرآیند بازیافت شیمیایی زباله های پلاستیکی را به مواد اولیه تبدیل می کند. به این ترتیب این استارتاپ با عرضه مواد اولیه امکان تولید پلاستیک از مواد بازیافتی را فراهم می کند

این فناوری کاملا امید بخش است چرا که می‌ توان آن را به ‌راحتی به تولید انبوه رساند و در اماکن دفع پسماند توزیع کرد تا از اثرات مخرب زباله‌ های پلاستیکی بکاهد. با بهره گیری از این تکنولوژی می‌ توانیم پلاستیک را در محل‌ های زباله بازیافت کرده و از راه‌ یابی آن به محل ‌های دفن زباله، اقیانوس ‌ها و جنگل‌ ها جلوگیری کنیم.

با پیشرفت این فناوری سوزاندن مواد پلاستیکی جهت دفع آن و در نتیجه ترشح سموم مضر در هوا متوقف خواهد شد. علاوه بر این، مدیریت زباله و بازیافت از این روش می تواند به شرکت ها کمک کند تا هزینه ی مواد اولیه خود را کاهش دهند.

Pretred

Pretred

گرچه این شرکت مجموعه ای کاملا نوپاست، اما از سنگ بناهای صنعت مصالح سازگار با محیط زیست محسوب می شود. Pretred در سال ۲۰۲۰ توسط اریک دیویس تاسیس شد و در حال حاضر در لیک وود کلرادو مستقر است.

تمرکز این استارتاپ بر تغییر کاربری لاستیک و پلاستیک های بازیافتی و تبدیل آن ها به بلوک ها و موانعی است که برای مقاصد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. فناوری‌ های بازیافت این استارتاپ، صنعت ساخت ‌و ساز را از به کار بردن بتن که خود یکی از آلاینده های محیطی است بی نیاز می سازد.

این راه حل های فناوری پاک که بر استفاده از مواد بازیافتی تمرکز دارد، یکی از بخش های کلیدی مصالح سازگار با محیط زیست است. البته سازگاری با محیط زیست تنها دلیل انتخاب محصولات این شرکت نیست.

بلوک‌ ها و موانع تولید شده توسط Pretred از کیفیت بالایی برخوردارند و به اصلاح و تعمیرات کمتری نسبت به بتن نیاز دارند. بدین ترتیب استفاده از این مصالح برای پروژه های صنعتی دولت‌ و شرکت‌ های ساخت و ساز مقرون به صرفه خواهد بود.

Waste Resource Technologies

Waste Resource Technologies (WRT)

حجم زیادی از زباله های تولید شده توسط انسان در واقع می تواند بازیافت، استفاده مجدد یا تبدیل به انرژی شود. Waste Resource Technologies از انباشته شدن زباله در محل های دفن زباله یا تراوش در اقیانوس ها جلوگیری می کند و مصارف بهتری برای آن می یابد. منظور از مصارف بهتر مواردی اعم از بازیافت ارگانیک، بازیابی منابع، بازیافت زباله و تبدیل انرژی است.

این استارتاپ پسماند شرکت‌ های مختلف را جمع‌ آوری کرده و آن‌ ها را به دیگر شرکت‌ های فناوری پاک طرف همکاری هدایت می ‌کند. WRT همچنین طی مشارکتش با دیگر مراکز بازیافت، به بازیابی و تبدیل زیستی پسماندهای گیاهی و حیوانی به منابع پایدار از جمله کود اصلاح کننده خاک، نیروی بار پایه و گاز طبیعی می پردازد.

Waste Resource Technologies در سال ۲۰۱۷ توسط کاستی شیروانیان تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در نیوپورت بیچ ایالات متحده مستقر است. با این وجود این شرکت در بسیاری از جزایر هاوایی و کالیفرنیای جنوبی در حال خدمت رسانی است. هدف اصلی این استارتاپ بازیافت زباله و حمایت از ابتکارات محلی برای انرژی های جایگزین و کشاورزی سازگار با محیط زیست است.

Agricycle

Agricycle

طبق آماری تکان دهنده، مشخص شده که تقریبا نیمی از کل میوه ها و سبزیجات تولید شده در سطح جهان هدر می رود. یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان نیز از بین رفته یا اتلاف می شود. Agricycle یک استارتاپ جوان است که در سال ۲۰۱۹ به منظور حفظ و بازیابی این محصولات تاسیس شد. این شرکت با تبدیل محصولات جانبی کشاورزی و ضایعات غذایی به کالاهای بسته بندی شده مصرفی و ارگانیک از هدر رفت آن ها جلوگیری می کند. Agricycle در میلواکی ایالات متحده فعالیت دارد و توسط کلِر فریونا، جیکوب فاس، جن کوهن، جاشوا شفنر و پاتریک ندریتو اداره می شود.

Agricycle جوامع روستایی فقیر را که از بیکاری رنج می برند هدف قرار داده است. این شرکت فناوری هایی ساده و کم هزینه که متناسب با مشکل کمبود برق است را به مردم این مناطق ارائه می دهد. Agricycle به کارگران در مورد ایمنی حمل و نقل مواد غذایی آموزش داده و سپس دستگاه های خشک کننده میوه و سبزیجاتی را که با انرژی خورشیدی کار می کنند در اختیار آن ها قرار می دهد تا از این طریق از اتلاف میوه و سبزیجات پیشگیری شود.

این استارتاپ میوه‌ ها و سبزیجات خشک شده به وسیله روستاییان را خریداری کرده و به بازرار عرضه می کند. محصولات نهایی توسط برندهایی به عنوان مواد غذایی و تنقلات سالم بسته بندی می شوند. این مجموعه علاوه بر اشتغال زایی، امکان دسترسی به انرژی خورشیدی کم مصرف و بیمه درمانی را برای کارگران مهیا می سازد.

روند مدیریت زباله و پایداری زیست محیطی

روند مدیریت زباله و پایداری زیست محیطی

امروزه استارتاپ­ های مدیریت زباله از جبهه ­های مختلفی به مبارزه با مشکل جهانی زباله برخاسته اند. حجم عظیم پسماند در تمام نقاط کره زمین، نیازمند مدیریتی چندجانبه است تا بتوان ردپای کربن و اثرات مخرب آن بر محیط زیست را کاهش داد. از این رو، رویه اصلی و وحدت بخش تمام استارتاپ‌­های مدیریت زباله، خلاقیت و نوآوری است.

استارتاپ‌­های برتر مدیریت زباله از مدل­های مختلف فناوری پاک برای بازیافت و استفاده مجدد زباله‌، به منظور کاهش استخراج منابع طبیعی بهره می­گیرند. در این مقاله مشاهده کردیم که چگونه این استارتاپ ­ها انواع زباله‌­ها را به انرژی، مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست، مواد اولیه ساخت تجهیزات برقی و حتی غذای خوراکی تبدیل می­کنند.

 اما تکنولوژی مدیریت زباله تنها شامل تغییر کاربری زباله نیست. برخی از استارتاپ‌­ها در پی کاهش گازهای گلخانه ­ای از طریق مسیرها و برنامه­ های حمل و نقل کارآمدتر هستند و برخی دیگر بر روی راه ­اندازی شبکه‌­ها و مدل‌­هایی کار می­کنند که فرصت‌­های شغلی و همکاری را برای مناطق روستایی و کشاورزی فراهم می‌­آورند. این­ها همگی تلاش­هایی هستند در مسیر پر چالش پایداری محیطی، فعالیت­ های انسانی و اقتصاد چرخشی.

با در نظر گرفتن آینده کره زمین، پایداری زیست محیطی به یک مقوله بسیار مهم برای مشاغل و انسان­ها تبدیل شده است. پیاده ­سازی راهبردهای سازگار با محیط زیست الزاما به معنی لطمه زدن به کسب و کار شما نیست، بلکه راهی است برای بهبود وضعیت.

راهبردهای پایداری زیست محیطی، فناوری‌­ها و شرکت‌­هایی که در این حوزه فعالیت می­کنند، فرصت ­های تجاری عظیمی هستند؛ تنها کافی است گزینه مناسب خود را بیابید.

پایداری زیست محیطی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
The Top Waste Management Startups
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *