بلاک چینمقالات تحلیلی بلاک چین

پاورپوینت در مورد بلاک چین

در این مقاله به ساده‌ترین شکل و زبان ممکن با فناوری بلاکچین آشنا خواهید شد. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید و دوست دارید تعریف جامعی از بلاکچین در ذهنتان داشته باشید، ما را تا انتها همراهی کنید. در انتها پاورپوینت آموزشی درباره بلاکچین هم برای دانلود قرار خواهد گرفت.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

بلاکچین نوعی پلتفرم و پایگاه توزیع داده همتا به همتا است که از میلیون‌ها نقطه اشتراک تشکیل می‌شود. نظارت بر داده‌ها و مدیریت آن‌ها زیر نظر مدیریت واحد و متمرکز نیست و هر مشترک می‌تواند اطلاعات را بدون محدودیت ثبت و اصلاح کند. از این پلتفرم می‌توان برای تراکنش‌های مالی و اطلاعاتی استفاده کرد.

همه ما بلاکچین را با ارزهای دیجیتال و متاورس می‌شناسیم، اما باید بدانید که این فناوری فراتر از رمزارزها کابرد وسیعی در خدمات اینترنتی و پرداخت‌های فروشگاهی دارد و می‌تواند بستری امن برای تراکنش‌ها ایجاد کند.

بلاکچین از بلوک‌های متصل به یکدیگر که داده‌ها را در خود حفظ و ضبط کرده‌اند ساخته می‌شود. هر تراکنش بلوک جدیدی به زنجیره بلوک‌ها اضافه می‌کند که این بلوک‌های داده غیرقابل ویرایش یا حذف هستند. از طرفی، تراکنش‌ها بدون نام و اثر افراد و صرفا با شناسه مخصوص به هر کاربر ثبت و ذخیره می‌شود.

این دو ویژگی منحصربه‌فرد بلاکچین از این فناوری بستری امن برای تراکنش‌ها و تبادلات مالی و تجاری ساخته است.

کاربرد بلاکچین

کاربرد بلاکچین

تبادلات مالی و تجاری

ارزهای دیجیتال که این روزها به گل سرسبد بازارهای مالی تبدیل شده‌اند و محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند به لطف بلاکچین در دسترس کاربران قرار دارند. ارزهای دیجیتال با صرفه‌جویی مالی و کاهش هزینه‌ها و همچنین امنیت بالای انتقال داده، می‌‌‌تواند به یکی از بهترین بسترهای تراکنش مالی و پرداخت تبدیل شود.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای معمولی هستند، با این تفاوت که قراردادهای هوشمند با کمک بلاکچین واسطه را حذف و سطوحی جدید از مسئولیت را به طرفین قرارداد اضافه می‌کنند که در قراردادهای سنتی امکان‌پذیر نیست. این مزیت باعث افزایش اطمینان طرفین قرارداد می‌شود و می‌تواند کاربرد وسیعی در بستر اینترنت و قراردادهای تجاری داشته باشد.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

این روزها خانه‌ها و سیستم‌های اداری هوشمند یکی از جدیدترین ترندهای صنعت ساختمان محسوب می‌شوند. این سیستم با کمک اینترنت اشیا اداره می‌شود و بلاکچین می‌تواند تاثیر و کاربردی فوق‌العاده‌ای در گسترش اینترنت داشته باشد.

امنیت کاربران در خانه‌های هوشمند از مسائل مهم این حوزه محسوب می‌شود و بلاکچین با امنیت فوق‌العاده‌ای که به همراه می‌آورد، می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کاربران و حریم شخصی آن‌ها باشد.

امنیت

امنیت

سالیانه صدها میلیون مورد از هک در جهان اتفاق می‌افتد. هک و روش‌های کلاهبرداری اینترنتی می‌توانند ضرر مالی زیادی به کاربران اینترنت وارد کنند و هکرها با دریافت اطلاعات شخصی افراد مانند کد ملی، پسوردها، گواهی‌ و سایر اطلاعات حساس، هویت آن‌ها را به سرقت ببرند و آن‌ها را مورد سواستفاده قرار دهند.

بلاکچین با فراهم کردن بستری امن در پروتکل‌های اینترنتی ایمن، امنیت کاربران را افزایش می‌دهد و می‌تواند به شکل چشمگیری کلاهبرداری‌های اینترنتی را کاهش دهد.

سیستم بهداشت و درمان

شاید برایتان عجیب باشد اما از بلاکچین می‌توان در سیستم‌های بهداشت و درمان هم استفاده کرد. بلاکچین هزینه‌های مراقبت بهداشتی را کاهش می‌دهد و دسترسی به اطلاعات میان ذی‌نفعان را ساده‌تر و سریع‌تر خواهد کرد. ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار در مدیریت مراکز درمانی و ارائه سیستم‌های پیشرفته جمع‌آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات از دیگر مواردی است که بلاکچین با خود به همراه می‌آورد و می‌تواند برای سیستم‌های بهداشتی و مراقبت‌های درمانی مفید باشد.

لجستیک

لجستیک

همه می‌دانیم که نبود شفافیت اطلاعات و ارتباطات در سیستم‌های کشتیرانی، تحویل بار و گمرک به دلیل شلوغی بنادر و مبادی مرزی از مهم‌ترین چالش‌های سیستم واردات و صادرات هر کشور است. فناوری بلاکچین می‌تواند مشکل ذخیره‌سازی داده‌ها، انتقال آن‌ها و اختلالات زنجیره تامین را حل کند و به این ترتیب به سادگی فرآیندهای ترخیص بار را ساده‌تر سازد.

این مسئله خودبه‌خود باعث افزایش اعتماد و صرفه‌جویی در وقت شود که نهایتا به صرفه‌جویی میلیارد دلاری در سال و همچنین کاهش مخارج ضررهای مالی ناشی از قاچاق شود.

NFTها

NFTها

NFT مخفف توکن غیرقابل تعویض است. توکن‌های غیرقابل تعویض یکی از داغ‌ترین محصولاتی هستند که به لطف بلاکچین وارد دنیای دیجیتال شده‌اند. NFT به‌طور خلاصه به آیتم‌های دیجیتالی گفته می‌شود که در بستر بلاکچین به فروش می‌رسند و تضمین می‌کنند که مالک آن‌ها می‌تواند اختیار کامل و انحصاری روی آن‌ها داشته باشد. این آیتم‌های دیجیتال می‌توانند هر قطعه‌ای از موسیقی تا گیف و عکس و ویدئو باشند که گاهی با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند.

مدیریت دولتی

مدیریت دولتی

بهبود روند مدیریت دولتی یکی دیگر از کاربردهای شگفت‌انگیز فناوری بلاکچین است. هم‌اکنون بعضی از دولت‌های ایالتی آمریکا مانند ادارات دولتی ایالتی ایالت ایلینویز از این فناوری برای ایمن‌ساختن اسناد خود استفاده می‌کنند.

بلاکچین می‌تواند روند بروکراتیک دولت را بهبود و بار مالی را به‌صورت چشمگیری کاهش دهد. حتی بلاکچین این پتانسیل را دارد که سالانه‌ها میلیون‌ها ساعت از تشریفات اداری را کاهش دهد و مقامات دولتی را از طریق قراردادهای هوشمند پاسخگو کند.

حتی از بلاکچین می‌توان در رای‌گیری و انتخابات هم استفاده کرد. این فناوری باعث افزایش مشارکت شهروندان در انتخابات و تضمین سلامت آن شود.

رسانه

حفظ مالکیت معنوی و حقوق صاحبان اثر از مهم‌ترین نقاط قوت استفاده از بلاکچین در رسانه‌ها است. به این ترتیب از انتشار محتوایی که بارگذاری آن‌ها با زیرپا گذاشتن حق صاحب اثر همراه باشد جلوگیری می‌شود و می‌توان به سادگی قانون کپی‌رایت را اجرایی کرد.

از طرفی بلاکچین می‌تواند یکپارچگی داده‌ها و تولیدات رسانه‌ای را حفظ کند؛ این امکان به آژانس‌های تبلیغاتی فرصت می‌دهد تا با هدف‌گیری بهتر مخاطبین هدف خود، تبلیغات هوشمندانه‌تری داشته باشند و حتی موسیقی‌دانان و فیلم‌سازان هم بابت پخش اثر خود، درآمد مناسبی دریافت کنند.

رسانه

و در آخر

بلاکچین در یک کلام، بسیاری از صنایعی که بر پایه اینترنت شکل گرفته‌اند را عمیقا متحول خواهد کرد. اگر دوست دارید به زبان ساده با کارکرد بلاکچین آشنا شوید می‌توانید پاورپوینت آموزش بلاکچین را از این بخش دانلود کنید.

بلاکچین

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *