مقالات بازاریابی و تبلیغات

۷ استراتژی بازاریابی برای شرکت‌های کوچک

لیمو HR

رقابت در دنیای کسب و کار، مخصوصا اگر کسب و کار کوچکی داشته باشید، کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. البته با داشتن استراتژی قدرتمند و برنامه‌ریزی، هیچ کاری سخت نیست و می‌توان به سادگی از پس آن برآمد. اگر شرکت شما هم کوچک است و نمی‌‌دانید برای بازاریابی و فروش باید از کدام استراتژی‌ها کمک بگیرید، این مقاله مخصوص شماست.

ما در این مقاله اطلاعاتی را از استراتژی‌های بازاریابی کارآمد برای شرکت‌های کوچک، با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. با ما تا انتهای این محتوا در اکوموتیو همراه باشید.

 

یک: مخاطبتان و کانال‌های ترجیحی او را بشناسید

اولین و مهم‌ترین اقدام قبل از اتخاذ هر استراتژی بازاریابی، مخصوصا برای کسب و کارها و شرکت‌های کوچک این است که مخاطب خود را به خوبی بشناسند و بدانند که چطور او را هدف قرار دهند.

همیشه بخش عظیمی از هزینه‌های بازاریابی یک شرکت، صرف استراتژی‌های ناکارآمد و هدف قرار دادن مخاطبینی می‌شود که واقعا مخاطب شما نیستند. هدفمند کردن استراتژی‌ها مهم‌ترین کاری است که می‌تواند بهره‌وری استراتژی‌هایتان را افزایش دهد.

توسعه استراتژی‌هایی که بر مشتری ایده‌آل‌تان تمرکز دارد، می‌تواند به شما امکان دهد که به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید. کسانی که به کسب و کار و خدماتتتان علاقه‌مند هستند، احتمال این که به آن جذب شوند بسیار بالا خواهد بود.

برای شناخت مخاطب می‌توانید از اقدامات زیر کمک بگیرید:

  • شناخت دقیق بازار هدف
  • مشخص کردن جایگاه کسب و کار
  • تحقیق درباره رقبا و مخاطبانشان
  • ساخت پرسونای مخاطب
  • استفاده از داده‌های جمعیت‌شناختی
  • تقسیم‌بندی مخاطبین
  • تنظیم پیام و اولویت‌بندی آن‌ها
  • بازاریابی آفلاین و تحقیقات بازار

استراتژی

دو: کسب و کارتان را آنلاین تبلیغ کنید

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یک استراتژی بازاریابی برای شرکت‌های کوچک است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش فروش داشته باشد. اینستاگرام در ایران به صورت کلی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی میان کاربران است و هر بار که از تبلیغات آنلاین صحبت می‌شود، همگی یاد این شبکه اجتماعی می‌افتیم.

اما تنظیم کانال تبلیغات بر اساس ترجیحات مخاطب، مسئله مهمی است که نباید فراموش کرد. قبل از تبلیغات آنلاین کسب و کار، به خوبی درک کنید که مخاطب شما بیشتر از کدام کانال مجازی استفاده می‌کند و تبلیغ در کدام یک از این پتلفرم‌ها، شانس بیشتری برای دیده شدن به شما خواهد داد.

شما می‌توانید بر اساس ترجیحات مخاطب از پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر یا لینکدین برای بازاریابی کمک بگیرید.

معمولا استفاده از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات در گوگل، نسبت به تبلیغات ایمیلی برای کسب و کارهای کوچک گزینه بهتری محسوب می‌شود. این استراتژی شرکت شما را بیشتر در معرض دیده شدن قرار می‌دهد و می‌تواند حتی به عنوان عاملی برای بازاریابی دهان به دهان عمل کند و بسیار موثر باشد.

استراتژی تبلیغ آنلاین

سه: اینفلوئنسر مارکتینگ را فراموش نکنید

نمی‌توان قدرت اینفلوئنسرها را در کمک به افزایش فروش کسب و کارها نادیده گرفت. کسب و کارهای کوچک می‌توانند با کمک این افراد به گستره بیشتری از مخاطب دست پیدا کنند و تکانی به جریان فروش بدهند.

اینفلوئنسر در اصطلاح به کسانی گفته می‌شود که طیف وسیعی از مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را دنبال می‌کنند و محتوای تولیدشده آن‌ها، می‌تواند در مخاطبان تاثیرگذار باشد.

کسب و کارها از این پدیده استفاده می‌کنند تا از این طریق محصولات و خدمات خود را به مخاطبین هدف برسانند.

اینفلوئنسرها به جریان آگاهی از برند شرکتتان کمک زیادی خواهند کرد. شما می‌توانید برای همکاری با اینفلوئنسرها مستقیما با خودشان ارتباط برقرار کنید یا از آژانس‌هایی که بین کسب و کارها و اینفلوئنسرها واسطه هستند، کمک بگیرید.

این آژانس‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا گزینه‌ای مرتبط با حوزه کارتان پیدا کنید و از او کمک بگیرید. نکته مهم اینفلوئنسر مارکتینگ هم همین است؛ نمی‌توان هر کسب و کاری را از مجرای هر اینفلوئنسری تبلیغ کرد و انتظار بازدهی خوبی داشت.

قبل از هر چیزی در استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به این نکته توجه داشته باشید که اینفلوئنسری را انتخاب کنید که دنبال‌کنندگانی داشته باشد که می‌توانند مخاطب کسب و کار شما باشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

چهار: با کسب و کارهای محلی ارتباط بگیرید

ارتباط با سایر کسب و کارهای محلی در شرایطی بهترین استراتژی بازاریابی برای شرکت‌های کوچک است. گاهی ارتباط با مشاغل محلی و به اشتراک‌گذاری منابع و تبلیغات مشترک می‌تواند علاوه بر کمک به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به شبکه‌سازی و افزایش ارتباطات منجر شود که عاملی مهم برای رشد هر کسب و کار محسوب می‌شود.

شما می‌توانید با مشاغل مرتبط با کسب و کار خودتان یا مشاغلی که با شما در یک نقطه جغرافیایی هستند، ارتباط بگیرید. از شرکت در رویدادهای تجاری مانند سمینارها، ورکشاپ‌ها و… شروع کنید و به انجمن‌های آنلاین و گروه‌ها بپیوندید.

به این ترتیب می‌توانید شبکه‌ای از کسب و کار ایجاد کنید که بر همکاری متمرکز است و با تجمیع منابع، به روند پیشرفتتان سرعت دهید. همچنین می‌توانید مستقیما با کسب و کارهای نزدیک به خودتان تماس بگیرید و پیشنهاد همکاری بدهید.

این استراتژی به صورت گسترده در میان بسیاری از کسب و کارها دنبال می‌شود و کاربرد خود را اثبات کرده است.

استراتژی

پنج: روی خلق محتوا و ارائه ارزش متمرکز شوید

ارائه محتوای مرتبط و جالب برای مخاطبین هدف می‌تواند به شما کمک کند تا توجه مخاطب را به خود جلب و با به دست آوردن اعتمادشان، بازگشت مخاطب را به کسب و کارتان تضمین کنید.

بازاریابی محتوا نه‌تنها از اثرگذارترین انواع استراتژی بازاریابی برای شرکت‌های کوچک است؛ بلکه همه کسب و کارها، حتی کسب و کارهای بزرگ هم به این شکل از بازاریابی برای توسعه مخاطبین و دستیابی به بازار بزرگتر و افزایش فروش نیاز دارند.

برای بازاریابی محتوا از تولید محتوای متنی، ویدئویی، اینفوگرافیک و…کمک بگیرید و سعی کنید در آن به دغدغه‌های مخاطبین هدفتان جواب بدهید. به این ترتیب آمار جذب مشتریان بالقوه افزایش خواهد یافت و امکان خواهید داشت که آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

با شناخت مخاطب و دغدغه‌های او می‌توانید محتوایی خلق کنید که ارزشی کاربردی در بر داشته باشد و بتواند به سوالات و مشکلات مخاطب جواب دهد. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که علاوه بر جذب مخاطب، ارزش و اعتبار برند خود را هم افزایش داده‌اید.

امروزه استراتژی بازاریابی محتوا از محبوب‌ترین و مورد توجه ترین استراتژی‌های بازاریابی در میان همه کسب و کارها محسوب می‌شود و شاخه‌های متعددی مانند کپی رایتینگ، محتوای بلاگ، پادکست، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی، سئوی متنی و… دارد.

تولید محتوا

شش: بازاریابی موتورهای جستجو را دنبال کنید

خلق محتوا بدون امکان نمایش در نتایج اولیه موتورهای جستجو نمی‌تواند چندان موثر باشد. بهینه‌سازی موتورهای جستجو که در اصطلاح سئو نامیده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های فروش برای شرکت‌ها و کسب و کارها است و شما را قادر می‌کند تا در کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران، امکان نمایش داشته باشید.

بگذارید با مثالی ساده، اهمیت سئو را بهتر درک کنیم. فرض کنید مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها در یک خیابان، کالایی واحد می‌فروشند. به نظر شما فروشگاهی که ویترینی جذاب دارد و در ابتدای خیابان قرار گرفته است می‌تواند بیشتر بفروشد یا فروشگاهی که انتهای خیابان است و ویترین خوبی هم ندارد؟

محتوا درست مانند ویترین کسب و کار شما عمل می‌کند و سئو همان استراتژی کاربردی است که تعیین می‌کند فروشگاهتان در ابتدای خیابان باشد یا انتهای آن.

سئو می‌تواند به عنوان یکی از برگ‌های برنده کسب و کار شما نسبت به رقبا مطرح شود و یکی از استراتژی‌های نسبتا کم‌هزینه اما بسیار موثر در افزایش فروش است.

با سرمایه‌گذاری در سئو می‌توانید رتبه وب خود را در موتورهای جستجو ا فزایش دهید و به این ترتیب بازدیدکنندگان ارگانیک زیادی جذب کنید.

امروزه ابزارهای زیادی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های سئو وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزار گوگل ادوردز اشاره کرد.

بازاریابی موتورهای جستجو

هفت: ارتباط با مشتریان را فراموش نکنید

وبلاگ راهی عالی برای ارتباط با مشتریان و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به کسب و کار است. وبلاگ‌نویسی یکی از بهترین و مهم‌ترین انواع استراتژی بازاریابی برای شرکت‌های کوچک محسوب می‌شود که می‌تواند به جذب مشتریان بالقوه کمک کند.

مشتریان از طریق وبلاگ می‌توانند با شما و کسب و کارتان ارتباط بگیرند و به آن اعتماد کنند. همچنین شما می‌توانید از طریق ارائه محتوای باارزش به مخاطبانتان از طریق وبلاگ، به ایجاد رابطه وفاداری میان مشتریان و کسب و کارتان کمک کنید.

استراتژی

و در آخر

موفقیت در بازاریابی برای همه کسب‌وکارها، چالشی بزرگ و فرآیندی مستمر و همیشگی است. فرقی نمی‌کند ابتدای مسیر هستید یا وارد رشد پایدار شده‌اید، در هر صورت باید به استراتژی های بازاریابی به عنوان فرآیندی بی‌پایان و همیشگی بنگرید.

۷ استراتژی بازاریابی برای شرکت‌های کوچک که در این مقاله با شما به اشتراک گذاشتیم، تنها بخشی از این روش‌ها هستند و شما می‌توانید بسته به بودجه، هدف و نوع کسب‌وکارتان، از روش‌های دیگر هم کمک بگیرید. شما می‌توانید برای آشنایی دقیق‌تر با استراتژی های بازاریابی و فروش، مقالات ما را در اکوموتیو دنبال کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *