مقالات بازاریابی و تبلیغات

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

لیمو HR

نمی‌توان در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی و فروش اینترنتی فعالیت کرد اما آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را نشناخت. در این مقاله با شما از آژانس دیجیتال مارکتینگ و خدمات آن به کسب و کارها صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با این سازمان‌ها، اهمیت و خدمات آن‌ها به توسعه فروش در بستر دیجیتال با ما تا انتهای این مقاله در اکوموتیو همراه باشید.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ به سازمان‌هایی گفته می‌شود که با به کارگیری طیف وسیعی از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال متمرکز، به کسب و کارها کمک می‌کنند تا نرخ تعامل خود را در فضای دیجیتال افزایش دهند و به مشتریان وسیع‌تری دست پیدا کنند.

این پروسه در نهایت به افزایش فروش و توسعه کسب و کار منجر خواهد شد.

البته این تعریف، ساده‌ترین توضیحی است که می‌توان از آژانس دیجیتال مارکتینگ و گستره فعالیت آن ارائه کرد. برای درک اهمیت آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کافیست بدانید که ۳۱درصد از کاربران اینترنت به صورت دائم آنلاین هستند. این یعنی برای گسترش دسترسی و فروش بیشتر باید دیدگاهی فراتر از بازاریابی سنتی داشته باشید و مخاطبان خود را در فضای آنلاین بیابید.

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ همان مجموعه‌هایی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا در دسترس مشتریان قرار بگیرید و آن‌ها را بیابید. این مجموعه‌ها با طیف وسیعی از متخصصین متشکل از طراحان وبسایت، طراحان گرافیک، مشاوران بازاریابی، تولیدکنندگان محتوا، مدیران بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، استراتژیست‌های دیجیتال، کارشناسان سئو و… همکاری می‌کنند تا کمپین‌های بازاریابی دیجیتال موفق را برای کسب و کار طراحی کنند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس دیجیتال مارکیتنگ چه خدماتی را ارائه می‌کند؟

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید بنا بر نیاز و اقتضائات شغلی، یک یا همه خدمات را انتخاب کنید. در حالت کلی خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت گوگل ادز
  • طراحی، مدیریت و آنالیز بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • سئو
  • توسعه وب

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

علی‌رغم تنوع در کانال‌های خدمات دیجیتال مارکتینگ، می‌توان گفت که هدف همه آن‌ها یکسان است، رسیدن به مشتری هدف و ترغیب او به خرید از محصول شما.

رویکرد دستیابی به مشتری هدف، همان چیزی است که هر آژانس دیجیتال مارکتینگ دنبال می‌کند. این آژانس‌ها با ترکیب استراتژی‌های مختلف که در نهایت می‌خواهند به هدفی واحد برسند، کار می‌کنند.

هدف اصلی همه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ این است که ترافیک را به سمت کسب‌وکار مدنظرشان هدایت کنند، در قدم بعد بازدیدکننده به مشتری و در نهایت مشتری به مشتری ثابت و وفادار تبدیل شود.

همان طور که قبلا هم گفتیم، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در این راه از استراتژی‌های مختلفی کمک می‌گیرند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال از اصلی‌ترین استراتژی‌هایی است که این کسب‌وکارها برای دستیابی به نتیجه مورد استفاده قرار می‌دهند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

چه فناوری‌هایی در آژانس دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می‌شود؟

همان طور که از نام آژانس دیجیتال مارکتینگ بر می‌آید، نمی‌توان خدمات این مجموعه‌ها را از تکنولوژی جدا دانست. تکنولوژی به این کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند و به آن‌ها کمک کنند تا سریع‌تر به هدف برسند. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در پنج حوزه زیر از فناوری‌های مختلف کمک می‌گیرند:

 

  • مدیریت ارتباط با مشتری

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ از فناوری برای حصول اطمینان از کارایی کسب‌وکارها کمک می‌گیرند. آن‌ها از سیستم‌هایی تحت عنوان CRM استفاده می‌کنند تا به این هدف برسند. CRM یا سیستم ارتباط مشتری به آژانس‌ها اجازه می‌دهد تا تعامل کسب‌وکار با مشتریان را زیر نظر بگیرند و آن را مدیریت کنند.

امروزه سیستم‌های ارتباط با مشتری متنوعی طراحی شده‌اند و در دسترس قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Salesforce، Zoho، Freshsales، Nutshel، Agile، Insighlty، Active campaign، Microsoft Synamics 365،  Keapو Hubspot اشاره کرد.

 

  • تحقیقات بازار

آنالیز و تحقیقات بازار یکی دیگر از رویکردهای تکنولوژیک آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ است که اهمیت بسیار زیادی هم دارد. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به این آژانس‌ها کمک می‌کنند تا ترافیک وبسایت، رفتار کاربران و سایر معیارهای کلیدی و مهم را درک کنند.

این ابزارها کمک می‌کنند تا روندها و فرصت‌ها بهتر شناسایی شده و کمپین‌های بازاریابی برای اثرگذاری بهتر اصلاح شوند.

 

  • تجزیه و تحلیل رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا یکی از زمینه‌های کلیدی است که آژانس‌های بازاریابی در آن از فناوری استفاده می‌کنند تا به کسب‌وکارها سود برسانند. آن‌ها با کمک ابزارهایی مانند Ahrefs یا SEMrush عملکرد رقبای کسب‌وکاری خاص را ردیابی می‌کنند.

این ابزارها با اطلاعاتی که در اختیار آژانس‌های بازاریابی قرار می‌دهند، فرصت تجزیه و تحلیل آن‌ها را خواهند داد و به این ترتیب می‌توان شناخت که نقاط قوت و ضعف هر رقیب چیست و چطور می‌توان از آن‌ها متمایز شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه گزارش

هر آژانس دیجیتال مارکتینگ برای تحلیل داده‌ها به ابزار تکنولوژیک نیاز پیدا خواهد کرد. ابزارهایی مانند Tableau یا Power BI از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که می‌توانند در زمانی کوتاه، حجم عظیمی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل و گزارش‌های دقیقی ارائه کنند.

 

  • مدیریت شهرت

مدیریت شهرت از دیگر حوزه‌های خدمات هر آژانس دیجیتال مارکتینگ مانند اکو دی ام محسوب می‌شود. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای ارائه این خدمات به کسب و کارها از ابزارهایی مانند Google Alert یا Mention کمک می‌گیرند.

این ابزارها به آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بر شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های بررسی و سایر پلتفرم‌های آنلاین خود نظارت کنند و هر جا که از آن‌ها نام برده شود، فورا به آن رسیدگی شود.

در واقع این ابزارها به هر کسب‌وکار کمک می‌کنند تا از اعتبار خود نزد مشتریان حفاظت کنند و مطمئن شوند که تصویر خوبی از برندشان در ذهن مشتریان ایجاد شده است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه آژانس دیجیتال مارکتینگ

می‌توان نقاط تاریخی زیادی را برای شروع کار آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بیان کرد که هر کدام به نوعی آغاز کننده بخشی از چرخه تکامل این پدیده در دنیای تبلیغات و بازاریابی بودند. اما به طور قطع نمی‌توان نظر داد که کدام شرکت اولین آژانس دیجیتال مارکتینگ جهان است و دقیقا این شکل از کسب و کار از چه سالی آغاز به کار کرده است.

بررسی تاریخچه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بدون دانستن تاریخچه بازاریابی دیجیتال ممکن نیست.

شاید بتوان دهه نود میلادی و آغاز به کار اولین موتورهای جستجو را سرآغاز شکل‌گیری سئو و به دنبال آن آغاز به کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آن دانست.

اولین بنرهای تبلیغاتی کلیکی در بستر وب هم در سال ۱۹۹۴ ابداع شدند. همین دهه نقطه آغاز به کار اولین شبکه اجتماعی بود و گوگل، غول موتورهای جستجوی دنیا در همین دهه فعالیت خود را شروع کرد.

ترکیدن حباب اقتصادی عظیم در ابتدای هزاره سوم میلادی و در میانه سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، تاثیر زیادی در تغییر شکل اقتصاد جهانی داشت. بسیاری از مهم‌ترین پلتفرم‌های موثر در دیجیتال مارکتینگ مانند لینکدین، مای اسپیس، وردپرس و فیس‌بوک در سال‌هایی میان ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ راه‌اندازی شدند.

بسیاری از کارشناسان، سال‌های ابتدایی این دهه را سال‌های اوج فعالیت‌های مربوط به بازاریابی پیامکی و تلفنی می‌دانند.

نیمه دوم همین دهه، فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ به اوج خود رسید و شرکتی مانند آمازون توانست فروش خود را به بیش از ۱۰ میلیارد دلار برساند. رفته رفته و با معرفی اپلیکیشن‌های موبایلی و در دسترس قرار گرفتن گوشی‌های همراه هوشمند، دیجیتال مارکتینگ شکل امروزی خود را پیدا کرد و بالطبع شرکت‌ها و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ هم بیش از پیش فعال شدند تا به کسب‌وکارها در مسیر رشد در فضای دیجیتال کمک کنند.

تاریخچه آژانس دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران

ایران از جمله کشورهایی بود که با سرعت مناسبی در جریان جهانی دیجیتال مارکتینگ ادغام شد و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ ایرانی در میانه دهه هشتاد فعالیت خود را شروع کردند. طبق بررسی‌های ما صباویژن و آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان از قدیمی‌ترین کسب و کارهای فعال در این زمینه هستند که به ترتیب در سال‌هایی ۸۵ و ۸۸ تاسیس شدند.

کافیست جستجویی ساده در اینترنت انجام دهید تا به لیستی عریض و طویل از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ فعال ایرانی برسید که هرکدام خدمات خاصی را ارائه می دهند و به کسب و کارها کمک می‌کنند تا به اهداف خود در فضای دیجیتال دست پیدا کنند.

در یک سر این لیست اسامی قدیمی‌تری مانند صبا ویژن و ماکان و در سر دیگر آن اسامی جدیدتر و نوظهورتری مانند اکو دی ام قرار دارد.

 

آینده آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

همان طور که هیچ‌کس تا قبل از ۲۰۲۰ پیش‌بینی نمی‌کرد که همه‌گیری کووید ۱۹ تا این اندازه در تغییر کسب‌وکارها موثر باشد و آن‌ها را با سرعت فزاینده‌ای به سمت دیجیتالی شدن سوق دهد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقا آینده کسب‌وکارهای دیجیتال و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به چه صورت خواهد بود.

اما شاید بتوان به صورت کلی بخشی از تغییرات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و خدماتشان را پیش‌بینی کرد.

 

محورهای زیر از اصلی‌ترین مواردی هستند که به نظر می‌رسد در آینده دچار تغییرات قابل توجهی شوند:

 

  1. هوش مصنوعی؛ بازیگر اصلی

تحلیل آینده دیجیتال مارکتینگ بدون در نظر گرفتن و نگاه به تکامل هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ هم ناممکن است. به طور قطع هوش مصنوعی از کلیدی‌ترین عناصر تغییردهنده دیجیتال مارکتینگ در آینده خواهد بود و به بازیگر اصلی در این زمینه تبدیل خواهد شد.

بررسی سئو، تولید محتوا، پاسخ به مشتریان و مدیریت ارتباط با آن‌ها و همچنین آنالیز داده‌ها بخشی از وظایفی است که تصور می‌شود هوش مصنوعی در آینده قابلیت انجام آن‌ها را داشته باشد.

 

  1. SEO و PPC

از طرفی تغییرات گسترده در سئو و پرداخت به ازای کلیک هم شکل آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری از متخصصین معتقدند که این دو عامل در هم ترکیب خواهند شد و باعث می‌شوند که شکل خدمات بازاریابی دیجیتال به شکل قابل توجهی تغییر کند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

  1. رهگیری داده‌ها

رهگیری داده‌های مربوط به کاربران و حریم خصوصی آن‌ها، مسئله دیگری است که می‌توان در آینده دیجیتال مارکتینگ بررسی کرد. امروزه این کار با کمک کوکی‌ها انجام می‌شود اما ممکن است در آینده جایگزین جدیدی برای آن‌ها به وجود بیاید. متخصصین معتقدند که VPN‌ها با امکان جمع‌آوری اطلاعات مخصوص به هر کاربر این امکان را دارند که جایگزین قابل اطمینانی برای کوکی‌ها باشند.

 

  1. زبان برنامه‌نویسی

تا چندی پیش، PHP زبان غالب همه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بود اما امروزه این زبان رفته رفته جای خود را با پایتون، زبانی آسان، قابل فهم و متن باز عوض می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که ابداع زبان‌های ساده‌ و قابل تست در برنامه‌نویسی وب یکی دیگر از مسائلی باشد که به دنیای آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ شکلی تازه خواهد بخشید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

و در آخر

دیجیتال مارکتینگ با ذات پویای خود به بازنگری دائم و به روزرسانی منظم نیاز دارد. این رشته در حال تغییر و تحول به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا در عرصه دیجیتال بدرخشند و با سرعت باور نکردنی به اهداف فروش خود برسند.

به همین دلیل آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند ابزاری مهم و یار کمکی کلیدی در کنار کسب‌وکارها باشند و مسیر را برایشان هموار کنند. ما توصیه می‌کنیم در صورتی‌که کسب‌وکارتان به اندازه‌ای بزرگ نیست که بتوانید تیم دیجیتال مارکتینگ مستقلی داشته باشید، حتما از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای این کار کمک بگیرید؛ نتیجه این تصمیم در صورتی‌که آژانس درستی را انتخاب کرده باشید، حتما برای کسب‌وکار شما راضی‌کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *