اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیرمتفرقه

گزارش پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴

پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴ یکی از برنامه های اصلی این دوره از اینوتکس است. روز دوم اینوتکس شاهد دو برنامه ی بسیار جذاب از پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴ بود. گفتگو با مدیر سرمایه گذاری دیجیکالا و گفتگو مدیرعامل شرکت شاپرک و رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بخش های جذاب این روز اینوتکس بودند.

به گزارش اکوموتیو، امیرحسین شبیری‌زنجانی، مدیرعامل شرکت شاپرک و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی،  در پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴ به توصیف نمونه های ایده‌‌‌ آل حکمرانی در اقتصاد دیجیتال پرداختند.

امیرحسین شبیری معتقد است که امکان استفاده از الگوها و تجربه های کشورهای دیگر بدون تغییر آن ها برای ایران ممکن نیست. وی در این پنل گفت:«حکمرانی اساسا باید نقش تنظیم‌گری بازار را ایفا کند و اصلی‌ترین جنبه آن این است که در تعامل با بازیگران زیست‌بوم فناوری باشد. اگر کسی قاعده بازی را رعایت نکرد، کمک کند با قانون تطبیق پیدا کند. در واقع حکمرانی به معنای تمرکز است. زمانی که فردی صحبت از سیاستگذاری می‌کند آن را به معنای تمرکز بر کسب‌وکار می‌بینند! در صورتی که باید از این اصل دوری کرد و به سمت تمرکززدایی پیش رفت. به طور کلی باید به فکر تعامل با اجزای زیست‌بوم و ارتباط با بازیگران آن باشیم.»

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره نمونه مناسب حکمرانی در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: «نمونه ایده‌آلی که می‌شود برای حکمرانی اقتصاد دیجیتال استفاده کرد به‌نظرم به خیلی از مسائل بستگی دارد. از دیدگاه من در تنظیم‌گری ادبیات حکمرانی جهانی ما تنها به تعیین ضوابط و دستورالعمل‌ها بسنده نمی‌کنیم.»

کلاهدوزان اضافه کرد: «در حوزه تجارت الکترونیکی ما یک نقطه را نداریم که حرف آخر را بزند. به همین خاطر باید از تشکیل تشکل‌های صنفی حمایت کنیم تا بتوانیم در توسعه مسیر اقتصاد دیجیتال موثر باشیم.»

گفتگو با احمد فراهانی در پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴

در گفتگویی دیگر در پنل ایستگاه آینده اینوتکس ۲۰۲۴، احمد فراهانی از مدیران سرمایه گذاری دیجی کالا نسل زد ایرانی را بهترین راه برای نفوذ کم هزینه در بازار می داند. از دید وی، با وجود این فرصت جدی، وام های ارزان می تواند مانع توسعه اکوسیستم شود.

فراهانی مدیریت روند تغییرات نسلی و گسترش قدرت و نفوذ شرکت های بزرگ گفت:«[مهمترین چیز برای مقابله با روندها] شناسایی مهم‌ترین ارزش‌ها در دنیاست. نگاه کردن به نمونه کسب و کارهای معتبر، ترندهای جدید تکنولوژی و نوع سرویس‌ها را نشان می‌دهد.»

فراهانی بزرگ‌ترین بحران کسب‌وکارها را پول دانست. وی گفت:« تغییر ذهنیت بنیان‌گذاران کسب‌وکارها می‌تواند دریچه جدیدی برای آنها باز کند. زمانی که می‌گوییم پول در بازار کم شده خروجی این است که تعداد محدودتری محصول می‌توانم ارائه دهم اما وقتی این محدودیت‌ها را بپذیرم، فرصت این را می‌دهد کسب‌وکارها بتوانند خلایی که پیدا کردند نسبت‌های مالی بهتری ایجاد کنند.»

از دید فراهانی وام آفت اکوسیستم است. او گفت:« فرصت اعتبار مالیاتی امکان مذاکره، تعامل، تامین مالی و رشد کردن یک بازیگر بزرگ را فراهم می‌کند و کمک خوبی به کسب‌وکارهاست. با واقعی شدن نگاه‌ها و پذیرفتن ادبیات واقعی اکوسیستم ایران، می‌توانیم کسب‌وکارهای بهتری بسازیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *