کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP، محصولی با قابلیت­های کافی برای جذب مشتریان اولیه و تایید ایده محصول در اوایل چرخه توسعه آن است. در صنایعی مانند نرم افزار، MVP می­تواند به تیم محصول در دریافت بازخورد کاربران در سریع­ترین زمان ممکن برای تکرار و بهبود محصول کمک کند.

از آنجا که روش چابک، مبتنی بر اعتبارسنجی و تکرار محصولات بر اساس نظر کاربران است، MVP نقشی اساسی را در توسعه چابک ایفا می کند.

هدف از کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟

اریک ریس، که مفهوم کمینه محصول پذیرفتنی را به عنوان بخشی از روش استارتاپ کارآمد خود معرفی کرد، هدف MVP را این گونه توصیف می­کند: MVP نسخه­ ای از یک محصول جدید است که به تیم امکان می ­دهد با کم­ترین زحمت، بیشترین میزان یادگیری معتبر در مورد مشتریان را داشته باشند.

از جمله دلایلی که یک شرکت ممکن است تصمیم به توسعه و عرضه کمینه محصول پذیرفتنی بگیرد این است که تیم محصول آن می­خواهد:

  • محصولی را در اسرع وقت به بازار عرضه کند.
  • قبل از اختصاص بودجه­ ای کلان به توسعه کامل محصول، ایده را با کاربران واقعی آزمایش کند.
  • در مورد اینکه چه چیزهایی با بازار هدف شرکت سازگارند و چه چیزهایی نه، بیاموزد.

MVP به شرکت­ ها امکان می­دهد تا ایده محصولی را بدون ساخت کل محصول اعتبارسنجی کنند. همچنین می­تواند به کاهش زمان و منابعی که برای ساخت محصولی ناموفق صرف می­شود، کمک کند.

چگونه می­توان کمینه محصول پذیرفتنی خود را تعریف کرد؟

چگونه می­ توانید یک کمینه محصول پذیرفتنی ایجاد کنید؟ و تیم شما چگونه متوجه می­شود که یک MVP آماده راه ­اندازی دارد؟ در اینجا چند گام استراتژیک آمده است.

  1. مطمئن شوید که MVP برنامه ­ریزی شده شما با اهداف کسب و کارتان مطابقت دارد.

قبل از تصمیم ­گیری در مورد قابلیت­هایی که باید بسازید، اولین گام در توسعه MVP اطمینان از این است که محصول با اهداف استراتژیک تیم یا شرکتتان همخوانی داشته باشد.

آن اهداف چه هستند؟ آیا در تلاش برای کسب درآمد در شش ماه آینده هستید؟ آیا منابع محدودی دارید؟ این سوالات ممکن است بر روی اینکه آیا اصلا الان وقت خوبی برای شروع توسعه یک MVP جدید هست یا نه، تاثیر بگذارند.

همچنین، از خودتان بپرسید که این کمینه محصول پذیرفتنی چه هدفی را دنبال می­کند. آیا کاربران جدیدی را برای محصول فعلیتان از بازارهای مجاور جذب می­کند؟ اگر این یکی از اهداف فعلی کسب و کارتان است، پس این طرح MVP ممکن است از نظر استراتژیک پذیرفتنی باشد.

اما اگر اولویت فعلی شرکتتان ادامه تمرکز بر بازارهای اصلی خود است، شاید لازم باشد این ایده را کنار گذاشته و به جای آن روی MVPای تمرکز کنید که به منظور ارائه قابلیت­ های جدید برای مشتریان فعلیتان طراحی شده است.

  1. مشکلات خاصی که قصد حل کردنشان را دارید یا ارتقاهایی را که می­خواهید برای پرسونای کاربرتان امکان­ پذیر نمایید، شناسایی کنید.

بعد از اینکه مشخص شد برنامه ­های MVP شما با اهداف کسب وکارتان مطابقت دارند، می­توانید درباره راهکارهای خاصی که می­خواهید محصولتان به کاربران ارائه دهد فکر کنید. این راهکارها که می­توانید آن­ها را در قالب داستان­ ها، افسانه ­ها یا گزارش ­های کاربر بنویسید، چشم ­انداز کلی محصول را نشان نمی ­دهند. بلکه فقط زیر مجموعه­ هایی از آن دیدگاه را نمایان می­سازند. به یاد داشته باشید که تنها امکان توسعه تعداد کمی عملکرد را برای MVP خود دارید.

لازم است که هنگام تصمیم ­گیری برای اینکه کدام یک از قابلیت­ های محدود را در MVP خود بگنجانید، به طور استراتژیک عمل کنید. این تصمیمات را می­توانید بر اساس عوامل مختلفی بگیرید، از جمله:

  • تحقیق کاربر
  • تحلیل رقابتی
  • پس از دریافت بازخورد کاربر، با چه سرعتی قادر به تکرار انواع خاصی از عملکردها هستید.
  • هزینه­ های نسبی برای پیاده­ سازی داستان­ها یا افسانه ­های مختلف کاربر
  1. قابلیت MVP خود را به یک برنامه اقدام توسعه تبدیل کنید.

پس از سنجیدن عناصر استراتژیک بالا و تصمیم­ گیری در مورد عملکرد محدودی که برای MVP خود می‌خواهید، وقتش است که آن را به یک برنامه عملیاتی برای توسعه تبدیل کنید.

توجه: مهم است که V در MVP را در نظر داشته باشید – محصول باید پذیرفتنی باشد. یعنی باید به مشتریانتان امکان تکمیل کل یک کار یا پروژه را داده و تجربه کاربری با کیفیتی را ارائه دهد. MVPای که کلی ابزار و ویژگی­های نیمه ساخته دارد نمی­تواند رابط کاربری خوبی باشد. محصول باید کارآمد بوده و شرکتتان قادر به فروش آن باشد.

نمونه ­هایی از کمینه محصول پذیرفتنی چیست؟

اگر می­خواهید بدانید که این در عمل چگونه انجام می­شود، بیایید به بررسی مسیر چند برند آشنا برای راه ­اندازی MVP‌های موفق بپردازیم.

Airbnb

بنیان­گذاران Airbnb که پولی برای راه ­اندازی کسب و کار نداشتند، از آپارتمان خودشان برای اعتبارسنجی ایده خود در خصوص ایجاد بازار ارائه مسکن اجاره ­ای کوتاه ­مدت و کاربر با کاربر به صورت آنلاین، استفاده کردند. آن­ها یک وب سایت مینیمالیستی ایجاد کرده و عکس­ها و جزئیات دیگر در مورد ملک خود را منتشر کردند. تقریبا بلافاصله پس از این اتفاق، سر و کله چندین مشتری دست به نقد پیدا شد.

Foursquare

شبکه اجتماعی مبتنی بر مکان Foursquare به عنوان یک MVP تک عملکردی شروع به کار کرد که کارش فقط ارائه پذیرش و پاداش گیمیفیکیشن بود. تیم توسعه Foursquare این ایده را با یک پایگاه کاربری مشتاق و رو به رشد اعتبارسنجی کرده و سپس شروع به اضافه کردن توصیه ­ها، راهنمای شهری و سایر قابلیت ها کردند.