لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – از هل دادن به کشیدن

مدل از هل دادن به کشیدن عبارت است از تولید تقاضامحور به جای تولید برای ذخیره‏ سازی

در این مدل کسب و کار مشتریان یک حلقه‌ی ارزش را ایجاد می‌کنند. استفاده از مفهوم ” از هل دادن به کشیدن ” در بخش تدارکات و مدیریت زنجیره‌ی تولید و هم‌چنین در شرکت تویوتا پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. شکل‏‌گیری کامل‏‌تر این مدل با ترکیب مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌‏ها صورت گرفت. از این مدل در شرکت‌هایی نظیر Bosch، BMW، Dell و … استفاده شده است.

مفهوم «پادشاهی مشتری» در تمامی بخش‏‌های سرمایه‌‏گذاری، R&D، تولید، توزیع و … استفاده شده است. در هنگام اجرای این مدل نیاز به ایجاد یک زنجیره‌ی ارزش انعطاف‌پذیر و با عکس‌‏العمل سریع است و هم‌چنین نیازمند بررسی دقیق هریک از مراحل زنجیره‌ی ارزش و تعیین نقاط بهینه برای جذب مشتریان می‌باشد و در مراحل اولیه‌ی تولید نیازمند اجرای پروژه‌‏های خلاقیت آزاد و یا مهندسی مبتنی بر سفارش، برای درگیر کردن مشتریان است.

مزایای کشیدن به جای هل دادن

  • حذف ضایعات و تلفات
  • کاهش هزینه‏‌های موجودی
  • قابلیت استفاده در تمامی صنایع
  • حذف فعالیت‌های فاقد ارزش‌افزوده
  • استفاده‌ی موثر از سرمایه‌ی مصرف نشده

نمونه شرکت‌های دارای این مدل

GEBERIT شرکت سوئیسی فعال در زمینه‌ی ساخت انواع سیستم‌های دفع فاضلاب و تجهیزات مرتبط با آن است که تکیه شرکت بر عمده‏‌فروشان و فروشگاه‌های اجناس این حوزه است. این شرکت اواخر دهه‌ی ۹۰ با مشکلات مختلف در زمینه‌ی تقاضا مواجه شد و به پیاده‌سازی مفهوم واسطه‌زدایی و به‌‏کارگیری ابزارهای مختلف برای ارتباط هرچه بهتر با مشتریان و استفاده از روش‏‌هایی مانند: آموزش رایگان، مدیریت جامع حمایت از مشتری و نرم‏‌افزار حمایتی مناسب برای حضور پررنگ‏‌تر مشتریان در مرحله‌ی مونتاژ پرداخت. این شرکت وجهه و اعتبار خود را به کمک هدف‏‌گذاری جدید بهبود بخشید.

ZARA بزرگ‌ترین شرکت در زمینه‌ی مد و لباس در دنیا است که در فروش لباس‏‌ها با قیمت‌‏های مقرون به صرفه در فروشگاه‌‏ها و یا به صورت آنلاین و سرعت ارائه‌ی البسه مطابق مد روز مشهور است که این مزیت را به کمک طراحان و ناظران مد متعدد در سراسر جهان جمع‌آوری کرده است. تولید و ارسال سریع مدل‌های جدید طراحی‏ شده توسط زیرمجموعه‌های شرکت صورت می‌گیرد. وجود فروشگاه‌های زارا در مکان‌های مناسبی از مراکز فروش به جذب بیشتر مشتریان رهگذر کمک کرده است.

TOYOTA ارزشمندترین برند خودروسازی جهان است که با تقاضای ضعیف داخلی و کمبود شدید منابع پس از جنگ جهانی دوم و اوضاع نابسامان اقتصاد ژاپن و تورم بالا در آن دوران مواجه شد و شرکت به دلیل درآمد کم و ضررهای گسترده به مرز انحلال رسید. این شرکت در پاسخ به این مشکلات، تصمیم به تولید کالاها به اقتصادی‌ترین حالت ممکن گرفت و به بهره‌‏گیری از مدل سوپرمارکتی به منظور تولید تقاضا‌محور و کاهش موجودی‏‌های داخلی به حداقل میزان ممکن روی آورد و بر تولید مشتری ‌مدار به کمک استراتژی‌هایی از قبیل تولید به موقع (JIT)، حداقل ‏سازی زمان سیکل، سیستم لجستیک کانبان، مدیریت کیفیت جامع (TQM) و غیره تمرکز کرد. درحال حاضر استفاده از مدل کسب‏ و کار تویوتا توسط بسیاری از شرکت‌ها  منجر به پیشرفت مداوم در مسیر موفقیت شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *