مقالات کارآفرینیمقالات سرمایه گذاری خطر پذیر

سرمایه گذاران خطرپذیر و تفاوت آن ها با بقیه انواع سرمایه گذاران

دلایل سختگیری سرمایه گذاران خطرپذیر در انتخاب استارتاپ

لیمو HR

سرمایه گذاری خطر پذیر یا سرمایه گذاری جسورانه به سرمایه گذاری گفته میشود که بر روی شرکت های نوآور یا استارتاپی انجام میشود. در این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خطرپذیر با خرید قسمتی از سهام یک استارتاپ و کمک به رشد آن شرکت و در نتیجه افزایش ارزش سهام آن، سرمایه خود را افزایش میدهد. در واقع این کار یک سرمایه گذاری فعال است بدین نحو که سرمایه گذاران علاوه بر منابع مالی، منابع غیر مالی مانند دانش و تجربه را نیز به استارتاپ تزریق میکنند.

سرمایه گذاران خطرپذیر چه کسانی هستند؟

سرمایه گذاران خطرپذیر معمولا علاقه مند به شرکت های نوآور و پیشگام در تکنولوژی هستند. این سرمایه گذاران با بررسی دقیق شرکت های نوپایی که در ابتدای مسیر رشد خود هستند و امکان و زمینه رشد در آن ها زیاد است را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند و با توسعه مدل های راهبردی آن ها و ایجاد ارزش افزوده برای این شرکت ها موجب رشد این شرکت ها میشوند.

استارتاپ ها و شرکت های نوپا، به دلیل وجود ریسک های زیاد در کسب و کارشان امکان گرفتن وام و تسهیلات از بانک ها و دیگر موسسات مالی را ندارند، علاوه بر این به دلیل نداشتن تجربه و دانش کافی نیازمند منتور یا مشاوری هستند که آن ها را در فرایندهای تصمیم گیری و انتخاب راهبرد در کسب و کارشان یاری کند. بنابراین به نظر میرسد در این نقطه سرمایه گذاری خطر پذیر یک بازی برد_ برد برای سرمایه گذاران و شرکت هاست.

تاریخچه این نوع سرمایه گذاری به افراد ثروتمندی برمیگردد که مشاغل پر درآمدی داشتند و تصمیم میگرفتند از سرمایه شخصی خود روی کسب و کارهای نوپا سرمایه گذاری کنند. این افراد هنوز هم در اکوسیستم سرمایه گذاری فعالیت میکنند که به آنها انجل اینوستور یا فرشتگان کسب و کار گفته میشود. در طول زمان با پیشرفت علوم مالی شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر یا vc  ها به عنوان یک نهاد واسط مالی بین سرمایه گذاران و کارآفرینان به وجود آمدند.

سرمایه گذاران خطرپذیر و استارتاپ ها

یک استارتاپ در طول مراحل مختلف رشد خود به سرمایه گذاران متفاوتی نیاز پیدا خواهد کرد. این سرمایه گذاران بسته به مرحله ورود، میزان سرمایه‌ای که به استارتاپ وارد میکنند و نوع فعالیتی که در استارتاپ به عهده میگیرند نام های متفاوتی میگیرند. از مسائلی که استارتاپ ها با آن برخورد میکنند این است که سرمایه گذاران هر مرحله از رشد را نمیشناسند و نمیدانند برای جذب سرمایه باید به کجا مراجعه کنند. به همین دلیل معمولا صف طولانی ای از استارتاپ هایی که  در مرحله نامناسبی از رشد خود به سرمایه گذاران خطرپذیر مراجعه میکنند بر در این شرکت ها وجود دارد.

از محتواهایی که به بررسی وی سی ها و تفاوت آن ها با بقیه انواع سرمایه گذاران پرداخته مجموعه وی سی شو است که میتواند در شناخت انواع سرمایه گذاران به شما کمک کند. وی سی شو مجموعه برنامه‌ایست که در آن دکتر محمد احمدی مدیر عامل شرکت اسمارت آپ ونچرز به بیان مسائل کلیدی دنیای سرمایه گذاری خطرپذیر، استارتاپ ها و وی سی ها میپردازد.

در قسمت اول وی سی شو، دکتر احمدی به بررسی ماهیت و ویژگی وی سی ها می‌پردازد و در ادامه آقای زرگر پور مدیرعامل شرکت سیناتک به این پرسش پاسخ می‌دهند که چرا وی سی ها در سرمایه گذاری سختگیرند و برای پاسخ به درخواست سرمایه استارتاپ ها تعلل میکنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۰ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *