معرفی استارتاپکسب و کارهای فین تک

زیبال ؛ استارتاپی با رویکرد پرداخت در محل

ایده ای نو در اقیانوس قرمز فین تکی ایران

لیمو HR

در اکوسیستم نوپای فین تک ایران ،تعداد استارتاپ های حوزه پرداخت و انتقال پول با سرعت زیادی در حال افزایش می باشند. و در این میان استارت آپ ها بیشتر از آنکه با تکنولوژی دست و پنجه نرم کنند با مسائل حقوقی و قانونی درگیر بوده اند. زیبال استارتاپی با ایده ای نو است که توانسته گامی نو در میان استارتاپ های حوزه فینتک بردارد. تیم اکوموتیو به سراغ محمد زمان زاده یکی از هم بنیان گذاران این استارتاپ رفته و گپ و گفتی با وی داشته است که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.

از خودتان و دلیل شکل گیری استارتاپ زیبال بگویید.

من محمد زمان زاده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته نرم افزار از دانشگاه شهید بهشتی هستم. همراه با دو هم دانشگاهی خود که در رشته کامپیوتر تحصیل کرده بودند، استارتاپ کسب و کار زیبال را ۲ سال پیش تاسیس کردیم.

با توجه به اینکه در فروشگاه‌های آنلاین مانند دیجی کالا پیک‌ها باید روزانه کالاها را تحویل داده و در پایان، رسیدها را به حسابداری بدهند در این بین یک فرآیند دستی صورت می گیرد و در صورت ایجاد یک اشتباه، مسائل زیادی در حوزه حسابداری ایجاد می شود،در نتیجه هدف ما در زیبال، حذف کردن دخالت انسانی از این فرآیند است. ما دستگاه‌های پرداخت در محل را به “درگاه پرداخت آنلاین” تبدیل کردیم و زمانی که مشتری “پرداخت در محل” را انتخاب کرد، درخواستی به سرور زیبال ارسال می‌شود و زیبال در ازای آن یک شناسه پرداخت و یا بارکد ارسال می‌کند و با وارد کردن فاکتور در اپلیکیشن توسط پیک، اطلاعات سفارش نمایش داده می‌شود و بعد از آن مشتری تنها کارت می‌کشد و وارد کردن مبلغ از این پروسه حذف می‌شود؛ سپس نتیجه تراکنش موفق توسط زیبال به سایت اعلام می‌شود.

مزیت رقابتی زیبال نسبت به سایر کسب و کار های مشابه چیست؟

ایده اولیه شکل گیری زیبال سرویس “پرداخت در محل” بود که بیشتر مبتنی بر دستگاه‌های کارتخوان است؛ سال پیش تعدادی از شرکت‌های همکار، علاوه بر سرویس “پرداخت در محل”، درخواست دریافت پکیج پرداختی درگاه واسط کردند و ما در تابستان ۹۷ درگاه پرداخت واسط خود را نیز راه اندازی کردیم.

 تا پیش از این رقیبی در حوزه کارتخوان که این نوع سرویس را ارائه دهد، نداشتیم ولی در حال حاضر استارتاپ هایی در حوزه درگاه واسط داریم که زرین پال و پرداخت پی رقبای اصلی ما هستند.

آیا جذب سرمایه داشته اید؟

زیبال شکل گیری خود را از شتاب دهنده فارابی آغاز کرد و قصد جذب سرمایه گذار نیز داریم و تا امروز به شکل بوت استرپ هزینه‌های خود را پوشش دادیم.

چه برنامه ای برای توسعه محصول دارید؟

ما در حال حاضر در دو حوزه از فینتک فعال هستیم و در آینده قصد ورود به حوزه‌های وسیع تر از فین تک را نیز داریم.

زیبال ایده ای نو در اقیانوس قرمز فین تکی ایران

مدل درآمدی شما چگونه است؟

در حال حاضر تمرکز ما بر مدل کارمزدی است که ۵% تا سقف چهار هزار تومان برای درگاه واسط است و اگر تراکنشی نیز بالای ۸۰۰،۰۰۰ تومان باشد، همان ۴۰۰۰ تومان از مشتری کسر می‌شود و درگاه مستقیم نیز ۱% تا سقف ۴۰۰۰ تومان می‌باشد.

 مشابه استارتاپ زیبال با “پرداخت در محل” در خارج از ایران وجود دارد؟

مشابه زیبال stripe است؛ استارتاپ های خارج از ایران، سرویس‌هایی ارائه می‌دهند که در ایران متقاضی چندانی ندارد و ما باید بسنجیم و سرویس‌های موردنیاز را بیابیم.

کمی درمورد سرویس “کیف پول” زیبال توضیح دهید.

این سرویس را به تازگی و در نسخه سوم معرفی کرده ایم و به صورت محدود با شرکت‌ها همکاری داریم؛ با کیف پول شخصی زیبال مشترکین ما می‌توانند خدمت پرداخت در محل را همزمان با درگاه پرداخت این شرکت ادغام کنند و از این طریق مدیریت حساب های خود را راحت تر انجام دهند.

پس نوع کسب و کار شما بیش تر B2B است؟

بله. عمده تمرکز ما بر روی ارائه خدمت به شرکت‌ها است، هرچند مخاطبان درگاه پرداخت ما کسب و کارهای خرد را نیز شامل می‌شود.

وضعیت حوزه فینتک را در اکوسیستم استارتاپی ایران چگونه میبینید؟

یکی از مشکلات حوزه فین تک، زیاد بودن نهادهای ناظر است. از یک سو پلیس فتا و از سوی دیگر دادستانی و شاپرک و بانک مرکزی بر این حوزه نظارت می‌کنند به طوری که در گذشته واسطه گری مالی را کسب و کاری قانونی نمی‌دانستند تا زمانی که مفهوم “پرداخت یار” معرفی شد. از دیگر مشکلات، فیلترینگ بود که بدون اطلاع قبلی این اتفاق می‌افتاد. در حوزه واسطه‌گری‌های مالی نیز به دلیل اینکه پول زیادی به صورت امانی در حساب شرکت است، دغدغه های مالیاتی زیادی وجود دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *