کشاورزیمقالات کشاورزی

کشت بافت ، بزرگترین نوآوری برای کشاورزان

لیمو HR

کشت آسپتیک بافت‌ها و سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی را کشت بافت گیاهی می‌نامند. شبیه‌سازی گیاهان با استفاده از این نوع فناوری سلولی، مزایای بالقوه زیادی را برای بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش کشاورزان محلی، ارایه می‌دهد که می‌توانند موجودی گیاهان را در طول سال تکثیر کنند.

کشت بافت چیست؟

کشت بافت چیست؟

کشت ­بافت گیاهی، فناوری موثری است که می‌تواند برای کشاورزان مقیاس کوچک و همچنین عملیات تکثیر گیاهان در مقیاس بزرگ‌تر اعمال شود. محیط‌های کشت از گیاه مادر جمع‌آوری می‌شوند و سپس این سلول‌ها یا بافت‌ها رشد کرده و به هزاران گیاه کاملا یکسان تبدیل می‌شوند. کشت بافت به تکثیر‌کنندگان امکان می‌دهد تا ژنتیک گیاهان، ایجاد گیاهان قوی‌تر و در نهایت صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها و افزایش درآمد را حفظ کنند.

گیاهچه‌های جدید در محیط ژل شونده تحت شرایط محیطی و تغذیه‌ای کاملا کنترل‌شده، رشد می‌کنند. این شرایط کنترل‌شده باید مطلوب‌ترین محیط را برای رشد و تکثیر سالم فراهم کنند.

فواید کشت بافت گیاهی برای کشاورزان

فواید کشت بافت گیاهی برای کشاورزان

در سال‌‌های اخیر شاهد افزایش اهمیت و محبوبیت صنعتی روش‌های کشت بافت گیاهی در میان کسب و کارهایی که به‌دنبال بهبود کارایی تکثیر هستند، بوده‌ایم. کشت بافت برای هر فردی که در تکثیر گیاه فعالیت می‌کند، از کشاورز محلی گرفته تا کشاورزی در مقیاس بزرگ، فواید زیادی به همراه دارد.

بهبود محصول

بهبود محصول

چه چیزی موجب می‌شود تا گیاه محصول سالمی را تولید کند؟ همه چیز، از ژنتیک گرفته تا مدیریت بیماری، بر بازدهی اثر خواهند داشت. کشت بافت، کشاورزان را قادر می‌سازد تا ژنتیک مطلوب گیاه مادر سالم را در سراسر محصول تکثیر کنند. کشت بافت به چند دلیل تحول‌آفرین است:

  • رشد یکنواخت: با کنار گذاشتن گمانه‌زنی، کشاورز می‌تواند برداشت و نگهداری را با کارایی بیشتری مدیریت کند. تغییرات معمولا درون یک گونه اتفاق می‌افتند اما با این روش‌های ریز تکثیری، کشاورزان می‌توانند آن تغییرات را حذف کرده و گیاهان یکنواختی که نیاز به برداشت و مراقبت کاملا مشابهی دارند را پرورش دهند.
  • تقویت ژنتیکی: کشاورزان می‌توانند بارها و بارها از ژنتیک کامل و عالی نهایت بهره را ببرند. ژنتیکی که در کوتاه‌ترین زمان، محصولی فراوان و گیاهانی قوی و مقاوم در برابر بیماری را تولید کند، بالاترین پتانسیل سوددهی را دارد.
  • پایستگی ژنتیکی: کشاورزان می‌توانند با استفاده از مخلوط نگهدارنده گیاهی در کشت‌ها، ژنتیک مطلوب را حفظ کرده و خطر از دست دادن مشخصات ژنتیکی در طول زمان را از بین ببرند. پی‌پی‌اِم فرمولی موثر برای استرلیزه کردن است و می‌توان آن را با هر جابجایی به ظروف جدید، به‌کار بست. این فرمول همچنین به گیاهچه‌‌ها این امکان را می‌دهد تا عاری از آلودگی بمانند.
  • تولید در تمام سال: در ترکیب با آب و هوای کنترل‌شده، می‌توان از روش‌های کشت بافت گیاهی، برای رشد گیاهان در هر فصل و در تمام طول سال استفاده کرد. کشاورزی که از روش‌های کشت بافت استفاده می‌کند، می‌تواند با افزایش میزان محصول – چه در مورد کاهو و چه موز – و همچنین دفعات برداشت، درآمد خود را افزایش دهد.

مشکلات پیش روی کشاورزان

مشکلات پیش روی کشاورزان

از هر کشاورزی که بپرسید، خواهد گفت که همواره مشکلاتی دارد که باید ریشه‌کن شوند. کشت­بافت می‌‌تواند با اثرگذاری بر ریشه مشکلات، آن‌ها را کاهش دهد.

رشد قارچی؟ بازدهی کم؟ گیاهان بیمار؟ عفونت‌های ویروسی؟

اجرای روش‌های کشت بافت و فرمول استرلیزه کردن، همه این مشکلات را از سر راه برمی‌دارند.

کشاورزان در کشورهای در حال توسعه، برای بهبود ژنتیک و افزایش محصول و برای تغذیه کشور خود و بهبود صادرات، می‌‌توانند از کشت بافت استفاده کنند. در آفریقا، کشت بافت، کشاورزان را قادر ساخته تا برنج تقویت‌شده ژنتیکی را بکارند که در شرایط سخت‌تر بهتر دوام می‌آورد و عملکرد بالاتری را نیز ارایه می‌دهد. کشت بافت، سرمایه‌ گذاری محبوب در بین کشاورزان موز نیز هست، به‌ویژه کسانی که به‌‌دنبال تکثیر مزارع موز عاری از بیماری هستند. علاوه بر این، کشاورزان متخصص در گیاهان زینتی، عجیب و غریب یا کمیاب، برای اطمینان از رشد گیاهانی استوار و در نتیجه، بهره‌مندی از سود بالا، به استفاده از روش‌‌های کشت بافت مشهورند.

کشت بافت و کشاورزان کنف

کشت بافت و کشاورزان کنف

چیزی که بیشترین اهمیت را برای صنعت کنف دارد، کامل کردن جوانه است. چه چیزی  گیاه کنفی «کامل» را می‌سازد؟ ژنتیک و خلوص مطلوب (بدون فلز سنگین یا مواد شیمیایی مضر).

همراه با گسترش صنعت کنف، اهمیت دقت ژنتیکی آشکار می‌شود. با افزایش پژوهش‌ها، شاهد نهالستان‌های کنف هستیم که باید حجم بالای تقاضا را برآورده کنند. تقاضا در بالاترین حد خود قرار دارد و در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر این وجود دارند که صنایع آمریکای شمالی در تلاش اند تا پا به پای تقاضای مصرف‌کنندگان پیش بروند.

با توجه به افزایش محبوبیت محصولات شاه‌دانه و کنف، تولید‌کنندگان چگونه خود را با قوانین روز افزون، به‌روز نگه خواهند داشت؟ پاسخ ساده است؛ از طریق استفاده از کشت بافت. برای تولید هزاران گیاه یکسان و با کیفیت بالا، می‌توانند از انتظارات فراتر روند و برای این کار فقط چند سلول از گیاه کامل ژنتیکی مادر لازم است. این در حالی است که به‌طور بالقوه هزینه‌های تکثیر کلی را کاهش می‌دهند (و در عین حال مشکلات متداول را حذف می‌کنند).

امروزه هر کشاورزی که به‌دنبال بهبود کیفیت محصول خود و افزایش کارایی تکثیر است، باید روی کشت بافت سرمایه‌گذاری کند.

کشت بافت

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
منبع
Why Tissue Culture Could Be The Greatest Innovation to Happen to Farmers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *