کسب و کار

نکاتی برای نام گذاری کسب و کارتان

8 دسته از اسامی که باید از آن ها دوری کنید

لیمو HR

نام کسب و کارتان یکی از اولین برداشت هایی است که مشتریان جدید از شرکتتان دارند. این اولین فرصت شماست که آن ها را به وجد آورده و مجذوب کنید و همچنین ارزش اصلی محصول یا خدماتی را که ارائه می دهید به نمایش بگذارید. بر اساس سرعت قضاوت طولانی مدت مردم درباره برندها، نام کسب و کارتان گام مهمی در جهت ایجاد وفاداری طولانی مدت مشتری است. بهترین نام های تجاری، واضح و به یاد ماندنی هستند و به شرکتتان فضایی برای رشد می دهند. آن ها از رقبای شما نیز متمایز اند و شما را به یادها می آورند.

از آن جایی که نام گذاری یک کسب و کار به ایده ها و ظرافت طبع منحصر به فرد شما بستگی بسیاری دارد، با خودمان فکر کردیم بهترین راه برای کمک در نحوه نام گذاری کسب و کارتان، ذکر کردن اشتباهات رایج است. وقتی آن ها را شناسایی و از به کار بردنشان اجتناب کنید، می توانید خلاقیتتان را برای یافتن اسمی به کار بگیرید که به میل شما و مشتریانتان باشد.

نام های عمومی

۱.    نام های عمومی

یکی از اساسی ترین نکات برای مالکانی که می خواهند بدانند چگونه کسب و کارشان را نام گذاری کنند، انتخاب نامی است که نشان دهنده خدمت، ماموریت یا پیشینه منحصر به فرد شرکت باشد. انتخاب نام های عمومی تر باعث می شود فرصت متمایز کردن هویت شرکت خود را از دست بدهید.

یک آژانس بازاریابی به نام Blue را در نظر بگیرید. اگر به شما نگفته بودیم که کارشان چیست، خودتان نمی توانستید حدس بزنید، مگر نه؟ این نام، خدمات یا هدفشان را توصیف نمی کند، چه رسد به این که چه چیزی آن ها را منحصر به فرد می کند. اسامی عام مثل Blue با موانعی در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیز همراه هستند. وقتی عبارت “Blue” را در گوگل جستجو می کنید، تعریف رنگ یا برند میکروفون را برایتان می آورد.

با پیوند دادن نام خود به چیزی که شرکتتان را از بقیه متمایز می کند، از انتخاب نام های بیش از حد عام خودداری کنید. به این فکر کنید که مشتریانتان به چه چیزهایی اهمیت می دهند و چه مزایا و تجربیاتی هستند که فقط شما قادر به ارائه آن ها هستید.

سعی کنید نام خود را با محصولات، خدمات، ارزش های پیشنهادی، ارزش های شرکت یا جنبه های دیگر کسب و کارتان مرتبط نگه دارید و این ارتباط را مشخص کنید. بعضی از کلمات مرتبط با این مفاهیم را یادداشت کنید و آن ها را کنار هم قرار دهید. این کار شما را برای یافتن یک نام مناسب برای کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

نام های محدودکننده

۲.    نام های محدودکننده

در عین حال که نباید نام خود را خیلی عام کنید، نباید هم از آن سمت بام بیفتید و آن را زیادی محدود به یک محصول یا مکان خاص کنید. این رویکرد نام گذاری، توانایی شما را برای گسترش تجارت خود در آینده بدون تغییر نام محدود می کند. یک کتابفروشی را به نام New York Books در نظر بگیرید. اگر مالکان بخواهند فروش بازی های رومیزی و انواع مجسمه را هم به کارشان اضافه کرده یا شعبه جدیدی در خارج از نیویورک باز کنند، چه؟ اگر قبلا یک برند قوی ایجاد نکرده باشند، ممکن است مجبور به تغییر نام خود برای جذب گیمرها و کلکسیونرها در شعبه جدید شوند.

وقتی شرکت خود را نام گذاری می کنید، کمی هم به رویاهای بزرگتر فکر کنید. به راه هایی که کسب و کارتان در آینده می تواند در پیش بگیرد. اگر نامی مانع از این رشد می شود، ممکن است در دراز مدت مناسب نباشد.

در عین حال که به این احتمالات می اندیشید، گیر سراب پیش انگاری رشد نجومی نیفتید؛ یعنی با خودتان فکر نکنید که باید از همان ابتدا، تمام راه های ممکن برای رشد را در نظر بگیرید. برای پیش بینی تمام مسیرهایی که در آینده می توانید طی کنید، احساس فشار نکنید. تمام تلاشتان را بکنید تا تمام فرصت های رشد نسبت به وضعیت فعلی کسب و کارتان را در نظر بگیرید و اجازه دهید این کمبود دانش مطلق به شما فرصتی برای رشد طبیعی در آینده را بدهد.

نام های سخت

۳.    نام های سخت

نام تجاری ای که املا، گفتن یا خواندن آن خیلی سخت باشد، به خاطر سپردن و اشتراک گذاری آن نیز دشوار است. کسب و کار کوچکتان به محض راه اندازی تا حد امکان به حفظ مشتری و بازاریابی دهان به دهان نیاز دارد. مشتریانی که دوباره مراجعت می کنند، ۶۰ تا ۷۰ درصد شانس خرید مجدد دارند. بنابراین کاری کنید که باز هم بازگردند.

فرض کنید یک سیستم امنیتی خانه به نام Stellthee وجود دارد. قرار است شبیه “stealthy” به نظر برسد اما شاید در نگاه اول حدس نزنید. صاحبان این کسب و کار آن را از کلمه اصلی زیادی متفاوت کرده اند و به آسانی نمی توان منظورش را متوجه شد. استراتژی اجتناب از این اشتباه به مخاطبان و صنعت شما بستگی دارد. بعضی از صنایع، مانند فناوری، به اندازه سایرین به نام های غیر متعارف اهمیتی نمی دهند.

اگر مطمئن نیستید که مخاطبتان به نامی که نامتعارف نوشته شده چه واکنشی نشان خواهد داد، چطوره از آن ها بپرسید؟ ابزار پژوهش مخاطب بهترین راه برای ارزیابی میزان استقبال مخاطب از این نوع تصمیمات است. چند اسم را انتخاب کنید و قبل از نهایی کردنشان، آن ها را با مخاطبان خود بسنجید.

۴.    نام های گمراه کننده

نام های گمراه کننده مخاطبان اشتباهی را به سمت کسب و کار شما هدایت خواهند کرد. مشتریان در مورد این که شرکتتان دقیقا چه می کند و چه مزایایی می تواند به آنان ارائه دهد، سردرگم خواهند شد.

اگر یک استودیوی هنری نام Apron را داشت چه می شد؟ هنرمندان حین کار از پیش بند استفاده می کنند، اما عموم مردم آن را با آشپزی مرتبط می دانند، نه هنر. این استودیو به جای جذب هنرمندان، با سرآشپزهای تازه کاری مواجه می شود که در مورد خدماتشان می پرسند.

هنگام تمرکز بر روی انتخاب نام کسب و کارتان، پیش بینی این که دیگران چه چیزی را به آن نام ربط می دهند می تواند سخت باشد اما سعی کنید حتما به آن توجه کنید.

نام های طولانی

۵.     نام های طولانی

بازاریابی مدرن تمام تجربه دیجیتالی از جمله رسانه های اجتماعی را در نظر می گیرد. پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام ابزارهای قدرتمند و رایگانی برای افزایش آگاهی در مورد کسب و کارتان هستند، اما محدودیت هایی در خصوص تعداد حروف نام کاربری خود نیز دارند.

اگر نتوانید نام کسب و کارتان را در یکی از رسانه های اجتماعی بگنجانید، مجبور می شوید نام کاربری کوتاه تری بسازید که با نام واقعی شما مطابقت ندارد. در نتیجه، مشتریان بالقوه نمی توانند به صورت مستقیم نام کسب و کارتان را برای یافتن حساب کاربریتان جستجو کنند. با وجود تعداد زیاد کسب و کارهایی که از توییتر و اینستاگرام استفاده می کنند، کسب و کارتان می تواند در انبوه نتایج جستجو مدفون شود.

گنجاندن نامی مانند Elizabeth’s Vintage Goods Emporium در رسانه های اجتماعی سخت و مخفف کردن آن دشوار است. می توانید «elizabethsvtggoodsemporium» را امتحان کنید ولی خواندن آن مشکل است. علاوه بر این، حتی آن نام کوتاه شده هنوز هم برای توییتر خیلی طولانی است.

هنگام نام گذاری کسب و کارتان محدودیت های کاراکتر توییتر و اینستاگرام را در نظر داشته باشید. توییتر اجازه می دهد تا ۱۵ کاراکتر در یک نام کاربری وجود داشته باشد، در حالی که اینستاگرام به شما امکان استفاده از ۳۰ کاراکتر را می دهد. حتی اگر مخاطبان شما در حال حاضر از پلتفرمی همچون توییتر استفاده نمی کنند، کوتاه بودن نام، آن را برای به خاطر سپردن و استفاده برای حساب کاربری در آینده مناسب تر می کند.

نام هایی با دو معنی

۶.    نام هایی با دو معنی

مراقب باشید نامی را انتخاب نکنید که معنای دومی داشته باشد و متوجه آن نباشید. این قانون به خصوص زمانی صادق است که برای مخاطبان بین المللی به خوبی ترجمه نشود یا مفهومی وقیح یا توهین آمیز داشته باشد، به طوری که تصوری کاملا متفاوت از آن چه می خواهید ایجاد کند.

در این جا یک مثال واقعی آمده است: نام کوکاکولا ابتدا در چین شکست خورد. کاراکترها شبیه “کوکاکولا” به نظر می رسیدند اما به معنای عبارات نامفهومی مانند “ماده اسب پهن شده با موم” بودند. نام چندان جالبی برای شنیدن نبود. هنگام انتخاب نام های تجاری بالقوه، آن ها را مجددا در فرهنگ لغت بررسی کنید. هزاران کلمه به ظاهر بی ضرر، دارای معانی دوگانه، وقیح یا توهین آمیز هستند که بهتر است از قبل با آن ها آشنا شوید.

نام های ناهماهنگ با برندینگ

۷. نام های ناهماهنگ با برندینگ

بر اساس پژوهش Demand Metric، هماهنگی در ارائه برند می تواند میزان دیده شدن برند شما را سه تا چهار برابر افزایش دهد. بنابراین، اگر نام کسب و کارتان با بقیه برند شما ناهماهنگ باشد، به خاطر سپردن و اشتراک گذاری کسب و کارتان برای مشتریان سخت می شود.

کسب و کاری را تصور کنید که کفش های مجلسی شیک با برندی مشابه Indochino می فروشد؛ نامی پیچیده و در عین حال عامه فهم. بعد می بینید که اسمش “کفش های احمقانه” است. الان خیلی شیک به نظر نمی آید، درسته؟ حتی بدتر از آن، خریداران بالقوه بلافاصله متوجه نمی شوند که آیا این برند کفش های مجلسی زیبا می فروشد یا کفش هایی برای کودکان.

نام های نزدیک به رقبا

۸. نام های نزدیک به رقبا

حواستان باشد که نام کسب و کارتان خیلی شبیه نام رقبا نباشد یا مفهومی خیلی شبیه به آن نداشته باشد. در بهترین حالت، تشخیص شما از آن ها دشوارتر خواهد شد. در بدترین حالت، در معرض خطر «کلاه بردار» خوانده شدن قرار می گیرید که اعتبارتان را خراب خواهد کرد.

اگر کسی نام رستوران خانوادگی آمریکایی خود را Chile’s بگذارد چه می شود؟ برای افراد آسان است که آن را با Chili قاطی کنند و نمی توان جلوی این فکر را گرفت که آیا عمدا کپی کرده اند یا نه. رستورانی به نام Poblano’s (نوعی فلفل) حتی اگر نامش شبیه به نظر نیاید، با مشکل مشابهی روبه رو خواهد شد، چون از مفهوم فلفل (chili) استفاده کرده است.

قبل از تصمیم گیری در مورد نام تجاری، تجزیه و تحلیل کاملی در مورد رقبا انجام دهید. این فرایند عملکرد رقبایتان را در صنعت و مفاهیم اصلی برندشان را شناسایی خواهد کرد. از این اطلاعات برای انتخاب نامی منحصر به فرد در بین رقبایتان استفاده کنید. همچنین بررسی نشان های تجاری موجود برای اطمینان از این که هنگام نام گذاری کسب و کارتان حقوق مالکیت فکری و معنوی را نقض نمی کنید، ضرری ندارد.

نام کسب و کار

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *