اخبار خودرو

لزوم ایجاد پارک فناوری مشترک در حوزه فناوری‌های خودرو

لیمو HR

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت جتکو بر لزوم شکل گیری یک پارک فناوری با سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و حمایت و هم‌افزایی تمامی فعالان صنعت خودروی کشور تاکید کرد.

در سال‌های اخیر حرکت‌های جدی برای تحول صنعت خودرو اتفاق افتاده است. شرکت دانش‌بنیان جتکو که امروز از توانمندی‌های آن بازدید کردیم قریب به ۲۰۰ نفر از بهترین نخبگان کشور را در خود جمع کرده است که مسایل خودروی کشور را در دل خودروساز نه در یک فضای انتزاعی و دور، بررسی و حل می‌کنند. راهکارهای نوآورانه‌ای همچون پلتفرم الکترونیک خودرو، توسعه خودروی برقی و طراحی و تولید قطعات از توانمندی های این شرکت به شمار می‌رود.

او با بیان این‌که حل مسائل و ضعف های بنیادین صنعتی خودرو نیازمند گذر زمان و نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروی انسانی خلاق و فناور است، ادامه داد: با اعتقاد و عزم جدی که ایران خودرو به توسعه و حمایت از رسوخ فناوری در صنعت خودرو دارد، امید داریم با کمک این نیروی انسانی توانمند، شاهد تحولات چشمگیری در صنعت خودروی کشور باشیم.

وی افزود: خودروی برقی که امروز به مرحله نیمه صنعتی رسیده و بسیاری از تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است، یکی از اتفاقات تحول آفرین در صنعت خودروی کشور است که بر مبنای یک استاندارد روزآمد و بسیار دقیق طراحی شده است. با رفع کاستی‌ها و نزدیک‌ شدن به معیارها، این خودرو در آینده‌ای بسیار نزدیک، از آمادگی برای ورود به بازار داخلی و بین‌المللی برخوردار می‌شود.

دهقانی، با تاکید بر این که صنعت خودروسازی کشور دارای توانمندی‌های زیرساختی، فناورانه و تولیدی بسیار خوبی است اما این صنعت برای شکوفایی به بازار و حمایت نیاز دارد، ادامه داد: خاطرم هست سال ۹۶ که از ایران خودرو بازدیدی داشتیم. در آن زمان شاید من هم مانند عامه مردم نسبت به توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشورم چندان آشنایی و باوری نداشتم، اما در بازه ۶ماهه‌ای که در ایران خودرو فعالیت کردم، با تمام وجود به این باور رسیدم که این صنعت، نه تنها پیشتاز، توانمند و مبتنی بر استانداردهای روز دنیاست، بلکه از ظرفیت‌های زیرساخت و مغزافزاری بسیار خوبی هم برخوردار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که چالش اساسی و اصلی صنعت خودرو، از جنس نیروی انسانی، فناوری و سخت‌افزاری نیست، بلکه از جنس اقتصاد و بازار است، ادامه داد: باید بازار بزرگی که اکنون با تعدد بازیگران کوچک، دچار محدودیت شده، در اختیار شرکت‌های توانمند و بزرگ قرار بگیرد. هم‌افزایی و یکپارچه شدن شرکت‌ها و شکل‌گیری کنسرسیوم‌های بزرگ دانش‌بنیان، می‌تواند به حل این چالش کمک کند.

در کشورهای صاحب فناوری و توسعه یافته، در یک حوزه صنعتی خاص، نهایتاً ده تا دوازده شرکت بزرگ فعالیت دارند. مصداق این موضوع حوزه غذا است و در حالی که در اروپا شاید تعداد عناوین شرکت‌های بزرگ به تعداد انگشتان دست هم نرسد، در کشورمان ۱۷۰۰ برند غذا سعی دارند بازار را از یکدیگر بربایند.

در صنعت خودرو هم همین چالش وجود دارد و بالغ بر ۲۳ برند فعال در خودروسازی در کشور داریم‌، آن‌هم در کشوری بازاری محدود دارد و تحریم نیز بر بازار آن سایه گسترده است. با ابعاد کوچک بازار و این تعداد خودروساز، محدودیت بازار خودروساز را ناچار می‌کند، رشد محدودی داشته باشد و در نهایت هم از گردونه رقابت بین‌المللی جا بماند.

راهکاری برای تجمیع و هم‌افزایی ظرفیت‌های کشور در حوزه خودرو

روح‌الله دهقانی با تاکید بر ضرورت ایجاد بستری برای استفاده مشترک از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود کشور در حوزه خودرو گفت: تجمیع و هم‌افزا کردن این تعداد خودروساز کار ساده‌ای نیست. ما چندین زیرساخت خوب در کشور داریم که امکان تولید چند میلیون خودرو را در سال به ما می دهد در عین حال که در بخش‌هایی، محدودیت‌های جدی و گلوگاهی داریم، این امر ناشی از نگرش جزیره ای و ناهماهنگ در توسعه، تخصیص اعتبارات و حمایت‌ها از یک صنعت است که دلیل آن را عمدتاً مدیریتی می‌دانم.

وی با اشاره به این‌که در صورت ایجاد بستری برای شبکه‌سازی و هم‌افزایی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، نخبگان و شرکت‌های فناور آماده‌اند تا به مهم‌ترین مسائل این صنعت پاسخ بگویند، عنوان کرد: باید به این باور برسیم که اقدامات نوآورانه، فناورانه و زیرساختی بسیار خوبی در مجموعه صنعتی ایران خودرو در حال انجام است و جامعه با شناخت و آگاهی از اقدامات این خودروساز بزرگ، در می‌یابد که مشکل و عارضه اصلی صنعت خودروی کشور از جنس دانشی، فناورانه یا زیرساختی نیست. بلکه می‌بایست یک بازار مناسب در حد و اندازه این صنعت بزرگ و گسترده، در اختیار خودروساز داخلی قرار بگیرد.

دهقانی با اشاره به این‌که شرکت جتکو، مجموعه‌ای غنی از دانش، فناوری و ظرفیت‌های مغزافزاری است و می‌تواند پاسخ‌گوی گلوگاهی‌ترین نیازهای صنعت خودرو باشد، ادامه داد: نیروی انسانی فعال در جتکو نیز با انگیزه بسیار بالا، به دنبال حل مسائل راهبردی و کلیدی این صنعت است؛ نیروهایی که وجودشان قطعاً مسیر پیشرفت ایران خودرو و این صنعت را هموار و روند حرکت رو به توسعه خودروسازی را شتابان‌تر خواهد ساخت.

وی با بیان این‌که علاوه بر آینده روشن در صنعت خودروهای برقی و هوشمند، خودروهای فعلی دارای بازار مناسبی هستند، عنوان کرد: علاوه بر رویکرد مثبت و روبه جلویی که در توسعه فناوری‌های روزآمد و پیشرفته خودرویی وجود دارد، نباید از ظرفیت خودروهای کلاسیک و بنزینی در حوزه قطعات و تجهیزات غافل شد. این خودروها هنوز بازار بسیار خوبی از قطعات و تجهیزاتی را در اختیار دارند که با تعریف مسائل راهبردی و حل آن ها به دست نیروی انسانی توانمند و نخبه شرکت جتکو، می‌توان سهم قابل توجهی از ارزش افزوده و اشتغال را به واسطه تصاحب بازار این حوزه و بی نیازی از واردات آن‌ها خلق کرد. در مجموع ایران خودرو این توانایی را دارد که در آینده‌ای نه چندان دور، صاحب پلتفرم یک خودروی مدرن، در قالب تولید انبوه و توانمند در رقابت با سایر رقبای داخلی و خارجی باشد.

ایجاد پارک فناوری مشترک در حوزه فناوری‌های خودرو

ایجاد پارک فناوری مشترک در حوزه فناوری‌های خودرو

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به ایجاد بستری برای بهره‌مندی نیروی انسانی خلاق و صاحب ایده از زیرساخت‌های موجود صنعت خودرو و توسعه ایده‌های نوآورانه و فناورانه گفت: شکل گیری یک پارک فناوری با سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و حمایت و هم‌افزایی تمامی فعالان صنعت خودروی کشور، به طوری که زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایشان را به صورت یکپارچه در اختیار نخبگان و صاحبان ایده قرار دهند، می‌تواند فناوری و نوآوری نهفته در شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های نوپا را به بدنه تنومند صنعت خودرو پیوند بدهد.

بر بستر این پارک فناوری با محوریت خودرو، صاحبان این صنعت متعهد می‌شوند مسائل خود را به صاحبان ایده و فناوری مستقر در این مرکز ارایه دهند، این موضوع بازار ایده‌های نوآورانه در اختیار صاحبان شرکت‌های فناور قرار می‌دهد؛ همچنین بر بستر این پارک فناوری، امکان استفاده اشتراکی از زیرساخت های مجموعه‌های خودروساز برای صاحبان ایده و فناوری، فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: این اتفاق تحولی را رقم می زند مبنی بر این که ایده‌ای که مشتری ندارد و محکوم به شکست خواهد بود، جای خود را به ایده‌هایی می‌دهد که از ابتدا بر مبنای یک نیاز مطرح شده‌اند و بازار این ایده‌ها نیز از سوی صنعت خودرو تضمین شده است. این نگاه مساله محور و بازار محور است که توسعه صنعت خودروی ما را به ارمغان می آورد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *