مقالات کارآفرینی

استارتاپ یونیکورن چیست؟

لیمو HR

آیا تابحال اصطلاح استارتاپ یونیکورن را شنیده‌اید؟ می‌دانید چرا به بعضی از استارتاپ‌ها اصطلاح تک‌شاخ یا یونیکورن اطلاق می‌شود؟ اگر جوابتان منفی است، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. ما در این مقاله اطلاعاتی از استارتاپ یونیکورن با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. با ما در اکوموتیو همراه باشید.

 

استارتاپ یونیکورن چیست؟

همه ما اسب تک‌شاخ، موجود افسانه‌ای زیبایی که رویای بسیاری از کودکان است را می‌شناسیم. این اصطلاح به بعضی از استارتاپ‌های خاص هم اطلاق می‌شود؛ اما چرا و چه استارتاپ‌هایی اصطلاح تک‌شاخ را دریافت می‌کنند؟

خوب است قبل از این که توضیح دهیم استارتاپ یونیکورن چیست، بدانید که به کسب و کارهایی مانند اوبر، اسنپ‌چت، ایر بی ان بی و پینترست استارتاپ یونیکورن گفته می‌شود.

می‌توانید حدس بزنید که چرا به این برندها اصطلاح تک‌شاخ اطلاق می‌شود؟

کسب و کارها و برندهایی که بتوانند به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برسند، استارتاپ یونیکورن گفته می‌شود.

همان قدر که اسب تک‌شاخ کمیاب و افسانه‌ای است، دست پیدا کردن به چنین ارزشی هم دور و افسانه‌ای به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل نیز استارتاپ‌هایی که بتوانند چنین هدف نایابی را فتح کنند، درست مانند اسب تک‌شاخ دنیای کسب و کار خواهند بود.

اولین بار این اصطلاح توسط آیلین لی، بنیانگذار کابوی ونچرز ابداع شد. او در آن زمان برای نامیدن ۳۹ استارتاپی که توانسته بودند به ارزش بالای یک میلیارد برسند، از این اصطلاح بهره گرفت.

شاخصه یونیکورن شدن استارتاپ‌ها تا امروز تغییری نکرده است اما تعداد تک‌شاخ‌های دنیای کسب و کار روز به روز بیشتر می‌شود.

تعریف استارتاپ یونیکورن

ویژگی‌های استارتاپ یونیکورن

با این که برای تبدیل شدن به استارتاپ یونیکورن باید ارزش برند را به بالای یک میلیارد رساند، اما آیا همه استارتاپ‌ها یک مسیر را طی کرده‌اند تا به چنین مرحله‌ای برسند؟ قطعا نه.

هر برند و کسب و کار، قصه و مسیر خودش را دارد و راهی مخصوص به خود را طی کرده است تا به چنین مرحله‌ای برسد. در ادامه با بعضی از ویژگی‌های مشترک استارتاپ‌های یونیکورن آشنا خواهید شد:

 

نوآوری مخرب

نوآوری مخرب نوعی اصطلاح در دنیای کسب و کار است و به انواع نوآوری‌هایی گفته می‌شود که نظم گذشته را به چالش بکشند و در شرایط قبلی اختلال ایجاد کنند. مثلا شرکت اوبر نحوه حمل و نقل شهری را به چالش کشید و نظم آن را تغییر داد.

ایر بی ان بی برنامه‌ریزی افراد برای اقامت حین سفر را عوض کرد و اسنپ‌چت شکل استفاده از شبکه‌های اجتماعی را متحول کرد.

همه استارتاپ‌ یونیکورن‌هایی که امروز می‌شناسیم، به نوعی نوآوری مخرب ارائه کرده‌اند.

 

اولین‌ها

اکثر استارتاپ یونیکورن‌ هایی که امروز می‌شناسیم، به نوعی در حوزه محصولات و خدماتی که عرضه‌ کرده‌اند، پیشگام صنعت خود هستند. آن‌ها نحوه اداره امور را تغییر می‌دهند و به تدریج خدمات و محصولات خود را به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل می‌کنند.

ویژگی‌های استارتاپ یونیکورن

تکنولوژی

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک میان استارتاپ‌های یونیکورن این است که مدل کسب و کارشان بر فناوری متکی است. اوبر، ایر بی ان بی و باقی برندهای بزرگ، همگی کار خود را با طراحی و توسعه اپلیکیشن و بر بستر وب شروع کرده‌اند.

آمار نشان می‌دهد که ۸۷درصد محصولات و خدمات استارتاپ یونیکورن نرم‌افزاری، ۷ درصد سخت‌افزاری و ۶ درصد از اشکال دیگر هستند.

 

مصرف‌کننده محور

۶۲ درصد استارتاپ‌های یونیکورن B2C هستند، یعنی مستقیما با مصرف‌کننده ارتباط دارند. هدف این کسب و کارها تسهیل زندگی روزمره برای مصرف‌کنندگان و تبدیل شدن به بخشی از کارهای روزانه‌ آن‌ها است.

یکی دیگر از نکات کلیدی این استارتاپ‌ها این است که خدمات و محصولات خود را با قیمتی مقرون به صرفه به مشتریان عرضه می‌کنند که نسبت به خدمات مشابه قبلی، بسیار ارزانتر هستند.

مثلا اسپاتیفای که در رده استارتاپ یونیکورن قرار دارد، هزینه گوش دادن به موسیقی را بسیار کاهش داده است.

 

مالکیت خصوصی

اکثر استاتاپ‌های یونیکورنی که می‌شناسیم، مالکیت خصوصی دارند و دولتی نیستند.

Unicorn startups

امروزه چند استارتاپ یونیکورن در جهان وجود دارد؟

بر اساس آمار CB Insight، امروزه ۳۶۱ کسب و کار در جهان وجود دارند که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است. این یعنی امروزه ۳۶۱ استارتاپ یونیکورن در جهان فعال هستند.

 

چطور بعضی استارتاپ‌ها به این ارزش می‌رسند؟

معمولا کارشناسان دلایل متعددی برای توجیه ارزش بالای بعضی استارتاپ‌ها بیان می‌کنند اما به طور خلاصه دلایل زیر می‌تواند از مهم‌ترین عوامل افزایش ارزش و رشد سریع استارتاپ یونیکورن باشد:

 

استراتژی رشد سریع

امروزه سرمایه‌گذاران خطرپذیر ترجیح می‌دهند برای توسعه استارتاپ‌ها از استراتژی‌های رشد سریع بهره بگیرند. این استراتژی‌ها بر سرمایه‌گذاری‌های هنگفت متکی هستند و به این ترتیب با رشد سریع از ظهور رقبا در بازار جلوگیری می‌کنند.

به همین دلیل ارزش استارتاپ یونیکورن در هر دور تامین مالی به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند.

یونیکورن

خرید

در حال حاضر بسیاری از استارتاپ‌های نزدیک به شرایط ایده‌آل، توسط غول‌های فناوری خریده می‌شوند. غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک یا گوگل، استارتاپ‌های زیادی را برای تنوع‌بخشی به کسب و کار خود و جلوگیری از ظهور رقبای بالقوه بزرگ می‌خرند.

چنین استراتژی در چند محور به این غول‌های فناوری سود می‌رساند؛ آن‌ها می‌توانند با این حرکت بدون آن که چیزی را از ابتدا بسازند، به فناوری‌های توسعه‌یافته‌ای دست پیدا کنند.

رقابت شدید بین غول‌های فناوری باعث می‌شود که آن‌ها حق بیمه قابل توجهی را به استارتاپ مدنظرشان ارائه دهند. همین کار باعث می‌شود که ارزش شرکت هدف افزایش پیدا کند و کم‌کم به استارتاپ یونیکورن تبدیل شود.

 

نوآوری

ارائه نوآوری‌های کاربردی توسط استارتاپ‌ها امکان رشد سریع‌ترشان را فراهم می‌کند. استارتاپ‌های یونیکورن با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، توان دستیابی سریع به مشتریانشان را پیدا می‌کنند و مسیر رشد را با سرعت بیشتری خواهند پیمود.

یونیکورن

و در آخر

در این مقاله با شما از مفهوم استارتاپ یونیکورن و عوامل تبدیل شدن کسب و کار به تک‌شاخ صحبت کردیم. اگر به مقالات حوزه کسب و کار علاقه دارید، می‌توانید محتوای مربوط به این بخش را در اکوموتیو دنبال کنید. ما هر هفته مقالات جدیدی را با کمک منابع معتبر و به‌روز از دنیای کسب و کار، استارتاپ‌ها و رازهای موفقیت در این حوزه با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *