مقالات هوش مصنوعی

۱۶ کتاب هوش مصنوعی که باید بخوانید

لیمو HR

هوش مصنوعی یکی از فراگیرترین و البته جذاب‌ترین مباحث در تکنولوژی روز محسوب می‌شود. اگر این موضوع برای شما جذاب است، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. ما تلاش کرده‌ایم تا لیستی از بهترین کتاب های هوش مصنوعی که باید بخوانید را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما در اکوموتیو همراه باشید.

 

هوش مصنوعی: یادگیری مهارت‌های اتوماسیون با پایتون

  • نویسنده: کریس بیکر

در این کتاب می‌توانید با پیامدهای بالقوه هوش مصنوعی و چگونگی تأثیر آن در جهان در سال‌های آینده آشنا شوید. بیکر در این کتاب به خوانندگان نشان می‌‌دهد هوش مصنوعی چه تأثیری در افزایش ظرفیت‌های شناختی انسان می‌گذارد و می‌تواند به بهبود این محدودیت‌ها کمک کند.

موضوعاتی که در این کتاب خواهید خواند:

  • تاریخچه مختصری از هوش مصنوعی
  • وضعیت ماشین لرنینگ
  • استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی در ماشین لرنینگ
  • نحوه ساخت فرهنگ آماده برای هوش مصنوعی
  • تاثیرات هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی

مبانی هوش مصنوعی: مقدمه‌ای غیر فنی

  • نویسنده: تام تاولی

اگر به دنبال کتابی برای درک اساسی مفهوم هوش مصنوعی و تأثیر آن در زندگی هستید، می‌توانید از کتاب مبانی هوش مصنوعی کمک بگیرید. تاولی در این کتاب مقدمه‌ای ساده برای یادگیری مفاهیمی مانند ماشین لرنینگ، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی، علوم رباتیک و… ارائه کرده است تا درک مخاطب را از هوش مصنوعی افزایش دهد.

همچنین تاولی در این کتاب سوالاتی مربوط به تأثیر آینده هوش مصنوعی بر جنبه‌هایی مانند رویدادهای اجتماعی، اخلاقیات، دولت‌ها، ساختارهای شرکت‌ها و کسب و کار و همچنین زندگی روزمره مطرح می‌کند و به آن جواب می‌دهد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی: راهنمای ضروری برای مبتدیان برای درک هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ، رباتیک، اینترنت اشیا، شبکه‌های عصبی، یادگیری عمیق و آینده ما

  • نویسنده: نیل ویلکینز

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که معامله با هوش مصنوعی و ماشین‌های هوشمند چیست و چطور پیش خواهد رفت؟

آیا در چند سال آینده آن‌ها در مورد مواردی مانند DMCA و نقض حق چاپ تصمیم می‌گیرند؟ آیا آن‌ها در نهایت آنقدر باهوش خواهند شد که بتوانند به طور کامل وسایل نقلیه خودران را اداره کنند؟

این ماشین‌های هوشمند چه تأثیری بر بشریت و جامعه خواهند داشت؟ آن‌ها چگونه بر مشاغل انسانی تأثیر می‌گذارند – آیا اساساً هوش مصنوعی کنترل می‌شود؟

این کتاب مفاهیم اولیه هوش مصنوعی و همچنین بسیاری از موضوعات دیگر پیرامون این فناوری و ماشین لرنینگ را با شما به اشتراک می‌گذارد. ویلیکنیز در این کتاب حتی به موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و اشتغال و همچنین هوش مصنوعی و اخلاق می‌پردازد.

البته در نظر داشته باشید که این کتاب آنقدر که فکرش را می‌کنید فنی نیست و بیشتر جنبه عمومی دارد. پس اگر به دنبال مفاهیم تخصصی هوش مصنوعی هستید، بهتر است از منابع دیگر استفاده کنید.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

  • نویسنده: چاندرا اس اس وی

این کتاب در درجه اول برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و مهندسی تدوین شده است و بر خلاف مورد قبلی کمی تخصصی و فنی‌تر به نظر می‌رسد.

این کتاب درسی شکاف بین زمینه‌های دشوار هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را پوشش می‌دهد و علاوه بر هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، اطلاعاتی از انواع مختلف یادگیری مانند یادگیری تقویت شده، نظارت شده، بدون نظارت و آماری را به اشتراک می‌گذارد.

نکته خاص در مورد این کتاب این است که نویسنده، الگوریتم‌ها و شبه‌کدهای هر موضوع را کاملا توضیح می‌دهد و همین مسئله مطالعه این اثر را برای افرادی که به دنبال یادگیری تخصصی‌تر هوش مصنوعی هستند، مفید کرده است.

هوش مصنوعی

پایتون: راهنمای مبتدیان برای هوش مصنوعی

  • نویسنده: راهول کومار، آنکیت دیکسیت، دنیس روتمن، امیر ضیایی، متیو لامونز

این کتاب به شما کمک می‌کند تا با استفاده از یادگیری عمیق زمینه‌های ارتباط هوش مصنوعی با شرایط محیطی را فراهم کنید. داده‌های این کتاب بر اساس تحقیق در کاربرد پایتون در هوش مصنوعی ارائه شده‌اند و با خواندن آن قادر خواهید شد اطلاعات اولیه در طراحی و پیاده‌سازی هوش ماشینی را با کمک هوش مصنوعی دریافت کنید.

عموم اطلاعات این کتاب در زمینه یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، تجزیه و تحلیل داده، TensorFlow، پایتون و مبانی هوش مصنوعی متمرکز است و می‌تواند مهارت‌های شما را در پروژه‌های دنیای واقعی به چالش بکشد.

هوش مصنوعی

اولین دوره در هوش مصنوعی

  • نوشته: دیپک خامانی

نویسنده این کتاب تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با رویکردی متفاوت به هوش مصنوعی نگاه کند. او روی بررسی استراتژی‌های اساسی و مهارت‌های موردنیاز برای حل مسئله در زمینه هوش مصنوعی متمرکز شده است.

با خواندن این کتاب می‌توانید از دوره‌ای مقدماتی در زمینه هوش مصنوعی و در نهایت دانشی مبتنی بر عوامل عمومی تاثیرگذار بر هوش مصنوعی و یادگیری الگوریتم‌های دقیق و ساختاریافته بهره‌مند شوید.

هوش مصنوعی

مبانی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

  • نویسنده: دکتر دیرج مهروترا

این کتاب درک درستی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را با چارچوبی بهتر از فناوری ارائه می‌دهد.

در این کتاب با تاثیر مفهوم هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در زندگی آشنا خواهید شد. نویسنده این کتاب تلاش کرده است تا چارچوبی بهتر از فناوری در اختیار خوانندگان قرار دهد و بینشی در مورد مضرات و فواید استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره توسط انسان در اختیار خوانندگان بگذارد.

هوش مصنوعی

زندگی ۳.۰؛ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی

  • نویسنده: مکس تگمارک

این کتاب خوانندگان خود را به قلب آخرین فرایند تفکر هوش مصنوعی می‌برد تا مرحله بعدی وجود انسان را کشف کند. نویسنده در این کتاب به سوالات مهمی در زمینه هوش مصنوعی و زندگی انسان جواب می‌دهد.

موضوعاتی مانند به کارگیری هوش مصنوعی و اتوماسیون در زندگی بدون بیکار کردن نیروی انسانی، راه‌اندازی سیستم‌های هوش مصنوعی بدون هک شدن و نقص اطلاعات و همچنین شکوفا کردن زندگی با هوش مصنوعی بدون به خطر افتادن حیات از مهم‌ترین مسائلی است که در این کتاب بررسی می‌شود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی – رویکردی مدرن (ویرایش سوم)

  • نویسنده: استوارت راسل و پیتر نورویگ

این کتاب آخرین پیشرفت در هوش مصنوعی در زمینه تشخیص عملی گفتار، ترجمه ماشینی، وسایل نقلیه خودران و روباتیک خانگی را مورد بررسی قرار داده است. همچنین نویسنده پیشرفت در زمینه‌هایی مانند استدلال احتمالی، یادگیری ماشین و بینش رایانه‌ای را پوشش می‌دهد.

دقت کنید که برای خرید این کتاب حتما ویرایش سوم را بخرید که نسبت به نسخه ۲۰۰۳، تغییرات قابل توجهی داشته است و نویسنده با بروزرسانی اطلاعات، تحولات جدید هوش مصنوعی را بررسی می‌کند.

هوش مصنوعی

پایتون: راهنمای پیشرفته برای هوش مصنوعی

  • نویسنده: جوزپه بوناکورسو، آرماندو فاندانگو، راجالینگاپا شانموگامانی

اگر دنبال راهنمای کاملی برای یادگیری الگوریتم‌های رایج یادگیری ماشینی هستید، این کتاب بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با خواندن این اثر خواهید آموخت که چطور ویژگی‌ها را از مجموعه داده خود استخراج کنید و با استفاده از دیتابیس مبتنی بر پایتون، کاهش ابعاد را انجام دهید.

نویسنده همچنین در این کتاب ویژگی‌های پیشرفته Tensorflow و نحوه پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف مربوط به طبقه‌بندی اشیا، تشخیص اشیا، تقسیم‌بندی تصویر و موارد دیگر را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارد. در پایان این کتاب، دانش عمیقی از تنسورفلو خواهید داشت و قادر خواهید شد که چالش‌های هوش مصنوعی را با بینش عمیق‌تری حل کنید.

هوش مصنوعی

موتورهای هوش مصنوعی: مقدمه‌ای آموزشی بر ریاضیات یادگیری عمیق

  • نویسنده: جیمز وی استون

در این کتاب، الگوریتم‌های کلیدی یادگیری شبکه‌های عصبی توضیح داده شده و سپس تحلیل‌های ریاضی دقیقی ارائه شده است. با خواندن این کتاب می‌توانید درک بهتری از شبکه‌های عصبی داشته باشید. در واقع این کتاب مقدمه‌ای ایده‌آل برای درک بهتر موتورهای الگوریتمی هوش مصنوعی مدرن محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با مثال

  • نویسنده: دنیس روتمن

می‌توانید برای درک نحوه عملکرد هوش مصنوعی از این کتاب کمک بگیرید. نویسنده با کمک سناریوهای واقعی تلاش کرده است تا پبشرفته‌ترین مدل‌های ماشینی را برای خوانندگان تشریح کند تا عمق دانش آن‌ها در این زمینه افزایش یابد.

نحوه اعمال هوش مصنوعی در بلاک چین و اینترنت اشیا به همراه تشریح شبکه‌های عصبی و کاربرد آن در ضریب دادن به احساسات چت بات‌ها، از دیگر مباحث جالبی است که توسط روتمن در این کتاب مطرح می‌شود.

روتمن تلاش کرده است تا با این اثر اصول هوش مصنوعی را به خواننده آموزش دهد و او را برای ورود به عرصه تجاری این فناوری آماده کند. البته به خاطر داشته باشید که برای درک بهتر مباحث این کتاب، دانش و تخصص کافی در زمینه پایتون و آمار اهمیت دارد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کاربردی: کتابی برای رهبران کسب و کار

  • نویسنده: ماریا یائو، آدلین ژو، مارلین جیا

هوش مصنوعی کاربردی راهنمایی عملی برای مدیرانی است که به استفاده از هوش ماشینی برای افزایش بهره‌وری سازمان و کیفیت زندگی اکوسیستم کسب و کار خود علاقه زیادی دارند. این کتاب بر اتخاذ تصمیمات تجاری مشخص از طریق کاربردهای هوش مصنوعی و زبان ماشین تمرکز کرده است و یکی از بهترین کتاب‌های راهنمای عملی برای رهبران تجاری محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

  • نویسنده: Mahajan MD, Parag Suresh

این کتاب به بررسی نقش هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چطور همه جنبه‌های مراقبت‌های بهداشتی با کمک هوش مصنوعی متحول خواهد شد.

با خواندن این کتاب با وضعیت فعلی هوش مصنوعی در صنایع پزشکی و همچنین کاربردهای آینده آن در مراقبت‌های بهداشتی، از جمله موارد در دست توسعه، آشنا خواهید شد. همچنین در مورد نگرانی‌های اخلاقی مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی، اصول هوش مصنوعی و نحوه عملکرد آن، نقش حیاتی هوش مصنوعی در تمام تخصص‌های اصلی پزشکی و نقش شرکت‌های نوپا و شرکت‌های بزرگ در هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی مطالب مهمی خواهید آموخت.

هوش مصنوعی

یادگیری ماشین – هوش مصنوعی جدید

  • نویسنده: اتهم آلپایدین

این کتاب به صورت کلی و البته مختصر از ماشین لرنینگ، زیربنای سیستم‌های مشاوره، تشخیص چهره و خودروهای بدون راننده صحبت می‌کند.

آلپادین در این کتاب سیر تکاملی این سیستم‌ها را توضیح می‌دهد و شما را با الگوریتم‌های یادگیری آشنا خواهد کرد و از مثال‌هایی خاص برای درک بهتر کاربرد این سیستم‌ها بهره می‌گیرد.

هوش مصنوعی

پیشرفت در یادگیری ماشین در حوزه مالی

  • نویسنده: مارکوس لوپز د پرادو

این کتاب به خوانندگان می‌آموزد که چطور داده‌های بزرگ را به گونه‌ای تنظیم کنند که الگوریتم‌های زبان ماشین را داشته باشند و چگونه روی آن داده‌ها با الگوریتم‌های ماشین لرنینگ یا از روش‌های ابر محاسباتی استفاده کنند. این کتاب به مشکلات زندگی واقعی که تمرین‌کنندگان روزانه با آن‌ها مواجه می‌شوند می‌پردازد و راه‌حل‌های علمی معتبر را با استفاده از ریاضیات، با کد و مثال توضیح می‌دهد.

هوش مصنوعی

و در آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی را به شما معرفی کنیم. دقت داشته باشید که بعضی از این آثار در ایران ترجمه نشده‌اند و شما باید برای دسترسی به آن‌ها نسخه زبان اصلی را تهیه کنید.

طبیعی است این لیست کامل نیست و ممکن است آثاری مفید از قلم افتاده باشند. در صورتی که اثر بهتری برای آموزش هوش مصنوعی می‌شناسید، با ما و سایر خوانندگان اکوموتیو به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *