رپرتاژ

راهنمای انتخاب بهترین ساعت معامله نفت در فارکس

از آنجایی‌که معاملات نفت در فارکس می‌توانند بسیار سودآور باشند؛ شما به عنوان یک تریدر نیاز دارید که بهترین ساعت معامله نفت در فارکس را بدانید. نفت یکی از شاخص‌های انرژی در بازار فارکس است که به‌عنوان یک کالای استراتژیک، از اهمیت بالایی در سطح جهانی برخوردار است. نمادهای معاملاتی بسیاری برای شاخص نفت وجود دارد. شاخص رفرنس اوپک، نفت برنت، نفت تگزاس اینترمدیت (WTI)، نفت دبی و بسکت از این قبیل هستند. برای شروع معاملات روی شاخص‌هایی که نام برده شد؛ باید از ساعت باز شدن بازار نفت در فارکس و نحوه‌ی چیدن یک استراتژی مناسب برای ترید نفت، آگاه باشید.

ساعت باز شدن بازار نفت در فارکس

بازار فارکس در ۲۴ ساعت شبانه روز و پنج روز در هفته کار می‌کند و معامله‌گران می‌توانند در هر زمان به فرصت‌های معاملاتی شاخص نفت در فارکس دسترسی داشته باشند. بنابراین ساعت باز شدن بازار نفت در فارکس، همان ساعت باز شدن بازار فارکس در شروع هفته‌ی معاملاتی است. در بازار فارکس کلیه‌ی نمادها از روز دوشنبه و با آغاز هفته‌ی معاملاتی جدید، در دسترس قرار دارند.

چهار مرکز اصلی برای استمرار بازار فارکس در طول هفته وجود دارد. این مراکز، در حقیقت بورس‌های مهم دنیا هستند که در آمریکا، اروپا، آسیا و اخیرا نیز در استرالیا قرار گرفته‌اند. با شروع فعالیت این چهار مرکز که از این پس، آن‌ها را “سشن معاملاتی” می‌نامیم، معاملاتی با حجم پولی بالا و در سطح جهانی آغاز می‌شود.

ساعت باز شدن بازار نفت در بورس کالا

بازار اولیه معاملات آتی نفت، بورس کالای نیویورک (NYMEX) است که در ساعات مشخصی فعالیت می کند. ساعات معاملاتی بورس کالا، ساعت مناسبی است تا در معامله نفت فارکس شرکت کنید و از نوسان قیمتی، تحت تاثیر بازار کالا، بهره ببرید. ساعات معاملات نفت در بورس کالا به شرح زیر است:

۱. نفت خام (CL)

  1. ساعت معاملات: از یکشنبه ۶:۰۰ بعد از ظهر تا جمعه ۵:۰۰ بعد از ظهر
  2. استراحت: روزانه بین ۵:۰۰ بعد از ظهر تا ۶:۰۰ بعد از ظهر

۲. نفت خام برنت (BRN)

  1. ساعت معاملات: از یکشنبه ۶:۰۰ بعد از ظهر تا جمعه ۵:۰۰ بعد از ظهر
  2. استراحت: روزانه بین ۵:۰۰ بعد از ظهر تا ۶:۰۰ بعد از ظهر

۳. نفت خام (WTI)

  1. ساعت معاملات: از یکشنبه ۶:۰۰ بعد از ظهر – جمعه ۵:۰۰ بعد از ظهر
  2. استراحت: روزانه بین ۵:۰۰ بعد از ظهر تا ۶:۰۰ بعد از ظهر

کلیه این زمان‌ها به وقت (EST) در نظر گرفته شده است.

بهترین ساعت معامله نفت در فارکس چیست؟

قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مختلف اقتصادی، مانند گزارش هفتگی موجودی نفت خام از اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) قرار دارد. اخبار جهانی، بالاخص پیرامون کشورهای مهم صادرکننده و واردکننده نیز تعیین کننده میزان عرضه و تقاضاست؛ مثلا اوپک مهم‌ترین گروه برای زیر نظر گرفتن، در زمان ترید نفت در بازار فارکس است. اعضای اوپک کشورهای صادرکننده نفت در حوزه‌ی خاورمیانه هستند. هدف اصلی اوپک کنترل قیمت نفت از طریق تعیین سطوح مشخص، برای فروش هر یک از اعضاست. از آن‌جایی که نفت یک کالای استراتژیک است؛ نسبت به رویدادهای ژئوپلیتیکی نیز حساس است. هرگونه تنش نظامی می‌تواند توازن عرضه و تقاضای نفت را بر هم بزند. یکی از بهترین ساعت های معامله نفت در زمان رویدادهای مهم است و توصیه می‌شود نفت را در زمان انتشار اخبار جهانی و داده‌های اقتصادی معامله کنید.

از سوی دیگر، میزان نقدینگی موجود در بازار فارکس و شدت نوسان‌ها، در هر یک از سشن‌‌‌های معاملاتی و ساعات مختلف بازار، متفاوت است. حجم بالای نقدینگی در سشن نیویورک موجب می‌شود که فارغ از بحث هم‌پوشانی زمانی با سایر جلسات، خود به تنهایی، زمان مناسبی برای معلامله‌ی هر شاخصی باشد. اما فعال‌ترین ساعات معامله نفت در فارکس، اغلب هم‌زمان با هم‌پوشانی ساعات کار سشن‌های بزرگ لندن و نیویورک است.

بهترین ساعت معامله نفت در فارکس بر اساس سشن‌های معاملاتی

همانطور که گفته شد؛ یکی از بهترین ساعت‌ها برای معامله نفت در فارکس زمانی است که سشن‌های معاملاتی مهم، هم‌پوشانی داشته باشد. معمولاً در زمان همپوشانی جلسات لندن و نیویورک شاهد بیشترین میزان نقدینگی در بازار هستیم. برای اطلاع از زمان هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی، کافی‌ست ساعت شروع و پایان هر کدام از این جلسات را بدانید. زمان‌بندی شروع و پایان کار سشن‌های معاملاتی به‌شرح زیر است:

  • سشن استرالیا: ۰۱:۳۰ بامداد تا ۱۰:۳۰ صبح
  • سشن توکیو ژاپن: ۰۳:۳۰ بامداد تا ۱۲:۳۰ ظهر
  • سشن لندن انگلیس: ۱۱:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب
  • سشن نیویورک ایالات متحده آمریکا: ۱۶:۳۰ عصر تا ۰۱:۳۰ بامداد روز بعد

(کلیه این زمان‌های به وقت تهران است)

همانطور که می‌بینید زمان‌بندی سشن‌ها در طی ساعاتی هم‌پوشانی دارند و به‌صورت هم‌زمان روی می‌دهند. هم‌پوشانی سشن‌های لندن و نیویورک، از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ بعد از ظهر به وقت EST است که به وقت تهران مابین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ اتفاق می‌افتد. در این فاصله‌ی زمانی شاهد حجم معاملات بالاتر و افزایش نوسانات بازار هستیم که آن را به ساعت مناسبی برای معامله نفت در فارکس تبدیل می کند. با افزایش حجم معاملات در این ساعات، فرصت‌های بسیاری برای همه‌ی معامله‌گران سبک سوئینگ، دی تریدینگ اسکلپ و … ایجاد می‌شود.

چند نکته برای انتخاب بهترین ساعت معامله نفت در فارکس

با اطلاع از تحولات فاندامنتال بازار، می‌توانید استراتژی‌های معاملاتی خود را ارتقا داده و شانس موفقیت خود را در معاملات نفت افزایش دهید. استراتژی شما فارغ از بحث‌های تحلیل تکنیکال، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، می‌بایست تمامی مسائل بنیادی را نیز پوشش دهد. به‌طور مثال، وضع تحریم علیه کشورهای تولید کننده‌ای مانند ونزوئلا، ایران و روسیه حجم بسیاری از میزان عرضه را از دور رقابت خارج کرده است. هرگونه افزایش و یا کاهش در لیست تحریم‌ها، بازار را دستخوش تغییرات خواهد کرد. همچنین اوپک به‌عنوان کارگروه ویژه‌ی خاورمیانه، نقش به‌سزایی را در میزان عرضه‌ی نفت ایفا می‌کند و دنبال کردن تصمیمات اوپک در ارتباط با سقف فروش نفت کشورها، قیمت را به کنترل اوپک در می‌آورد. برای اینکه بتوانید پیشاپیش در جریان زمان‌بندی رویدادهای مهم فاندامنتال باشید؛ می‌توانید از رویکردهای زیر استفاده کنید:

  • بررسی تقویم اقتصادی کشورهای صادر کننده
  • بررسی تقویم اقتصادی کشورهای مهم صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان
  • بررسی زمان گزارشات موجودی ذخایر نفتی در سطوح مختلف
  • بررسی زمان جلسات اوپک

زیر نظر گرفتن رویدادهای جهانی که می‌توانند بر عرضه و تقاضای نفت تأثیر بگذارند، می‌تواند به شما در پیش‌بینی تغییرات قیمت و تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات کمک کند. برای معامله موفق در زمان اخبار می‌بایست در انتخاب بروکر نیز دقت داشته باشید. برخی از بروکرها در زمان اخبار علاوه بر اینکه دچار لغزش قیمتی می‌شوند؛ اسپرد بالایی را نیز در نظر می‌گیرند.

بهترین بروکر فارکس برای معاملات نفت کدام است؟

اکثر بروکرها نماد معاملاتی نفت را در میان لیست نمادهای خود دارند. رقابت برای انتخاب شدن، بر سر کاهش هزینه‌های معامله‌گران و ارائه خدمات متنوع است. هزینه‌ی معاملات نفت نیز همانند هر نماد معاملاتی دیگر، شامل مواردی همچون کمیسیون و اسپرد می‌شود و انتخاب یک بروکر فارکس مناسب این هزینه‌ها را برای شما کاهش می‌دهد. بروکر دلتااف‌ایکس به‌عنوان یکی از بهترین بروکرهای معتمد در بازار شناخته می‌شود و با ارائه‌ی انواع حساب معاملاتی، با کمیسیون و اسپرد رقابتی، دست شما را برای مدیریت هزینه‌های معاملاتی باز می‌گذارد. چنین خدماتی، تاثیر مستقیمی بر نتایج معاملات دارد و با کاهش هزینه‌ها، منجر به سود بیشتر می‌گردد.

حرف آخر

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، نفت یک کالای استراتژیک است و هر رویداد مهم سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی در جهان می‌تواند بر قیمت آن اثرگذار باشد. شناخت و پیگیری اخبار کشورهای تولید کننده‌ی نفت، دید فاندمنتالی مناسبی به شما ارائه می‌کند تا هر دوشنبه، هم‌زمان با ساعت باز شدن بازار نفت در فارکس، با نگاه جامع‌تری وارد معامله شوید. با بررسی همه‌جانبه‌ی این موارد؛ علاوه بر پیدا کردن موقعیت‌ها و ساعت‌های مناسب برای معامله‌ی نفت در فارکس، استراتژی شما کامل‌تر خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *