مقالات معدن و فرآوری فلزات

هزینه راه‌اندازی خط تولید رابیتس چقدر است؟ (راویز ساختمانی)

لیمو HR

فعالان حوزه ساخت‌وساز و صنعت فولاد، کاملا از اهمیت رابیتس یا همان ورق‌های مشبک فلزی و کاربرد وسیع آن در صنعت ساختمان، دکوراسیون داخلی و… آگاه هستند. بازار راویز ساختمانی به دلیل افزایش نیاز به روش‌های ساخت پایدار، رشد زیادی داشته و یکی از قطب‌های مهم ساخت‌وساز محسوب می‌شود. از این‌رو، راه‌اندازی خط تولید رابیتس، یک اقدام سودآور برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارتقای کیفیت محصول و نیز خرید عمده رابیتس توسط مصرف‌کنندگان است. با این حال، ایتدا باید مزایا، مراحل و هزینه ایجاد کارخانه رابیتس را به خوبی بشناسید.

دلایل و مزایای راه‌اندازی خط تولید رابیتس

اولین نکته این است که با هزینه‌های سرسام‌آور تولید، اصلا چرا باید خط تولید رابیتس را راه‌اندازی کنید و فواید این کار چیست؟ این اقدام با همه دشواری‌های آن، نسبت به خرید آماده این ورق‌های فولادی که از گالوانیزه ساخته شده‌اند، به‌صرفه است. افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، حفظ محیط‌زیست و پایداری ساختمان، مهم‌ترین دلایل آن هستند.

خطوط تولید رابیتس با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، بهره‌وری تولید را افزایش می‌دهند و این امر، به کاهش زمان تولید، کاهش اتلاف منابع و افزایش تولید منجر می‌شود. همچنین با بهینه‌سازی فرایندها، کاهش نیروی کار و کاهش هدررفت مواد، راه‌اندازی خط تولید رابیتس، موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. ضمنا خطوط تولید رابیتس با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید، کیفیت تولید محصول را افزایش و خطاها را کاهش می‌دهند. در نهایت، تولید رابیتس به کاهش مصرف منابع، کاهش آلاینده‌ها و ایجاد ساختمان‌های پایدار کمک می‌کند.

با توجه به این فواید، راه‌اندازی خط تولید راویز ساختمانی، نه تنها به بهبود عملکرد و سودآوری کارخانه می‌انجامد، بلکه به افزایش رقابت‌پذیری در بازار و حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند و تاثیرات مثبت آن، علاوه بر تولیدکنندگان، به سایر اعضای زنجیره تامین و مشتریان انتقال می‌یابد.

فرایندها و مراحل راه‌اندازی خط تولید رابیتس

بعد از آگاهی از فواید ایجاد کارخانه تولید راویز ساختمانی، باید مراحل راه‌اندازی خط تولید رابیتس را بشناسید. درک این مراحل کمک می‌کند شناخت بیشتری درباره هزینه راه‌اندازی خط تولید رابیتس پیدا کنید. این مراحل عبارتند از:

  1. برنامه‌ریزی و تحلیل وضعیت مانند تحقیقات بازار، تحلیل رقبا، شرایط مالی، انتخاب مکان و انتخاب مواد اولیه
  2. طراحی و مهندسی مانند نقشه‌های فنی و طراحی خط تولید رابیتس، انتخاب تجهیزات موردنیاز بر اساس نیازهای تولید
  3. خرید تجهیزات و مواد اولیه مانند دسنگاه‌ها و ماشین‌آلات مرتبط با تولید رابیتس و مواد اولیه
  4. نصب و راه‌اندازی اولیه تجهیزات و ماشین‌آلات با توجه به آزمایش‌های لازم برای اطمینان از عملکرد خط تولید
  5. آموزش کارکنان درباره فرایندها و استفاده از تجهیزات و آغاز رسمی اجرای عملیات و فرایند تولید
  6. ارزیابی مستمر عملکرد خط تولید و بهینه‌سازی اقدامات برای بهبود فرایندهای تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت

به این منظور، دریافت مجوز احداث کارخانه از شهرداری، مجوز تولید از وزارت صمت و سایر موارد ضروری است و البته امکان دریافت وام و تسهیلات نیز وجود دارد

تجهیزات راه‌اندازی خط تولید راویز ساختمانی

برای خط تولید رابیتس، تجهیزات و امکانات مختلفی موردنیاز است که تنوع و مشخصات آنها، با توجه به اندازه و نوع تولید هر کارخانه، متفاوت است و همه اینها بر هزینه راه‌اندازی آن تاثیر می‌گذارد. در ادامه، برخی از دستگاه‌های تولید راویز ذکر شده‌اند:

  • دستگاه تولید رابیتس با توجه به ظرفیت تولید، سیستم کنترل پیشرفته، سیستم تخلیه و سیستم انتقال
  • دستگاه PLC کاملا اتوماتیک به منظور کنترل فرایندهای خط تولید، مانیتورینگ و اطمینان از کیفیت قطعات تولیدی
  • دستگاه‌ کشش ورق فولادی برای کشیدن ورق‌ها به اندازه موردنیاز
  • دستگاه قیچی صنعتی برای برش ورق‌های فولادی
  • دستگاه‌ پرس برای شکل دادن به قطعات
  • دستگاه‌ جداکننده و شستشوی راویز و قطعات فولادی پس از تولید
  • امکانات انبارداری و حمل‌ونقل مواد و قطعات مانند جرثقیل، لیفتراک و غیره

نحوه تولید رابیتس

نحوه تولید رابیتس بر راه‌اندازی خط تولید تاثیرگذار است. تولید راویز ساختمانی معمولا به دو مرحله اصلی شامل تهیه مواد اولیه و فرایند تولید تقسیم می‌شود. در مرحله اول، مواد اولیه فولادی معمولا از کوره‌های ذوب فولاد تهیه شده و به شکل ورق‌های فولادی به کارخانه می‌آید. در مرحله دوم، ابتدا رول‌های گالوانیزه، باز، مسطح و کشیده می‌شوند. سپس برای برش به ابعاد موردنیاز وارد دستگاه برش شده و بعد از نورد سرد روی آنها، وارد دستگاه پرس و تولید رابیتس می‌شود تا پس از شکل‌دهی آنها، چشمه‌ها و ستون‌های رابیتس ایجاد شوند. در نهایت، ورق‌ها دوباره کشش داده شده و بسته‌بندی می‌شوند.

چنانچه خط تولید، به تامین‌کنندگان مواد اولیه خصوصا ورق گالوانیزه نزدیک‌تر باشد، به کاهش هزینه تولید و حمل‌ونقل، قیمت‌گذاری‌ مقرون‌به‌صرفه و در نتیجه، سودآوری بیشتر می‌انجامد. همچنین خرید ورق رول، به‌صرفه‌تر است.

هزینه راه‌اندازی خط تولید رابیتس

هزینه راه اندازی خط تولید رابیتس یا کارخانه راویز ساختمانی به عوامل مختلف بستگی دارد. مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • هزینه خرید یا اجاره کارخانه و یا خط تولید، ساخت و نصب تجهیزات و امکانات آب، برق، گاز و سایر موارد
  • هزینه خرید و نصب دستگاه‌ها و تجهیزات مانند دستگاه تولید رابیتس، قیچی صنعتی، پرس،‌ PLC و…
  • هزینه استخدام و آموزش نیروی کار برای خط تولید، مانند مهندسان، کارگران تولید، کارشناسان کیفیت و سایر پرسنل
  • هزینه تهیه مواد اولیه خصوصا ورق گالوانیزه که به قیمت ورق سیاه،  فولاد و… بستگی دارد.
  • هزینه‌ عملیات روزانه کارخانه یا خط تولید شامل نگهداری، تعمیرات، انرژی و سایر عملیات
  • هزینه‌‌های مدیریتی و متفرقه مربوط به مدیریت کارخانه و خط تولید مانند بیمه، مالیات و غیره.

در مجموع، هزینه راه‌اندازی خط تولید رابیتس، متناسب با ابعاد و امکانات، شرایط منطقه، مشخصات فنی و اقتصادی، نوسانات ارز و… متفاوت است. از این‌رو، استعلام مواد اولیه تولید رابیتس، دستگاه‌‌ها، تجهیزات و سایر هزینه‌ها از مراجع معتبر، مهم است. از آنجا که راه‌اندازی خط تولید رابیتس، نیازمند شناخت فرایندها، هزینه‌ها و مهارت‌های لازم است، مراجعه به افراد، تیم‌ها و مشاوران متخصص مانند سایت بیکوچار توصیه می‌شود.

با این کار، علاوه بر خرید عمده راویز ساختمانی و نیز خرید سیم برنج با قابلیت پر کردن شیارهای ضخیم در ساخت‌وساز، از قیمت دستگاه‌های تولید راویز و مشاوره تخصصی برای ایجاد کارخانه تولید رابیتس، بهره‌مند خواهید شد و با یک تیر، چند نشان می‌زنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *