مقالات فین تک

ولث تک ؛ فینتک های حوزه مدیریت ثروت

آشنایی با مفهوم ولث تک و نحوه عملکرد آن در ایجاد تحول در خدمات مالی

لیمو HR

امروزه تکنولوژی بیش‌ از پیش در حال تغییر جامعه است به طوری که نحوه خرید، معاشرت و نحوه برقراری ارتباطمان با دیگران در طول عمر دست‌خوش تغییرات اساسی شده است. صنعت خدمات مالی نیز در بسیاری از این موارد، با ارائه محصولاتی که مدت‌هاست بدون تغییر مانده‌اند، از این پیشرفت جامانده است. ما در حال حاضر وارد عصر دیجیتال شده‌ایم در حالی که بسیاری از شرکت‌ها هنوز با محیط جدید سازگار نیستند. نوآوری‌های خارج از محدوده خدمات مالی سنتی، این ناحیه را در آینده‌ای نزدیک با ایجاد ارتباط بین مؤسسات و مشتریان با پرده‌برداری از محصولات جدید در زمینه بانکداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری که برای مصرف‌کننده نهایی راحتی و آسودگی بیشتری را فراهم می‌آورد، تغییر خواهد داد. ما در این مقاله قصد داریم مفهوم ولث تک، که به معنای برنامه‌های مدیریت سرمایه‌های دیجیتال است را به شما معرفی کنیم و به نحوه عملکرد آن در ایجاد تحول در خدمات مالی اشاره کنیم.

ولث تک چیست؟

ولث تک ، بخشی از فینتک است که بر افزایش سرمایه و مدیریت فرآیند سرمایه گذاری در خرده‌فروشی‌ها متمرکز است و با افزایش سرمایه ۲.۵ میلیارد دلاری بر اساس آمار و اطلاعات Fintech Global، در حال فراگیر شدن در سراسر جهان می‌باشد.

سرمایه گذاری روی ولث تک
نمودار حجم سرمایه گذاری روی ولث تک

ولث تک یا همان فینتک های فعال در حوزه مدیریت ثروت ، به استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و کلان داده روی آورده اند تا جایگزین مناسبی برای شرکت‌های سنتی مدیریت سرمایه باشند.

شرکت‌های ولث تک، حرفه مدیریت سرمایه و سرمایه گذاری را ارتقا داده و پلتفرم‌ها و راه‌حل‌های گوناگونی را از جایگزین‌های دلالی و مشاوران رباتیک خودکار و نیمه‌خودکار گرفته تا پلتفرم‌های سرمایه گذاری خودکار، کلاس‌های سرمایه برای بازارهای خاص، و ابزارهای سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران شخصی و مشاوران ارائه می‌دهند.

فن‌آوری برگرفته از شرکت‌های مدیریت سرمایه، ابزارهای تحقیقاتی که راه‌حل‌های سرمایه گذاری را تولید می‌کنند و پلتفرم‌ها که برای حمایت از مشاوران مالی ایجاد شده‌اند، همگی تحت عنوان “WealthTech” قرار می‌گیرند.

برای ما ولث تک، نه تنها باید در نقش یک تکنولوژی ظاهر شود و نیازهای کسب و کار را تأمین نماید، بلکه باید جدید، شگفت‌انگیز و منعطف نیز باشد.

شرکت‌های مالی سنتی، توسعه‌دهندگان را در بخش Back-Offce و جدا از خط تجاری Front-Office قرار می‌دهند. این مسئله زمانی خوب بوده است که تکنولوژی به عنوان یک ابزار حمایتی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، برای ولث تک (یا هر بخش دیگری از فینتک)، ما این سؤال را مطرح می‌کنیم که آیا این رویکرد دفتر پشتیبانی (Back-Office) نتیجه مطلوب را به دست خواهد آورد؟ در واقع ولث تک به دنبال تکرار یا ارتقا فرایندهایی است که در حال حاضر توسط یک متخصص مالی انجام می‌شود.

برای ما هیجان‌انگیزترین تغییرات، استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان بخشی از تجربه مشتری و خاتمه فعالیت‌های انفعالی خواهد بود. سرمایه گذاری‌های منفعلانه در حال حاضر تقریباً ۱۰ درصد از توزیع خرده‌فروشی‌ها را تشکیل می‌دهند. این موضوع، در دهه‌های آینده، به یک مشکل تبدیل خواهد شد.

 

ولث تک به چند دسته تقسیم می‌شود؟

صنعت ولث تک را میتوان به ۷ دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

مشاوران رباتیک

مشاوران رباتیک، پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که توصیه‌های مالی یا مدیریت سرمایه گذاری را به صورت آنلاین با حداقل مداخله انسانی ارائه می‌دهند. این نرم‌افزارها از الگوریتم‌های مختلفی برای انتخاب خودکار سرمایه گذاری ها و ایجاد یک سبد سهام متنوع بر اساس اهداف و نمودار ریسک مشتری استفاده می‌کنند.

سنگاپور یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است برای نمونه فراهم آورندگان خدمات مشاوره رباتیک در سنگاپور، شامل Bambu، AutoWealth،  Smartly، StashAwayمی باشند.

پلتفرم‌های بازنشستگی رباتیک

پلتفرم‌های بازنشستگی رباتیک، از نوع پلتفرم‌های دیجیتال هستند که با استفاده از الگوریتم‌های تنظیم شده توسط مشاوران رباتیک، برنامه بازنشستگی مشتری را مدیریت می‌کنند. خدمات بازنشستگی از نظر برنامه‌ریزان مالی منابع انسانی تفاوت دارند که این پلتفرم‌ها، یک سبد سهام بازنشستگی، تخصیص و مدیریت دارایی‌ها و ارائه استراتژی‌ها و برنامه‌های پیشنهادی تولید شده توسط یک کامپیوتر را ایجاد می‌کنند.

پلتفرم‌های سرمایه گذاری کوچک

پلتفرم‌های سرمایه گذاری کوچک، بر روی این موضوع تمرکز دارند که به مردم این اجازه داده شود که به میزان اندک سرمایه گذاری نمایند. مزیت این شرکت‌ها ایجاد امکان ذخیره مالی بدون نیاز به داشتن مقدار زیادی سرمایه می‌باشد. این ارائه‌کنندگان به طور معمول ماهانه ۱ دلار از اعضا دریافت می‌نمایند و در عوض هزینه مدیریت را برای استفاده از پلتفرم دریافت نخواهند کرد.

پلتفرم‌هایی که جزو این دسته قرار می‌گیرند، شامل Stash، پلتفرمی که به کاربران اجازه می‌دهد تا با ۵ دلار آمریکا سرمایه گذاری کنند، و Acorns، که یک برنامه سرمایه گذاری است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به‌طور خودکار بین کارت‌های Credit و Debit سرمایه خود را تغییر دهند، می‌باشد که هر دو شرکت آمریکایی هستند.

آشنایی با مفهوم ولث تک و نحوه عملکرد آن در ایجاد تحول در خدمات مالی

کارگزاری‌های دیجیتال

کارگزاری‌های دیجیتال پلتفرم‌های آنلاین و ابزارهای نرم‌افزاری هستند که هدف آن‌ها تسهیل دسترسی به اطلاعات بازار سهام و سرمایه گذاری است. در این دسته، تجارت اجتماعی به عنوان یک مدل موفق با پلت فرم‌هایی نظیر eToro پدیدار می‌شود که امکان پیگیری و کپی از معاملات بازرگانان باتجربه را برای سرمایه گذاران تازه‌کار ممکن می‌سازد.

شرکت‌های کارگزاری دیجیتال مطرح در دنیا مانند Interactive Brokers و Motif Investing می‌باشند.

ابزارهای سرمایه گذاری

این دسته شامل انواع مختلفی از خدمات و نرم‌افزارهایی است که ابزارهای مقایسه، تحقیقات و دسترسی به یک شبکه مشاوره را فراهم می‌کنند. برای مثال یکی از استارتاپ هایی که در سنگاپور در این دسته قرار می‌گیرند Call Levels است، که یک اپلیکیشن رایگان فراهم می‌کند که به‌روزرسانی‌های مربوط به داده‌های بازار مالی، سرمایه و بازار خدمات سرمایه آنلاین را که از تکنولوژی تطابق برای کمک به مشتریان در پیدا کردن و متصل شدن به خدماتی که برای آن‌ها مناسب‌ترین است کمک می‌گیرد، منتقل می‌کند و مورد دیگر استارتاپ SmartKarma که یک بازار مشترک برای تحقیق و تحلیل سرمایه گذاری آسیایی، است.

راهکارهای مدیریت سبد سهام

راهکارهای مدیریت سبد سهام، ابزارها و برنامه‌هایی هستند که به سرمایه‌گذاران و مشاوران مالی برای متحد کردن و مدیریت سبد سهام سرمایه‌گذاری‌شان در یک پلتفرم واحد کمک می‌کنند. آن‌ها یک پلتفرم نوآورانه تحلیل سبد سهام با چند دارایی برای مدیران سرمایه و افراد به منظور مدیریت ریسک و پارامترهای عملکرد سرمایه‌گذاری خود ارائه می‌دهند.

نرم‌افزارهای خدمات مالی

این دسته شامل شرکت‌هایی است که نرم‌افزارهای تخصصی فراهم می‌کنند که از اتخاذ استراتژی مدیریت سرمایه دیجیتال و سرمایه گذاری پشتیبانی می‌کنند. دسته متمرکز B2B شامل شرکت‌هایی مانند Plaid Technologies می‌باشد که یک واسط نرم‌افزاری است که به کاربران اجاره میدهد برنامه‌های مالی را با حساب‌های بانکی مربوط به خود، به هم متصل کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *