سلامتمقالات سلامت

فناوری، مراقبت از نوزادان را متحول می کند

لیمو HR

نوزادان نارس معمولاً بعد از تولد، باید زمانی اضافی را در بیمارستان بگذرانند تا در آنجا از نزدیک تحت مراقبت قرار بگیرند و اطمینان حاصل شود که به بهترین شکل زندگی خود را آغاز می­کنند. مراقبت از این جمعیت منحصربه ­فرد و آسیب­ پذیر همیشه چالش بزرگی بوده است، اما فناوری­ های تازه به این معنا هستند که نوزادان نسبت به هر زمان دیگری در طول تاریخ، بهترین درمان را دریافت می­کنند.

نوزادان، جمعیتی هستند که در طول تاریخ توجه کافی از طرف صنعت فناوری پزشکی ندیده­ اند. علی­رغم نیازهای پزشکی منحصربه ­فرد این گروه، هر سال دستگاه ­های کمی هستند که برای کودکان بیمار زیر دو سال مجوز بگیرند.

نوزادان نارس یا زودرس، بخش بسیار آسیب­پذیری از جمعیت نوزادان را تشکیل می­دهند. این کودکان که قبل از هفته سی­ وهفتم بارداری به دنیا آمده ­اند، معمولاً بعد از تولد به مراقبت­ های ویژه نیاز دارند چون فرصت رشد کامل را نداشته ­اند و هنوز برای زندگی بیرون از رحم آماده نیستند.

خوشبختانه، مراقبت از نوزادان پیشرفت شایانی داشته و در حال حاضر نوزادان نارس نسبت به گذشته از مراقبت ­های پزشکی بهتری برخوردارند. این مطلب نگاه دقیق­تری به برخی از هیجان ­انگیزترین پیشرفت­ ها در حوزه مراقبت از نوزادان نارس و فناوری پزشکی می­ اندازد.

تشک هوشمند

اگر دمای بدن نوزادان نارس حفظ نشود، آن­ها در معرض خطر بیشترِ ابتلا به عوارض بعدی هستند، اما امکان دارد به سرعت گرمای بدن خود را از دست بدهند.

محققینِ دانشگاه Nottingham Trent سیستم هشداردهی هوشمندی ساخته ­اند که می­تواند گرمای لازم را تأمین و گرم نگه داشتن نوزادان نارس را تضمین کند. گرمادهی فعال مثل این می­تواند نیاز به مداخلات جدی­تر در ادامه را مرتفع ساخته و رشد اولیه کودک را بهبود ببخشد.

این تشک که از کشپاره ای پولی­اورتان و فوم تشکیل شده، شاخصه­ های گرمایی یکنواخت و دقیقاً کنترل­ شده ­ای را اِعمال می­کند. در شکل فعلی ­اش به عنوان نمونه اولیه­، باید دقیقاً تحت کنترل باشد تا حتماً مقدار درستی گرما بدهد.

انتظار می­رود که این نمونه اولیه، قبل از عرضه در هر بازار آزادی، وارد مرحله آزمایشی شود. این پروژه با همکاری Rober به سرانجام رسیده است، شرکتی که تشک­های «فشار صفر» می­سازد تا از بروز زخم بستر در بیماران جلوگیری می­کند.

دستگاه مراقبتی برای دوره رشد نوزادان نارس

دستگاه مراقبتی برای دوره رشد نوزادان نارس

نگهداری نوزادان نارس در انکوباتورها چیزی است که اکثر ما با آن آشنا هستیم، حتی اگر شده به جای تجربه شخصی، آن را در فیلم و تلویزیون دیده باشیم، و فناوری به کار رفته در آن­ها هر سال پیشرفته­ تر می­شود.

نگه داشتن یک نوزاد نارس یا بسیار مریض در یک انکوباتور به او اجازه می­دهد تمام انرژی ­اش را به جای حفظ گرمای بدن، صرف رشد خود بکند. اگر نوزاد به جراحی نیاز داشته باشد، نگهداری او در انکوباتور، نتایج احتمالی را بهبود می­بخشد چرا که این دستگاه به پزشکان اجازه می­دهد نوزادان را در بهترین محیط ممکن آماده کنند.

Dräger BabyLeo جدیدترین فناوری مراقبت از نوزادان را ارائه می­دهد که جهت رفع نیازهای کودکان و خانواده ­هایشان طراحی شده تا تضمین کند که کودک از بهترین درمان ممکن بهره ­مند می­شود.

این دستگاه طراحی شده تا به ­عنوان یک انکوباتور، یک گرم­کن تابشی، و در مرحله گذار بین مراقبت بسته و باز، کودک را گرم نگه دارد. گرم­کن، گرم­کن تابشی دوکاره و تشک گرم­ شونده متصل به آن، همگی با هم همگام­ سازی می­شوند تا همواره فارغ از این که باید از چه تنظیماتی استفاده شود، دما را ثابت نگه دارند.

آنچه BabyLeo را متمایز می­کند، خصوصیات خانواده­ محورش است. دامنه وسیع و متغیر تنظیم ارتفاع آن، به مادران شیرده کمک می­کند حتی اگر روی ویلچر نشسته­ اند، به نوزاد خود شیر بدهند و این، دستگاه را هم برای والدین معلول، و هم برای آن­هایی که موقتاً در طول دوره بهبودی پس از زایمان از ویلچر استفاده می­کند، قابل دسترس ­تر می­کند.

بسته به کارهایی که روی نوزادان انجام می­شود آن­ها می­توانند در BabyLeo در حالی شیر بخورند که درپوش انکوباتور باز یا بسته است، یعنی حین شیردهی، خطر بروز هیچ اختلالی در روند درمان نوزاد وجود ندارد.

دستگاه یک نمایشگر شخصی Family View هم دارد که اطلاعاتی را درباره­ی وضعیت درمان نوزاد و پیشرفت او، در قالبی قابل فهم و ساده نشان می­دهد تا والدین را در مراقبت از کودکشان شریک کند.

پیام­ رسان ویدیویی

پیام­ رسان ویدیویی

در جریان همه ­گیری کووید-۱۹، بسیاری از واحدهای مراقبت ویژه از نوزادان در انگلستان، دامنه افرادی را که می­توانند نوزاد را از نزدیک ببیند، محدود کرد. برخی از واحدها در آن واحد فقط به یکی از والدین اجازه دیدن فرزندشان را می­دادند یا محدودیت­هایی برای زمان ملاقات وضع می­کردند.

vCreat برای والدینی که نمی­توانند با کودکشان باشند، امکان برقراری ارتباط با او را فراهم می­سازد. این سرویس امن پیام ­رسانی ویدیویی، به کارکنان بیمارستان اجازه می­دهد مرتباً برای والدین پیام­ های ویدیویی و عکس بفرستند، بدین ­ترتیب آن­ها لحظات مهم دو هفته اول از زندگی فرزندشان را از دست نمی­دهند.

با هر دستگاهی و در هر جایی که والدین بخواهند می­شود به پیام ­های یاد شده دسترسی داشت و برای همیشه نگه داشت. پروتکل­ های امنیتی vCreate به این معنا هستند که والدین و کارکنان  کنترل کامل ویدیوها را در دست دارند و فقط آن­ها هستند که می­توانند به پیام­ها دسترسی داشته باشند.

حتی قبل از کووید-۱۹ نیز همه می­دانستند که والدینِ نوزادان نارس نمی­توانند ۲۴ ساعت ۷ روز هفته با آن­ها باشند، فناوری­هایی مثل vCreate به کمک آن­ها می­آیند تا احساس ارتباط بیشتری با فرایند مراقبت از کودکانشان داشته باشند.

این نرم­ افزار در تمام دنیا در دسترس واحدهای مراقبت از نوزادان قرار دارد و در انگلستان، زیرمجموعه ­ی NHS محسوب می­شود. مدل تأمین بودجه­ ی vCreate به کمک حامی مالی، به این معناست که این سرویس برای تمام والدین رایگان بوده و هیچ هزینه ­ای برای واحدهای مراقبتی ندارد.

درمان کلیوی نوزادان

درمان کلیوی نوزادان

نوزادان نسبت به افزایش حجم مایعات در بدنشان بسیار آسیب ­پذیر هستند، یعنی وضعیتی که مایع زیادی در خون وجود دارد و کلیه به شدت آسیب می­بیند. این یکی از حیاتی ­ترین مسائلی است که باید در چند هفته اول از بروز آن جلوگیری کرد، چراکه طبق برآوردها میزان مرگ و میر نوزادان مبتلا به نارسایی­ های کلیوی به ۶۰% هم می­رسد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر، به دستگاه دیالیز اورژانسی نارسایی های قلبی-عروقی کودکان به نام Medtronic’s Carpediem  برای مصارف بالینی مجوز داده است. سیستم Carpediem طراحی شده تا درمان مداوم جایگزین کلیه (CRRT) را در اختیار نوزادان بیمار ۲.۵ تا ۱۰ کیلویی گذاشته و امکان درمان دقیق­ تر و کاهش خطرات را برای آن­ها فراهم سازد.

CRRT یکی از رایج­ترین درمان­ های پاکسازی/دیالیز خون است که برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی به کار می­رود. خون بیمار به داخل یک هموفیلتر پمپاژ می­شود تا مایعات اضافی و مواد زائد از آن جدا شده و ضمن حفظ وضعیت پایدار قلب، خطر فشار خونِ پایین را به حداقل برساند.

با این وجود، CRRT همیشه هم شرایط مطلوب را برای نوزادان بیمار فراهم نکرده است، چرا که دستگاه­ های سنتی دیالیز برای بدن­ های کوچک آن­ها طراحی نشده ­اند. از آنجا که کودکان خردسال خون کمتری دارند، در صورت استفاده از دستگاه طراحی­ شده برای بزرگسالان، تأثیر خطاها دو چندان شده و ایمنی آن­ها به خطر می­افتد.

در حال حاضر Medtronic این دستگاه را در سراسر آمریکا عرضه نموده، و اولین مورد موفقیت آمیز به کارگیری آن، دسامبر سال گذشته در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سین­سیناتی رخ داده است.

دستگاه دیالیز اورژانسی نارسایی­های قلبی-کلیوی کودکانِ  Medtronic’s Carpediem. منبع عکس: Medtronic
دستگاه دیالیز اورژانسی نارسایی­های قلبی-کلیوی کودکانِ  Medtronic’s Carpediem. منبع عکس: Medtronic
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *