رپرتاژ

انحلال شرکت‌ها چگونه است؟

لیمو HR

همانگونه که تمام شرکت‌ها با ثبت و تاسیس متولد می‌شوند، به شیوه‌ای که قانون تجارت، پیش بینی کرده است. ممکن است به دلایل مختلفی به پایان کار خود برسند. اتمام کار شرکت‌ها، با انحلال آن‌ها انجام می‌شود که البته این عمل، موارد، هزینه، نحوه و مراحل مخصوص به خود را داشته و باید کاملا، مطابق تشریفات مخصوص به خود انجام شود.

در پاسخ به این پرسش که انحلال شرکت چیست؟ می‌توان گفت، انحلال شرکت، به معنای پایان یافتن فعالیت شرکت می‌باشد. حال یا به صورت اختیاری یا اجباری. انحلال شرکت می‌تواند شامل تسویه بدهی‌ها و تقسیم سرمایه باقی مانده، بین شرکا باشد.

انحلال شرکت‌ها

انحلال شرکت‌ها چرا صورت می‌گیرد؟

یک شرکت به دلایلی مانند ادغام شرکت خود با شرکت‌های دیگر، راه اندازی کسب و کاری جدید و… می‌تواند به فعالیت شرکت خود پایان دهد. مثال‌هایی از علت‌های انحلال یک شرکت را بیان کردیم. لازم به ذکر است که علت‌های گفته شده در بالا به طور کلی در یکی از این موارد جای می‌گیرد؛

انحلال قهری

انحلال قهری یک شرکت به صورت اجباری است و در زمانی انجام می‌شود که شرکت شما دچار ورشکستگی می‌باشد. لازم به ذکر است که برای انحلال قهری و ورشکستی نیاز به حکم دادگاه نیست و شما بدون نیاز به این حکم می‌توانید شرکت خود را منحل کنید

انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی

در ابتدا باید تعریفی از مجمع عمومی بیان کنیم، مجمع عمومی یعنی سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه‌ای تشکیل دهند. توجه داشته باشید که در صورت موافقت این مجمع یک شرکت می‌تواند منحل شود، لازم به ذکر است که در این حالت می‌توان گفت که انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

انحلال شرکت با حکم قضایی

به این نکته توجه داشته باشید که در مواردی دادگاه می‌تواند حکمی برای منحل کردن یک شرکت صادر کند، در این حالت هم باید بگوییم که انحلال آن شرکت به صورت اجباری انجام شده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دادگاه در ابتدا یک مهلت ۶ ماهه به شرکت مورد نظر می‌دهد و در صورتی که در این مدت ایرادات آن بر طرف نشود، حکم انحلال آن را صادر خواهد کرد.

مراحل انحلال شرکت‌ها چگونه است؟

۱.در ابتدا، سامانه جامع ثبت شرکت‌ها را، در مرورگر خود جست و جو نمایید.

۲.پس از انتخاب ثبت درخواست انحلال شرکت، گزینه صورتجلسه تغییرات را انتخاب کنید.

۳.بعد از اینکه گزینه صورتجلسه تغییرات را انتخاب نمودید، یکی از دو گزینه با شناسه ملی یا بدون شناسه ملی را در قسمت شیوه درخواست انتخاب کنید. سپس اطلاعات مورد نیاز از قبیل شناسه ملی شرکت، یا نام، استان و واحد ثبتی شرکت را وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، به مرحله بعد بروید.

۴.در مرحله بعدی، اطلاعاتی نظیر خوشه و گروه شخصیت حقوقی، تاریخ جلسه، نصاب جلسه از حیث تعداد سهام داران حاضر در جلسه، اطلاعات شخص متقاضی و شخص امضا کننده دفتر و سایر اطلاعات مورد نیاز را وارد نمائید و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، به مرحله بعد بروید.

۵.در این مرحله، از قسمت نوع تصمیم، گزینه انحلال را انتخاب کنید.

۶.پس از تصمیمات مربوط به انحلال شرکت، باید نام افراد حاضر در جلسه و سمت آن‌ها در کادر مربوطه، وارد نمایید.

۷.سپس در این مرحله باید نوع ارتباط اشخاص نام برده شده در مرحله قبل، با شخص حقوقی مشخص گردد.

۸.این قسمت، شما باید متن صورتجلسه انحلال شرکت خود را عینا، وارد کنید و گزینه ثبت نهایی را بزنید تا به شما کد رهگیری داده شود.

۹.با طی نمودن نحوه و مراحل ثبت درخواست انحلال، درخواست شما، به اداره ثبت شرکت‌ها، فرستاده خواهد شد و یک نماینده، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، باید، به صورت حضوری، برای پیگیری‌های نهایی، به اداره ثبت شرکت‌ها برود.

پس از اتمام مراحل اینترنتی، در این شرایط نماینده باید به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت قانونی انحلال شرکت را انجام دهند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نمایند.

چه اقداماتی پس از انحلال شرکت باید صورت بگیرد؟ 

همانطور که پس از ثبت شرکت، لازم است تا اقداماتی، توسط نماینده قانونی شرکت ثبت شده، صورت گیرد، پس از ثبت انحلال شرکت، در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها نیز نماینده شخص حقوقی، باید اقداماتی را انجام دهد. لذا، در این قسمت، قصد داریم، درباره اقدامات پس از انحلال شرکت صحبت کنیم که عبارتند از:

  • تسویه حساب کلیه بدهی‌های شرکت
  • تقسیم دارایی‌های باقی مانده شرکت، بین شرکا
  • پلمپ دفاتر شرکت

پیگیری انحلال شرکت بر عهده کیست؟

این وظیفه سنگین طبق قانون بر عهده مدیر تصفیه گذاشته شده است. این فرد موظف است ظرف شش ماه این کار را به انجام برساند و ختم تصفیه شرکت را اعلام نماید.

شما می‌توانید تمام مراحل و اقدامات لازمی که برای انحلال شرکت گفته شد را از طریق سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت‌‌های آسان ثبت شما به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن دنبال نمایید. با دنبال کردن راهنمای انحلال و سامانه ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید.

مدیر تصفیه چه وطایفی دارد؟

مسئولیت‌ها و وظایف مدیر تصفیه، در فصل ششم قانون تجارت، مشخص شده است و در صورتی که مدیر تصفیه در اجرای وظایف و مسئولیت‌هایش با مشکلی مواجه شود می‌تواند به مقررات قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مراجعه کند. وظایف مدیر تصفیه، از قرار زیر است:

  • تقاضای مهر و موم اموال ورشکسته، از عضو ناظر ورشکستگی
  • فروش اشیایی که ممکن است در زمان کمی، ضایع شود یا کسر قیمت پیدا کند و اشیایی که نگه داشتن آن‌ها مفید نیست.
  • به کار انداختن سرمایه تاجر ورشکسته با اجازه عضو ناظر.
  • بررسی و تنظیم صورت دارایی به وسیله دفاتر و اسناد تاجر و سایر اطلاعاتی که به دست آورده است.
  • تهیه و تنظیم صورت دارایی تاجر بعد از تقاضای رفع توقیف.
  • وصول مطالبات، با نظارت عضو ناظر و فروش اثاث خانه و مال التجاره تاجر، با اجازه دادستان و نظارت عضو ناظر.
  • اقدامات تامینی، برای حفظ حقوق تاجر ورشکسته نسبت به مدیونین.
  • تشخیص مطالبات طلبکارها.

اظهارنامه انحلال شرکت چیست و چگونه تنطیم می‌شود؟

در قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده که پیش از زمان تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان شرکت که صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد انحلال را دارند، آخرین مدیر یا مدیران شرکت که یک شخص حقوقی است باید یک اظهارنامه تنظیم کنند و در آن لیست دارایی و بدهی‌های شرکت را تا تاریخ دعوت مجمع شرح دهند. و باید مشابه همان اظهارنامه‌ای باشد که سازمان امور مالیاتی تنظیم و تهیه کرده است.

  • این اظهارنامه باید توسط همه صاحبان سهام امضا شود و با مهر شرکت مهر شود.
  • اگر اظهارنامه انحلال تسلیم اداره نشود و یا برخلاف واقعیت تنظیم شود، قسمتی از سرمایه شرکت در زمان انحلال به عنوان جریمه دریافت می‌شود و تمام شرکا ضامن شرکت برای پرداخت این جریمه هستند.
  • فرم اظهارنامه را باید از سازمان امور مالیاتی دانلود کنید.
  • نوع دوم اظهارنامه انحلال همان اظهارنامه مالیاتی آخرین سال فعالیت شرکت است و تنظیم آن به عهده مدیر تصفیه است.
  • اگر این اظهارنامه تنظیم و تسلیم نشود مدیر یا مدیران تصفیه ضامن پرداخت جرایم مربوطه خواهند بود
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *